Rattaita säilytettiin meidän rappukäytävässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ensihoitaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ensihoitaja

Vieras
eipä enää, kun raahasin ne kaksi kertaa ulos, hah!
Ymmärrättekö te, kuinka suuri paloturvallisuusriski se on?
En itsekään ymmärtänyt, kunnes ensihoitajana näin näitä tapauksia, joissa kuoli ihmisiä näiden rappuun jätettyjen rattaiden takia. Etenkin portaikkojen alle.

Ei uskottu lappuja eikä edes isännöitsijää, joten aloin raahaamaan pihalle jokaiset vaunut jotka rappuun ilmestyi, eipä ole enää näkynyt, inhottavaa että pitää ryhtyä moiseen että uskotaan, mutta eipähän ainakaan kuolla yläkertaan, kun portaikossa tappava savu estää poispääsyn, ja pahimmassa tapauksessa portaikko romahtaa kuumuudesta. Toivottavasti te ymmärrätte.

On se kumma miten ihmiset uskaltavat jättää kalliita vaunuja ja rattaita lojumaan rappukäytäviin, nehän voi varastaa kuka hyvänsä. Tai ap:n tapauksessa kärrätä ne ihan vaan ulos.
Minusta teit ihan oikein, jos ei kerran lappujakaan uskota.

[QUOTE="vieras";23412571]Todellakin ymmärrän.
Ja sais ymmärtää loputkin. Ostakoot semmoset rattaat, että jaksavat kantaa kämppään sisälle. Turha vinkua muuta.[/QUOTE]

Ei ne mahdu meille sisälle! Onneksi on ulkoiluvälinevarasto.

En ole jättänyt rattaita rappukäytävään, en edes asu kerrostalossa. Ja ymmärrän että niitä ei saa pitää jos on jo lapuillakin kielletty. Mutta ihan mielenkiinnosta, miten ne käytännössä on paloturvallisuusriski? Miten ne haittaa pelastustöitä?

Laita rattaat rappujen alle. Syttyvät palamaan. Ne raput ovat pelastustie. Hups, pelastustie on täynnä myrkyllisiä savukaasuja rattaista, missä on ties mitä. Ai niin, ja ne tulipalon liekit pahimmillaan tukkii vielä sen reitin ulos rapusta ulko-ovelle. Eikä siel ylimmis kerroksis pakosti ees tajuta et maantasalla palaa, kuollaan niihin myrkyllisiin savukaasuihin kun erehdytään rappuun.

Ja täälläkin joku nuori äiti 2v tenavan kanssa jättää rattaat rappujen alle vaikka rapussamme on ihan oikea vaunuvarasto heti ulko-oven sisäpuolella, pitää vaan avata yks ovi enemmän!

Ne kuulemma palaa aika reippaasti savuttaen, kun joku neropatti tuikkaa ne tuleen.

tuossa naapuri talossa oli joku ohi kulkenut joukko tuikannu lastenvaunut tuleen, onneks oli talon asukas huomannu heti eikä tullut isoja vahinkoja. nyt on näissä kaikissa taloissa ovet lukossa ympäri vuorokauden, ja ovi summereita ei ole eikä vissiin tule. et kaveritkin soittaa koska ovat alhaalla että voi käydä laskemassa alaovesta. mut parempi näin.

jos mun rattaat sirrettäis ulos varastettavaksi, saia naapuri ostaa mulle uudet. mä en aikoinaan säilyttänyt ulkona, koska lapet käytivät rattaita leikeissään. Jos olis ollut vaunuvarasto meidän talossa niin olisin vienyt sinne, mutta pyöräkellariinkaan ei uskaltanut jättää, sieltä kun katosi polkupyöriäkin. kotiin ei voinut tuoda kun eivät mahtuneet hissiin ja viidenteen kerrokseen oli pikuisen matkaa kantaa vaunuja.

jos mun rattaat sirrettäis ulos varastettavaksi, saia naapuri ostaa mulle uudet. mä en aikoinaan säilyttänyt ulkona, koska lapet käytivät rattaita leikeissään. Jos olis ollut vaunuvarasto meidän talossa niin olisin vienyt sinne, mutta pyöräkellariinkaan ei uskaltanut jättää, sieltä kun katosi polkupyöriäkin. kotiin ei voinut tuoda kun eivät mahtuneet hissiin ja viidenteen kerrokseen oli pikuisen matkaa kantaa vaunuja.

Pyöräkellariin, lukittuna. Tai vaunut kasaan ja hissillä kotiin.

Ongelma ratkaistu.

Kotivakuutus korvaa, jos lukitut rattaat pöllitään.

Rappukäytävässä niitä ei saa säilyttää kuitenkaan, vaikka asuisi viidennessä kerroksessa. Kun ne säännöt koskee oikeasti kaikkia.

Meidän talossa on aina rattaita ja vaunuja rappukäytävässä, siis ihan näissä kerroksissa, kun on tosi tilavat käytävät. Niin oli itsellänikin aikoinaan, kun lapsi vielä vaunuissa matkasi.

Ymmärrrän kyllä tuon paloturvallisuuspointin, mutta käytännöllisesti katsoen aika hankalaa olisi jättää vaunut ulkovarastoon, ottaa vauva kyydistä, kantaa vauva ja kaikki muut kantamukset pihan läpi ulko-ovelle, avata kaikkine kantamuksineen ovi avaimella, raahautua sisälle, avata sisäovi jne...

No buhuu. Olis todellakin ollu syytä kantaa.
Itsekäs idiootti.

Ihan täs lähellä oli just viimeviikolla tulipalo,missä oli vaunut tuikattu tuleen...ihan järkyttävän musta kitkerä savu.Kukaan ei kai tällä kertaa kuollut,mutta varmaan kauhea savunhaju asunnoissa pitkään. Mäkin joskus aiemmin tuota sääntöä ihmettelin,kun en tiennyt tuota syytä,mutta en ole ikinä käytävässä vaunuja pitänyt.

Ymmärrrän kyllä tuon paloturvallisuuspointin, mutta käytännöllisesti katsoen aika hankalaa olisi jättää vaunut ulkovarastoon, ottaa vauva kyydistä, kantaa vauva ja kaikki muut kantamukset pihan läpi ulko-ovelle, avata kaikkine kantamuksineen ovi avaimella, raahautua sisälle, avata sisäovi jne...

Saan takuulla superäidin maineen kertoessani, että multa tuo kyllä onnistui. Myös silloin, kun oli sekä vauva että juuri 2 v täyttänyt lapsi.

Täällä on vieläpä erillinen vaunuvarasto. Ihan erillään pyörävarastosta. Ja hissi, millä ne vaunut voi viedä vaikka omaankin asuntoon (nuo rattaat mitkä tuos rapussa nyt on, ei tod. vie kasaan laitettuna juuri tilaa). Alaovi on auki päivät. Mutta se vaunuvarasto on lukkojen takana... Eli siinä mielessä vakuutuskaan ei korvaa jos joku nuo rattaat vaan lykkää ulos ja siitä seuraava vie, koska eivät oo olleet lukkojen takana kun sellainenkin mahdollisuus on annettu.

[QUOTE="vieras";23412694]No buhuu. Olis todellakin ollu syytä kantaa.
Itsekäs idiootti.[/QUOTE]

onneks ei oo enää vauvoja, en tarvii enää rattaita. Meillä ja monella muula on tässä talossa pyörät tuossa käytävällä. tuo käytävä on niin iso että vaika tulis paniikki, ne ei oo keneenkään edesä ei ole tavalinen kerrostalo jossa aulatkin ovat pieniä ja kapeita, pyörävarasto on talon toisessa päässä, nämä jotka asuvat tässä päässä, pitävät kaiki pyöriään tässä aulassa, siinä on se etu että siinä on kamera, pyörävarastossa ei oo.

Meidän talossa on aina rattaita ja vaunuja rappukäytävässä, siis ihan näissä kerroksissa, kun on tosi tilavat käytävät. Niin oli itsellänikin aikoinaan, kun lapsi vielä vaunuissa matkasi.

Joo, ehkä jos olet täysin kädetön ja vailla maalaisjärkeä.

onneks ei oo enää vauvoja, en tarvii enää rattaita. Meillä ja monella muula on tässä talossa pyörät tuossa käytävällä. tuo käytävä on niin iso että vaika tulis paniikki, ne ei oo keneenkään edesä ei ole tavalinen kerrostalo jossa aulatkin ovat pieniä ja kapeita, pyörävarasto on talon toisessa päässä, nämä jotka asuvat tässä päässä, pitävät kaiki pyöriään tässä aulassa, siinä on se etu että siinä on kamera, pyörävarastossa ei oo.

Oletko koskaan nähnyt sitä savunmuodostusta, jota tulee tuollaisista materiaaleista? Tai kuullut palokaasujen myrkyllisyydestä? Ei pointti ole siinä, ettei ohi mahdu kulkemaan, vaan palokaasuista ja savusta.

www. youtube.com/watch?v=_LBqwfntjaI

Mitä saan säilyttää porrashuoneessa, ullakolla ja kellarissa?
Porrashuone. Et mitään. Porrashuone on asuinhuoneistojen ainoa uloskäytävä, joten siellä ei saa säilyttää mitään tavaraa (Pelastuslaki 468/2003 32 §). Uloskäytävällä säilytettävät tavarat ovat helppo sytyttämiskohde tuhopolttajalle ja palaessaan tavarat muodostavat runsaasti savua, joka täyttää porrashuoneen hetkessä. Poistumistilanteessa porrashuoneessa liikkumisen esteenä olevat tavarat vaarantavat talon asukkaiden ja palomiesten turvallisuutta. Porrashuoneessa ei siis saa säilyttää edes väliaikaisesti lastenrattaita, penkkejä, kuramattoja, viher- tai muovikasveja, polkupyöriä, rollaattoria tai mitään muutakaan tavaraa. Porrashuoneen viihtyvyyttä voidaan parantaa väreillä tai valaistuksella. Mikäli tarvitset säilytystilan esimerkiksi lastenrattaille, ota yhteyttä taloyhtiön hallitukseen tai isännöitsijään, jotta voitte yhdessä löytää rakennuksestanne virallisen säilytyspaikan niille.
Ullakko ja kellari. Uloskäytävillä sekä ullakoiden, kellarien ja varastojen kulkureiteillä ei saa säilyttää mitään tavaraa. Helposti syttyvää materiaalia tai muuta tavaraa ei saa säilyttää ullakoilla, kellareissa, rakennusten alla tai rakennuksen välittömässä läheisyydessä niin, että siitä aiheutuu tulipalon syttymisen tai leviämisen vaaraa tai että tulipalon sammuttaminen vaikeutuu. Rakennuksen omistajan ja haltijan on huolehdittava siitä, että uloskäytävät ja kulkureitit niille pidetään kulkukelpoisina ja esteettöminä.

Mä olen asunut talossa, jossa ei oikeasti ollut mitään paikkaa niille muuta kun se rappu. Vanha jugend-kerrostalo. Rappu oli ainoa paikka. En alkanut roudaamaan vaunuja neljänteen kerrokseen kun vauva ja kassitkin piti kantaa.

Sitten tiedän kerrostaloja, joissa on "vaunuvarasto" "lukkojen takana"... Mutta kierrerappusista kun kiipeää puoli kerrosta ylöspäin pääsee ketterä nuori helposti sinne "lukkojen taa" tuikkaamaan vaikka mitä tuleen. Tai pöllimään tavaroita. En ymmärrä noita alkuunkaan.

eipä enää, kun raahasin ne kaksi kertaa ulos, hah!
Ymmärrättekö te, kuinka suuri paloturvallisuusriski se on?
En itsekään ymmärtänyt, kunnes ensihoitajana näin näitä tapauksia, joissa kuoli ihmisiä näiden rappuun jätettyjen rattaiden takia. Etenkin portaikkojen alle.

Ei uskottu lappuja eikä edes isännöitsijää, joten aloin raahaamaan pihalle jokaiset vaunut jotka rappuun ilmestyi, eipä ole enää näkynyt, inhottavaa että pitää ryhtyä moiseen että uskotaan, mutta eipähän ainakaan kuolla yläkertaan, kun portaikossa tappava savu estää poispääsyn, ja pahimmassa tapauksessa portaikko romahtaa kuumuudesta. Toivottavasti te ymmärrätte.

jos joku jättänyt joskus rattaat alas rappukäytävään (yleensä varmaan vieras). Kauhea saarna paloturvallisuudesta, mies on palokunnassa bla blaa blaa, ja siitä _eikö ihmiset tajua palovaaraa_. Daa.

Sinänsä olen ihan samaa mieltä rappukäytävässä olevista irtotavaroista ja ennaltaehkäisystä, mutta kun samaisessa tilassa hissin ja uloskäynnin vieressä säilytetään suuria tekokukkia, rottinki sohvaa ja lehtihyllyä, joka on täynnä aikakausilehtiä joita jotkuit asukkaat siihen kärräävät. Lisäksi rottinkisohva on aika usein täynnä lumppusäkkejä, anteeksi vaatekasseja, joita jotkuit asukkaat jättävät siihen "kierrätysmielessä". Ei yhtään haittaa mutta ne rattaat, ne sit on vaaralliset...

Ehkä mä sit vaa olen jotenki yksinkertainen kun en ymmärrä mitä eroa tässä meidän talon taapauksessa on rattailla vs. muu rouhuava roju.

Mä jätän rattaat käytävään, katson vaan, että minne (ylin kerros, ei ole portaitten eikä tietenkään kenenkään oven edessä). En myöskään pelkää varkaita / ilkivaltaa tuosta samasta syystä, että ylin kerros ja siksi, kun alaovi on aina lukossa ja tunnen naapurit. Nyt jos joku ne varastaisikin, niin oli mielestäni sen arvoista kun lähes kaksi vuotta on voinut tuossa pitää eikä tuhlata kalliita neliöitä ahtaassa asunnossa.

Yhteistyössä