Huominen jännittää, lapsella vehnäaltistus sairaalassa. Kertokaas miten altistus tehdään!

Meillä annettiin lapselle ensin pieni pala vehnäleipää. Vartin kuluttua vähän isompi pala ja siitä aina lisää vartin välein annoksia nostaen seuraavat pari tuntia. Ennen ja jälkeen katsottiin ihon kunto ja kyseltiin oireet. Puurollakin voidaan altistus tehdä varsinkin pienemmille lapsille.

Jos on mahdollista, että tulee oireita erittäin herkästi, kokeilevat kai ensin tipan iholle, sitten huulille tms. Meillä aloitettiin suoraan syömällä, kun ei ole anafylaktista taustaa ja oli tiedossa, ettei ihan noin herkästi reagoi.

Jos tulee tuona aikana jotain selkeitä oireita, niin altistus tietty lopetetaan. Riippuu kai lääkäristä paljonkin, mikä lasketaan oireeksi. Jos ei sairaalassa olon aikana tule oireita, jatketaan yleensä ainakin seuraava viikko kotona (tai vähemmän, jos tulee selkeät oireet sitä ennen).

Ei muuten kannata syöttää lasta ennen altistusta, jotta on sen verran nälkäinen, että suostuu altistuksessa syömään. Ikävää tosin varsinkin pienen kanssa, joka ei nälkäisenä tajua, miksi ei saa heti ruokaa niin paljon kuin on nälkä.

Joo sitä mietinkin, että suostuukohan meidän neiti 2,5v syömään mitään tarjottua... annan vaan pikkuisen aamupalaa, vaikka jugurttia aamulla.

Anafylaksiaa ei ole meilläkään odotettavissa, joten varmaan saa heti sitten syödäkseen. Noin 12h menee varmaan ennenkuin lehahdus ja suolioireet alkaa, mutta vanhastaan tiedän, että sitten kestääkin pahimmillaan 2 viikkoa totaaliripulia vähästäkin syödystä vehnän määrästä :( Siksikin ahdistaa etukäteen altistus, vaikka tietty se on tehtävä!

Meillä altistus tehtiin yksityisellä ja meillä oli ohjeena ottaa itse ruoat mukaan. Aika oli myös sen verran aikaisin, että nostin pojan melkein suoraan sängystä autoon, joten ei syönyt mitään ennen tuonne menoa. Tuon ikäinen onneksi jo vähän ymmärtää, kun selittää, että kohta saa ruokaa ja voi ehkä hieman harhauttaa leikkimään, jotta nälkä ei kiusaa niin pahasti.

Meillä saman ikäinen vähän huonosti syövä lapsi söi siis hyvin, kun oli riittävän nälkä. Kävi vaan välillä huutelemassa hoitajalle "LISÄÄÄ!", kun "palvelu" oli liian hidasta:D

Ikäviä tuollaiset oireet eivätkä ymmärrettävästi hirveästi motivoi tekemään altistuksia. Kelatukien vuoksi tietty altistukset on tehtävä, mutta meillä ei aiemmin tehty ollenkaan, kun arvioimme sen kokonaistilanteen kannalta paremmaksi olla tekemättä.

Altistuksissa on se ikävä puoli, että jos oireet tulevat viiveellä jo pienestä määrästä, altistuksessa ehditään nostamaan määriä suuriksi ennen oireiden ilmaantumista ja sitten, kun oireet tulevat voimakkaina, on elimistö täysin sekaisin pitkään ja toipuminen kestää, kun allergian aiheuttajaa on elimistössä niin paljon. Mutta kun Kelan korvausten protokolla vaatii tuon määrätyn systeemin mukaan noita altistuksia, vaikka muuten olisikin järkevämpää aloittaa hitaammin ja pienemmillä määrillä.

Mua ihan uteliaisuudesta kiinnostaa, miten ruoka-allergioissa testataan kaksoissokkotesteillä? Moniallergisen hankalasti allergisen kohdalla en edes keksi miten sellainen onnistuu. Jos sopivia ruokia on vähän, ei esim. yhtään viljaa, kyllähän sen näkee jo lapselle ruokaa antaessa onko se vehnää vai jotain jo sopivista ruoista. Ja jotain uutta todennäköisesti sopimatonta on taas ihan turha ottaa kaksoissokkotestin toiseksi ruoaksi, kun sekään todennäköisesti ei sopisi.

Niin ja vaikka olisikin muita sopivia ruokia paljon, mä en keksi miten kotialtistuksessa voitaisiin pitää altistettava ruoka varmasti salassa. Maistamallahan se selviää vanhemmillekin mitä ruoka on.

Ilmeisesti ihan tavallinen altistus, koska en tiedä mikä tuo toinen on :D

Me jouduttiin ottaa siihen tavistestiin vehnäpuurot mukaan. Saatiin hospitaalista oikein keitto-ohjeetkin mukaan. Kaksoissokkotestissä taas piti viikon ajan antaa sairaalasta saatua leipää ja toisen viikon sairaalan toista leipää. Toisessa satsissa siis oli vehnää ja toisessa ei. Etukäteen ei tiedetty kummassa erässä oli vehnäleivät. Oireet kirjattiin ylös ja tulokset luettiin lääkärin vastaanotolla.

Sinänsä kelankaan takia tuota ei tarvitsisi tehdä, koska nykysäännön mukaan ei saada mitään tukia vaikka näyttäisi siltä että mikään kotimainen vilja (paitsi kaura pieninä määrinä) ei käy... koska pitäisi tuen saadakseen olla MYÖS maitoallergia. Eikä sitä ole!

Lapsi sai lieviä suolioireita jo siksi, että söi vähän ruokaa (havajin pata-aineksia käytin kerran kiireessä) jossa maltodekstriiniä. Eli tosiaankin iso määrä vehnää mahtaa olla kurjaa (kerran sai vahingossa 3 teelusikallista kuskusia ja ripuloi 13 päivää) :( Mutta toki diagnoosi on saatava jo siksi, että aikanaan päiväkoti vaatii lääkärintodistuksen erikoisruokavaliosta!

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;23237213:
Me jouduttiin ottaa siihen tavistestiin vehnäpuurot mukaan. Saatiin hospitaalista oikein keitto-ohjeetkin mukaan. Kaksoissokkotestissä taas piti viikon ajan antaa sairaalasta saatua leipää ja toisen viikon sairaalan toista leipää. Toisessa satsissa siis oli vehnää ja toisessa ei. Etukäteen ei tiedetty kummassa erässä oli vehnäleivät. Oireet kirjattiin ylös ja tulokset luettiin lääkärin vastaanotolla.

Aika työlästä tuo kaksoissokkoilu :( Meille ei annettu mitään ohjeita ottaa ruokia mukaan, ymmärsin että sieltä saa sitten mitä saa. Juurikin tuo systeemi on kyseessä, että ensin pari tuntia seurataan sairaalassa ja sitten kotona jatketaan. Jos tai KUN oireet alkaa, pitää käydä sitten sairaalassa näytillä heti. En edes enää jaksa toivoa, ettei oireita tulisi, kyllä se niin selvää on. Muut viljat ovat hieman vielä arvoitus, elättelen vähän toiveita että edes pienet määrät ruista sopisi. Mutta tokkopa.

Tässä vaiheessa on varmaan enää turha kysellä, mutta mua kyllä ihmetyttää tuo, että on vain päiväkotia varten oltava sairaala-altistukset. Mun lapseni ei ole vielä päiväkodissa, mutta ihan takuulla lääkäri kirjoittaisi allergiatodistuksen päiväkotiin ilman siellä käytävää altistusta. Eihän muitakaan ruoka-aineita tarvitse altistaa nimenomaan lääkärin valvonnassa vain päiväkotia varten. Jos meillä olisi lapsi päiväkodissa, niin mehän oltaisiin saatu asua sairaalassa/lääkärissä viimeinen vuosi, kun on käytännössä koko ajan ollut menossa jonkun ruoka-aineen testi, eikä siltikään olisi ehditty testaamaan läheskään kaikkea. Eihän siinä olisi mitään järkeä tai kunnallakaan rahaa ja resursseja.

Minusta on törkeää, jos tuossa tilanteessa vaaditaan lapsi kärsimään tuollaisista kivuista ihan vain päiväkodin todistusta varten. Kysy nyt vielä kertaalleen, eikä todistus onnistu varovaisemmalla kotialtistuksella.

Onko kela-juttu muuttunut vasta? Muistaakseni ainakin vielä vähän aikaa sitten sai pelkillä vilja-allergioilla vammaistuen. Kelan eri toimistot tekevät joskus erilaisia päätöksiä, joten kannattaa tarkistaa onko tosiaan noin, ettei tukea saa.

Tässä vaiheessa on varmaan enää turha kysellä, mutta mua kyllä ihmetyttää tuo, että on vain päiväkotia varten oltava sairaala-altistukset. Mun lapseni ei ole vielä päiväkodissa, mutta ihan takuulla lääkäri kirjoittaisi allergiatodistuksen päiväkotiin ilman siellä käytävää altistusta. Eihän muitakaan ruoka-aineita tarvitse altistaa nimenomaan lääkärin valvonnassa vain päiväkotia varten. Jos meillä olisi lapsi päiväkodissa, niin mehän oltaisiin saatu asua sairaalassa/lääkärissä viimeinen vuosi, kun on käytännössä koko ajan ollut menossa jonkun ruoka-aineen testi, eikä siltikään olisi ehditty testaamaan läheskään kaikkea. Eihän siinä olisi mitään järkeä tai kunnallakaan rahaa ja resursseja.

Minusta on törkeää, jos tuossa tilanteessa vaaditaan lapsi kärsimään tuollaisista kivuista ihan vain päiväkodin todistusta varten. Kysy nyt vielä kertaalleen, eikä todistus onnistu varovaisemmalla kotialtistuksella.

Onko kela-juttu muuttunut vasta? Muistaakseni ainakin vielä vähän aikaa sitten sai pelkillä vilja-allergioilla vammaistuen. Kelan eri toimistot tekevät joskus erilaisia päätöksiä, joten kannattaa tarkistaa onko tosiaan noin, ettei tukea saa.

Joo ihan muutama päivä sitten soitin kelan valtakunnalliseen palveluun, suoraan sinne vammaistukipuolelle niin sieltä lukivat suoraan sääntöjä mulle, että vilja-allergia (vähintään vehnä, ohra+ruis) ja niiden lisäksi maitoallergia. Sain sen puhelinneuvojan vähän ärtymään kun tenttasin vähän vihaisenakin, että onko varmasti noin ja miten on mahdollista! Mutta on se, muuttanut lähivuosina kuulemma (en muista milloin). Raivostuttavaa!

Ei tietenkään pelkän päiväkodin takia tehdä altistusta, mutta se on yksi syy. Tärkeintä minusta on että saadaan itse varmuus sen vehnän lisäksi olevista muista viljoista, että ei missään nimessä turhaan vältettäisi sellaista mitä lapsi sietää. Ja altistukset taas kuulemma aina pitää aloittaa siitä vehnästä. Ja onhan se sitten selvää kun asian tekee huolella, en halua olla epävarmuudessa vaan haluan selkeät tulokset. Sitten päästään ravitsemusterapeutillekin. On kuitenkin aikamoista sompailua, kun on 6 henkinen perhe, jossa valmiiksi yksi muna-allerginen. Saapi miettiä tosi tarkkaan mitä syödään ja mitä kaupasta ostetaan.

Ymmärrän hyvin halusi saada kunnon varmuus allergiasta. Itse vaan kaipaisin näihin testausprotokolliin hieman paremmin sopivia altistustapoja hitaasti, mutta rajusti reagoiville lapsille, jotta ei vedetä ihan överiksi niitä allergeenimääriä kerralla, kun vähän varovaisemminkin olisi mahdollisuus saada varmuus. Mutta varsinkin viiveellä reagoivat suoliallergikot sekä allergista refluksia potevat tuntuvat olevan terveydenhuollolle ihan ufo-tapauksia monessa muussakin yhteydessä, vaikka eivät edes ole kovin harvinaisia.

Mutta tsemppiä sinne altistukseen, toivottavasti kaikki menee hyvin. Ja jos vilja-allergia on (eikä muita perheessä kuin tuo muna-allerginen), äkkiä sitä oppii sen kanssa pärjäämään, vaikka onkin työläämpää ja kalliimpaa. Vaikka vilja-allergia rajoittaa tavallaan paljon, niille löytyy lopulta kyllä aika paljon korvikkeita kotioloissa. (Hinta on sitten toinen asia. Koko perheelle ei välttämättä ole varaa tehdä viljatonta tai edes vehnätöntä ruokaa.)

Mä olin niin tottunut tekemään ruoat ilman kananmunaa, että kun lapselle on pitänyt sitä testata jossain ruoassa, en ole meinannut enää millään keksiä mihin kananmunaa edes voi laittaa:D Ja vähän sama vehnän kanssa. On altistuksen aikana oikein pitänyt miettiä mistä saa vehnää lapselle, kun kaikki lapsen pastat, leivät, herkut, puurot eivät sisällä kotimaisia viljoja.

Kiitos tsemppauksesta, kyllähän se siitä sujuu uskoisin! Lapsi on onneksi superreipas typykkä joka ei pienestä hetkahda :D

Kyllähän tähän viljattomuuteenkin tottuu tosiaan, mutta kauemmin kestää toipua sen aiheuttamasta lovesta ruokabudjetissa... onneksi meillä on leipäkone, jolla saan väännettyä tuoretta leipää pakkaseen! Ja onneksi lapsi ei ole niin herkkä, että kestää samat tekovälineet kuin muilla kunhan ne on puhdistettu hyvin.

Toisaankaan ei ole varaa kaikille tehdä viljatonta, mutta tietty suosin nyt enemmän peruna- ja riisiruokia, pasta on jäänyt vähemmälle. Ja se on hyväkin varmaan, kun syödään nyt paljon tummaa kokojyväriisiä, mikä tekee hyvää viljattoman suolistolle kun on kuitupitoista. Muutenkin on ollut vaikea keksiä kuidun lähteitä, kun leipää menee tuon ikäiselle melko vähän ja puuroa ei ole suostunut (tattari, hirssi) suuhunsa nyt laittamaan.

Munattomuus ei meilläkään tunnu enää missään :D

Mitenkäs riisipuuro? Kelpaisiko lapselle se? Varsinkin jos löydät täysjyväpuuroriisiä tai täysjyvähiutaleita. Kalliita, mutta tässä tapauksessa varmaan hintansa väärtejä. Itsestäni täysjyvähiutaleista tehty riisipuuro on sitäpaitsi hyvää.

Mulla ei ole pahemmin kokemusta tattarista ja hirssistä, kun meillä lapselle eivät käyneet nekään, mutta meillä lapselle alkoi upota itse tehdyt sämpylät, vaikka kaupan eivät kelvanneetkaan. Itse olen käyttänyt lähinnä Semperin valmiita jauhoseoksia sekä maissijauhoja.

Kaupassa on muuten sokerijuurikaskuitua, josta saa leipiin, lihapulliin yms. hyvin kuitua. Suosittelen kokeilemaan, jos kuidun saanti on ongelma.

Mä olen löytänyt kaupasta myös ainakin tattari, quinoa ja maissinäkkäriä. Tykkäisikö lapsi niistä? Ainakin helppo hätävara kaapissa ja reissussa.

Lisäks pastoja on olemassa myös "ei-kotimaisista" viljoista, kannattaa kokeilla niitäkin joskus. Samoin Pirkalla on gluteenitonta (ja viljatonta) mysliä kahtenakin eri versiona, joka on vielä aika hyvääkin eikä ihan järkyttävän hintaista. Muitakin varmasti on. Myös muroja on esim. Semperillä, jossa on lisätty myös erinäisiä vitamiineja yms.