Ovatko tulevat sinulle henkilö- vai puoluevaalit??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kahhohan siä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kahhohan siä

Vieras
ja osaatko sanoa kumpaa?
ja miksi?
ja mikä henkilössä saa äänestämään taikka miksi valitset ensin puolueen?
niin, ja mihin vaalipiiriin kuulut?
saa toki kertoa ihan puolueen taikka edustajankin, jos halunnee.
mutta lähinnä siis perusteluja, että mikä saa näin äänestämään.

ihan mielenkiinnosta kyselen vain.

Puoluevaalit, siksi, että puoluelinjaus on se mitä enemmän tuijotan. Lisäksi puoluevaalit senkin takia, että vaalipiirissäni ei ole sellaisia henkilöitä joita yksilöinä hulluna kannattaisin, mutta jotain on äänestettävä, joten katson mieleisen puolueen ja käyn läpi edustajat, valitsen sen joka on eniten kanssani samaa mieltä.
Se mihin vaalipiiriin kuulun ei kuulu pätkän vertaa sinulle.

Puoluevaalit, mutta henkilönkin olen jo "Halla-ahon listalta" valmiiksi tsekannut. Mutta puolue minulla ratkaisee. Ja se puolue on nimeltään... no, jääköön sanomatta. Pidän salassa.

No eihän tuota edes voi itse päättää! Annat äänesi yksilölle, se menee kuitenkin puolueelle. Ja jos sattuu niin, että juuri se sinun äänestämäsi puolueen ehdokas pääsee eduskuntaan, niin ei hän siellä voi mitään tehdä mikä on oman puolueensa vastaista. Joten puoluevaalit kyseessä, niin kuin ennenkin.

Ja itselle tärkeitä asioita ovat mm. ympäristöpolitiikka ja sen hyvinvointivaltion uudelleen rakentaminen, miksi Suomea on joskus nimitetty. Nykyisin se ei sitä ole kuin mamuille.

Sekä että. Puolue sikäli, että tiettyjen puolueiden edustajia en periaatteesta äänestä vaikka olis kuinka hyvä tyyppi listoilla (persut-tiettyjen edustajien rasistisista mielipiteistä johtuen, keskusta-tiettyjen asioiden hoidosta kaksinaismoraalisesti ja sanojen pettämisestä vaalien jälkeen sekä kokoomus- yksilön edun/ menestymisen korostamisesta ja heikommassa asemassa olevia ihmisiä syrjivästä politiikasta).
Eli omaan ajatusmaailmaan sopivan ehdokkaan haen sitten jäljelle jäävistä puolueista (vihreät, sdp, vasemmistoliitto, kristilliset jne.)

ei kuulu juu mulle muitten vaalipiiri, mutta en myöskään ymmärrä miksi keuhkota asiasta.
kiva kuulla teijän mielipiteitä.
vielä tahtoisin kuulla, että mikä puolueen/ehdokkaan ohjelmassa on juuri se teitin juttu, että miksi äänestätte.
voishan sitä miettiä, että mikä siinä oman puolueen jutuissa tuntuu itselle myös kauimmaiselta ajatukselta taikka mihin kysymykseen nyt vähiten yhtyy????

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;23308286:
Ajatteleeko se ystävä asioista samoin kuin sinä?

En ikinä äänestäisi edes sukulaistani, jos emme ajattelisi riittävän samoin.

älä.
kerran yhden entisen miesystävän tytär oli ehdolla vaaleissa ja kauhea vouhotus sitten sen ympärillä. myötäilin juu kun törmättiin asian tiimoilta jossain mutten kyllä äänestänyt häntä, vaikka miehellenikin niin väitin. ei olisi tullut mieleenkään. ihan väärä puolue ja ihan väärät asiast mielessä. oli vielä ensimmäinen kerta elämässään kun silloinen miesystäväni 50v äänesti. noh, ei jäänyt valinta mun äänistä kiinni!

Suomessa kaikki vaalit on puoluevaaleja, siis eduskunta- ja kunnallisvaalit jne.
Pressaa ehkä vois ajatella henkilövaalina, mutta siinäkin pääasia PITÄÄ Olla puolue.

Puoluevaalit. Ei missään nimessä demareita/vihreitä/vasureita jotka riistävät pientä ihmistä (verot, alvit, mamut).

Siksi mamuvastainen Halla-ahon suosituslistalta.

Puoluevaalit tietenkin. Toki sillä henkilölläkin on väliä, mutta eduskunnassa ei yksittäiset henkilöt päätöksiä tee, vaan äänestävät aina puolueen linjauksen mukaan. Eli vaikka olisi kuinka "kivalta ja fiksulta vaikuttava ehdokas", en äänestä, jos edustaa puoluetta, jonka arvot ovat ristiriidassa omieni kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;23308286:
Ajatteleeko se ystävä asioista samoin kuin sinä?

En ikinä äänestäisi edes sukulaistani, jos emme ajattelisi riittävän samoin.

Riittävän monista asioista ajattelee. En usko, että löytyy ehdokasta joka on kaikesta samaa mieltä kuin minä. Puolue on lähinnä tässä se, mikä on hänellä vasta toiseksi paras vaihtoehto.

Hyvä ystävä on eri asia kuin sukulainen; sukulaista ei voi valita, mutta ystävän voi. ;)