Uhmiksen kanssa, miten tekisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vikaankasvattajako
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vikaankasvattajako

Vieras
täällä kohta kolmevuotias uhmis raastaa äidin hermot. Kuinka toimisit itse tilanteessa, jossa uhmis kieltäytyy päiväunista, itse et pysty istumaan sängyn vieressä koko aikaa sillä vauvakin vaatii osansa, ja kun päiväunitaistelua on käyty puolitoistatuntia ja videot yms kivat on peruttu tältä päivältä - mitä jää jäljelle? (Eli rankaisu kivan perumisesta tuli siis päiväunikiukuttelusta ja äidin potkimisesta). Nyt uhmis kiusaa vauvaa minkä kerkeää ja levittelee tavaroita ympärinsä - äidillä alkaa hermo olla ihan loppu.

kello on kohta puoli kolme, ja aikuinen apu on tulossa illalla yhdeksältä vasta. Mitä tekisit koko iltapäivän ja illan tilanteessani. Ulos en mielelläni lähde sillä olen tänään jo kaksi kertaa pukenut taistelevan uhmiksen ja itkevän vauvan.

no, minulla oli kokemus 1v5kk ikäerosta ja se taistelu päiväunista oli juuri tuota. Joskus saatoin tehdä niin, että laitoin muksut autoon ja lähdin ajelulle kun ei hermot enää kestänyt ja kumpikin lapsi ihan rättiväsyneitä, mutta ei vain nukkuneet. Autossa nukahtivat sekunnissa, heti kun auton laittoi päälle.

Meillä 3-vuotias auttamattomasti lopetti päiväunensa, kun vauva tuli taloon. En vaan kyennyt enää taistelemaan asiasta, joten pääsin helpommalla itekin, eikä uhmistelua tullut, kun päikkärit yksinkertaisesti lopetettiin. Asennoidu niin, että ei enää päikkäreitä. Ymmärrän kyllä v*tutuksen, kun yks riehuu ja kiusaa, vaikka pitäis olla nukkumassa, mut sit ei ärsytä niin paljon, kun et edes odota / toivo, että se nukkuis. Jos nyt yhtään osaan selittää ymmärrettävästi :D Uhkailut ei ton ikäselle tepsi ainakaan meillä tippaakaan.

Tuon ikänen ei vielä oikein hoksaa sitä että tulevaisuuden kivat perutaan. Se pitäis olla konkreettinen uhka nyt ja heti, ei tunnin päästä. Eli tyyliin jos et nyt lopeta vauvan kiusaamista, menee tuo sinun kädessä oleva lelu takavarikkoon ja joudut jäähylle, ja sen jälkeen keskustellaan asiasta ja pyydetään vauvalta anteeksi.

Jätä päiväunet pois, illalla vaan aikaisemmin nukkumaan. Joku lepohetki ruuan jälkeen lueskelua/leffa kumpi teille sopii paremmin. Tai sängyssä makoilua jos siellä suostuu pysymään.
Eihän tähän aikaan kannata edes enää nukuttaa päikkäreille, siirtyy vaan yöunet.
Uhmiksen kanssa kannattaa valita taistelut. Syömiset, pesut ulkoilut ja nukkumiset hoidetaan silloinkun aikuinen sanoo, mutta muuten voi vähän välttää tilanteita joista tulee taistelu.

Ei meillä tuon ikäinen nuku päiväunia. Meillä tehdään niin, että vauva menee päiväunille ja esikoinen saa köllöttää makuuhuoneessa ja katsoa lastenohjelmia sen 45-55min mitä useimmat lastenvideot kestää. Lapsi lepää ja rauhoittuu ja äiti saa levätä ja juoda kahvit rauhassa. Kaikki voittavat:)

Ei meillä tuon ikäinen nuku päiväunia. Meillä tehdään niin, että vauva menee päiväunille ja esikoinen saa köllöttää makuuhuoneessa ja katsoa lastenohjelmia sen 45-55min mitä useimmat lastenvideot kestää. Lapsi lepää ja rauhoittuu ja äiti saa levätä ja juoda kahvit rauhassa. Kaikki voittavat:)

Peesi! jos yö on nukuttu jostain syystä huonosti,tai herätty yliaikasin,niin sit vain päikkäreille,muuten vain rauhoittumista kirjojen tai dvd:n parissa...saattaa vaikka nukahtaakkin,kun ei ole "nukahtamispakkoa".

Minulla ei ole "uhmista" mutta kylläkin tuollainen vajaa 3v lapsi. Nukkuu päiväunet jos huvittaa. Miksi minä rankaisisin toista ihmistä siitä, että hän ei koe tarvetta nukkua päiväunia?

Jos on kuitenkin hieman väsy niin ne videot vois olla just se juttu, että hetken niiden avulla pysyy paikallaan ja lepuuttaa raajojaan.

kiitos kommentoijille! olette kyllä ihan oikeassa, että taitaa olla turha kinata tämän ikäisen kanssa unista. Ylitin nyt iltapäivällä itseni rauhallisuuteni kanssa ja koetin vaan luovia pahimpien karikkojen yli. Ottaa kyllä koville hoitaa nämä mustisaggressiokohtaukset, kun en siedä yhtään nipistelyä ja hakkaamista.

mun täytyy keksiä keino millä mä saan sen mun päivittäisen pikku oman hetken lehden ja kahvikupillisen kanssa..ehkä nuo dvd:t sitten on ratkaisu.

mein päikyt jäi 1v 9kk ikäisenä..eks se oma hetki oo sitte ko lapset menee yöunille? :) meil ainaki.. simahtaa klo21 siinä sit ite parituntii herkuttelen ja katon vaik elokuvan:)

Sehän on hieno juttu, että voit keskittyä isompaan lapseen sillä aikaa kun pieni nukkuu! Teette jotain mukavaa ja rentoa ettekä stressaa ollenkaan. Mustasukkaisuus vähenee ainoastaan sillä, että esikoinen kokee olevansa erittäin huomioitu. Sellainen muuten onnistuu kaikissa tilanteissa kun käyttää mielikuvitustaan.

Työnnän nokkani tähän sen verran, että entäs, kun vähän reilu 3v ei nuku päikkäreitä ja kiukkuaa sitten melkein koko illan? Meillä siis jokseenkin sama ongelma kuin aloittajalla.

Pienemmän sisaruksen unet häiriintyy, kun isompi aloittaa aina välillä päikkärimarinan... eli ärrrsyttävällä äänellä narisee tai vinkuu: "En haluu nukkua, en haluu levätä, en haluu olla täällä... jne" Meillä siis ei ole pakko nukkua, mutta saattaa joskus kieltäytyä pelkästä sängyssä olemisesta :(

Leffoja tms. ei voida katsoa eli olisko muita ideoita? Satu ja lorut tehdään aina, mutta niiden jälkeen saattaa tosiaan (ei aina) aloittaa kapinan ja joskus sitten herättää toisenkin :(

Yhteistyössä