Mitäs sanotte näistä pph:n tarjoamista ruoista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No en muutako
Niiaus.gif

[QUOTE="vieras";23390368]Misä on sanottu että nuo olisivat kaikki eineksiä? Ainakin lihapullat ja pinaattilätyt tekee helposti ja nopeasti itse. Nuggetit ja kalapuikot vaatii hieman enemmän vaivaa, mutta nekin voi tehdä itse.[/QUOTE]

Heh... kuinkakohan moni on oikeasti joskus tehnyt kalapuikkoja tai nugetteja itse... toiveajattelua...

Meillä on noin kerran kuussa pinaattiletut ruokana. Lisäksi raejuustoa ja porkkanaraastetta. Lapset tykkäävät kovasti. Ja vielä - en käytä eineslettuja, mutta päiväkodissa pinaattiletut ovat einestä. Ja päiväkodin lihapullat ovat Atrian, meillä tehdään itse kunnon satsi lihapullia ja pakastan niitä.

Millä ajalla ja rahalla pph:n pitäisi saada aikaan kolme tuntia haudutettua riistapataa tms? Tai välipalalle itsetehtyjä sämpylöitä ai karjalanpiirakoita? Leivonta-aika on lapsilta pois, ja kukaan ei kai ole niin työintoinen, että pitkän päivän päälle ryhtyy vielä leipuriksikin

No voihan sitä lastenkin kanssa vaikka leipoa =) Näin ainakin minä teen.
Hyvinhän nuo "pyörittää" sämpylöitä pienetkin, ja omatekoiset maistuu aina makoisammille ;)
Pullaakin ollaan lasten kanssa välipalalle tehty. =)

[QUOTE="hoitaja";23390478]sämpylät ja pullat leivotaan kun lapset nukkuu. Karjalanpiirakat ostetaan kaupasta. Maalaisjärjen käyttö sallittua.[/QUOTE]

Kai karjalanpiirakat kaupasta ostettuna on eines siinä missä pinaattiletut, lihapullat ja kalapuikotkin.

[QUOTE="sama";23390397]Tarkistaahan opettajatkin kokeet yleensä iltaisin, valmistelee tunteja iltaisin... jne... sama asia.[/QUOTE]

Opettajilla ei ole työaikaa, pph:lla on...

Miksi pph:n pitää vääntää alusta pitäen karjalanpiirakat ja kalapuikotkin? Miksi pk:t saa käyttää eineksiä? Olen tasan varma, että pph:t käyttävät eineksiä huomattavasti vähemmän kuin pk:t, koska einekset käyvät aika kalliiksi aikaa myöten. Meidän pph tekee hyvää kotiruokaa ja lapsi rakastaa hänen laittamiaan patoja, keittoja, kastikkeita ja laatikkoja =)

[QUOTE="vieras";23390532]Nostaa kätensä ylös![/QUOTE]

Miksi ihmeessä sä niitä teet? Jos haluaa sellaisia, eikö ne voi silloin tällöin ostaa kaupasta. Muulloin, miksi ihmeessä pilaamaan hyvää lihaa tai kalaa sillä leivityksellä ja paistolla?

Aivan hirvittävä lista. En suostuisi kyllä tuohon vaan vaatisin että ainakin puolet sapuskasta oltava normaalia itsetehtyä ruokaa. jauhelihakastikkeen tekee oikeasti tosi nopeasti. Tommosta paskaa meillä ei syödä kotonakaan (paitsi nakkeja ja pinaattilettuja silloin tällöin).

Meillä pph tekee ruoan yleensä aamulla ennenkuin lapset tulee hoitoon, tai sitten esim. päikkäreiden aikaan.

[QUOTE="sama";23390397]Tarkistaahan opettajatkin kokeet yleensä iltaisin, valmistelee tunteja iltaisin... jne... sama asia.[/QUOTE]

Ei ole, opettajilla on aivan erilainen palkkaustapa.

kyllä meidän tytön päiväkodin ruokalista vaikuttaa ihan toisenlaiselta.Päiväkodilla on oma keittiö,jossa tekevät itse ruuat 20:lle lapselle.Monesti tekisi mieli mennä itsekkin sinne syömään..

Miksi ihmeessä sä niitä teet? Jos haluaa sellaisia, eikö ne voi silloin tällöin ostaa kaupasta. Muulloin, miksi ihmeessä pilaamaan hyvää lihaa tai kalaa sillä leivityksellä ja paistolla?

No toiset tekee sipsitkin itse. Ja kun leivitykseen käyttää kunnollisia aineksia, niin se ei todellakaan pilaa yhtään mitään. Esim. hauesta saa hyviä kalapuikkoja ja meillä kun on hauesta ylitarjontaa, niin olemme kehitelleet vaihtoehtoisia reseptejä.

Aika einesvoittoisia ovat varmaan aika usean päiväkotienkin ruoat.
Käsittääkseni kunnallisilla pph.lla on jonkinlainen ruokalista, jota heidän tulee noudattaa.
Yksityisistä en sitten tiedäkään. En tarjoaisi yhdellä viikolla noin montaa einestä, jos itse olisin pph ja voisin listaan vaikuttaa. Listalla ei ollut yhtään keittoruokaa, sitä jäin kaipaamaan.

välillä tuntuu että nykyajan mukuloille ei hoidossa kelpaa mikään kunnon ruoka.
Ei syödä kiisseleitä,puurora , marjoja,yökitään vaan pöydän vieressä.
Karjalanpaisti jää lautaselle samoin kananpalat. Lihasta tehdään purukumi heti suuhun.
Närpitään ruokaa. Kala lentää pöydän alle kun siinä on piikkejä. Vaikka kukaan ei niitä näe.
Mitä silloin antaa nicopetterille ruuaksi et söisi hyvällä ruokahalulla.

Nugetit, yök. Kun on keran ottanut selvää mitä nissä on, ei syö enää ikinä. Koiralle voisin antaa.

Listasta muuten: aika paljon einestä, minulla tökkisi lähinnä lisä-aineiden määrä ja ruokien heikko ravitsemuksellinen anti. Miten salaatit, leivät, onko niitä?

Toisaalta ei selvinnyt mitkä ova einestä je mitkä ei. Itsekin teen pinaatista usein lettuja tai pannaria, siitä saa kelpo ruuan kun vaihtaa vehnäjauhot pois.

Mutta kyllä odottaisin jos lapset olisi pph;lla että einekset ei olisi ihan joka päiväistä tarjottavaa. Esim. uuniruokia on tosi nopea ja helppo tehdä jos se ajasta on kiinni.

aika erikoinen lista. Yleensä pph:t ovat talousihmeitä. En itse jaksa ja ehdi tehtä niin hyvää ruokaa edes parin lapsen kanssa kuin useat pph:t tekevät.

Joka tapauksessa tärkeämpää olisi minulle lapsen viihtyminen. Ei ruoka. Tosiasiassa ne kiusaukset ja itse tehdyt pinaatti ja tomaatti keaitot ovat aina minua itseäni varten. lapset tuskin maistavat. paremmin niille menee alas nugetit, makaronit ja kalapuikot ja muut einekset.

PPh mahtaa tarjota sen listan, mitä suunnilleen kunnallinen päivähoitokin, ainakin niin luulisin. Jos on yksityinen, häntä ei mitkään listat sido. Eli kysele rohkeasti ruokalistoista.
Ja mammat, opettajan hommia on tähän turha ottaa, vai oletteko kateellisia? Jokainen voi opiskella mitä tahtoo, eli turhaa puhua rahasta ja ajan käytöstä. Menkää opiskelemaan, niin ei tarvitse narista!!
Itse olen opiskellut mukavasti ja aion jatkaa. Palkkani on nyt noin 4000 € eikä se ole kadehtimisen arvoinen. Sillä maksetaan teidän marisijoiden tuetkin.

No en todellakaan itsekkään hyväksyisi tuollaista listaa hoitajana....saati vanhempana. Nakit ja ranskalaiset sekä ne nugetit kuuluvat mielestäni herkkuhetkiin,ei hoitopäiviin. Minä ainakin sanoisin..tai no kysyisin, että onko tapana pitää useinkin tälläisiä einesviikkoja. Itse tarjoan kyllä pinaattilettuja,maitokastiketta ja perunoita n.kerran kuukaudessa ja ne letut ovat itse tehtyjä.

Yhteistyössä