Onko teillä traumaattisia kokemuksia seksistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja psykologilla käynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

psykologilla käynyt

Vieras
Niin otsikossa tuli jo kysymys..
Itse olin alkoholistivanhempien kasvattama ja muistan kun pariinkin otteeseen, olin nähnyt pahaa unta ja mennyt vanhempien viereen nukkumaan. Sitten kun olin nukahtanut, vanhemmat alkoivat harrastamaan seksiä ihan siinä vieressä kun luulivat että nukuin.. Heräsin aina, mutta yritin esittää nukkuvaa koska tilanne oli pelottava ja luulin että vanhemmat lyö jos sais tietää että näin kaiken. Kuulin miten isä puhui kaikkea irstasta äidilleni ja erään kerran muistan kun sanoi: "otat multa suihin", äitini sanoi ettei halua ja isäni löi häntä ja haukkui huoraksi. En tajua ollenkaan miten ovat pystyneet tuollaista tekemään! En ikinä, ikinä harrastaisi seksiä samalla kun lapsi nukkuu vieressä...
Tuosta on jäänyt jotain traumoja ja en ole kellekään tutulle uskaltanut kertoa tapahtuneesta. Se on vaikuttanut myös omaan toimintaan, esim. nuorena poikaystäväni pakotti seksissä tekemään asioita joita en halunnut. Luulin jotenkin että se on ok, ja vaan kärsin tilanteessa. Oon antanut ihmisten liian helpolla käyttää mua hyväksi ja koskea muhun vaikken ole sitä halunnut.
Psykologilla olen puhunut asiasta muutaman kerran. Ja on onneksi vähän auttanut. Nyt vaan tullut taas asia esille kun olen uudessa suhteessa. Tällä kertaa mies on oikeasti ihana ja pidän myös seksistä hänen kanssaan, hän ei pakota mihinkään vaan on hellä ja rakastava eikä minua ahdista kun sekstaillaan vaan kumpikin on oikeasti aidosti rakastaen mukana tilanteessa. Kuitenkin tuntuu että pitäis jotenkin kertoa miehelle siitä että mulla on jotain tiettyjä estoja kuitenkin seksin suhteen, noiden aiempien kokemusten takia.. En vaan tiedä miten ottaa asia puheeksi :(

Ei jää normaalisti mitään traumoja vanhemien nussimisen näkemisestä, sinulla ei ole kaikki muumit laaksossa, inkkarit puuttuu kanootista hakukone pätkii, mene hoitoon.

Sano sille, että haluat kertoa jotakin. Ja kerro se sitten aikaisin nukkumaan mennessä pimeässä huoneessa, niin on helpompaa. Itse saan vähitellen puhuttua niin vaikeatkin asiat.

Tuossa ei ole kyse pelkästä seksistä, vaan myös vanhempien välisen väkivallan näkemisestä, joka on aina jollain tasolla traumatisoivaa pienelle lapselle.

Itse katsoisin miten asiat miehen kanssa lähtevät edistymään. Voi olla, että sinulla ei tulekaan hänen kanssaan mitään ongelmia. Fiksulla miehellä (miksei naisellakin) on kyllä senverran tunneälyä, että jos kumppani reagoi negatiivisesti johonkin ehdotukseen, ei hän mitenkään väkisin ala vängätä juuri sitä asiaa. Jos sinua alkaa ahdistaa, kannattaa ottaa asia puheeksi miehen kanssa joskus rauhallisena hetkenä. Ei ehkä vältätmättä juuri seksin aikana, vaan muuten. Aloita vaikka kysymällä häneltä, onko hän huomannut jotain ongelmaa seksielämässänne tai sinun suhtautumisessasi seksiin.

Mulla on traumoja mutta omien kokemusteni kautta. Olin 14 kun mieshenkilö yritti raiskata... Neitsyyden menetys ei myöskään ollut hieno kokemus. Ajoittain seksi oli jees, mut yhdessä suhteessa se oli liian rajua ja toisessa suhteessa..no, suhde miehen puolelta keskittyi vain seksiin. Sain sukupuolitaudin.
Nyt seurustelen kans ihanan miehen kanssa, jonka kanssa seksi sujuu. Oon yllättävän estoton ja näin. Siis jopa pelottavan, teen sellasta mistä en nauti. Koitan ehkä liikaa miellyttää ja suostua ja olla kaikinpuolin täydellinen seksissä. Nyt siitä on tullu mulle sitten pakkomiellekin ja jos onkin kausi ettei mies haluakaan niin usein niin olen verisesti loukkaantunut ja luulen sen tarkottavan että hän ei enää millääntapaa rakasta mua. Ihan kuin ostaisin hyväksyntää seksillä...
En tiiä, mut joskus kans kuulin et olin pienenä pari kertaa nähny kun vanhemmat sekstaili, mut en muista näistä mitään joten tuskin on kovin traumaattista ollu?

Alkuperäinen kirjoittaja kaikki sen näkee joskus;23350957:
Ei jää normaalisti mitään traumoja vanhemien nussimisen näkemisestä, sinulla ei ole kaikki muumit laaksossa, inkkarit puuttuu kanootista hakukone pätkii, mene hoitoon.

siitä puhe mistä puute. hoitoa tarttet ite. Siis korvienvälihoitoa

Ai että kaikki näkee joskus.. Ei kai siinä jos isompana olisin sattunut yllättämään, olisihan se tietysti ollut vähän että "no omat vanhemmat, kuka niitä haluaa katsella puuhastelemassa" mutta olin tuolloin pieni lapsi. En ymmärtänyt mistä oli kyse, mutta ymmärsin sen että isä satutti äitiä tuossa tilanteessa ja en tiennyt muutenkaan mitä he tekevät. Tottakai tuollainen tilanne hämmentää ja pelottaa, mitä muutakaan sitten. Että taitaa mulla olla inkkarit vielä aika tukevasti kanoottinsa kyydissä.

Alkuperäinen kirjoittaja psykologilla käynyt;23350978:
Ai että kaikki näkee joskus.. Ei kai siinä jos isompana olisin sattunut yllättämään, olisihan se tietysti ollut vähän että "no omat vanhemmat, kuka niitä haluaa katsella puuhastelemassa" mutta olin tuolloin pieni lapsi. En ymmärtänyt mistä oli kyse, mutta ymmärsin sen että isä satutti äitiä tuossa tilanteessa ja en tiennyt muutenkaan mitä he tekevät. Tottakai tuollainen tilanne hämmentää ja pelottaa, mitä muutakaan sitten. Että taitaa mulla olla inkkarit vielä aika tukevasti kanoottinsa kyydissä.

Voithan sä uskotella itsellesi mitä vaan mutta näin itse arviolta 4v. ja myöhemmin kun vanhemmat nussi ja ei minulle ole jäänyt mitään traumoja asiasta, ne ei kylläkään ruoskinut toisiaan kuten sinun tapauksessa on käynyt ja toiset vaan on herkempiä asiopille kuin toiset ja sinä olet sitten se herkempi.

[QUOTE="Hmmm";23350968]Mulla on traumoja mutta omien kokemusteni kautta. Olin 14 kun mieshenkilö yritti raiskata... Neitsyyden menetys ei myöskään ollut hieno kokemus. Ajoittain seksi oli jees, mut yhdessä suhteessa se oli liian rajua ja toisessa suhteessa..no, suhde miehen puolelta keskittyi vain seksiin. Sain sukupuolitaudin.
Nyt seurustelen kans ihanan miehen kanssa, jonka kanssa seksi sujuu. Oon yllättävän estoton ja näin. Siis jopa pelottavan, teen sellasta mistä en nauti. Koitan ehkä liikaa miellyttää ja suostua ja olla kaikinpuolin täydellinen seksissä. Nyt siitä on tullu mulle sitten pakkomiellekin ja jos onkin kausi ettei mies haluakaan niin usein niin olen verisesti loukkaantunut ja luulen sen tarkottavan että hän ei enää millääntapaa rakasta mua. Ihan kuin ostaisin hyväksyntää seksillä...
En tiiä, mut joskus kans kuulin et olin pienenä pari kertaa nähny kun vanhemmat sekstaili, mut en muista näistä mitään joten tuskin on kovin traumaattista ollu?[/QUOTE]

Niinhän sä taidat sitten tehdä, ostaa hyväksyntää. Tulee turhaa lastia itsetunnolle sitten kun kiihkein vaihe on ohi.

Ehkä et ole saanu traumoja vanhempien näkemisestä, mutta se että ei muista ei todista asiaa. Joskus on päinvastoin. Oon nähnyt vanhemmat sängyssä, mutta vain koska kiivettiin koko naapurusto tikkaille vakoilemaan. Siitä ei traumoja tullu, ja asia on tuoreesti muistissa. Mutta 13veenä törmäsin pedofiiliin. Vaikkei mitään ihmeellistä ehtinyt tapahtua, en missään vaiheessa ole kyennyt muistamaan hänen naamaansa. Hiusten värin ja olemuksen kyllä, mutta naama on kuin sumussa. Nimeäkään en muista, vaikka muistan hyvin turhemmatkin nimet tuolta ajalta. Sen sijaan muistan paljon siitä, mitä kaikkea hän sanoi. Ja kaiken, minkä teki - kuin se olisi tapahtunut eilen. Asiasta on kolme vuosikymmentä.

[QUOTE="sama";23350985]Voithan sä uskotella itsellesi mitä vaan mutta näin itse arviolta 4v. ja myöhemmin kun vanhemmat nussi ja ei minulle ole jäänyt mitään traumoja asiasta, ne ei kylläkään ruoskinut toisiaan kuten sinun tapauksessa on käynyt ja toiset vaan on herkempiä asiopille kuin toiset ja sinä olet sitten se herkempi.[/QUOTE]

Niin näitkö sä väkivaltaa? Se on ihan eri asia katsoa vierestä rakastelua, kun raiskausta.

Vissiin vähän eri asia nähdä sattumalta kauempaa, kuin olla vanhempien sängyssä kun tämmöstä tapahtuu. Vai mitä luulet, einstein.

Itse en nähny koskaan vanhempieni nussivan, ääntä kuulin.
Muita traumoja kyllä on ollu seksin saralta(kin).

Vissiin vähän eri asia nähdä sattumalta kauempaa, kuin olla vanhempien sängyssä kun tämmöstä tapahtuu. Vai mitä luulet, einstein.

Itse en nähny koskaan vanhempieni nussivan, ääntä kuulin.
Muita traumoja kyllä on ollu seksin saralta(kin).

Sinullahan niitä riittää ne raiskaukset ja hakkaamiset miestesi osalta mutta minun sänkyni oli vanhempien sängyn vieressä ihan kiinni kun oli niin pieni asunto oli järjestely niin silloin, näin ja katsoin sitä toimitusta useastikin eikä ole jäänyt mitään traumoja asiasta, mitäpä se sinä einstein siihen sanot?

[QUOTE="sama";23350985]Voithan sä uskotella itsellesi mitä vaan mutta näin itse arviolta 4v. ja myöhemmin kun vanhemmat nussi ja ei minulle ole jäänyt mitään traumoja asiasta, ne ei kylläkään ruoskinut toisiaan kuten sinun tapauksessa on käynyt ja toiset vaan on herkempiä asiopille kuin toiset ja sinä olet sitten se herkempi.[/QUOTE]

No siksi olisin lähettämässä sua korvienväliä putsauttamaan, että miksi möliset ihmiselle, jolla on ankeita kokemuksia, että ei sun kokemuksissa vika ole vaan sun päässä. Voihan sen sokerikuorruttaa näin "se herkempi" mutta sama teko silti.

Se nyt vaan ei ole sama kokemus minkä ap ja sä olette kokeneet. Se on jo itsessään huono kokemus, että menet hakemaan vanhemmista turvaa, ja sen sijaan saat kokea olevasi tiellä. Ja on vissi ero siinä, onko törmännyt itse paikalle vai havahtunut siihen että vieressä tapahtuu semmoista miltä tässä yhteiskunnassa yleisesti ymmärretään että lapsia pitää varjella.

Ja se, että tilanne oli väkivaltainen muuttaa koko homman nimeä myöten. Niinkuin täällä jo joku sanoikin. Ja silti sun täytyy jatkaa inttämistä. Mitä sinä toisen uskottelemisista tiedät? Se oli suorastaan halventava kommentti ilmankin, mutta sitten vielä itse uskottelet hänelle jotain mikä itsellesi kai sitten on kovinkin tärkeää - että hän on täydellisen väärässä eikä ole voinut asiasta asiallisesti ottaen mitään traumaa saada?

Mitä ihmettä sun varhaisten seksinäkyjen taustalla sitten on, jos asian harmittomuus on noin tärkeä juttu? Et taida olla sitten ihan varma kuitenkaan?

Sinullahan niitä riittää ne raiskaukset ja hakkaamiset miestesi osalta mutta minun sänkyni oli vanhempien sängyn vieressä ihan kiinni kun oli niin pieni asunto oli järjestely niin silloin, näin ja katsoin sitä toimitusta useastikin eikä ole jäänyt mitään traumoja asiasta, mitäpä se sinä einstein siihen sanot?

Sanon sitä, että sulla ei ole varaa puhua mitään ap.n tilanteesta ja tunteista, koska et ole itse samaa kokenut.

No siksi olisin lähettämässä sua korvienväliä putsauttamaan, että miksi möliset ihmiselle, jolla on ankeita kokemuksia, että ei sun kokemuksissa vika ole vaan sun päässä. Voihan sen sokerikuorruttaa näin "se herkempi" mutta sama teko silti.

Se nyt vaan ei ole sama kokemus minkä ap ja sä olette kokeneet. Se on jo itsessään huono kokemus, että menet hakemaan vanhemmista turvaa, ja sen sijaan saat kokea olevasi tiellä. Ja on vissi ero siinä, onko törmännyt itse paikalle vai havahtunut siihen että vieressä tapahtuu semmoista miltä tässä yhteiskunnassa yleisesti ymmärretään että lapsia pitää varjella.

Ja se, että tilanne oli väkivaltainen muuttaa koko homman nimeä myöten. Niinkuin täällä jo joku sanoikin. Ja silti sun täytyy jatkaa inttämistä. Mitä sinä toisen uskottelemisista tiedät? Se oli suorastaan halventava kommentti ilmankin, mutta sitten vielä itse uskottelet hänelle jotain mikä itsellesi kai sitten on kovinkin tärkeää - että hän on täydellisen väärässä eikä ole voinut asiasta asiallisesti ottaen mitään traumaa saada?

Mitä ihmettä sun varhaisten seksinäkyjen taustalla sitten on, jos asian harmittomuus on noin tärkeä juttu? Et taida olla sitten ihan varma kuitenkaan?

Kyllä olen ihan täysin 100%varma näkemisistäni ja ei se niin ole missään nimessä kun näkee vanhempiensa nussivan ja useastikin että siitä tulisi traumoja, minähän sanoinkin että pitää haleutua hoitoon ja sanoin miten on itselläni tilanne, tajuatko sinä sitä että ei kaikille tule traumoja kun näkee vanhempien nussivan? Et varmaan tajua kun vertaat minua ap:hen, yritä nyt kuitenkin ymmärtää että ei se minulle ole traumoja tuonut ja sanoinkin että pitää hakeutua hoitoon jos on traumoja, mitä sinä et nyt tajua?

[QUOTE="sama";23351011]Kyllä olen ihan täysin 100%varma näkemisistäni ja ei se niin ole missään nimessä kun näkee vanhempiensa nussivan ja useastikin että siitä tulisi traumoja, minähän sanoinkin että pitää haleutua hoitoon ja sanoin miten on itselläni tilanne, tajuatko sinä sitä että ei kaikille tule traumoja kun näkee vanhempien nussivan? Et varmaan tajua kun vertaat minua ap:hen, yritä nyt kuitenkin ymmärtää että ei se minulle ole traumoja tuonut ja sanoinkin että pitää hakeutua hoitoon jos on traumoja, mitä sinä et nyt tajua?[/QUOTE]

No nyt ei ollut kyse siitä, että olisin nähnyt vanhemmat vain nussimassa? Tajuatko? Mistään hellästä rakastelukohtauksesta tuskin olisi jäänyt traumoja, mutta millaisena pieni lapsi näkee tilanteen: kaksi aikuista makaa alasti päällekkäin, isä on päällä, haukkuu äitiä, lyö tätä, pakottaa tekemään asioita joita äiti ei halua? Pieni lapsi ei muutenkaan ymmärrä tilannetta vaan kyllä toi pelottaa. En juuri muista muuten siitä sekstailusta mitään, mutta nuo kohdat, että toista pakotetaan, satutetaan seksin yhteydessä olivat ne jotka on syöpyneet mieleen kuin rutto.

[QUOTE="sama";23351011]Kyllä olen ihan täysin 100%varma näkemisistäni ja ei se niin ole missään nimessä kun näkee vanhempiensa nussivan ja useastikin että siitä tulisi traumoja, minähän sanoinkin että pitää haleutua hoitoon ja sanoin miten on itselläni tilanne, tajuatko sinä sitä että ei kaikille tule traumoja kun näkee vanhempien nussivan? Et varmaan tajua kun vertaat minua ap:hen, yritä nyt kuitenkin ymmärtää että ei se minulle ole traumoja tuonut ja sanoinkin että pitää hakeutua hoitoon jos on traumoja, mitä sinä et nyt tajua?[/QUOTE]

Sinua en nyt tajua. Riehaannut niin, ettet vissiin henkeä ehdi vetää lauseiden välillä. Mikä riehaannuttaa? Kalahtiko kalikka noin kipeästi?

Minä en verrannut sinua ap:hen, vaan sinä. Yritit todistaa, että koska sinulla ei ole traumoja saman kokemuksen jälkeen, niin ei hänelläkään voi olla. Minä sanoin, että et voi verrata itseäsi häneen, koska teidän kokemukset ei ole samat.

Hyväksyin siis siinä vaiheessa purematta väitteesi, että sinulla ei traumoja olisi. Nyt alan ihmetellä, onko sinun kokemukset kenties häntäkin pahemmat. Muuten minun on vaikea ymmärtää tätä vaahtoamista nyt.

[QUOTE="sama";23351012]Näin ikään. lue tuo ylempi viestini mitä kirjoitin.[/QUOTE]

Sullei ole varaa urputtaa kenenkään traumoista, kun et ole ollut samaan aikaan paikalla.
Vaikka oisit miten nähnyt omien vanhempies touhuja, et ole ollu ap.n kanssa samassa sängyssä samassa tilanteessa.
Kapish?

Alkuperäinen kirjoittaja psykologilla käynyt;23351017:
No nyt ei ollut kyse siitä, että olisin nähnyt vanhemmat vain nussimassa? Tajuatko? Mistään hellästä rakastelukohtauksesta tuskin olisi jäänyt traumoja, mutta millaisena pieni lapsi näkee tilanteen: kaksi aikuista makaa alasti päällekkäin, isä on päällä, haukkuu äitiä, lyö tätä, pakottaa tekemään asioita joita äiti ei halua? Pieni lapsi ei muutenkaan ymmärrä tilannetta vaan kyllä toi pelottaa. En juuri muista muuten siitä sekstailusta mitään, mutta nuo kohdat, että toista pakotetaan, satutetaan seksin yhteydessä olivat ne jotka on syöpyneet mieleen kuin rutto.

Nimenomaan, mähän sanoinkin että itse en mitään sen kummempaa alistamista tai läiskimistä ole nähnyt mutta jos sinä olet ja se vaivaa vielä nykyäänkin niin pitää hakeutua hoitoon, eihän tuossa nyt mitään ihmeellistä ole kerroin että minua se ei vaivaa ja sanoin että jos se vaivaa niin pitää mennä hoitoon tai kysellä apua.

[QUOTE="sama";23351029]Nimenomaan, mähän sanoinkin että itse en mitään sen kummempaa alistamista tai läiskimistä ole nähnyt mutta jos sinä olet ja se vaivaa vielä nykyäänkin niin pitää hakeutua hoitoon, eihän tuossa nyt mitään ihmeellistä ole kerroin että minua se ei vaivaa ja sanoin että jos se vaivaa niin pitää mennä hoitoon tai kysellä apua.[/QUOTE]

Kuules kun sä et sanonu neutraalisti tai ymmärtävästi, että pitäisi kysellä apua. Vaan aloit kirjoittaa pilkallista listaa inkkareista kanootissa. Ymmärrätkö sä nyt ollenkaan, miten käyttäydyt? Vauhkoontunut norsu posliinikaupassa?

Kuules kun sä et sanonu neutraalisti tai ymmärtävästi, että pitäisi kysellä apua. Vaan aloit kirjoittaa pilkallista listaa inkkareista kanootissa. Ymmärrätkö sä nyt ollenkaan, miten käyttäydyt? Vauhkoontunut norsu posliinikaupassa?

Kuulepas ja mieti itse, viesti joka on kirjoitettu ensin ei ole minun kirjoittama vaan nämä missä lukee sama on minun kirjoittamia.

Voi herranjee kun tuli väittely kun joku jumittu tähän yhteen kohtaan. Ja alotuksen pointti loppujenlopuks oli? Väitellä tästä kohasta kuinka hänellä tosiaan on traumoja tästä väkivallan näkemisestä. Joo uskotaan ja on se ikävä juttu.
Jatkakaa väittelyä joka ei johda mihinkään :D

Suosittelen miehelle kertomista.
Vaikka psykologille puhuminen auttaa, on ainakin mun mielestä ollut moninkertaisesti helpottavampaa puhua ihmiselle joka todella välittää ja rakastaa.
Joku ehdottikin jo pimeällä kertomista ja me mentiin monesti pimeään suihkuun puhumaan, se ihmeellisesti auttoi, siellä voi olla käpertyneenä pimeessä ja antaa tulla. Ei ole samanlaisia juttuja kuin sinulla, mutta juttuja kumminkin...Mieti mikä tapa sinulle olisi kaikkein helpoin, monilla juuri tuo pimeä, tai ihan mikä itsestään tuntuu hyvältä.

Miehelleni henk koht oli todella "helpottavaa" kuulla asiat kuten ne oli kun palat loksahteli paikoilleen ja ymmärrystä tuli kaikkeen siihen asti omituiseen. Tämän jälkeen on olo ollut kevyt ja turvallinen.
Voithan vaikka kertoa osan aluksi, vaikka "nuo estot ovat aiheutuneet lapsuuden tapahtumien takia" voit kertoa loput myöhemmin, tai jos miehesi alkaa kyselemään, niin ehkä onkin helpompa jo siinä vaiheessa alkaa puhua?

Tsemppiä!

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä