Mistä kertoo sikiön pieni koko? Vaikuttaako äidin todettu raskausdiabetes asiaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Minulla siis todettu raskausdiabetes mutta mitatessa kotona ei koskaan arvot yli rajojen. Vauvaa seurattu ultrassa ja jo toistuvasti on "ikäistään" pienempi eli nyt rv 29 oli 1100g mutta kuulemma menee alakäyrillä mittojen suhteen. Mistä se voi johtua ja voiko tuo oireilematon rd liittyä asiaan?

rd yleensä vaikuttaa toisinpäin,eli vauva olisi isompi... pienikokoisuus voi olla merkki esim. kehityshäiriöstä,tupakoinnista tai sitten vaan vauva on pieni.. minkä kokoinen olet itse?

Itse olen iso (pitkä ja painoakin on) ja mies samoin. En tupakoi, enkä juo alkoa. Vauva on toinen, esikoinen oli koko raskauden ajan lääkäreiden mukaan "hoikka mutta pitkä vauva", syntyi nelikiloisena. Toinen on ollut painoltaan pienempi ja lääkäreiden mukaan kai muutenkin pienempi kuin esikoinen ja ns. normivauva. Pelkään kehityshäiriötäkin, kun sydämessä on jokin piste ja 4D:ssä ei näkynyt kunnolla nenää (siis minä en nähnyt)... mutta lääkärit seuraa vain kokoa.

[QUOTE="vieras";23482278]Kyllä rd voi aiheuttaa myös pieni kasvuisuutta. Ite sain jättiläisen, mutta voi mennä myös toisinpäin.[/QUOTE]

okei,tätä mä en sit tiennytkään..

mut AP,toivotaan että kaikki vauvalla kunnossa. ehkä vauva tosiaan vaan on pienikokoinen :) jos lääkärit ei oo huolissaan siitä pisteestä sydämessä niin tuskin mitään akuuttia hätää on.. :)

Mulla alettiin jossain vaiheessa seurata lapsen kokoa, kun oli ihan alakäyrillä, mutta tuntui kuitenkin kasvavan omassa "sarjassaan". Viimeinen kontrolli taisi olla noin 4 viikkoa ennen laskettua aikaa. Sitten kävin voimakkaan päänsäryn takia kontrollissa rv 39+8 ja todettiin, ettei lapsi ollut kasvanut neljään viikkoon yhtään.

Synnytys käynnistettiin ja lapsi oli 2860 g ja 51 cm eli tosi hoikka, mutta täysin terve. Istukka olikin vain 350 g ja ihan vihreä. Pieni istukka oli ilmeisesti syynä "nälkiintyneeseen" lapseeni. Sen enempää asiaa ei tutkittu. Nyt poika on jo 4,5 vuotias pitkä, mutta hoikka edelleen.

Mulla alettiin jossain vaiheessa seurata lapsen kokoa, kun oli ihan alakäyrillä, mutta tuntui kuitenkin kasvavan omassa "sarjassaan". Viimeinen kontrolli taisi olla noin 4 viikkoa ennen laskettua aikaa. Sitten kävin voimakkaan päänsäryn takia kontrollissa rv 39+8 ja todettiin, ettei lapsi ollut kasvanut neljään viikkoon yhtään.

Synnytys käynnistettiin ja lapsi oli 2860 g ja 51 cm eli tosi hoikka, mutta täysin terve. Istukka olikin vain 350 g ja ihan vihreä. Pieni istukka oli ilmeisesti syynä "nälkiintyneeseen" lapseeni. Sen enempää asiaa ei tutkittu. Nyt poika on jo 4,5 vuotias pitkä, mutta hoikka edelleen.

Lääkäri tutki myös minulla ultrassa istukan ja napanuoran virtauksia ja sanoi niiden olevan normaalit (otti useita mittauksia kun ei saanut jotain näkyviin) joten istukan pitäisi siis toimia. Päänsärkyä minullakin on ollut viime aikoina aika paljon.

Mikähän mahtaa olla rv 39 + 8 :-DDDD

Katsoin neuvolakortista, että lähellä ap:n mainitsemaa rv 29:ää, mulla lapsi arvoitiin 1400 g (rv29+5). Arvio oli kliininen, mutta sen teki dosentti, joka on erittäin arvostettu alallaan ja osasi arvioida syntymäpainonkin lähes grammalleen.

Vielä lisäys, että mullakin otettiin noita virtauksia joka kerta, kun seurantaa tehtiin ja aina kaikki oli kunnossa. Koskaan ei myöskään mainittu mitään istukan koosta. Vasta kun se oli syntynyt, kätilö alkoi sitä ihmettelemään. Mutta ei se ilmeisesti mitenkään tavattoman pieni ollut, koska ei sitä sen enempää tutkittukaan.

Ihan normaalikokoinen on http://www.vau.fi/raskaus/Raskaus-viikko-viikoltaVOLD/Viikko-29/

Mulla ollut kaikki tuossa vaiheessa ultrassa kilon paikkeilla. Syntyneet muutaman päivän yli lasketun ajan ja painot ollut 3,5kg, 2,8kg, 3,2kg ja 3,8kg.

Pienimmän kohdalla oli rd.

Yhteistyössä