tietäiskö joku kelan ns vammaistuesta alle 16-vuotiaalle lapselle..??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja silmälappu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

silmälappu

Vieras
kun olen kuullut että sitä saa jos esim lapsen korvat on putkitettu ja joutuu suihkun/uinnin ajaksi laittamaan tulpat korviin. niin nyt tuli mulla mieleen hakea sitä meidän pojalle joka joutuu käyttämään silmälappua peittohoitona jokapäivä. soitin sinne silmäpolille keskus sairaalaan eikä se silmähoitaja tiennyt asiasta mitään. sitten jonku ajan päästä soitti joku sosiaalityöntekijä sieltä ja sanoi ettei me voida sitä hakea kun ei kuitenkaan saada.
minusta tuo silmälapun pitäminen jokapäivä vaatii vanhemmalta paljon enemmän kuin korvatulppien käyttö..?? pojallamme siis melkein sokea oli tuo silmä silloin kun peittohoito aloitettiin, josta on aikaa nyt melkein kaksi vuotta.
miten tämä voi mennä näin? eikai joku sos.työntekijä voi sitä sanoa myönnetäänkö vai ei..
aion kyllä soittaa sinne sairaalaan heti huomenna että saan sieltä sen tarvittavan B tai C lausunnon asiaa varten. jos jollakin kokemusta kyseisestä tuesta niin kirjotelkaapa!

No en ole kuullut, että sitä noiden tulppien takia saisi. pahasti korvakierteisten tiedän kyllä saaneen, mutta ei todellakana tulppien takia. En usko siis olevan totta.
Enkä usko, että lappuhoidon takia on mahdollista saada vammaistukea. Mutta ainahan sitä voi kelaa työllistää ja hakea.

No en ole kuullut, että sitä noiden tulppien takia saisi. pahasti korvakierteisten tiedän kyllä saaneen, mutta ei todellakana tulppien takia. En usko siis olevan totta.
Enkä usko, että lappuhoidon takia on mahdollista saada vammaistukea. Mutta ainahan sitä voi kelaa työllistää ja hakea.

minun serkku sai sitä tukea kun täytyi laittaa korviin tulpat pesun ajaksi. en sitten tiiä miten on mahdollista. ja pienemmistäkin syistä sitä on myönnetty. ajattelin kyllä nyt työllistää kelaa ja hakea sitä..

Anteeks, että mä hymyilen täällä =)

Vammaistukea saa esim meillä poika, jolla on diabetes.
Kaveri saa, jonka lapsella on AUTISMI.

NE taudit on ja pysyy, ja niistä aiheutuu pitkällistä huolta ja vaivaa.

Alkuperäinen kirjoittaja silmälappu;23463536:
ok. teillä niin ja sinun kaverillä näin. on sitä kuiten myönnetty niihinki jotka EI ole pysyviä tauteja..

Varmaankin.
Tuota alinta tukea vois ehkä irrota.

Siinä on, että kerta viikkoon vaativaa erityistä vaivaa ja huolempitoa vaativaa.

Anteeks, että mä hymyilen täällä =)

Vammaistukea saa esim meillä poika, jolla on diabetes.
Kaveri saa, jonka lapsella on AUTISMI.

NE taudit on ja pysyy, ja niistä aiheutuu pitkällistä huolta ja vaivaa.

Just näin, meillä myös diabeetikko, pikkasen taitaa olla vanhemmille työläämpää diabeetikon hoito kuin silmälapun laittaminen paikalleen kerran päivässä...

Ja jos ap:n asiasta saa vammaistukea, edes alinta, niin meillä tarvis kyllä saada se korkein. Diabeetikonkaan hoito kun ei oikeuta kuin siihen keskimmäiseen tukeen, ainakaan meillä kun on 3-pistoshoito.

luin tuon jo aamulla, ja nyt uudelleen mutta kyllä siitä on aiheutunu perheelle tavanomaista suurempaa rasitusta verrattuna vastaavanikäiseen terveeseen lapseen.

Just näin, meillä myös diabeetikko, pikkasen taitaa olla vanhemmille työläämpää diabeetikon hoito kuin silmälapun laittaminen paikalleen kerran päivässä...

Ja jos ap:n asiasta saa vammaistukea, edes alinta, niin meillä tarvis kyllä saada se korkein. Diabeetikonkaan hoito kun ei oikeuta kuin siihen keskimmäiseen tukeen, ainakaan meillä kun on 3-pistoshoito.

Meillä on monipistoshoito ja toi keskimmäinen tuki on ihan ok, kun vertaan kaveriin, jolla on JÄRJETÖN työ autistisen lapsen kanssa ja saa ihan saman!!! =O

sitä en toki ole väittänytkään etteikö teillä olis työläämpää. kyllä meilläki siitä on enemmän vaivaa kuin vaan se paikalleen laittaminen. lapsella hankala olla kun ei näe juuri mitään. alussa törmäili joka paikkaan, ja tänä päivänäki yrittää jatkuvasti katsoa lapun reunasta että näkis. koko ajan pitää katsoa attä lappu pysyy paikallaan. teillä on vaikeaa diabeetikon kanssa, mutta ei meilläkään ehkä helpointa ole verrattuna terveeseen lapseen..

Meidän vauva leikattiin 12 kertaa alle vuoden ikäisenä, kotijaksoilla päivittäin 2-3 sidevaihtoa á 2 tuntia ja vuoden osastorumba tehohoitoineen. Lapsi piti pitää kädet sidottuna kiinni vuoden ikäiseksi asti, ettei kaivele haavoja auki.

Vammaistukea sain noin puoli vuotta rumban päättymisen jälkeen (käsittely 4-6kk) minimimäärän myönnettynä puolelle vuodelle, muistaakseni 300e ja risat. Päätöksessä luki jotakin siihen malliin, että lapsen hoidon ei katsottu vievän enempää aikaa, kuin "normaalin" lapsen. Itse olin niin rättipoikki, etten vieläkään ole kokonaan toipunut. Olis tullu ne pirun kelan tädit hoitamaan itse sidevaihdot, jos kerran oli niin "helppoa". Olin niin väsynyt ensimmäiset puoli vuotta, etten tajunnut edes hakea koko tukea ennenkuin oli liian myöhäistä, joten hakemus hylättiin jo sen takia.

Vammaistuen hakemiseen pitäisi myöntää jo siihenkin jotakin tukea. Juokset metsästämässä lipun lippuja ja lapun lappuja. Lääkärintodistuksista tarvitaan lausunnot Aasta Ööhön. Lisäselvityksiä selvitysten perään, mikään ei riitä.

Mutta tämä oli henk.koht. kiukkuinen mielipiteeni. Tosiasiahan on se, että korkeinta vammaistukea saavat vaikeavammaiset eivät tuella pärjää nimeksikään. Koko tuki on täysi vitsi.

Voin sanoa, että v***aa jos samaa tukea saa korvien putkista??? En vähättele ko. vaivan vaikutuksia lapsiin, mutta...

"NE taudit on ja pysyy, ja niistä aiheutuu pitkällistä huolta ja vaivaa."
> juu niinpä niin ..

itse olisin oikeutettu kuntousohjaajan mukaan yli 16v vammaistukeen, mutta kela ei sitten näekkään asiaa niin.,
mulla on perussairauksina alopecia totalis (eli käytän 100% koko ajan peruukkia joka kuluu siis koko ajan, en voi ilman peruukkia ulkona olla)
ja sitten on sydänsairaus.
kelan mukaan sairauteni eivät aiheuta minulle "tarpeeksi vaivaa, eivät vaikuta jokapäiväiseen elämääni".

että näin.
ainahan toki kannatttaa hakea ja valittaa päätöksistä.

Toistuvia hengitystie- ja korvainfektioita sairastavalle lapselle voidaan myöntää
vammaistuki, jos lapsen katsotaan olevan infektiokierteessä, joka kestää vähintään puoli
vuotta ja vaatii toistuvia hoitotoimenpiteitä. Lapsi on infektiokierteessä, jos hänellä on
kuukausittain lääkärin toteamia infektioita. Oireettomia jaksoja voi olla 1–2 kuukautta
vuodessa. Erilaisten hoitotoimenpiteiden lisäksi tavanomaista suurempaa rasitusta ja
sidonnaisuutta infektiokierteessä olevan lapsen hoidosta ja huolenpidosta aiheutuu
esimerkiksi lapsen lääkäriin kuljettamisista ja lääkärissäkäynneistä tai lapsen hoitamiseksi
kotona tehtävistä erityisjärjestelyistä. Iän mukana infektiotaipumus yleensä vähenee.

Alkuperäinen kirjoittaja Rättipoikki;23463640:
Meidän vauva leikattiin 12 kertaa alle vuoden ikäisenä, kotijaksoilla päivittäin 2-3 sidevaihtoa á 2 tuntia ja vuoden osastorumba tehohoitoineen. Lapsi piti pitää kädet sidottuna kiinni vuoden ikäiseksi asti, ettei kaivele haavoja auki.

Vammaistukea sain noin puoli vuotta rumban päättymisen jälkeen (käsittely 4-6kk) minimimäärän myönnettynä puolelle vuodelle, muistaakseni 300e ja risat. Päätöksessä luki jotakin siihen malliin, että lapsen hoidon ei katsottu vievän enempää aikaa, kuin "normaalin" lapsen. Itse olin niin rättipoikki, etten vieläkään ole kokonaan toipunut. Olis tullu ne pirun kelan tädit hoitamaan itse sidevaihdot, jos kerran oli niin "helppoa". Olin niin väsynyt ensimmäiset puoli vuotta, etten tajunnut edes hakea koko tukea ennenkuin oli liian myöhäistä, joten hakemus hylättiin jo sen takia.
Vammaistuen hakemiseen pitäisi myöntää jo siihenkin jotakin tukea. Juokset metsästämässä lipun lippuja ja lapun lappuja. Lääkärintodistuksista tarvitaan lausunnot Aasta Ööhön. Lisäselvityksiä selvitysten perään, mikään ei riitä.

Mutta tämä oli henk.koht. kiukkuinen mielipiteeni. Tosiasiahan on se, että korkeinta vammaistukea saavat vaikeavammaiset eivät tuella pärjää nimeksikään. Koko tuki on täysi vitsi.

Voin sanoa, että v***aa jos samaa tukea saa korvien putkista??? En vähättele ko. vaivan vaikutuksia lapsiin, mutta...

:/ on teillä ollu kestäminen silloin. ei ne päätöstentekijät aina ymmärrä sitä mitä se elämä tuollaisen lapsen kanssa oikeasti on jos ei osaa selittää hyvin paperilla sitä :(

Varmaankin.
Tuota alinta tukea vois ehkä irrota.

Siinä on, että kerta viikkoon vaativaa erityistä vaivaa ja huolempitoa vaativaa.

En kyllä usko että irtoo sitäkään.. Meil tytöllä laaja-alainen kehitysviive ja vuorovaikutuksen ongelmat toista vuotta sitten diagnoosina ja sillon saatiin toi alin. Vaikka todellakin on 24/ erityistä hoitoa vaativa..

Nyt on sama diagnoosi, poistettiin vuorovaikutuksen ongelmat mutta vilautettiin jo mahdollista kehitysvammadiagnoosia. Ja nyt on sairaalan taholta suositeltu korotettua tukea. Sen nyt sitä näkee et mitä Kela suostuu myöntään.

Juu ja jos silmälapusta saa alimman korvauksen ni sit meidän kuuluu saada se täyskorvaus..

Meillä on monipistoshoito ja toi keskimmäinen tuki on ihan ok, kun vertaan kaveriin, jolla on JÄRJETÖN työ autistisen lapsen kanssa ja saa ihan saman!!! =O

Samaa mieltä. Meillä myös diabeetikkolapsi. Tuo vajaa 200€ on hyvä. Mutta ottaisin pankkilainan ja maksaisin mitä vain, että diabeteksesta päästäis. Todella rasittava tauti...

nim. eilen illalla puoli 11 aikaan kaakaota lämmittänyt ja sitä pakkojuottanut

En kyllä usko että irtoo sitäkään.. Meil tytöllä laaja-alainen kehitysviive ja vuorovaikutuksen ongelmat toista vuotta sitten diagnoosina ja sillon saatiin toi alin. Vaikka todellakin on 24/ erityistä hoitoa vaativa..

Nyt on sama diagnoosi, poistettiin vuorovaikutuksen ongelmat mutta vilautettiin jo mahdollista kehitysvammadiagnoosia. Ja nyt on sairaalan taholta suositeltu korotettua tukea. Sen nyt sitä näkee et mitä Kela suostuu myöntään.

Juu ja jos silmälapusta saa alimman korvauksen ni sit meidän kuuluu saada se täyskorvaus..

Meillä oli 6v tytöllä ensin diagnoosi laaja-alainenkehityksenviive,nyt on jo kehitysvammainen. Ja alinta tukea saadaan,vaikka koko juostaan koko ajan jossain ja muutakin on.

Me saadaan esikoisesta korotettua vammaistukea, koska hällä on puheenviivästymä.
Ja koska kaupunki ei anna käydä julkisessa puheterapiassa kovin pitkään yhtämittaisesti, foniatrisen osastojakson jälkeen laitoimme tuki-hakemuksen että saamme pojalle kelan korvaaman yksityisen puheterapeutin. Ja kela taas ei myönnä maksusitoutumusta tuolle puheterapialle ellei hae ja saa korotettua tukea. Hassua sinälleen että haluavat maksaa ensin meille enemmän että alkavat korvaamaan tuon terapian.
Kesällä sitten haetaan samalle lapselle astman takia alinta tukea; sekin on sen verran vaikea että joka flunssa vie sairaalaan.

[QUOTE="salla";23463824]Meillä oli 6v tytöllä ensin diagnoosi laaja-alainenkehityksenviive,nyt on jo kehitysvammainen. Ja alinta tukea saadaan,vaikka koko juostaan koko ajan jossain ja muutakin on.[/QUOTE]

Tää on ihan ihme meininkii!! :kieh: Teille varmasti kuuluu korotettu jos on kehitysvamma. Ootko valittanu päätöksestä? Jos et ni valita ihmees.. Onks teil terapioita? Yks tuttu sano joka on näiden asioiden kans taistellu että jo kaks terapiakäyntiä viikossa oikeuttais korkeempaan tukeen. Ku tulee kuskauksia ja muuta.

Mä just oottelen päätöstä ja jos eivät sitä korotettua myönnä ni valitusta laitan välittömästi.

Meilläkin 4vuotiaalla pojalla laaja-alainen kehitysviive ja ensi saatiin vuoden alinta tukea mut nyt ei taida tippua mitään kun on 3kk paussi terapioissa. Kelasta siis näin sanoivat et sit voidaan hakea uudestaan kun terapia taas jatkuu mut päätöstä saa taas odottaa sit sen puoli vuotta :/

Me saadaan kans korotettua vammaistukea; lapsella on neurologinen vamma.

Jotenki en usko että pelkästään silmälapun takia sais edes alinta tukea.
Kela on kiristänyt tuen maksamisen kriteereitä, ja hyvä niin.

Meilläkin on lapsella peittohoito eikä pelkästään sen takia olis tukea saanut, mut kun on tuo neurologinen vamma, niin sitten saa...

[QUOTE="noppispoppis";23463913]Meilläkin 4vuotiaalla pojalla laaja-alainen kehitysviive ja ensi saatiin vuoden alinta tukea mut nyt ei taida tippua mitään kun on 3kk paussi terapioissa. Kelasta siis näin sanoivat et sit voidaan hakea uudestaan kun terapia taas jatkuu mut päätöstä saa taas odottaa sit sen puoli vuotta :/[/QUOTE]

Ja jonkinmoista kehitysvammaa epäillään myös mutta onneks neurologin tutkimukset on jo maanantaina.

Mä ymmärrän tietyissä asioissa kelaa, ei nyt niitä tukia hääppösin perustein myönnetä! Meillä lapsella aivokasvain ja sytostaattihoitojen ajaksi myönnettiin ylin tuki, kesään saakka ylin ja sit muuttuu korotetuksi, sillä lapsella on hemiplegia eli toispuolihalvaus, joka aiheuttaa pikkasen enemmän tekemistä ku yks V*TUN silmälappu!! AP:N sairauteen ei varmaankaan kuole, niinkuin pahanlaatuisiin lasten syöpiin tms!!!

Yhteistyössä