Miten kellään on varaa vaihtaa ammattia? Kukaan opiskellut uuden ammatin aikuisena? Mites oppisopimus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lähihoitaja kysyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lähihoitaja kysyy

Vieras
Miten teit sen ja mistä mihin vaihdoit?
Mistä rahaa?
Teitkö töitä samalla?
Vaikuttiko puolison tulot?
Kuinka paljon sait ansaita töissä ettei opintotuet menneet pois?
Millä opintomuodolla opiskelit?

Olen lähihoitaja, hoidan dementikkoja ja haluan uuden työpaikan tai jopa vaihtaa alaa. Mutta ei mitenkään ole varaa opiskella! Miten ihmeessä se onnistuisi?

Onko kukaan opiskellut oppisopimuksella ja minkä ammatin??? Hyötyykö työnantaja siitä mitään? Miten kukaan pttaisi oppariopiskelijan luokseen opiskelemaan kun joutuu kuiteskin maksamaan normi palkan ja saa vain ammattitaidottomuutta palkaksi ennen kuin opiskelija on valmis.

Minä olen vaihtanut. 38-vuotiaana aloitin, kun mitta tuli täyteen entistä työtä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lähihoitaja kysyy;23305697:
Miten teit sen ja mistä mihin vaihdoit? Olin aiemmin kokki ja päätin opiskella insinööriksi.

Mistä rahaa? 2 ekaa vuotta sain opintorahan Koulutusrahastolta, maksoivat 60% aiemmasta palkastani. Sitten normaalilla opintotuella viimeset 2 vuotta. Niihin kyllä sisältyy 5kk palkallinen harjoittelu, palkka on hyvä, ainakin siinä yrityksessä jossa olin.Sain enemmän palkkaa kuin koskaan aiemmissa töissäni tuona harjoitteluaikana.

Teitkö töitä samalla? Kesällä kyllä, muuten en.

Vaikuttiko puolison tulot? Ei ne tukeen vaikuta, mutta totta puhuen, en olisi alkanut opiskelemaan jos miehelläni ei olisi sellaiset tulot kuin ovat.

Kuinka paljon sait ansaita töissä ettei opintotuet menneet pois? Se on muistaakseni n. 600€/kk

Millä opintomuodolla opiskelit? AMK:ssa "nuorisopuolella", eli ihan päiväopinnot.

Tarkista oletko oikeutettu Koulutusrahaston tukeen!

Oppisopimuksessa ei makseta täyttä palkkaa vaan tavallaan harjoittelijan palkka ja työnantaja saa siihen koulutustukea.

Tiedän useammankin jotka ovat opiskelleet aikuisena uuden ammatin. Jos sillä aiemmalla tutkinnolla ei saa töitä, niin ehdottomasti kannattaa muutama vuosi kituuttaa opintotuella ja opiskella työpaikkavarmempi ala. Nykyäänhän voi saada työkkärin kautta parempaa koulutustukea kuin mitän opintotuki on. Useimmat tuntemistani uuden ammatin opiskelijoista ovta opiskelleet sen vanhan työn ohella ilta- ja viikonloppuopintoina tai päiväopintoina käyttämällä lomia, virkavapaata ynnä muita menetelmiä ja tenttimällä mahdollisimman paljon.

Jos kuulut ammattiliittoon niin käsittääkseni nykyään saa opiskella ansiosidonnaisella päivärahalla + 9e/pvä veroton kulukorvaus max kaksi vuotta. Jos koulu kestää kauemmin niin sitten ihan normi opintotuella loppu. Ja käsittääkseni ihan kaikki koulut ja kurssit pituudesta riippumatta käy tuohon. Mutta tosiaan kannattaa ottaa selvää työkkäristä jos tämä sulla olisi mahdollista.

Jos kuulut ammattiliittoon niin käsittääkseni nykyään saa opiskella ansiosidonnaisella päivärahalla + 9e/pvä veroton kulukorvaus max kaksi vuotta. Jos koulu kestää kauemmin niin sitten ihan normi opintotuella loppu. Ja käsittääkseni ihan kaikki koulut ja kurssit pituudesta riippumatta käy tuohon. Mutta tosiaan kannattaa ottaa selvää työkkäristä jos tämä sulla olisi mahdollista.

No eikös tuossa tarvitse olla työtön työnhakija tai työttömyysuhan alla? Ainakin Kelan sivuilla näin sanotaan, ja se on harkinnanvaraista se työttömyysedun myöntäminen opiskeluun. Jos on hyvin työllistävä ala (riippuen tietty kaupungista, mutta yleensä lähäreille töitä löytyy) tai vakipaikka josta irtisanoutuu sen takia että pääsis tuolle tuelle niin uskoisin että aika pitkässä kuusessa tuen saanti on?

Alkuperäinen kirjoittaja Lähihoitaja kysyy;23305697:
Miten teit sen ja mistä mihin vaihdoit? AIVAN UUDEN ALAN OPETTELIN (AMK, KESTI 3,4 VUOTTA)
Mistä rahaa? (OPINTOTUKI JA TÖISSÄ KESÄISIN, MIES ONNEKSI OLI TÖISSÄ JA OLIN SÄÄSTÄNYT RAHAA, TIETTY LAPSILISÄT TULI)
Teitkö töitä samalla? VAIN KESÄISIN, KOSKA MUUTEN EI OLIS OLLUT AIKAA LAPSILLE, JOTKA NYT ON TÄRKEINTÄ MAAILMASSA
Vaikuttiko puolison tulot? EI VAIKUTA, MITÄ SE TUKI OLIKAAN JOTAIN 200E/KK
Kuinka paljon sait ansaita töissä ettei opintotuet menneet pois? ENTIEDÄ, EN TIENANNUT NIIN PALJON
Millä opintomuodolla opiskelit? IHAN TAVIS, EI OLIS OLLUT NIIN PALJN TYÖVUOSIA JA SILLON EI EDES OLLUT TOLLASTA AIKUISOPISKELUJA JUTTUJA MITÄ NYT (ELI SAA ENEMMÄN FYRKKAA MUTTA VAAN LYHYELLÄ AJALLA)

Voithan noin alkuun vaihtaa työpaikkaakin, varmasti lähäreille on paljon kivoja duuneja, mieti mikä kiinnostaa (siltä alalta)
Ota selvää oppisopimuksista, mutta ensin tarttis tietää mikä olis sellainen ala että kiinnostaisi sitten työnäkin, ettei vaan opiskeleja ja opiskele.
Monesti opiskelu on niin rankkaa että hankala on yhdistää siihen työ, ainakin jos on perhettä, itse muistan etten olis mitenkään voinut tehdä keikkaa, tosin mulla oli matkaakin kouluun joten siihenkin meni aikaa.
mieti rauhassa =)

Yhteistyössä