abortti ei aina aiheuta syyllisyyttä (tuore tutkimus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tutkimusta"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
eikö aborttia pidä katua joissakin tilanteissa? Jos on tietoisesti harrastanut suojaamatonta seksiä vaikka ei halua raskautua niin kyllä siinä tilanteessa pitäis pikkusen katua ja ottaa opiksi ettei sama asia pääse toistumaan. Jos abortista tehdään mukava ja hyväksyttävä "helppo nakki" varmaan moni antaa itsensä ajautua siihen tilanteeseen että abortin joutuu tekemään kun se on niin "helppoa".

on nuorempana tehty abortti ja voin sanoa, etten ole koskaan katunut tai tuntenut syyllisyyttä. Mielestäni on ihan tervettä ja toivottavaa, että tapahtuneen jälkeen on asian suhteen ok. Toki tarkoitus on oppia tuosta yhdestä virheestä, mutta ei kai ole tarkoitus traumatisoitua loppuiäkseen ja kantaa syyllisyyttä asiasta. Sitä paitsi silloin, kun asian kanssa on sinut, niin päätös on minusta ollut harkittu ja oikea!

Tämän olen havainnoinut ympäristöstäni kauan sitten. Fiilis ei ole syyllisyys, vaan helpottuneisuus, jos abortti on ollut sellainen asia, jolle ei ole oikeastaan tilanteessa vaihtoehtoa ollut. Erästä tuttua olen seurannut ja olen edelleen sitä mieltä, että hänen elämässään abortti oli ehdottoman oikea ratkaisu. Kaikki eivät ole valmiita vanhemmiksi. Itse äitinä tiedän miten paljon vanhemmuus vaatii ja minun mielestäni kenenkään ei tarvitse syntyä kärsimään huonoa lapsuutta kamalaan perheeseen.

eikö aborttia pidä katua joissakin tilanteissa? Jos on tietoisesti harrastanut suojaamatonta seksiä vaikka ei halua raskautua niin kyllä siinä tilanteessa pitäis pikkusen katua ja ottaa opiksi ettei sama asia pääse toistumaan. Jos abortista tehdään mukava ja hyväksyttävä "helppo nakki" varmaan moni antaa itsensä ajautua siihen tilanteeseen että abortin joutuu tekemään kun se on niin "helppoa".

Mitä se toinen osapuoli (=mies) sitten tekee saadakseen synninpäästön? Viiltelee kassejaan vai miten tämä sitten toimii? Vai onko kaikki synti Eevan päällä?

Mitä se toinen osapuoli (=mies) sitten tekee saadakseen synninpäästön? Viiltelee kassejaan vai miten tämä sitten toimii? Vai onko kaikki synti Eevan päällä?

Niinpä, tästäkin olisi mielenkiintoista kuulla. Jos pariskunta yhdessä päättää olla vastuuton ja harjoittaa seksiä ilman kumia, onko miehellä syytä potea huonoa omaatuntoa. Entä, jos mies painostaa naisen aborttiin esimerkiksi uhkaamalla jättää, kuuluuko miehen kokea syyllisyyttä?

Mahtaakohan asiasta nousta kovakin poru, kun abortin mieltä vammauttava vaikutus on ilmeisesti suurelta osin keksitty juttu?

Lieneekö tämä samaa kastia sen oletuksen kanssa, että kaikki lapsettomiksi jäävät ovat onnettomia tilastaan? Nykyisin kun tunnetaan kuitenkin ilmiö vapaaehtoisesti lapsettomat, joita myös "uhkaillaan" onnettomalla elämällä kuten abortin tekijöitäkin. Näissä asioissa on ehkä yhtymäkohtana se illuusio, että raskaus ja äitiys on aina naiselle toivottu asia, jota ilman hän ei koe itseään kokonaiseksi - ja todellisuus onkin sitten ihan jotain muuta.

valitettavasti näissä asioissa kaikki kaatuu naisen päälle... mutta kyllä se mieskin jossain vaiheessa kärsii mikäli on yhtään ihminen.

minä tunnen miehiä jotka kärsivät siitä että nainen on tehnyt abortin ja tunnen miehiä jotka kärsivät siitä että nainen ei ole tehnyt aborttia. miehen kohdalla on turha vedota siihen että olisi ollut selibaatissa sitten, koska mies ei voi valita vahingon satuttua, kuinka jatko etenee, nainen voi.

Mä en kyllä ole tuntenut syyllisyyttä missään vaiheessa. Abortti ei ole murha - jos tahdotte muutosta rikoslakiin niin ei muuta kuin lobbaamaan, mutta toistaiseksi ainakaan se ei siis ole rikos. Käytin ehkäisyä, tulin silti raskaaksi, olin nuori, ei kestävällä pohjalla ollutta parisuhdetta, ekassa (määräaikaisessa) työpaikassa - tein ratkaisuni ja se oli minulle oikea. Piste. Syntymättömän lapsen suhteen on turha jossitella, maailma on pullollaan jo syntyneitä lapsia jotka elävät kurjuudessa. Fanaatikot ovat hyvät ja suuntaavat voimansa siihen suuntaan. Ei muuta kuin Kalkuttaan katulapsia auttamaan, siitä saa varmasti paremman mielen kuin keskustelupalstoilla huutamisesta.

[QUOTE="vieras";23472323]minä tunnen miehiä jotka kärsivät siitä että nainen on tehnyt abortin ja tunnen miehiä jotka kärsivät siitä että nainen ei ole tehnyt aborttia. miehen kohdalla on turha vedota siihen että olisi ollut selibaatissa sitten, koska mies ei voi valita vahingon satuttua, kuinka jatko etenee, nainen voi.[/QUOTE]

Kyllä se selibaatti miehenkin osalta estää ei-toivottuja raskauksia ja niiden jatkoja.

[QUOTE="kristalli";23472341]eiköhän tuo ole ihan yksilöllistä miten abortti vaikuttaa ihmiseen. itse olen hyvin herkkä ihminen ja tiesin että se olis mulle kova pala.[/QUOTE]

Oli se mullekin kova pala (aika paatunut saisi olla jottei olisi), mutta on eri asia punnita tilanne ja tehdä vaikea päätös, kuin punnita tilanne, tehdä vaikea päätös ja sitten tuntea loppuelämänsä syyllisyyttä tekemästään päätöksestä.

Nykyisin miehet pääsevät aivan liian helpolla pakoon kaikkea vastuuta ei-toivotusta lapsesta. Useimmiten mies voi pelkällä ilmoituksella pestä kätensä koko asiasta. Näin ei pitäisi olla. Naisten pitäisi olla rohkeampi vaatimaan, että mies ottaa oman vastuunsa lapsesta, joka ei ollut suunniteltu. Samoin miehillä pitäisi olla jotain oikeuksia tilanteessa, jossa mies haluaa pitää lapsen ja nainen ei. Molempienhan se lapsi on.

[QUOTE="Jenis";23472331]Fanaatikot ovat hyvät ja suuntaavat voimansa siihen suuntaan. Ei muuta kuin Kalkuttaan katulapsia auttamaan, siitä saa varmasti paremman mielen kuin keskustelupalstoilla huutamisesta.[/QUOTE]

Jenkeissä sentäs osa näistä pro-laiffareista käyttää voimiaan järkevästi ja heillä on sellaisia tukiverkostoja, jotka auttavat naista raskauden ajan, jos nainen päätyy siihen, että antaa ei-toivotun lapsen adoptioon. Suomessa en ole vastaavaan törmännyt. Se on helppo huudella nimettömänä, mutta jos se tarkoittaisikin oikeita tekoja, kuten henkistä tukea tai vaikka ruokaostosten tekoa odottavalle naiselle tai tämän olemassaolevien lasten hoitamista naisen neuvolakäyntien ajan... suurisuiset ovat tipotiessään.

Tein abortin noin 18 vuotiaana. Ei ammattia, ei työpaikkaa, eikä vakituista kumppania. Abortti oli ainut vaihtoehto. Ei minusta olisi ollut silloin äidiksi, ei todellakaan. Tulin raskaaksi, vaikka seksi oli suojattua. Päivääkään en ole katunut. Nyt olen 25v ja odotan esikoistani, enkä voisi kuvitellakkaan tekeväni aborttia. Nyt olen kokeneempi, elänyt ja kaikenlaista nähnyt ja valmis äidiksi ja elän vakituisen kumppanin kanssa.

Mielestäni abortti on jokaisen oma asia ja päätös. Mistään "murhista" on ihan turha tulla lässyttämään.

[QUOTE="Jenis";23472331]Mä en kyllä ole tuntenut syyllisyyttä missään vaiheessa. Abortti ei ole murha - jos tahdotte muutosta rikoslakiin niin ei muuta kuin lobbaamaan, mutta toistaiseksi ainakaan se ei siis ole rikos. Käytin ehkäisyä, tulin silti raskaaksi, olin nuori, ei kestävällä pohjalla ollutta parisuhdetta, ekassa (määräaikaisessa) työpaikassa - tein ratkaisuni ja se oli minulle oikea. Piste. Syntymättömän lapsen suhteen on turha jossitella, maailma on pullollaan jo syntyneitä lapsia jotka elävät kurjuudessa. Fanaatikot ovat hyvät ja suuntaavat voimansa siihen suuntaan. Ei muuta kuin Kalkuttaan katulapsia auttamaan, siitä saa varmasti paremman mielen kuin keskustelupalstoilla huutamisesta.[/QUOTE]

Abortin ja ei-toivottujen raskauksien käytännön seuraukset ovat täysin epärelevantteja jos puhutaan abortin eettisyydestä. Vain sillä on merkitystä, että milloin ihmiselämä alkaa. Muutenhan voisimme käyttää tätä samaa argumenttia puolustamaan sitä, että kaikki vanhukset pitäisi tappaa - ja varmaan myös ne Intian katulapset, koska se poistaisi kurjuutta ja kärsimystä. Mutta koska olemme päättäneet, että vanhukset ja katulapset ovat ihmiselämää, tällainen ehdotus olisi useimpien mielestä moraaliton ja absurdi.

[QUOTE="vieras";23472234]Ei kai tuo ole mikään yllätys. Eivät kaikki murhaajatkaan kadu tekojaan, vaikka niin ajatellaan. Varsinkaan jos he ajattelevat, että murha ei ole murha.[/QUOTE]

Ja heti löytyi taas kommentti joka oikein huokuu asiallisuutta ja on yhtä argumentoinnin juhlaa. Missäs sun perustelut tälle abortintekijä on yhtä kuin murhaaja on? Sanooko laki niin? Sanooko yleinen moraalikäsitys niin? Vai sanooko joku kirja niin?

Minun mielestä vain hyvä asia, että ei aiheuta syyllisyyttä. Kuka siitä hyötyisi, että nainen kärsisi asiasta koko loppuikänsä? Ei se tuo sitä solumöykkyä takaisin.

Tein abortin noin 18 vuotiaana. Ei ammattia, ei työpaikkaa, eikä vakituista kumppania. Abortti oli ainut vaihtoehto. Ei minusta olisi ollut silloin äidiksi, ei todellakaan. Tulin raskaaksi, vaikka seksi oli suojattua. Päivääkään en ole katunut. Nyt olen 25v ja odotan esikoistani, enkä voisi kuvitellakkaan tekeväni aborttia. Nyt olen kokeneempi, elänyt ja kaikenlaista nähnyt ja valmis äidiksi ja elän vakituisen kumppanin kanssa.

Mielestäni abortti on jokaisen oma asia ja päätös. Mistään "murhista" on ihan turha tulla lässyttämään.

Lisään vielä, että tämä silloinen seksikumppanini ei olisi ollut valmis isäksi, eikä lasta halunnut. Päätös oli molempien yhteinen ja paras ratkaisu.

[QUOTE="vieras";23472366]Nykyisin miehet pääsevät aivan liian helpolla pakoon kaikkea vastuuta ei-toivotusta lapsesta. Useimmiten mies voi pelkällä ilmoituksella pestä kätensä koko asiasta. Näin ei pitäisi olla.[/QUOTE]

nainen voi pestä kätensä koko lapsesta tekemällä abortin, joten sinänsä yhdenkään vahingossa raskaaksi tulleen naisen ei ole pakko pitää sitä lasta. miehiltä taas harvemmin kysytään mielipidettä siihen, pitääkö nainen lapsen vai ei.

[QUOTE="vieras";23472392]Abortin ja ei-toivottujen raskauksien käytännön seuraukset ovat täysin epärelevantteja jos puhutaan abortin eettisyydestä. Vain sillä on merkitystä, että milloin ihmiselämä alkaa. Muutenhan voisimme käyttää tätä samaa argumenttia puolustamaan sitä, että kaikki vanhukset pitäisi tappaa - ja varmaan myös ne Intian katulapset, koska se poistaisi kurjuutta ja kärsimystä. Mutta koska olemme päättäneet, että vanhukset ja katulapset ovat ihmiselämää, tällainen ehdotus olisi useimpien mielestä moraaliton ja absurdi.[/QUOTE]

Olisiko sinusta ollut väärin tarjota näille katulapsien vanhemmille mahdollisuus aborttiin raskauden jatkamisen sijaan, jos tiedossa on, että lasta ei ole mahdollisuus ruokkia saati kouluttaa ja prostituutio häilyy näköpiirissä?

[QUOTE="vieras";23472406]miehen siis on oltava selibaatissa jos ei halua vahinkolasta. nainen taas voi vahingon sattuessa teettää abortin.[/QUOTE]

Niin tai sitten mies voi hommata sterilisaation. Eiköhän miehet ole tarpeeksi monta vuosituhatta määränneet naisen kehosta synnytysvälineenä.

Yhteistyössä