Löytyykö clomien käyttäjiä,joilla ei ol PCO?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "toiveikas"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"toiveikas"

Vieras
Kun olen huomannut,että usein noita määrätään,jos on pco.Mulla ei ole,vaan menkat on on viimeisen vuoden aikana (yritystä siis tuo vuosi) olleet aika epäsäännölliset.Kierto on vaihdellut 33-48:n välillä.Julkiselle puolelle ollaan jonossa,mutta tässä välillä menin yksityiselle gynelle,joka sanoi,että jotain ongelmaa tuossa ovulaatiossa on,ja siksi määräsi clomit.Ensi kierrosta ne aloitan,ja syön kp.3-7.Kontrolliultra on kp.10-12.
Verikokeissa olen käynyt,ja vastaukset on lähipäivinä tulossa.Miehen siemenneste on tutkittu,ja siitäkin tulee vastaus,ennen tuota kuuria.
Kaipaisin nyt kokemuksia,miten teillä nuo clomit on auttaneet.Onko ovulaatio tullut "normaaliin" aikaan,ja onko raskaus alkanut?

Itselläni oli sama tilanne viime vuonna. Yritystä oli noin vuosi ja sitten tuli ihan alkuraskauden keskenmeno/kemiallinen raskaus. Yksityiseltä gyneltä sain clomit ja aloitin ne heti seuraavasta kierrosta. Juuri tuo 3-7kp. Mielestäni oli hankala katsoa se aloituspäivä kun mulla tuhrutteli ennen kunnon vuotoa enemmän tai vähemmän enkä oikein tiennyt mikä oli aloituspäivä kun tuhrun jälkeen menkat kesti sitten joko sen 5päivää tai sitten vain 2päivää tai jotain siltä väliltä. Kuitenkin mulla tärppäsi toisesta clomikierrosta ja kun oli sopivasti kesä niin sitä ei gynen toimesta tarkkailtu koska oli lomalla ja itsellänikin lomaa. Sanoi, että ainoa haittavaikutus voi olla kaksoset, mutta ei usko siihen tällä pienellä annoksella. Annokseni oli pieni eli yksi tabu. yritystä oli siinä lasketun ovulaation aikaan eli noin reilun viikon ajalla koko ajan-ei kuitenkaan ihan joka päivä, mutta melkein. Lopputulos oli vahvaplussa ja kaksosethan ne siellä masussa köllötti. Pitäisi näinä päivinä syntyä:) Itse epäilin osaa noista pitkistä kierroistani mahdollisiksi kemiallisiksi raskauksiksi, mutta en tiedä sitten oliko noin vai ei. Parit pidemmät kierrot oli ja nimenomaan sinä aikana kun yritin raskautua. Voi olla ettei ne minun munasolut olleet tarpeeksi vahvoja ilman clomeja. Nuo kasvatti sitten kunnolliset.

Saattaa sinullakin olla pco / pcos vaikka munasarjoissa ei helminauhoja näkyisikään. Epäsäännöllinen kierto on vain yksi oire. Googletapa aiheesta ja katso täsmääkö muilta osin. Toivottavasti kuitenkin olisi vain joku muu hormonihäikkä ja korjattavissa clomeilla. Plussatuulia!

Mulla siis on todettu pco. Ultrattaessa kuitenkin on välillä näyttänyt niin hyvältä (suorastaan ihanteelliselta) tilanne muniksissa, että neuvolalääkärin oli vaikea uskoa pcos:n olemassaolo. Niin se vain kuitenkin on. Polilla ultratessa tilanteen todettiinkin sitten muuttuneen huonompaan suuntaan ja clomireseptin kanssa sieltä lähdin. Voi siis vaihdella paljonkin tuo muniksien tilanne pco:sta huolimatta. Sehän voi välillä oireilla vähemmän, mutta ei se mihinkään poistu.

Mulle määrättiin viime syksynä clomit vähän niinkuin varmuuden vuoksi (osaksi pitkähkön kierron vuoksi) ennen varsinaisiin lapsettomuushoitoihin lähtöä. Mieheltä oli siemennestenäyte tutkittu (ei ollu ihan priimaa) ja itseltä hormonit yms. perusjutut, kaikki ok. Toisesta kierrosta kierron pituus muuttui ns. normaaliksi eli 28 pv. Kolmannella kierrolla sitten tärppäsi (jee!), yks vaaveli nyt mahassa potkii viikoilla 23+0 :)

Saattaa sinullakin olla pco / pcos vaikka munasarjoissa ei helminauhoja näkyisikään. Epäsäännöllinen kierto on vain yksi oire. Googletapa aiheesta ja katso täsmääkö muilta osin. Toivottavasti kuitenkin olisi vain joku muu hormonihäikkä ja korjattavissa clomeilla. Plussatuulia!

Mulla siis on todettu pco. Ultrattaessa kuitenkin on välillä näyttänyt niin hyvältä (suorastaan ihanteelliselta) tilanne muniksissa, että neuvolalääkärin oli vaikea uskoa pcos:n olemassaolo. Niin se vain kuitenkin on. Polilla ultratessa tilanteen todettiinkin sitten muuttuneen huonompaan suuntaan ja clomireseptin kanssa sieltä lähdin. Voi siis vaihdella paljonkin tuo muniksien tilanne pco:sta huolimatta. Sehän voi välillä oireilla vähemmän, mutta ei se mihinkään poistu.

Mulla lukee tuossa paperissa,jonka sieltä gyneltä sain,että "oikea munasarja hieman MFO-tyyppinen,ei kuitenkaan selkeä".Tämä gyne oli juuri lapsettomuuteen erikoistunut,ja on töissä myös yksityisellä klinikalla.
No,vielä on jatkettava sen verran,että ennestään meillä on lapsia (nuorin on nyt 7v),ja aikaisemmin en ole mitään "apuja" tarvinnut.Myös menkat on aiemmin olleet aika säännölliset.Siksi,siis oletan,että mulla ei ole pco:ta,kun ei gynekään sitä nähnyt.No,mistäpä sitä koskaan tietää..

[QUOTE="toiveikas";23408086]Mulla lukee tuossa paperissa,jonka sieltä gyneltä sain,että "oikea munasarja hieman MFO-tyyppinen,ei kuitenkaan selkeä".Tämä gyne oli juuri lapsettomuuteen erikoistunut,ja on töissä myös yksityisellä klinikalla.
No,vielä on jatkettava sen verran,että ennestään meillä on lapsia (nuorin on nyt 7v),ja aikaisemmin en ole mitään "apuja" tarvinnut.Myös menkat on aiemmin olleet aika säännölliset.Siksi,siis oletan,että mulla ei ole pco:ta,kun ei gynekään sitä nähnyt.No,mistäpä sitä koskaan tietää..[/QUOTE]

Kaksosten odottaja vastaa: mullakin on yksi pian kuusivuotias ja sen kohdalla tärppäsi heti ensimmäisestä kierrosta kun jätin epillerit pois. Eli ihan luomuna syntyi. Itselläni ehkä tuo ikäkin teki osansa, koska olin jo 35v.

[QUOTE="toiveikas";23408086]Mulla lukee tuossa paperissa,jonka sieltä gyneltä sain,että "oikea munasarja hieman MFO-tyyppinen,ei kuitenkaan selkeä".Tämä gyne oli juuri lapsettomuuteen erikoistunut,ja on töissä myös yksityisellä klinikalla.
No,vielä on jatkettava sen verran,että ennestään meillä on lapsia (nuorin on nyt 7v),ja aikaisemmin en ole mitään "apuja" tarvinnut.Myös menkat on aiemmin olleet aika säännölliset.Siksi,siis oletan,että mulla ei ole pco:ta,kun ei gynekään sitä nähnyt.No,mistäpä sitä koskaan tietää..[/QUOTE]

On mullakin esikoinen saanut alkunsa ekasta kierrosta ehkäisyn jättämisen jälkeen ja kierto ollut pitkään säännöllinen. Jossain vaiheessa sitten tilanne muuttui eli kerto epäsäännöllistyi, vuoto väheni, kivut pysyivät kovina ja välillä oli jopa kovemmat, ovis alkoi kipuilla ja muita lantionseudun kipuiluja myös ilmetä. Aknea mulla on ollut koko aikuisiän, samoin epänaisellista karvoitusta. Molemmat hieman helpottivat hormonaalisen ehkäisyn aikana, mutta eivät poistuneet kokonaan. Varsiluomia on raskauden jälkeen tullut ja pms-oireiden kesto pidentynyt. Paino on aina noussut herkästi ja laihduttaminen ollut todella vaikeaa.

MFO- ja PCO-tyyppisyys käsittääkseni tarkoittaa samaa eli helminauhamaisuutta. Mullakin lausunnossa lukee pco-tyyppisyys. Yksityinen gyne ultrasi, mutta ei kysynyt oireita. Tiesi kyllä, että olen itse jo jonkin aikaa pco:ta epäillyt oireiden aiheuttajaksi. Hormonikokeiden osalta arvot on tällä hetkellä normaalit vaikka ultrassa helminauhat oli pahemmat kuin silloin melkein puolitoista vuotta sitten yksityisellä gynellä.

Ihan siksi näin kommentoin, että voisit hankkia aiheesta lisää tietoa ja tulisit tietoiseksi siitä, mitä itse voit tehdä tilanteen helpottamiseksi. :) Itselläni D-vitamiinilisä oli avuksi. Painon pudotus on aina ollut vaikeaa, mutta siihenkin ylipainoisena pyrin.

Mulla oli suuria ongelmia ovuloinnissa, kun yritimme lasta. Miehessä ei ollut vikaa, mullakaan ei muuta kuin siis etten ovuloinut. Osasin sitä epäillä, koska en ollut koskaan saanut ovisplussaa minkäänlaisiin ovulaatiotesteihin ja kierrot oli tosi pitkät ja epäsäännölliset.

Oltiin julkisella puolella hoidoissa. Ensin kokeiltiin clomeja 1 nappi/pv, kiertopäiviä en muista, mutta kuitenkin. Ei vaikutusta. Sitten nostettiin annosta 2 nappia/pv, ei vaikutusta. Sitten siirryttiin kahden kierron jälkeen kolmeen nappiin/pv (kuulemma maksimiannos) ja sitä maksimia sai käyttää vain joka toinen kierto. Tätä kokeiltiin 3 kiertoa, ei ainakaan selkeää ovulaatiota tapahtunut, joten siirryttiin ovulaatioinduktioon. Siitä sitten IVF:ään ja sieltä saimmekin lopulta yhden alkion siirrosta identtiset kaksoset :)

Toivottavasti teillä clomit auttaa! :)

onko muita apuja tuohon pco:hon? meinaa d-vitamiinia syön jo ja laihduttaa en voi koska olen jo alipainoisuuden rajoilla....

Millainen annos sulla on siinä D-vitamiinissa? Itselläni on ollut pitemmän aikaa 40-50 mikrogrammaa ja se on vaikuttanut mulle sopivalta. Jouduin tosin pitämään taukoa sappioireiden takia ja ehkä sen seurauksena tilanne onkin nyt pahempi. Vauvakuumeosiossa on pino pco:n kanssa kuumeileville ja sieltä olen itse saanut paljon vinkkejä. Kannattaa käydä lukemassa, jos itsellekin sieltä jotain löytyisi. :)