imetys, rintakumi, vauvan kakka... plaah!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jiki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jiki

Vieras
poika on nyt 3.5viikkoinen, olen yrittänyt täysimettää mutta ei taida onnistua...ja nyt muutamia kertoja joutunut vähän korvikettakin antamaan. poika syntyi 40+5, paino 3.6kg

Joudun käyttämään rintakumia kun ei noista rinnanpäistäni saa otetta, rinnan päät ovat vain niin matalat,onnettomat... rintakumia kun käytän tuntuu ettei lapsen imu ole tarpeeksi voimakasta jotta rinnat tajuisivat maitoa lisää nopeammin tuottaa. tämän päivän olen yrittänyt saada lasta imemään ilman rintakumia ja ei siitä tule mitään, ei lapsi saa eikä edes ymmärrä otetta ottaa.. vinkkejä? vai onko mahdollista vain jatkaa rintakumin käytöllä? kuinka muilla on onnistunut? kauan imetys on kumin kanssa teillä muilla kestänyt?

painoa pojalla oli nyt tullut vain 130g per viikko, eli hieman turhan hintsusti.. siksi näitä nyt heräsin murehtimaan. poika nukkuu hyvin ja on kyllä tyytyväisen oloinen. imetys välit on 3-4h, lapsentahtisesti, yöllä tulee jopa 6h tauko, näitä pitäisi lyhentää?

Niin ja tuo lapsen kakkaaminen, kakkaa tulee nyt enää 1-2kertaa päivässä, onko sekin liian vähän?

Mä käytin rintakumia 5kk, eli siihen asti ku vauva hylkäs lopullisesti rinnan ja maitoa riitti tosi hyvin. Aluksi tuli kilo/kk painoa :)
Kyllä se vauvan imu paranee pikkuhiljaa ja kannattaaki aina välillä tehä sillai, että alat imettämään rintakumin kanssa, mutta vetäset sen pois jossain välissä. Mun mielestä voit nyt kuitenki ihan hyvin imettää sen kumin kans, eläkä ressaa liikaa :) Seki vaikuttaa maidontuloon. Jos vauvalle ei meinaa kertyä painoa niin anna syötön jälkeen pikkusen korviketta, mutta ei kannata antaa liikaa, että vauva söis rintaaki ja maidontuotanto säilyis.
Meidän vauva kakkas imetyksen aikana pari kertaa päivässä, eli ei mun mielestä oo epänormaalia :) Mitä neuvolassa ovat sanoneet painonnoususta ja tuosta 6h nukkumisesta?

Mulla oli kanssa aluksi ihan matalat rinnan päät ja kyllä sattui alussa imetys. Laskin aina tuskissani, imuja, kun 10 ensimmäistä sattui aina eniten ja sitten helpotti. Itsekin yritin käyttää rintakumeja, mutta ei se oikein luonnistunut niiden kanssa. Mutta nännit sitten jotenkin pullahtivat muutaman viikon päästä kunnolla ulos ja sitten ei sattunut enää ollenkaan.

Ja sekin voi autaa, jos ensin lypsää rinnan vähän tyhjemmäksi. Jos se on liian täynnä ja pinkeä niin vauva ei saa helposti otetta.

Koitappas silleen, että alotat syöttämisen rintakumin kanssa ja kun maitoa alkaa tulemaan, niin josko vauva saisi rinnasta kiinni ilman rintakumiakin? Itselläni rintakumia käyttäessä nänni venyi sielä kumin sisällä aikalailla.
Yöimetyksen sanotaan olevan se imetys joka pitää parhaiten maidontuotantoa yllä.

niinku edellinen sano niin se rinta muotoutuu siellä kumissakin niin voipi hetken päästä kelvatakkin.
voit myös koittaa barnesin metodia. se voi kyllä alkuun vaatia jonkun viereen auttamaan http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=84&Itemid=101

Mulla eka lapsi söi rintakumin kanssa 1,5kk ennen ku se jäi pois, silloinki vähän kertaansa otin sen pois. Aloitin imetyksen kumin kanssa ja sitten ku vauva oli hetken syöny niin vetasin rintakumin välistä pois. Toisinaan onnistu toisinaan rintakumi piti laittaa takas, muuten ei syöny.

Minusta tuntuu et jos syöttövälit on tuota ja vauva on tyytyväinen väliajat niin ei se kovin nälkänen voi olla. Kyllähän se silloin kitisis ja tuskin ainakaan nukkuis 6 tuntia. Vaikeahan sitä toista on syöttää, jos sillä ei oo nälkä niin ei se syö. Meillä pojilla on paino noussu muutamat ekat kuukaudet 500g/kk. Eli äkkiä laskettuna noin 125g/vk. Ei mulle koskaan neuvolassa oo sanottu, et huonosti paino nousis.

Tuosta kakasta.. vauva voi kakasta päivässä 12 tai 2 kertaa tai sitten 2 kertaa viikossa. Äidinmaito voi olla niin hyvin sulavaa, ettei siitä paljoa yli jää mitä kakkailla. En siis kakasta olis huolissani jos vauva ei itse mahaansa moiti.

neuvola suisitti sitä lisämaitoa... mut mä haluisin tehostaa imetystä...
6h unesta tai 4h imetysväleistä neuvola sanoi vain että hyvä...
Mutta kiva kuulla että jotain toivoa tässä tuolla kumilla on... oon yrittänyt tänään juuri niin et alotan kumilla ja sit jonkn ajan päästä otan pois, mut ei onnistu..

laittaisin aluksi sen rintakumin ja maidon tullessa ottaisin nopsaan pois niin, että vauva jatkais imemistä. nöin pääsin itse rintakumista eroon. otin aina käyttöön, jos tuli haavaumia ja sit vieroitin tolleen. Jaksamista!

Mulla oli kanssa aluksi ihan matalat rinnan päät ja kyllä sattui alussa imetys. Laskin aina tuskissani, imuja, kun 10 ensimmäistä sattui aina eniten ja sitten helpotti. Itsekin yritin käyttää rintakumeja, mutta ei se oikein luonnistunut niiden kanssa. Mutta nännit sitten jotenkin pullahtivat muutaman viikon päästä kunnolla ulos ja sitten ei sattunut enää ollenkaan.

Ja sekin voi autaa, jos ensin lypsää rinnan vähän tyhjemmäksi. Jos se on liian täynnä ja pinkeä niin vauva ei saa helposti otetta.

no mulla ei kyllä satu imetys...kun tuntuu et tuo kumi vie tehoa imuilta, niin eihän se voikaan sattua...

Mun vauvalla oli alussa vaikeuksia saada kunnon otetta rinnasta (eikä oikeestaan koskaan "oppinu" avaamaan suuta silleen kunnolla miten neuvotaan että pitäis avata suu isolle.. ja hyvin riitti maito eikä ollu nännit ikinä kipeät/iho rikki),auttoi kun puristin nännipihasta niin että oli vähän litteämpi. Sit kun vauva oli hetken imenyt niin oli sen verran tiukasti kiinni että saatoin päästää irti. Ja myös se auttoi ettei ollu liian täynnä rinnat.

neuvola suisitti sitä lisämaitoa... mut mä haluisin tehostaa imetystä...
6h unesta tai 4h imetysväleistä neuvola sanoi vain että hyvä...
Mutta kiva kuulla että jotain toivoa tässä tuolla kumilla on... oon yrittänyt tänään juuri niin et alotan kumilla ja sit jonkn ajan päästä otan pois, mut ei onnistu..

Jos tuntuu ettei onnistu se kumin pois ottaminen, niin minä suosittelen että vaikka viikon imetät sen kanssa ja koitat sitten uudelleen. Ei se meilläkään onnistunu vauvan ollessa noin pieni. Oiskohan ollu 3kk ku ekan kerran haukkas tissistä ilman kumia :D Ja hyvä imuote oli. Harmi vaan ku poika sano sopimuksen irti tissin kanssa :/ Itellä olis ollu haluja jatkaa, mutta eipä sitä vauvaa voi pakottaakkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja äx2;23474698:
laittaisin aluksi sen rintakumin ja maidon tullessa ottaisin nopsaan pois niin, että vauva jatkais imemistä. nöin pääsin itse rintakumista eroon. otin aina käyttöön, jos tuli haavaumia ja sit vieroitin tolleen. Jaksamista!

kun vaikka kuin yritän olla nopea, se rinnan pää laskee heti kun kumin otan pois, eikä siitä yksinkertaisesti saa otetta... jospa muutama viikko vielä kumilla sitten muokkaisi sitä rintaa, että joskus kumista pääsisimme....

Tuli sellanen mieleen, että sen imetyksen jälkeen voisit kokeilla "nykiä" sitä nänniä, eli tavallaan stimuloida sitä. Saattas auttaa maidon tuloon. Ei perustu omaan kokemukseen, tuli vaan mieleen :)

Mulla eka lapsi söi rintakumin kanssa 1,5kk ennen ku se jäi pois, silloinki vähän kertaansa otin sen pois. Aloitin imetyksen kumin kanssa ja sitten ku vauva oli hetken syöny niin vetasin rintakumin välistä pois. Toisinaan onnistu toisinaan rintakumi piti laittaa takas, muuten ei syöny.

Minusta tuntuu et jos syöttövälit on tuota ja vauva on tyytyväinen väliajat niin ei se kovin nälkänen voi olla. Kyllähän se silloin kitisis ja tuskin ainakaan nukkuis 6 tuntia. Vaikeahan sitä toista on syöttää, jos sillä ei oo nälkä niin ei se syö. Meillä pojilla on paino noussu muutamat ekat kuukaudet 500g/kk. Eli äkkiä laskettuna noin 125g/vk. Ei mulle koskaan neuvolassa oo sanottu, et huonosti paino nousis.

Tuosta kakasta.. vauva voi kakasta päivässä 12 tai 2 kertaa tai sitten 2 kertaa viikossa. Äidinmaito voi olla niin hyvin sulavaa, ettei siitä paljoa yli jää mitä kakkailla. En siis kakasta olis huolissani jos vauva ei itse mahaansa moiti.

meillä oli tosiaan 2 viikossa tullu 260g, ja nyt pitää viikon päästä painokontrolliin mennä... noh, esikoisen kanssa käytiin kontrollissa 2-3kertaa viikossa et ei tää nyt paha ole... esikoisen imetys loppuikin jo pariin viikkoon kun oli tuota höösäämistä, ja kuulustelua että paljonko se on syönyt, pakkohan se oli pullosta laittaa korviketta et osas vastatat määrät, huolettaa et imetys menee taas ihan hongille...

Onko sulla rintapumppua? Mulla ainakin nännit turposi ja tuli esille paljon paremmin, kun pumppasin säännöllisesti. Jos pystyisit pumppaamaan ylimääräisiä kertoja, eli imetät normaalisti, mutta lapsen nukkuessa (tai imetystauon aikana, ne sulla kuitenkin on aika pitkät) niin pumppaisit kerran. Se lisäisi myös maidontuotantoa, jos siinä nyt olisi ongelmia esim. heikon stimulaation takia.

Oletko jo käynyt maitolaituri-sivustolla? Sieltä saa hyviä vinkkejä.

[QUOTE="vieras";23474764]Onko sulla rintapumppua? Mulla ainakin nännit turposi ja tuli esille paljon paremmin, kun pumppasin säännöllisesti. Jos pystyisit pumppaamaan ylimääräisiä kertoja, eli imetät normaalisti, mutta lapsen nukkuessa (tai imetystauon aikana, ne sulla kuitenkin on aika pitkät) niin pumppaisit kerran. Se lisäisi myös maidontuotantoa, jos siinä nyt olisi ongelmia esim. heikon stimulaation takia.

Oletko jo käynyt maitolaituri-sivustolla? Sieltä saa hyviä vinkkejä.[/QUOTE]

joo on aventin käsikayttöinen pumppu, oon välillä noussut yöllä pumppaamaan, ja muutamia kertoja päivälläkin pumpannut. maitolaituriin en ole vielä tutustunut, kiitos vinkistä.

meillä oli tosiaan 2 viikossa tullu 260g, ja nyt pitää viikon päästä painokontrolliin mennä... noh, esikoisen kanssa käytiin kontrollissa 2-3kertaa viikossa et ei tää nyt paha ole... esikoisen imetys loppuikin jo pariin viikkoon kun oli tuota höösäämistä, ja kuulustelua että paljonko se on syönyt, pakkohan se oli pullosta laittaa korviketta et osas vastatat määrät, huolettaa et imetys menee taas ihan hongille...

Aika hässäkkä teillä ollu esikoisen kanssa. Kyllähän se stressi tulee tuollasesta kuulustelusta. Stressaaminen taas voi vaikuttaa maidontuotantoon, ainakin ku joutuu miettiin sen riittämistä.

Oon kuitenki itse sitä mieltä, ettei nälkänen lapsi nuku noin hyvin ku teillä nukutaan.

Viimeksi muokattu:
Tuli vielä mieleen, et jos teillä on se kasvu menny pituuteen painon sijasta:rolleyes:

nii en tiä... melkein 5cm oli nyt tullut kolmessa viikossa.

Mutta niinkuin sanoit että tuskin voi kovin nälkäinn olla kun niin hyvin nukkuu... ja tuo rintakumi, käytän sitä nyt ja vaikka viikon välein kokeilen joko onnistuisi ilman. seuraavalla neuvolakäynnillä pyydän että tarkistavat imuotteen. ja ite yritän ottaa lungisti.

Kiitosta!

Ei se vauva olis tyytyväinen noin pitkiä aikoja, jos maitoa tulis liian vähän! Neuvolassa ohjeistetaan liian yleisluontoisesti, luultavasti lapsesi hieman hitaampi painonnousu menee ihan normaalivaihtelun piikkiin. Kyllä lapsi ilmoittaa, jos sillä on nälkä.

Oma lapsi syntyi hiukan yli 2-kiloisena ja TIESIN että maitoa tulee (päivän aikana lypsin oman vauvan syöntien jälkeen jopa litran!) ja koska vauva oli tyytyväinen, en lotkauttanut korviani kun terkan mielestä painoa tulee liian hitaasti ja pitäis antaa lisämaitoa pullosta. Ekan vuoden lapsi kasvoi hitaasti, mutta tasaisesti omaa käyräänsä pitkin, nyt toisena vuotena on saavuttanut ikätoverinsa ja mennyt ohikin. On aina ollut todella tyytyväinen lapsi ja taidoiltaan presiis ikäänsä vastaava.

Luota itseesi! :)

Rinnoilla voi mennä aikansa ennekuin nännit tottuvat touhuun ja lapsi oppii homman-meillä imuote pulmien kanssa tapellessa meni pari kuukautta. Monet äidit ovat käyttäneet rintakumeja hyvällä menestyksellä pitkäänkin, toisilla taas pulmia on ollut alusta asti, joten viisaasti teet jos kuuntelet itseäsi ja vauvaa asiassa. Maitolaiturilla voisit saada apua joltain imetystukiäidiltäkin, kannattaa mennä sinne laittamaan kysymys.
Suosittelisin pumppaamista lisästimulaatioksi, maidon voi sitten antaa höpyttämällä vauvalle. Voit pumpata yhden rinnan imetysten välillä tai kummatkin heti jälkeen jos olet huolissasi ettei vauvalle jää maitoa. Tärkeää ei ole se että saisit maitoa ulos pumpulla, vaan stimulaatio, joten ole rauhassa tulee sieltä tippa tai tuhat. Koeta pumpata ainakin 10-20min per rinta, ellei tunnu epämukavalle.

Pumpaamista voi käyttää myös nännien ulosvetämiseen juuri ennen imetystä, tietysti silloin kannattaa pumpata vain sen verran kuin on tarvis.

Kaiken pumpatun maidon suosittelen antamaan hörppymukista, kunnes imetys sujuu (kumilla tai ilman). Pullosta antaminen voi jollain vauvoilla tuoda lisäpulmia nännihämmennyksen eli erilaisen imutekniikan ja nopeamman ja helpomman virtauksen takia.

Kakkojen kuuluukin vähetä tuossa kohtaa, jollain väli voi olla viikonkin. Kunhan pissaa tulee entiseen malliin tai enemmän, ei ole syytä huoleen!

Painonnpusun tarkkailu on se täkein riittävän ravinnon saannin tietolähde. Jotkut vauvat kasvavat hitaammin, ja toiset nopeammin, eikä teillä hengenhättää ole.painoa on kuitenkin tullut vaikka hiukan liian vähän. Voit siis korjata tilanteen rauhassa!

Yhteistyössä