Kuka maksaa äitini hautajaiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei lapsuutta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ei lapsuutta

Vieras
Äitini on rappioalkoholisti. Elää vielä, ihme kyllä, mutta voi kuolla minä päivänä hyvänsä.

Aiheesta voisi kirjoittaa pitemmästikin, mutta tiivistän pähkinänkuoreen: äitini on pilannut kaikkien läheistensä elämän, niin kuin alkoholisti tekee. Minun ja veljeni lapsuus oli helvettiä, eikä se äidin ryyppääminen ja puhelinhäiriköinti aikuisenakaan kivaa ole ollut. Äitini huijasi anopiltaan, siis mummoltani, aikanaan suuren summan rahaa jolla osti itselleen aivan liian kalliin rivitaloasunnon merinäköalalla ym. herkuilla. Siellä sitten kelpasi ryypätä ja rellestää, kunnes asunto piti myydä. Kaikki ne rahat on ryypätty taivaan tuuliin. Isäni on "hiukan" katkera, ei toki pelkästään niistä mummon rahoista vaan äitini pilaamasta avioliitosta. Äitini ehti aiheuttaa murheita myös omalle äidilleen, eli rakkaalle mummilleni ennen hänen kuolemaansa. Tätinikään ei ole erityisen onnellinen siskonsa elämäntyylistä.

Olen tavannut äitini viimeksi 2003 ja sekin oli virhe. Veljeni on tainnut tavata hänet viimeksi joskus 1997.

Onko niin, että kun äitini kuolee, minä ja veljeni joudumme lähimpinä sukulaisena maksamaan hänen hautajaisensa? Hautajaiset taitavat halvimmillaankin maksaa tuhansia euroja? Kysymys varmaan kuulostaa kolkolta, mutta tuntuu niin väärältä joutua maksumieheksi sellaisen ihmisen hautajaisiin, joka teki elämästäni helvetin.

Ette tietenkään joudu maksamaan hautausta. Jos hänellä on omaisuutta, niin siitä otetaan hautajaiskulut ennen perinnönjakoa. Jos omaisuutta ei ole, niin ei teidän maksettavaksi hautausta tule. Tokikin, jos eriksenne järjestätte hautajaiset vastaanottoineen, niin kustannukset on maksettava.

Samaa olen minäkin miettinyt,tilanne likimain vastaava kuin sinulla. Voiko perintöä kieltäytyä ottamasta vastaan? Mitään en häneltä missään nimessä halua,elävänä tai kuolleena,ikinä.

Äitini on rappioalkoholisti. Elää vielä, ihme kyllä, mutta voi kuolla minä päivänä hyvänsä.

Aiheesta voisi kirjoittaa pitemmästikin, mutta tiivistän pähkinänkuoreen: äitini on pilannut kaikkien läheistensä elämän, niin kuin alkoholisti tekee. Minun ja veljeni lapsuus oli helvettiä, eikä se äidin ryyppääminen ja puhelinhäiriköinti aikuisenakaan kivaa ole ollut. Äitini huijasi anopiltaan, siis mummoltani, aikanaan suuren summan rahaa jolla osti itselleen aivan liian kalliin rivitaloasunnon merinäköalalla ym. herkuilla. Siellä sitten kelpasi ryypätä ja rellestää, kunnes asunto piti myydä. Kaikki ne rahat on ryypätty taivaan tuuliin. Isäni on "hiukan" katkera, ei toki pelkästään niistä mummon rahoista vaan äitini pilaamasta avioliitosta. Äitini ehti aiheuttaa murheita myös omalle äidilleen, eli rakkaalle mummilleni ennen hänen kuolemaansa. Tätinikään ei ole erityisen onnellinen siskonsa elämäntyylistä.

Olen tavannut äitini viimeksi 2003 ja sekin oli virhe. Veljeni on tainnut tavata hänet viimeksi joskus 1997.

Onko niin, että kun äitini kuolee, minä ja veljeni joudumme lähimpinä sukulaisena maksamaan hänen hautajaisensa? Hautajaiset taitavat halvimmillaankin maksaa tuhansia euroja? Kysymys varmaan kuulostaa kolkolta, mutta tuntuu niin väärältä joutua maksumieheksi sellaisen ihmisen hautajaisiin, joka teki elämästäni helvetin.

Lähiomaisena teidän toki kuuluu maksaa äitinne hautajaiset, mutta pakko sitä ei ole tehdä. Jos äitisi täysin varaton niin sosiaalitoimi kyllä laittavat hänet hautaan ja sen voi tehdä ihan ilman läsnäoloa. Eihän kaikilla ole sukulaisia ja varattomia ihmisiä löytyy paljon, joten kyllä kaikki haudataan.

Sosiaaitoimisto varmaan maksaa, yleensähän se menee kuolinpesän varoista, mutta äidilläsi ei taida olla niitä.
Tosin jos haluatte hienommat hautajaiset pitää, niin maksumiehiksi pääsette.

Alkuperäinen kirjoittaja htäig;23261079:
Lähiomaisena teidän toki kuuluu maksaa äitinne hautajaiset,

Ottakaa ihmiset asioista selvää jos olette jo kuoppaamassa elossa olevia ihmisiä, sosiaalitoimisto on se osoite osta nykyään hautaus avustus nykyään anotaan jos vainajalla niin pienet tulot että on siihen oikeutettu ;)

Kannattaa ilmottaa vainaja varattomaksi niin sossu maksaa kaiken. Appiukolla kävi paska homma, melko varaton hänkin. Alkoi hoitelemaan hautajaisia kun vaimo kuoli, sossusta sanottiin että hautajaiset maksetaan. Otti halvimman arkun ja järjestettiin pieni tilaisuus hautauksen jälkeen. Lasku jotain reilu 3 tonnia (iso suku)

Anoi hautajaisavustusta: Päätöksessä luki että tonnin verran noista kuluista huomioitiin haettaessa. Koska appiukon tulot olivat 1100 € siinä kuussa, katsoi sossu että mitään ei myönnetä. Ja tämä tarina on tosi. Ilmoittakaa vainaja varattomaksi älkääkä hoitako mitään itse.

[QUOTE="Niin";23261072]Samaa olen minäkin miettinyt,tilanne likimain vastaava kuin sinulla. Voiko perintöä kieltäytyä ottamasta vastaan? Mitään en häneltä missään nimessä halua,elävänä tai kuolleena,ikinä.[/QUOTE]

Perinnöstä voi kieltäytyä. Jos sinulla on lapsia, niin voit siirtää perinnön heille, Sitä en itseasiassa tiedä, voiko alaikäisen lapsen puolesta kieltäytyä perinnöstä eli, jos lapsia ja kieltäytyy, niin saattaa olla, että suoraan menee lapsenlapsille.

[QUOTE="Niin";23261072]Samaa olen minäkin miettinyt,tilanne likimain vastaava kuin sinulla. Voiko perintöä kieltäytyä ottamasta vastaan? Mitään en häneltä missään nimessä halua,elävänä tai kuolleena,ikinä.[/QUOTE]

Lahjoita perintö "Pelastakaa Lapset RY:lle" tms. Siinä kannanottoa äitiydelle.

Ette tietenkään joudu maksamaan hautausta. Jos hänellä on omaisuutta, niin siitä otetaan hautajaiskulut ennen perinnönjakoa. Jos omaisuutta ei ole, niin ei teidän maksettavaksi hautausta tule. Tokikin, jos eriksenne järjestätte hautajaiset vastaanottoineen, niin kustannukset on maksettava.

Omaisuutta ei ole, tai olisin hyvin hämmästynyt jos sellaista löytyisi. Äitini asuu kaupungin vuokrakaksiossa (sossu maksaa kaiken tietysti), asunnon irtaimisto on peruja hänen äidiltään eli mummiltani ja on nyt (tai siis oli jo silloin 2003) huonossa kunnossa.

Täytyy katsoa mitkä on fiilikset sitten kun äitini kuolee. Voi olla että tätini haluaa kuitenkin järjestää jonkinmoisen tilaisuuden, vaikka eipä sinne väkeä ole tiedossa kuin kourallinen.
Mutta hyvä tietää tuo sosiaalitoimen mahdollisuus.

meille kävi silleen mummon hautajaisissa, että mummon varat ei riittäneet kaikkiin hautajaiskuluihin.. loppulaskut tuli sitten äidilleni maksettaviksi, koska äiti oli tilannut hautajaiset eli siis järjestäny ne.. sossusta ei saatu mitään avustusta, koska äitini on työssäkäyvä ihminen..

[QUOTE="Entä";23261244]Tuli mieleen että kuinka mahdollisen perinnön käy jos sisarusparvesta yhdellä on ulosotto velkoja??[/QUOTE]

perintö jaetaan sisarusten kesken. jokaiselle oma osuus. Ulosottovelat eivät kosketa muita sisaruksia (heidän osuuksiaan ), toki tämän velkaisen osuudesta otetaan nuo ulosottovelat

meille kävi silleen mummon hautajaisissa, että mummon varat ei riittäneet kaikkiin hautajaiskuluihin.. loppulaskut tuli sitten äidilleni maksettaviksi, koska äiti oli tilannut hautajaiset eli siis järjestäny ne.. sossusta ei saatu mitään avustusta, koska äitini on työssäkäyvä ihminen..

tietysti se menee näin. Jos järjestää tilaisuuden ja hankkii kivet ym. niin tokihan ne joutuu maksamaan. pitää ensin selvittää mihin on varaa. Hautajaiskulut voi tulla yllättävän kalliiksi, varsinkin jos ei kuulu kirkkoon ja kunnon hautajaiset haluaa järjestää.

Oma isäni oli myös alkoholisti, oma asunto hänellä kyllä oli mikä on ihmeellistä. Olin hänen ainoa lapsensa, silloin 21-v eikä vielä kunnon työpaikkaa joten eipä mulla ollu pahemmin varaa hautajaisia järjestää, kun ei sitä perintöä ennen hautajaisia voinut saada :D Vanhempani olivat eronneet, joten hautajaiskulut tavallaan tulivat minulle. Päätettiin sitten järjestää pienen budjetin hautajaiset kun ei vieraitakaan niin paljon ollut tulossa, eli hautausmaalta mentiin sitten äitini/mummoni asunnoille (asuvat seinänaapureina), pappi kävi sielläkin ja muisteltiin (eli mukavien, yleisten asioiden jutustelua, isällä kun oli tuo loppuaika melko surkeaa niin ei niistä asioista enää jaksanut puhua). Äiti maksoi puolet hautakivestä, mummo myös puolet ja arkun. Ei haettu mitään sossusta.

Alkuperäinen kirjoittaja häg;23261292:
tietysti se menee näin. Jos järjestää tilaisuuden ja hankkii kivet ym. niin tokihan ne joutuu maksamaan. pitää ensin selvittää mihin on varaa. Hautajaiskulut voi tulla yllättävän kalliiksi, varsinkin jos ei kuulu kirkkoon ja kunnon hautajaiset haluaa järjestää.

niinpä.. mut onneks meillä kävi sitten silleen, että mummo sai veronpalautuksia hieman enemmän mitä loput laskut oli.. joten maksettiin niistä sitten ne laskut pois..

Eli hautajaiskulut tulee maksettavaksi kaikki tai ei mitään -periaatteella? Jos ilmoitamme vainajan varattomaksi, sossu maksaa tarvittaessa kaiken. Jos taas haluamme järjestää hautauksen itse, halvimmalla mahdollisella tavalla, kaikki kulut tulevat omaisten maksettaviksi ts. sosiaalitoimi ei korvaa edes osaa kuluista? Siis siinäkään tapauksessa että vaina itse on täysin varaton?

Mikään ei kai estä hoitamasta itse hautausta sossun maksamana ts. mahdollisimman koruttomasti. Jos sen jälkeen haluaa pitää jotkut muistelot niin niihin toki voi sitten laittaa omaa rahaa juuri niin paljon kuin hyvältä tuntuu.

Just noin. Mutta muista että sossu sitten hoitaa homman siten että kulut mahd. pienet. Ette voi vaikuttaa hautauspäivään, aikaan, arkkuun/tuhkaukseen, mihinkään.

Minä pitäisin jonkun erillisen muistotilaisuuden, vaikka ihan erillisenä aikana kun kaikille sopii.

[QUOTE="Entä";23261244]Tuli mieleen että kuinka mahdollisen perinnön käy jos sisarusparvesta yhdellä on ulosotto velkoja??[/QUOTE]

Perintö jaetaan sisarusten kesken. Tältä kyseiseltä sisarukselta ulosottajaja vie omansa pois.

[QUOTE="vieras";23261676]Just noin. Mutta muista että sossu sitten hoitaa homman siten että kulut mahd. pienet. Ette voi vaikuttaa hautauspäivään, aikaan, arkkuun/tuhkaukseen, mihinkään.

Minä pitäisin jonkun erillisen muistotilaisuuden, vaikka ihan erillisenä aikana kun kaikille sopii.[/QUOTE]

Ok, hyvä tietää tämäkin asia vaikka toki sitten aikanaan nuo asiat pitää vielä huolellisesti selvitellä.
Mistäs sitäkään tietää vaikka me kaikki mahdolliset maksajat, minä, veljeni ja tätini, kuolisimme ennen äitiäni :/ No, elämä menee miten menee.

Olen miettinyt ihan samaa. Aion kieltäytyä perinnöstä ja kieltäytyä järjestämästä hautaamista. Luulen, että tätini ottaa asian hoitaakseen. Se on sitten hänen ongelmansa.

Olen miettinyt ihan samaa. Aion kieltäytyä perinnöstä ja kieltäytyä järjestämästä hautaamista. Luulen, että tätini ottaa asian hoitaakseen. Se on sitten hänen ongelmansa.

Mitä tapahtuu jos ei kieltäydy perinnöstä, mutta perittävää ei ole? Siis jos on perimässä täysin varatonta ihmistä, jonka omaisuus on muutama huonekalu ja ehkä satanen pankkitilillä?

Kulkeeko perinnöstä kieltäytyminen ja hautajaisjärjestelyistä kieltäytyminen käsi kädessä?

Mitä tapahtuu jos ei kieltäydy perinnöstä, mutta perittävää ei ole? Siis jos on perimässä täysin varatonta ihmistä, jonka omaisuus on muutama huonekalu ja ehkä satanen pankkitilillä?

Kulkeeko perinnöstä kieltäytyminen ja hautajaisjärjestelyistä kieltäytyminen käsi kädessä?

En tiedä, en ole ollut vielä siinä tilanteessa. Perunkirjoitus varmaan tehdään, siitä aiheutuvat kustannukset maksaa sitten joku... sinä, sossu? En oikeasti tiedä näistä mitään, vähän hölmöä että en ole ottanut selvää ja odotan että sitten kun aika on, joku muu hoitaa asian puolestani :ashamed:

Yhteistyössä