mitä te sanotte lapselle kun lapsi kysyy miksei hän saa esim. viiniä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aikuisten juomaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aikuisten juomaa

Vieras
tuli mieleen tosta alkon mainoksesta iltalehden sivuilla. onko se siis valehtelua sanoa että on aikuisten juomaa, mehua tms. ja pidättekö tätä valehteluna? miksi lapselle pitäisi kertoa alkoholista ja minkä ikäiselle?

itse olen vastaavassa tilanteessa sanonut että ei, kun tämä on aikuisten juomaa, lapset ei saa. tilanteessa tyyliin: ruoan kanssa viiniä, saunakalja, glögi tms. sen enempää meillä ei lapsen hereillä ollessa juodakkaan. onko tämä nyt se väärä tapa?

Ei, vaan totuus. Se on aikuisten juomaa eikä lapsen tarvitse saada edes maistaa.

Mutta eihän glögissä ole alkoholia, ainakaan siinä marlin, mitä tavallisimmin ruokakaupasta ostetaan. Sitä meidän lapset kyllä saa juoda.

Sanon aina, että tämä ei ole lasten juomaa. Lapsille on omat. Olen sanonut, että viini maistuu niin karvaalta etteivät lapset siitä pidä ja että se on siksi enemmän sellainen juoma, jota juovat vain aikuiset. Eli en ole puhunut siinä olevasta alkoholista mitään vaan kertonut, että se on vähän oman makuista eikä lasten mieleen. Lapset kyllä uskovat eivätkä ole sitten kyselleet sen enempiä. Sitten kun ovat isompia saavat tarvittaessa sen huikan verran maistaa. Mutta siihen on vielä pitkä aika.

Palstan mukaansitä ei saa kieltää vaan pitää antaa juoda, minä henk.koht en anna lasteni juoda allkoholipitoisia juomia pienenä, sitten kun ne on tarpeeksi isoja ja aikuisa ymmärtääkseen asian saa juoda jos haluaa mieluiten kotona, meillä nyt ei muutenkaan tuputeta sitä kerhoa ja viheriää ihan älyttömästi mikä kuuluisi kaikille syödä niin paljon että maha on sekaisin koko ajan, kokeilepa ite syödä 5 lämmintä ateriaapäivässä ja siihen väliin 10 välipala mikä on suositus, elävät hyeenat umpiossa ja ihemettelevät miksi lapsella maha sekaisin, miksihän..

Alkoholijuomista käytetään nimitystä aikuisten juomat.
Kuitenkin olen lapsille kertonut, että eivät voi juoda alkoholia, koska heidän maksansa ei sitä kestä. Aikuistenkaan ei paljon kestä, mutta jonkin verran kuitenkin.

Miten niin se on valehtelua, jos sanoo, että viini on aikuisten juomaa? Sitähän se nimenomaan on ja niin minä olen vastannut lapselle, jos on kysynyt alkoholista. En mä tietenkään miksikään mehuksi viiniä väitä, kun ei se sitä ole.

tossa alkon mainoksessa on lainaus "lapselta voi pimittää oman alkoholinkäyttönsä kun puhuu aikuisten mehusta" siitä tuli tuo.

ja meillä juodaan glögiä niin harvoin että silloin harvoin sitä juodaan tosiaan pienellä terästyksellä. enkä terästämätöntäkään halua taaperolle antaa, jotenkin niin vahvan makuista että vain vähän sai maistaa.

mutta ihan OT, mites tee? mun mielestä ei tämäkään ole lasten juoma ja tätä meidän 3v hinkuaa. olen sanonut ettei tämäkään pienten lasten juomaa.

No "aikuisten mehu" ois valetta, eihän se mitään mehua oo. Itse oon sanonut vain että lapset ei saa aikuisten juomia juoda. Vihreää teetä oon antanut maistaa, samoin kahvia (reilulla maitolisällä).

Pienille lapsille "Tää on aikuisten juomaa, se on lapsille vaarallista ja lapset ei voi juoda sitä"
Isommille lapsille voi jatkaa "Aikuistenkin on oltava sen kanssa tarkkana, aikuisillekin se voi olla vaarallista jos käyttää sitä liikaa. Vähän maisteltuna se on hyvää ja rentouttaakin vähän".

Viinissä on alkoholia ja lasten/nuorten maksa ei vielä sitä kestä.

Onko toi totta vai pelkkä myytti? Yhteen aikaan kun jopa valistettiin, ettei lapsen maksa polta alkoholia, minkä monet kyllä huomasivat valheeksi ihan itse;). Eihän kenenkään maksa alkoholin käyttöä ikuisesti kestä, mutta tuleeko alkoholiperäiset maksasairaudet lapsen maksaan nopeammin kuin aikuisen? Vai kestääkö lapsen maksa suhteessa kauemmin hyvänä säännöllistäkin dokaamista, koska se ei ole joutunut työskentelemään vielä niin kauaa kuin aikuisen? En siis tiedä, siksi kysyn.

Ja aiheeseen, meillä puhutaan aikuisten juomista, joita lapset ei saa. Ihan kuten eivät saa montaa muutakaan juttua ihan vain siksi, että ovat lapsia.

Yhteistyössä