Millaisia muistoja sinulla on vanhempiesi alkoholinkäytöstä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "moikka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"moikka"

Vieras
Muistan kuinka aina lauantaisin saatiin siskon kanssa isot jätskiannokset,jotka isä kännissä teki. vanhemmat kuunteli musiikkia ja pitivät hauskaa kahdestaan. Ei pahoja muistoja paitsi silloin kun tilanne kärjistyi niin että tappelivat verissä päin.Myöhemmällä iällä jätski korvautui isoilla karkkimäärillä ja mun mielestä oli hauskaa kun sai mennä vapaammin aina viikonloppuna kun vanhemmat joi. Joskus tuli vieras kylään ja joivat komistaan. Sinänsä ei huonoja muistoja paitsi noi tappelut. Tämä siis 80-90 luvulla.

olimme sisaruksieni kanssa isällä viikonloppuisin 2krt kk ja hän joi aina..kotona sammuen pöytään tai sohvalle(mutta osteli myös meille aina jotain siis leluja ja herkkuja)joskus jopa sitten lähti lähi baareihin koiran ulkoilutus reissuilla(kato siis yks kaks)ja tuli takaisin vasta kun olimme jo nukkumassa mutta nuorempina valvoimme huolissamma :( ja joskus kun tuli kotio tuli ilman koiraa jota me sitten jouduimme lähteä etsimään.

70-luvun alussa, olin n 5-vuotiaasta yksin öitä, äiti baarissa. Vanhemmat eronneet. Isä asui Hesassa, muistan kun vei lintsille ja sillä oli pullo povessa josta joi.

Muistan jostain 60-luvun lopulta tai 70-luvun alusta viikonloppuja jolloin vanhempien ystäviä tuli lapsineen iltaa istumaan. Meille mukuloille pedattiin iso siskonpeti lastenhuoneeseen, oli kavereita, leikkejä, jotain ekstraa hyvää jne... ja aikuiset istuivat olkkarissa tyynyillä lattialla ja joivat viiniä kynttilänvalossa myöhään yöhön / aamuun.

Hyviä lämpimiä muistoja jäi.

No meillä kävi tuttavaperheitä ja vanhemmat otti jonkin verran, pelasivat korttia tms. Oli hieman äänekkäämpää, naurua yms. Me lapset leikittiin huonoeessa ja nukuttiin joskus siskonpetillä. Jos nukutti niin huopaan käärittynä kannettiin kotiin. Tuttavaperheet asuivat tässä lähellä. Joskus olin myös mummolla hoidossa jos vanhemmat lähti jonnekin.

Ihan mukavia kaiken kaikkiaan. Mutta tuli kuvaan myöhemmin isän alkoholiongelmakin, silloin tunnelmat muuttui kun joi liikaa.

vanhemmat joi aika harvoin, mut silloin kun joivat, isä oli aika säälittävää katsottavaa. Mutta eipä ole tullu ittelle mitään hinkua kännäillä, ihan hyvin voisin olla absolutistikin.

Vain hyviä kokemuksia, joivat aina vapaa-aikana mutta ei ole jäänyt mitään pahaa sanottavaa, sain usein karkkia niinä päivinä ja ei, minulla ei oloe reikiä hampaissa vieläkään vaikka tuo tapahtui 1970 luvulla :)

Vain hyviä muistoja. Meillä on aina käytetty alkoholia ns. eteläeurooppalaiseen tyyliin, vanhemmat ovat olleet viini-intoilijoita monta kymmentä vuotta ja sekös aiheutti närää pikkukylän väessä - muutenkin olivat kateellisia ja pitivät meitä jonain snobeina. Ruoan kanssa vanhemmat joivat usein viiniä, samoin meillä järjestettiin usein juhlia joissa syötiin, juotiin ja naurettiin ja kaikilla oli hauskaa. Lapsia ei häädetty pois kotoa juhlien ajaksi, vaan olimme aikamme aikuisten seurassa, valvoimme vähän pitempään kuin yleensä mikä oli tietysti kivaa, ja menimme sitten yläkertaan nukkumaan. Alkoholia siis käytettiin varmasti enemmän kuin monissa perheissä, mutta lähinnä viiniä, olutta ja cocktaileja eikä sitä kirkasta viinaa joka tuntuu saavan useimmat rähisemään. Vanhempieni alkoholinkäyttö yhdistyi siis aina hauskanpitoon, ei ikinä tappeluun. Vaikka vanhemmat sittemmin erosivatkin, humalassa eivät koskaan tapelleet - eivätkä kyllä selvinpäinkään ainakaan lasten nähden.

Ainoa muistoni, oli tuttavapariskunta käymässä ja aamulla sain kuulla, että pariskunnan nainen on vielä nukkumassa, koska oli juonut liikaa punaviiniä ja oksentanut.

Ai huonoja... mä oon ollut jotain 5 tai 6 kun vanhemmat istuivat baarissa kesäiltapäivänä/iltana ja mä sain kulkea yksinäni tai jos oli joku kaveri niin sen kanssa ulkona, rahaa kyllä annettiin että sai kiskalta ostaa karkkia tai mitä halus.Jompikumpi vanhemmista yleensä kyllä molemmat jossain vaiheessa iltaa sit kyllä lähtivät viemään nukkumaan.
Mä muistan hyvin epäselvästi yhden kerran kun äiti kaatui humalassa mun sänkyyn ja se hajos (oon ollut silloin kolmen vanha, mut muistan sen hämärästi mut en siitä sen enemäpää)
Ja kerran muistan kun äiti ja isä riiteli tosi kovasti ja isä kaatoi raivopäissään yhden ison lipaston ja katkas puhelin johdon, mä juoksin silloin isosiskolle karkuun joskun yöllä.Olin silloin muistaakseni alle 10 vanha
Kerran oltiin serkkujen luona ja heräsin yöllä ja vanhemmat joi serkkujen vanhempien kanssa ja mua pelotti vaikka eivät ees riidellyt ja itkin yksin siellä sängyssä.
Tässä nää jotka tulivat äkkiseltään mieleen.

Hirvittävän huonoja... Isä oli pelottava kännissä. Äiti ei onneksi juonut ikinä kuin kohtuudella! Siitä olen kiitollinen ja äiti on ollut oma esimerkkini juomisessa..

Eipä ole erityisempiä. En koskaan lapsena nähnyt vanhempiani humalassa. Äitiäni en ole nähnyt skumppalasin kanssa ennen kuin ollessani teini-iässä jonkun tutun häissä onnittelumalja nostaessa. Isän olen varmaan saattanut nähdä pari kertaa saunan jälkeen pilsneripullon kanssa kun tiettu sukulaissetä tuli käymään. Isi käyttäytyi tuolloin vähän hassusti, mutta ei millään tavalla pelottavasti.

Ei hirmu valoisia..Oisinkohan ollut jotain 6 v kun äiti ja isä jätti minut ja siskoni,2v vanhempi,kahden kesken kotiin-ja itse lähtivät kosteita iltoja viettämään..
Kymmenen vanhana muistan isäni runsaan alkoholinkäytön,alkoi joka perjantai ja loppui sunnuntai-maanantai..
12 v isä tuuppasi minut lasiovesta pihalle,mulla oli pikkusisko sylissä.

Äiti ja isä tappeli paljon,jopa niin että paikattavana käytiin..

Minä muistan aina sen, kun äiti otti pitseriassa ruoan kansssa ison oluen. Tottumaton kun oli alkoholiin, niin tuli siitä hiprakkaan. Pitsareissussa mukana olleen mummoni kanssa sitten kikattivat kuin pikkutytöt. Ja meitä lapsia hävetti...

Mutta varsinaisesti humalassa en siis nähnyt vanhempiani koskaan ja muistini mukaan tuo oli ainoa kerta kun äiti oli edes hiprakassa.

Yhteistyössä