Tiedän että on koulukunta, joiden mielestä maidontulo ei voi ehtyä, mutta mikä nyt neuvoksi...

05.01.2011
831
0
16
Mulla ehtyy siis maidontulo, tähän asti muutenkin on ollut nihkeää vaikka alkuun pursusi tolkkua vailla...

Lapsi nyt 2kk, imetän lapsentahtisesti mikä meinaa sitä, että tyttö syö 15min-6h välein 27/7. Nyt maidontulon ehtyminen alkaa olla jo ihan ongelma, kun lapsi selkeästi ei saa tarpeeksi maitoa, päivällä ei enää nuku ja on tosi levoton. Tämä taas vaikeuttaa jo muiden lasten kanssa arkea.

Pulloa vauva ei hyväksy, eilen viimein kokeilin antaa korviketta.

Tää on neljäs lapsi, ennen imetys on onnistunut hyvin ja maitoa on tullut yli äyräiden joten olen ihan ymmälläni siitä mikä mättää... olen yrittänyt miettiä syytä, mutten keksi mitään. Mulle olisi loppujen lopuksi se ja sama, vaikka imetys loppuisi kokonaankin, mutta kun pullo ei kelpaa! Mitä ihmettä teen, kun lapsi on nälkäinen eikä maitoa vaan tule tarpeeksi (kyllä sitä vähän tulee)!?

Olisiko vain sellainen aika, että maidontuotanto on vähän jäljessä vauvan tarpeesta ja vauva voisi tiheästi imemällä "tilata lisää", jolloin maitoa alkaa tulla taas lisää. Imetätkö öisin paljon. Yöimetyksen sanotaan olevan tärkeää maidontulon kannalta ja jos lapsi nukkuu "liian hyvin" voi maitoa tulla vähemmän.

Onko lasta punnittu, jolloin saisit oikean kuvan siitä saako lapsi tarpeeksi maitoa vai olisiko hänellä jotakin muuta vaivaa, joka tekee levottomaksi?

meillä levottomuus ja huono nukkuminen täyimetyksen aikana kyllä johtui allergioista. Vauva sa oireita lähes kaikesta mitä söin. Ihottumaa ei ollut, mutta kakka oli vaippaan imeytyvää.

Tuo allergia-asia on ihan hyvä huomio. Meilläkin vauvan levottomuuden takaa paljastui lopulta paljon allergioita ja tämä lapsi myöskin kieltäytyi pullosta täysin.

Juothan varmasti tarpeeksi? Ja syöt hyvin? Onko imuote oikea? Tuli mieleen että sisältääkö ruokavaliosi aspartaamia? On toki yksilöllistä mutta itselläni se vähentää maidontuloa huomattavasti. Esim. Light coca cola, kevytmehut, tietyt karkit?

Maitomäärää saat kyllä lisättyä jos vauva vaan suostuu syömään edelleen tiiviisti. Parissa päivässä pitäisi helpottaa.

Kannattaa myös lukea vinkkejä imetystukilistan sivuilta mikäli et ole sitä vielä tehnyt.

[QUOTE="Kolmen äippä";23278882]Juothan varmasti tarpeeksi? Ja syöt hyvin? Onko imuote oikea? Tuli mieleen että sisältääkö ruokavaliosi aspartaamia? On toki yksilöllistä mutta itselläni se vähentää maidontuloa huomattavasti. Esim. Light coca cola, kevytmehut, tietyt karkit?

Maitomäärää saat kyllä lisättyä jos vauva vaan suostuu syömään edelleen tiiviisti. Parissa päivässä pitäisi helpottaa.

Kannattaa myös lukea vinkkejä imetystukilistan sivuilta mikäli et ole sitä vielä tehnyt.[/QUOTE]

No tämän enempää ei oikein ole mahdollista imettää, esim eilen imetin klo 9-22 käytännössä kokoajan, vain 3 noin 20min taukoa välissä ja tietty pieniä noin 5min taukoja myös muutama. Muuten vauva oli tissillä. Tätä jatkunut useamman päivän. Maitomäärät ei vaan ole nousseet.

Imuote on hyvä ja juon noin 2,5 litraa päivässä, syönkin ihan hyvin. Aspartaamia saan kyllä satunnaisesti, mutta en ainakaan aikaisemmin ole huomannut sen vaikuttavan...

Allergiaoireita ei minusta ole, mulla niistäkin on 2 lapsen kohdalla kyllä kokemusta. Olen itse tehnyt pari syöttöpunnitusta tänään ja aika laihoja on tulokset :( Ja vauva itkeekin sellaista nälkäitkua, joka on ihan erilaista kuin muut itkut. Lisäksi tunnen rinnoista miten tyhjät ne on, neljäs imetys 5,5v sisään on aika totuttua hommaa... voisin juosta vaikka päivän ilman liivejä, kun normisti imettäessä en voi edes nukkua ilman ja tissit pakkaa heti räjähdyspisteeseen. Aikaisemmissa imetyksissä olen saanut pumppuunkin helposti 2dl maitoa vaikka heti syöttämisen jälkeen, nyt tissit on ihan vetelät. Imettäessä huomaa myös helposti, kuinka lapsi ei enää alun jälkeen juuri niele.

Pullo ei ole kelvannut koskaan meidän muksuille, joten sitä osasin odottaakin mutta nyt kun sitä oikeasti tarvitsisi niin harmittaa :(

Onko mahdollista et oisit uudestaan raskaana? Mul kävi nimittäin niin et kun vauva oli 3kk huomasin olevani raskaana ja maidon tulo ehtyi. Myös menkkojen aikana mul vauvat on hylkiny rintaa

Syökö vauva oikeesti nälkäänsä, vai vain imemisen tarpeeseensa? jos syö noin tiheään voi käydä niin ettei maito kerkeä nousta syöttöjen välissä -) syöttökertojen harventaminen.. ja jos vauva syö imemistarpeeseensa itkuisuus voi johtua siitä et vatsa on täynnä, mut vauva ei tunnista sitä.. -) syöttökertojen harventaminen

Ootko kokeillu erimallisia tuttiosia?

minulle annettiin varmuuden varalle sellainen vinkki, että kotikaljalla saisi maitoa herumaan. Ei ole tarvinnut vielä kokeilla, joten en osaa sanoa kokemusta, että toimiiko. Mutta kokeile ihmeessä, jos tilanne tosiaan on tuo.

Kyllä se voi maito ehtyä, mulla ainakin kävi näin kakkosen kohdalla. Ja kesti aika kauan ennen kuin vauva tottui pulloon. Maitoa annoin pullosta puoliunessa päikkäreillä, niin sain menemään. Meillä poikeliini alkoi laihtua täysimetyksellä, mikä mun mielestä oli jo niin hälyttävää, että ihan sama koko imetyksellä kunhan saadaan laps kasvamaan ja pysymään kylläisenä, ja silloin tuli pullo mukaan kuvioihin. Vähän ikävää se tietty oli toiselle vaihtaa rinta pulloon, kun olis niin mielellään ite imettänyt ja laps tissistä syönyt, mutta asiat pitää laittaa tärkeysjärjestykseen.

ei varmaan auta muu kuin kokeilla imetysapua jos vauva ei pulloa huoli, varsinkin jos olet jo syöttöpunnituksetkin tehnyt. Josko sillä lailla saisi pieni mahansa täyteen.

Suosittelisin ihan "imetyslomaa", mikäli se vain on mahdollista. Menet vauvan kanssa makkariin parisänkyyn tissuttelemaan. Vietä ikään kuin "lomaa" eli jos mahdollista, joku voi tuoda ruokaa, juomaa (herkkuja?) sinulle. Et huolehti tai murehdi muusta arjesta. Anna vauvan olla lähellä paljaalla iholla ja imeä vaikka kaiken aikaa. Tiedän, että tämä keino voi olla vaikea toteuttaa, jos kotona hyörii monta lasta, mutta tämä toimii todella! Parin kuukauden iässä tulee tällainen taantumavaihe, kun lapsi tarvitsee äkisti enemmän maitoa kuin rinnoista lähtee. Maidon tuotanto lisääntyy parin päivän tehoimetyksen ansiosta.

Suosittelisin ihan "imetyslomaa", mikäli se vain on mahdollista. Menet vauvan kanssa makkariin parisänkyyn tissuttelemaan. Vietä ikään kuin "lomaa" eli jos mahdollista, joku voi tuoda ruokaa, juomaa (herkkuja?) sinulle. Et huolehti tai murehdi muusta arjesta. Anna vauvan olla lähellä paljaalla iholla ja imeä vaikka kaiken aikaa. Tiedän, että tämä keino voi olla vaikea toteuttaa, jos kotona hyörii monta lasta, mutta tämä toimii todella! Parin kuukauden iässä tulee tällainen taantumavaihe, kun lapsi tarvitsee äkisti enemmän maitoa kuin rinnoista lähtee. Maidon tuotanto lisääntyy parin päivän tehoimetyksen ansiosta.

Tää kyllä kuullostaisi ihanalle, mutta ei onnistu millään kun on 3 alle 6v sisarusta hoidettavana ja mies töissä päivät :( Meillä hoitajia ei ole, en saanut tunniksi edes mummoa tähän kun mulla oli lääkärireissu. Viikonloppuna on ristiäiset, en voi silloinkaan pötkötellä :(

Raskaana en ole, mut steriloitiin synnytyksen jälkeen. Väsynyt olen, mutten oikeastaan kovinkaan univelkainen, tai en tunnista olevani. Siksikin tämä on niin outoa, kun edellisissä imetyksissä maitoa pursusi ovista ja ikkunoista huolimatta raskaudesta (kakkosen jälkeen meni 5kk ennen seuraavaa raskautta), univeloista, masennuksista, huonosta juomisesta jne... En tajua enkä tykkää tästä :(

Kuulostaa kyllä tosi omituiselle. Varsinkin kun aiempien kohdalla maito on riittänyt. Olet varmaan miettinyt mitä sä mahdollisesti teet nyt eri tavalla. Mulla ei ole myöskään kukaan kolmesta koskaan osannut juoda pullosta, mutta kun yrität niin anna mahdollisuuksien mukaan jonkun muun syöttää vauvaa, silloin saattaa onnistua vähän paremmin. Ja osta imetysteetä tai juo sitä kotikaljaa nyt alkuhätään. Ja kannattaa soitaa imetystukihenkilölle jos sieltä saisit jotain vinkkiä. Siitä tuskin on haittaakaan. Suosittelisin myöskin syömään mahdollisimman puhdasta ja käsittelemäntö ruokaa. Ja se aspartaami, suosittelen kokeilemaan olemaan ilman. Mä en tajunnut sen yhteyttä ekan kohdalla ja imetys takkusi enemmän ja vähemmän ja paino nousi hitaasti. Toista imettäessäni tajusin yhteyden ja sen jälkeen on maitoa riittänyt. Nyt ei tarvii kun juoda puoli lasia esim. sitä kevytlimpsaa ja seuraavat päivät vauva roikkuu tissillä kun maito ei heru. Tsemppiä!

Tuli mieleen, että voiko se sterilisaatio vaikuttaa asiaan jotenkin hormonaalisesti? Itselläni ekan lapsen kohdalla täysimetyksessä jo monta kuukautta ennen menkkojen alkua oli kierron "kuukautisvaiheessa" selvästi nihkeämpi maidontulo. Tää siis toistui säännöllisesti muka-kierron mukaan. Neuvolasta sain vahvistuksen sillon epäilylleni, että noin voi käydä tosiaan hormonaalisista syistä. Oon niin pahvi etten tunne oikein sterilisaation hormonaalisia käytännön vaikutuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja entäs hormonit;23279742:
Tuli mieleen, että voiko se sterilisaatio vaikuttaa asiaan jotenkin hormonaalisesti? Itselläni ekan lapsen kohdalla täysimetyksessä jo monta kuukautta ennen menkkojen alkua oli kierron "kuukautisvaiheessa" selvästi nihkeämpi maidontulo. Tää siis toistui säännöllisesti muka-kierron mukaan. Neuvolasta sain vahvistuksen sillon epäilylleni, että noin voi käydä tosiaan hormonaalisista syistä. Oon niin pahvi etten tunne oikein sterilisaation hormonaalisia käytännön vaikutuksia.

Tuskin. Siis hormonit muuten voi vaikuttaa mutta ei sterilisaatio. Mulle tehtiin myös sterilisaatio kolmannen sektion yhteydessä eikä ole vaikutusta maidon riittävyyteen.

Yhteistyössä