Mikä olisi kohtuus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja seurusteleva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

seurusteleva

Vieras
Olen onnekseni pian entinen sinkkumamma. Olen muuttamassa uuden miehen kanssa yhteen. Hän siis muuttaa meille. Lapsia minulla on ed. liitosta peräti neljä ja siten asummekin melko isossa asunnossa mistä pitää maksaa vuokraa reilusti yli tuhat euroa. Nyt olenkin miettinyt, että mikä olisi kohtuullista pyytää häntä tästä maksamaan? Käyhän tässä kuitenkin niin, että menetän asumistuen sekä yh-lisät lapsilisistä. Jo nuo tekevät rahassa liki 700 euroa.
Kommentteja odottelen....

no näin itsekin olen ajatellut, että kaikki yhteiset kulut puoliksi. Tässä on vaan haastetta vielä edessä, sillä hän ei juuri ole edes ruokaa tänne tuonut tähän mennessä. Toki siis on ihan syönyt mukana siinä missä menkin.

[QUOTE="vieras";23302755]ehkä kolmasosa vuokrasta. se iso asunto on kuitenkin niiden lasten takia, eikä miehen.[/QUOTE]

Niin mutta ap menettää miehen takia mm asumistukea. Ei kai se niin mene että lasten elintaso laskee miehen tullessa taloon? :0

no näin itsekin olen ajatellut, että kaikki yhteiset kulut puoliksi. Tässä on vaan haastetta vielä edessä, sillä hän ei juuri ole edes ruokaa tänne tuonut tähän mennessä. Toki siis on ihan syönyt mukana siinä missä menkin.

Onko tuo yhteenmuuttaminen sitten jotenkin sen arvoista? Miksette voi vain jatkaa seurustelua ilman yhdessä asumista kuten tähän asti?

Jestas sentään. Kannattaa varmaan muuttaa yhteen jos ette yhtään ole puhuneet raha-asioista tai tyyppi on tähän mennessä tullut vaan sinne syömään eikä ole itse ostanut mitään. Kannattaa nyt kysyä miten se mies on ajatellut maksaa vuokrasta, entä miten jaatte ruokakulut jne.

[QUOTE="vieras";23302850]Ei miehen kannata tulla siihen kirjoille. 700 euroa kuussa on mukava laittaa vaikka säästöön.[/QUOTE]

Tämä on kyllä houkuttanut tekemään sellaisen ratkaisun, että mies hankkisi täältä nimilleen tosi halvan "luukun" ja olisi kuitenkin meidän kanssa arjessa mukana muutoin. Nimittäin tuolla summalla kivasti maksais pikkuvuokraakin.

Mutta se on mielestäni tosi epäreilua, että lasten päivähoitomaksut myös nousisi ja roimasti! Nyt maksan reippaasti alle sadan euron, ihan hirvittää ajatellakin, mitä se sitten olisi. Minulla kuitenkin kolme lasta vielä päivähoidossa.

[QUOTE="vieras";23302935]Kuin kauan ootte tunteneet ja kuin kauan seurustelleet?
Etäsuhteet ei toimi aina kovin hyvin sinkuillakaan, mutta niiden(kään) ratkaisu ei ole muuttaa suoraan saman katon alle...

ootteko oikeesti ees tutustuneet toisiinne????[/QUOTE]

No en sanois, että voi toista täysin vielä tuntea - liekkö tähän ikinä pääsee (muistelee suhdetta ed. liitossa, pettymyksiä tuli todella paljon). Olemme olleet ihmeen tiiviisti tekemisissä välimatkasta huolimatta. Usean kerran viikossa tavattu. Ja usein viikonloput vietämme meillä.
Yhteiseloa on nyt puolisen vuotta.

No en sanois, että voi toista täysin vielä tuntea - liekkö tähän ikinä pääsee (muistelee suhdetta ed. liitossa, pettymyksiä tuli todella paljon). Olemme olleet ihmeen tiiviisti tekemisissä välimatkasta huolimatta. Usean kerran viikossa tavattu. Ja usein viikonloput vietämme meillä.
Yhteiseloa on nyt puolisen vuotta.

No ite en vielä puolen vuoden tuntemisen jälkeen muuttais toiselle paikkakunnalle ja alkais uusperheen toiseksi aikuiseksi... Sinkuilla tuo ei olis mikään ongelma.

ja sun tapauksessa uusonnesta tulis perheen elättäjä, jos sun yh-tuet kerran lähtee yhteenmuuton vuoksi.

sopikaa nyt herranjestas nuo asiat ENNEN kuin mies muuttaa taloon. Ymmärtääkö mies edes mitä tuo tulee sinulle maksamaan päivähoitomaksuissa, lapsilisän yh-korotuksen menetyksessä ja asumistuen menetyksessä? Ihan järjetöntä muuttaa yhteen, varsinkin jos asioista ei ole tuon tarkemmin puhuttu.

[QUOTE="vieras";23303165]Ekat eroajatukset tulee sit parin kuukauden päästä. En suosittele. Jos olette noin onnellisia nyt niin miksi ahnehtia liikaa.[/QUOTE]

mitkä helvetin eroajatukset?? Ihme mustamaalaamista tuommoinen ajattelu!

Mäkin suosittelisin sitä, että vuokraatte miehelle kivan kämpän läheltä teitä ja jatkatte tutustumista vielä. Lapsillekin se on jättimäinen muutos, jos tulee mies taloon. Ainakin täytyis eka puhua raha-asiat täysin selväksi ennen kuin kannattaa yrittää yhteen muuttamista!

Edes sinkkuna en olisi ikinä muuttanut yhteen miehen kanssa, jonka kanssa en ole ehtinyt keskustella raha-asioiden hoitamisesta perusteellisesti ja myöskin ehtinyt tehdä jotain sellaista yhteistä päätöstä, jossa täytyy tehdä jotain kompromissia rahan suhteen (siis jokin isompi hankinta, vaikkapa yhteinen matka, jolloin rahat ei riitä ihan kaikkeen, mitä haluttais saada). Vasta tuollaisen yhteisen päätöksen ja yhteisen kompromissin tekemisen jälkeen tietää, onko oikeasti samoilla linjoilla rahankäyttöasioissa.

En tajua, mikä hinku ihmisillä on sotkea lastenkin elämä yhteenmuutolla, jos edes noin helposti harjoiteltavia asioita ei voida selvittää valmiiksi ennen yhteenmuuttamista.

No, toki näistä tullaan sopimaan! Olemme siis vasta avanneet keskustelun tälle ja kysyinkin vinkkiä, että millä linjalla tässä kannaisi olla. Se vaan, että mies on tosi huono tuloinen, käsittääkseni välillä menee alle toimentulo rajan hällä tulot. Ja velkaa kuitenkin hällä on. Silläkin mietin, että mitä kehtaa sit pyyttää asumisesta. Tosiaan tiedän, ettei hänellä ole välillä edes rahaa ruoan ostoon.

Yhteistyössä