Vauvalle 3 kk velliä??!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja susa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

susa

Vieras
Kuinka moni on antanut vauvalle velliä ennen sitä 4 kk ikää. Neuvolassa kyselin, josko voisin antaa, kun tuntuu, että poika on koko ajan rinnalla hereillä ollessaan. Terkkari ei sanonut mitään. Olen kuullut että joillekin koliikkivauvoille on annettu kiinteitä (perunaa) jo reilun 2 kk ikäisenä neuvolan suosituksesta.
Millaisia kokemuksia teillä on vellien antamisesta ennen suositusikää? Tuliko vatsavaivoja tms. Meillä ei tähän mennessä ole vatsaa juuri huudettu kun satunnaisesti ja ikää on 2 kk.

olen antanut maissivelliä 3kk iässä ei tullut mitään vaivoja mutta meillä on ihan sama antaako illalla velliä tai maitoa herää syömään kuitenkin samaan aikaan

minä olen antanu reilu 2kk molemmille lapsille riisivelliä, kun rintamaito ei riittäny.pysyivät pitempään tyytyväisenä ja muutenkin olivat jotenkin tyytyväisemmän oloisia.että meillä ainakin autto ja toimi.päivällä en antanu mutta yötä vasten velliteltiin :)

Itse aloitin 3kk iässä vellin antamisen, mutta monet antaa jo kahden kk iässä. poika söi meillä pottua 10vko iästä alkaen. Nyt vauva 9vko, ja jo kyselin neuvolasta pitäiskö antaa velliä tahi korviketta kun syö yöllä niin usein, mutta th kielsi antamasta meidän tapauksessa. Mutta vellipurkin ostin jo valmiiksi, en nyt sitä vielä kuitenkaan aio antaa. Meillä ei lapsille ole tullut mitään oireita vaikka olen aloittanut kiinteät 10vko-12vko iässä.

minä olen antanut reilun 2kkn ikäiselle vauvalle perunaporkkanavelliä..maissi ei käynyt..meni vatsa kipeeksi. aloittaa täytyy tietenkin kerrallaan 1tl ja sit seuraavana päivänä pari ja niin edelleen.

Tota, miksi pitää antaa velliä? Siinä on sitä kiinteää ainetta vaan 2% koko määrästä, eli kiinteää tavaraa varsin vähän. Vallien antaminen ei auta parempien unien tavoittelijoita, voi käydä päinvastoin. Noin pienen suolisto on kehittymätön ja huonosti sulava korvike ei ainakaan auta. Syökö lapsi rintaa? Tuon ikäinen tarvitsee vaan runsasta imetystä vauvantahtisiis aikoihin, eli aina kun haluaa (kyllä, jopa 24 krt päivässä).

ERI ASIA on pienet, huonosti kasvavat vauvat ja kaksoset, terve vauva ei tarvi vellejä, ja etenkin viljaa sisältäviä tuotteita ei kannata antaa suolistorasituksen vuoksi ennen 6kk ikää lainkaan. Neuvola on nimeään huonompi paikka saada minkään mailman neuvoja!

Alkuperäinen kirjoittaja butukka:
minä olen antanu reilu 2kk molemmille lapsille riisivelliä, kun rintamaito ei riittäny.pysyivät pitempään tyytyväisenä ja muutenkin olivat jotenkin tyytyväisemmän oloisia.että meillä ainakin autto ja toimi.päivällä en antanu mutta yötä vasten velliteltiin :)
muoks.taisin sittenkin alottaa maissivellillä...sitten riisi ja jne...

Alkuperäinen kirjoittaja KolmeKertaa:
Tota, miksi pitää antaa velliä? Siinä on sitä kiinteää ainetta vaan 2% koko määrästä, eli kiinteää tavaraa varsin vähän. Vallien antaminen ei auta parempien unien tavoittelijoita, voi käydä päinvastoin. Noin pienen suolisto on kehittymätön ja huonosti sulava korvike ei ainakaan auta. Syökö lapsi rintaa? Tuon ikäinen tarvitsee vaan runsasta imetystä vauvantahtisiis aikoihin, eli aina kun haluaa (kyllä, jopa 24 krt päivässä).

ERI ASIA on pienet, huonosti kasvavat vauvat ja kaksoset, terve vauva ei tarvi vellejä, ja etenkin viljaa sisältäviä tuotteita ei kannata antaa suolistorasituksen vuoksi ennen 6kk ikää lainkaan. Neuvola on nimeään huonompi paikka saada minkään mailman neuvoja!
et voi yleistää, etteikö antaisi parempia unia vaaville...meillä ainakin kävi näin ja olivat molemmat muutenkin tyytyväisempiä.ja reilu 2kk rupesin antamaan maissivelliä ja sitten riisi. ei viljavellejä kannatakkaan antaa..se on totta!

• Tykkää
Reactions: ElaineH

et voi yleistää, etteikö antaisi parempia unia vaaville...meillä ainakin kävi näin ja olivat molemmat muutenkin tyytyväisempiä.ja reilu 2kk rupesin antamaan maissivelliä ja sitten riisi. ei viljavellejä kannatakkaan antaa..se on totta!

Kyllä voi yleistää, tää on kato ihan tutkittua tietoa. juu, nää hiekkalaatikko-tutkimukset on sitten ihan eri asia.

Kiitos vastauksista! En ole antamassa velliä parempien yöunien toivossa, nyt meillä syödään 2-3 kertaa yössä, joten sen kanssa ei ongelmaa. Mutta päivällä, jos saisin pojan vähän tyytyväisemmäksi. Olenkin imettänyt lapsentahtisesti, ts. tissi melkein koko ajan suussa.

Etköhän sitä voi antaa jos haluat. Meidän vauvat alkaneet syömään ennen 3kk ikää jo kiinteitä molemmat, ihan neuvolasta tuli "käsky". Eikä suinkaan siksi, että olisivat pieniä, vaan koska ovat isoja olleet ja söivät maitoa ihan järjettömiä määriä. Tosin korviketta.

Kyllä voi yleistää, tää on kato ihan tutkittua tietoa. juu, nää hiekkalaatikko-tutkimukset on sitten ihan eri asia.
noh, yleistä sitten mutta meillä ainakin nukkuivat paremmin yönsä vellien ansiosta!

[QUOTE="mievain";23372569]Mitä vellejä syötätte? Saako niitä kaupasta valmiina vai keitätteks ite?[/QUOTE]

Mä annoin 2-4 kuukautena maissivelliä, siten 5 kuukauden iässä annoin kauravelliä ja peruna.-porkkanavelliä. ja ihan kaupasta ostin.

Onko se koko ajan tissillä oleminen jatkunut pitkää? Kasvaako lapsi omalla käyrällään? Jos muuta tarvetta lisäruokaan ei ole kuin tuo jatkuva tisuttelu päivällä, voisit koittaa myös hieman rajoittaa syömistä ja antaa tuttia tissin sijaan suuhun. Itse en missään nimessä antaisi velliä, se ei ole oikeasti tarpeen, vaikka jonkun yksittäisen äidin mielestä se olisikin tuonut avun hänen lapsilleen.
Ja sellaista se imetys on, on tiheän imun kausia ja jotkut vaan ovat tissillä viihtyviä. Kuukaudessa tilanne saattaa muuttua ja n. 5kk iästä voi sitten alkaa jo maistattamaan kiinteämpääkin ruokaa.

[QUOTE="äippä";23372553]Meidän koliikkityttö söi jo 2kk iässä perunasoseita, ja vellit samaan aikaan eikä mitään oireita tullu :)[/QUOTE]

Mitä oireita? Itkuisuutta ja levottomuutta? Niitä taitaa koliikkivauvalla olla muutenkin...

Onko se koko ajan tissillä oleminen jatkunut pitkää? Kasvaako lapsi omalla käyrällään? Jos muuta tarvetta lisäruokaan ei ole kuin tuo jatkuva tisuttelu päivällä, voisit koittaa myös hieman rajoittaa syömistä ja antaa tuttia tissin sijaan suuhun. Itse en missään nimessä antaisi velliä, se ei ole oikeasti tarpeen, vaikka jonkun yksittäisen äidin mielestä se olisikin tuonut avun hänen lapsilleen.
Ja sellaista se imetys on, on tiheän imun kausia ja jotkut vaan ovat tissillä viihtyviä. Kuukaudessa tilanne saattaa muuttua ja n. 5kk iästä voi sitten alkaa jo maistattamaan kiinteämpääkin ruokaa.

Vellistä voi kyllä päätyä ojasta allikkoon, pikkasen ihmisten elimistöt kun ei ole siihen vielä valmiita. Siisti juttu että imetät, ja kyse todella varmaan on vaan kaudesta, joka menee ohi kunhan vauva on saanut rintasi tuottamaan lisää maitoa (näitä tulee toisinaan). Eri naisilla tulee maitoa eritavalla eriaikaan päivästä, ja voi siis olla sinun vähiten maitoa tuottava aikasi on joku osa päivästä (monella se on ilta ja yöllä/aamulla tulee hyvin), ja vauva siksikin viihtyy rinnalla.

Jokatapauksessa tilanne muuttuu parinkuukauden sisällä/jälkeen, eli jos vaan jaksat, niin koeta vielä mennä ainakin se aika lapsentahtisesti. Joskus tuntuu ettei se ikinä lopu tai muutu, mut kyllä muuttuu, jo kuukaudenkin päästä tilanne voi olla ihan toinen. Jaksamista voi edesauttaa niinkin, että hankkii kerran, kaksi viikossa, tai jos kumppani löytyy niin joka päivä apua, jolloin on omaa aikaa ja omaa maitoa pullossa (tunti, kaksi tekee mamman huolettomaksi :)) Oma aika nyt on hyvästä muutenkin, ja sekä vauvan että äidin parhaaksi...

Jos tuntuu, ettei millään riitä hermo, eikä apua saa (ja sitä todella kannattaa koittaa), niin kokeile mieluummin korviketta. Se sulaa hitaammin ja siten täyttää pidempään. Sillä, niinkuin vellilläkin, on maitoasi vähentävä vaikutus ja kokojoukko muita huonoja puolia, mutta oma jaksaminen on lasten kanssa ensisijaista ja jokainen äiti tietää itse missä se raja menee. Jos raja lähestyy, niin älä kärsi asiasta tunnontuskia, vaan tee niinkuin itse näet parhaaksi koko perheelle!

Tsemppiä!

Butukan ja Kolmekerran jutusta...
Mitä tohon tutkittuun tietoon tulee, niin se on ihan totta, että ei vellit ja kiinteät yöunia tutkimusten mukaan pidennä. Myytti elää kuitenkin kovin vahvana,ja jos joku nyt sen nimeen vannoo,niin vannokoon. Jos jotain täällä netissä pyöriessä pitäisi osata, on oma tiedonhaku luotettavista lähteistä ennekuin koettaa mitään omalla lapsellaan.

Mikä toimii yhdellä lapsella, ei kenties toimi toisella, ja mitä yksi vanhempi kauhistelee voi olla toisen pelastus. Jokainenhan sitä lähinnä siitä omasta hiekkalaatikostaan on huolissaan, ja sieltä niitä kokemuksia ja tietoja jakaa, ei siitä nyt tarvii päälle käydä puolin eikä toisin... Eikä ladella niitä omia kokemuksiaan tai toisten tekemiä tutkimuksia maailman ehdottomina totuuksina...

Yhteistyössä