Joulukuussa syntyneiden vanhemmille kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyhmiä pohtiva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tyhmiä pohtiva

Vieras
Yritystä takana reilu puoli vuotta ja nyt aloin pohtimaan pitäisikö jättää seuraava kierto hyödyntämättä käytännön syistä/lapsen koulun käyntiä ajatellen vaikka jos tunteillani ajattelen en haluaisi niin tehdä.

Epätodennäköistähän se on, että juuri tästä kierrosta tärppäisi, mutta... Koska laskettu aikahan olisi joulukuussa saattaisi lapsi olla lähes vuodenkin nuorempi kuin luokkakaverinsa. Tuollainen ikäero on aika iso esim. ekaluokkalaisella. Oletteko siis kokeneet lapsellenne koituneen jotain haittaa siitä, että on syntynyt ihan loppuvuodesta?

Meillä kolme joulukuussa syntynyttä lasta ja yksi marraskuussa. Ja lapset pärjänneet ihan hyvin koulussa. Toki näkyy hieman tietyissä vaiheissa ikäero, mutta ei häiritsevästi. Joulukuiset lapset nyt 15v, 14v ja 12v

Onko sillä sit niin kamalasti eroa onko syntynyt loka-, marras- vai joulukuussa? Mun mielestä jotenkin tyhmää tuollainen.
Oma esikoinen on syntynyt 28.12, on hyvin pienikokoinen ikäisekseen ja meni vuotta myöhemmin kouluun (tuplasi eskarin).

Mä oon syntynyt joulukuun lopuilla. Oon aina ollut ryhmässä nuorin, mutta ei se koskaan oo mitenkään haitannut, ehkä jopa päinvastoin.:)

Ainoa juttu mikä pienenä ärsytti oli se, että jotkut antoi YHTEISEN synttäri- ja joululahjan! :/ Mutta tuskin kellekkään nyt mitään varsinaista haittaa koituu siitä, mihin aikaan vuodesta on syntynyt.

No jos ikäero haittaa/mietityttää niin kyllä lapsen voi laittaa kouluun "vuotta myöhemmin". Enemmän kun joulukuussa syntymistä mä mietin kesälomalla syntymistä,että onko kiva kun synttärit on kesällä,ikinä ei oo kaikki kaverit maisemissa sillon tai sitten pitää aina vähän väärään aikaan juhlia.. Ite oon syntyny loppukesästä ja synttäreitä juhlittu aina n 3 viikkoa myöhässä..

Olen itse syntynyt joulukuussa enkä muista, että minulla olisi ollut sen suurempia oppimisvaikeuksia koulussa kuin muillakaan lapsilla; vaikka ne olivat minusta melkein vuoden vanhempia. Osa ainakin... tyypistähän se on kiinni; saatat olla hyvä matikassa vaikka jo 5 vuotiaana, jos sulla on sellaset lahjat mut jos et vaan osaa matikkaa niin et vaan osaa :D

Teininä inhotti täyttää viimeisenä 18 vuotta mutta nyt aikuisiällä se on vain ihanaa, kun kaverit käänytt kolmellekymmenelle ja itte voi vielä sanoa olevansa 29 ;)

Minäkin joulukuussa syntynyt ja ainut ikävyys oli kun täytti 18v viimeisenä kavereista, eikä sekään niiiin kamalaa ollut.
Vaikka kuinka laskeskelisit etukäteen lapsen syntymäpäivää, voi lapsi syntyä keskosena ja siten joulukuussa, vaikka laskettu aika olisi helmikuulla.

Olen itse syntynyt joulukuussa enkä muista, että minulla olisi ollut sen suurempia oppimisvaikeuksia koulussa kuin muillakaan lapsilla; vaikka ne olivat minusta melkein vuoden vanhempia. Osa ainakin... tyypistähän se on kiinni; saatat olla hyvä matikassa vaikka jo 5 vuotiaana, jos sulla on sellaset lahjat mut jos et vaan osaa matikkaa niin et vaan osaa :D

Ei se nyt ihan noin mene. Kyllä 5-vuotiaalla ja 7-vuotiaalla on erilaiset valmiudet oppia asioita ja keskittyä ja sopeutua ryhmään. mainitsemasi matematiikka on nimenomaan sellaista, jossa hahmottamiskyky kehittyy ja oppiminen saattaa olla helpompaa vanhempana, samoin tietysti kielellinen hahmottaminen. Mutta enpä usko, että esimerkiksi syyskuussa ja joulukuussa syntyneillä olisii isoja eroja iästä johtuen, vaan erot ovat tosiaankin yksilöistä johtuvia, ei syntymäkuukaudesta.

Itse olen marraskuinen eikä koskaan tullut mieleenkään kasvaessa, että siinä olisi jotain eroa siihen, että joku on syntynyt vaikkapa toukokuussa. Mulla on lapsia 2 toukokuista, 1 elokuinen ja nyt 1 joulukuun viimeisellä viikolla syntynyt... lapsia saadaan, ei tehdä, joten mulle on sama vaikka olisi syntynyt vuoden viimeisenä päivänä (heh, nyt vasta kolmanneksiviimeisenä)!!

Lapset ovat yksilöitä. Itse olen jouluun lapsi ja kouluajan alusta loppuun asti olin luokan parhaimmistoa. Minulla ei ikinä ollut vaikeuksia sopeutua kouluun, olla hiljaa 45 minuuttia tms. Monilla lähes vuotta vanhemmilla sen sijaan oli ;). On siis melkoisen turha pohtia tuota asiaa, sillä lapsesi taipumukset, persoonallisuuspiirteet yms. voivat olla ihan mitä tahansa. Vaikka hän syntyisi tammikuussa, hänellä saattaisi silti olla oppimisvaikeuksia jne.

Yhteistyössä