Miksi äitiysvaatteet on niin hemmetin rumia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi kuvotus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voi kuvotus

Vieras
Ymmärrän, että se vatsa vie tilaa ja se asettaa vaatesuunnittelulle tiettyjä ehtoja, mutta silti suurin osa äitiysvaatteista on kuin mummon vaatekaapista haettuja. Joko jätesäkkimäistä nanso-tyyliä tai sitten ällöttävää ylinaisellista ja hempeää. Missä tyylikkyys ja normaalit värit? En halua normaalistikaan pukeutua pastellisävyihin, raitoihin tai rimpsuihin, joten en halua raskaanakaan. Toisaalta taas olisi mukava käyttää muutakin kuin kietaisumallista mustaa tunikaa.

Naisille on nykyään kaikenlaista tyylikästä ja pukevaa vaatetta fiksuissa väreissä, mutta raskaana oleville tuntuu olevan ihan järjettömiä vaatteita tarjolla. Äitiysvaatteiden värit ja mallit ovat usein paljon "hempeämpiä" ja kiltimpiä kuin tavallisten vaatteiden.

Enkä nyt kiltteydellä tarkoita sitä, että tissivako pitäisi näkyä, vaan sitä, että kyseisitä vaatteista puuttuu tyylikkäitä yksityiskohtia, jotka siis voisivat olla jotain muutakin kuin ihmeellisiä kukkia tai ruusukkeita ja rimpsuja. En myöskään tahdo välttämättä korostaa isoa vatsaa erityisesti, vaikka raskaana olenkin.

Omilla vaatteilla mennään niin pitkään kuin pystyy, en tahdo näyttää muumimammalta.

Se on hyvä pikkuhiljaa opetella vaatteiden avulla siihen jottei enää tuu koskaan näyttämään hyvältä :D Maha arpeutuu, voi jäädä roikkumaan, tissit roikkuu yms.. :)

Erikoinen näkemys, että kaikki äitysvaatteet on kamalia. Mun mielestä vähän vanhanaikainenkin näkemys, koska nykyään kyllä valikoimaa löytyy. Mistä olet etsinyt?

Minusta taas ne äitiysvaatteet nimenomaan on yleensä kaikista kauneimpia. Esin H&M:n kuvastosta en halunnut tilata mitään normaalivaatteita, mutta mamma-puolella oli vaikka mitä kivaa.

Mie pidin aikapaljon ihan tavisvaatteita, parit äitiyshousut ostin. Tunikat ja legginist on hyvä vaihtoehto. Pidin kyl ihan vartalonmyötäsiä joustavia mekkojakin :)

Itse käytin koko raskausajan normaaleja vaatteita, ostin esim. tunikoja yms.. kirppikseltä yhden/kaksi kokoa isompia kuin normaalisti.. ja 2 hm äitiyshousut oli, niillä pärjäsi hyvin.

Erikoinen näkemys, että kaikki äitysvaatteet on kamalia. Mun mielestä vähän vanhanaikainenkin näkemys, koska nykyään kyllä valikoimaa löytyy. Mistä olet etsinyt?

Lähinnä näistä joka kaupungista löytyvien vaateketjujen liikkeistä ja netistä. Onhan tuota valikoimaa sinänsä, mutta yleinen linja näyttäisi silti olevan tyyliin supernaisellinen Neitsyt Maria, tai sitten se muumimamma. Hämmästyttävää.

H&M, mamalicious, mamamia.fi, nelly.com, belua...
Ja kukas pakottaa niitä äitiysvaatteita ostamaan. Itse totesin äitiyshousut ja hameet ihaniksi päällä ja siis lähes välttämättömiksi hankinnoiksi, mutta masutuubin kanssa pidin tavallisia paitoja loppuun asti.

Mä luulen että siihen on nyt pari syytä: 1) nyt on aivan hirveä röyhelö, pitsikausi menellään ja se vaikuttaa myös äitiysvaatteisiin ja 2) äitiysvaatteiden menekki on pienempi kuin muiden.

Mulla ei ollut yhtään romanttisia äitiyspaitoja, mutta valikoima oli ihan ankea ja hanurista muuten. Käytin lähinnä normaaleja vaatteita isommassa koossa. Imetyspaitoja löytyi.

Ihan saman olen huomannut kuin ap:kin. Katsastettuna on niin Hennes, Mamalicious ja Bebes kuin monen monta nettikauppaakin. Työssä käyvälle naiselle ei tunnu löytyvän yhtään mitään fiksua, korkeintaan ne mustat suorat housut ja valkoinen kauluspaita, jotka todellakaan eivät kuulu tämän päivän pukeutumiseen. Tein tästä samaisesta asiasta aloituksen joku aika sitten ja vastaukseksi sain, että ole omituinen kun Bebesin mallit ei kelpaa ja kyllä heidän mielestään Hennesillä on nättejä vaatteita. Onneksi minulla on saumuri ja ompelukone.

[QUOTE="vieras";23507611] Onneksi minulla on saumuri ja ompelukone.[/QUOTE]

Tuo vaatii lisäksi sen, että osaa ommella, koska muuten itse tehdyt näyttäisivät kyllä melko hirveiltä :)
Millaisia vaatteita te sitten kaipaatte? Mitä käytätte töissä normaalisti?

Tuo vaatii lisäksi sen, että osaa ommella, koska muuten itse tehdyt näyttäisivät kyllä melko hirveiltä :)
Millaisia vaatteita te sitten kaipaatte? Mitä käytätte töissä normaalisti?

No aika harvalla ei- ompelutaitoisella noita molempia löytyy kaapista :)

Tuskin minä mitenkään erikoisia vaatteita töissä käytän, mutta todellakaan en pukeudu mihinkään hörhelötoppeihin tavallisena työpäivänä ja tosiaan värimaailma saisi olla jotain muuta kuin harmaa, beige ja likaisen roosa. Myöskään ne omituiset lycravaatteet joissa ylä osa on tiukka ja rintojen alle tulee ihmeellinen kangassolmu mikä avautuu telttamaiseksi alaosaksi, ei todellakaan sovi kenellekään. Siis värejä ja kuoseja sekä tyylikkäitä leikkauksia. Esim. hameita voisi olla muitakin kuin se iän ikuinen farkkuhame tai musta trikoohame, jotka kumpikaan ei sovi töihin.

Joo, H&M, bebes, mamalicious jne on katsottu, mutta ne on jotenkin turhan romanttisia ja hempeita mun makuun. Tunnen itseni typeräksi ja oudoksi niissä, kun normaalisstikin tyylini on toisenlainen:D Äitiysvaatteissa tunnutaan kovasti korostavan naisellisuutta, liikaa mun makuun. Tokihan myös romanttinen tyyli ja rimpsut ovat taas muotia, joten se heijastuu myös äitiysvaatteisiin.

NIin kuin joku totesikin, niin en mä tuollaisilla vaatteeilla joita esim. Bebesin sivuilta löytyy voisi töihin mennä. Ostaisin kyllä tavallisia vaatteita isompina kokoina, mutta ongelmaksi muodostuu silloin se, että ne eivät enää istu muualta, koska mulle ei ole tullut taas ylimääräisiä kiloja juuri yhtään ja esim. raajani ovat pysyneet samoissa mitoissa, rinnatkin ovat kohtuullisen pienet.

Mitä väliä? Raskaana ollaan niin vähän aikaa, että kyllä sen ajan nyt luulisi pystyvän pukeutumaan niihin saatavilla oleviin vaatteisiin. Minä muuten ihmettelin, kun oli neuvolan seinällä ilmoitus, jossa joku kauppasi äitiyvaatteita. Tyypillä oli myynnissä liki kymmenet housut ja yli kymmenen yläosaa. Mihin kukaan niin paljon vaatteita tarvitsee edes normaalisti?!

Itse ostin monta mammatoppia ja niitten päällä käytin normipaitoja, alaosat sitten tietty mammavaatteita. Kun on masu suojattu, niin minusta sen päällä olevan paidan ei enää tarvitse peittää koko mahaa - käytin siis ihan samaa kokoa kuin tavallisestikin (minusta on outoa että käytetään pari kokoa isompia normivaatteita raskaana - miten ne muka istuu mistään kohtaa?!?).

[QUOTE="vieras";23507693]Mitä väliä? Raskaana ollaan niin vähän aikaa, että kyllä sen ajan nyt luulisi pystyvän pukeutumaan niihin saatavilla oleviin vaatteisiin. Minä muuten ihmettelin, kun oli neuvolan seinällä ilmoitus, jossa joku kauppasi äitiyvaatteita. Tyypillä oli myynnissä liki kymmenet housut ja yli kymmenen yläosaa. Mihin kukaan niin paljon vaatteita tarvitsee edes normaalisti?![/QUOTE]

Kyllähän se menisi jos olisi kotona, mutta jos työskentelee esim. valtion virkamiehenä, niin kyllä sitä tarvii muutakin kuin miehen vanhat verkkarit ja pari trikoopaitaa miesten osastolta, kuten ensimmäisessä raskaudessa pukeuduin. Minulla on vielä puolivuotta raskautta jäljellä ja vatsa on ihan reilusti esillä, niin ettei vanhoihin vaatteisiin voi enää pukeutua, enkä todellakaan pidä sitä lyhyenä aikana, muutenhan kenekään ei kannattaisi hankkia esim. talvivaatteita tai kesävaatteita, kun eihän niitä käytetä kuin ihan hetki, mitä väliä niillä on.

[QUOTE="vieras";23507738]Kyllähän se menisi jos olisi kotona, mutta jos työskentelee esim. valtion virkamiehenä, niin kyllä sitä tarvii muutakin kuin miehen vanhat verkkarit ja pari trikoopaitaa miesten osastolta, kuten ensimmäisessä raskaudessa pukeuduin. Minulla on vielä puolivuotta raskautta jäljellä ja vatsa on ihan reilusti esillä, niin ettei vanhoihin vaatteisiin voi enää pukeutua, enkä todellakaan pidä sitä lyhyenä aikana, muutenhan kenekään ei kannattaisi hankkia esim. talvivaatteita tai kesävaatteita, kun eihän niitä käytetä kuin ihan hetki, mitä väliä niillä on.[/QUOTE]

Kävin minäkin töissä. Pukeuduin silti niihin "rumiin" mammavaatteisiin. Pärjäsin kolmilla housuilla, hameella ja neljällä yläosalla. Eihän ne minun tyyliä olleet, mutta kuten jo aikaisemmin totesin, niin mitä väliä muutamalla kuukaudella ei-niin-oman-tyylisissä vaatteissa?

[QUOTE="vieras";23507738]Kyllähän se menisi jos olisi kotona, mutta jos työskentelee esim. valtion virkamiehenä, niin kyllä sitä tarvii muutakin kuin miehen vanhat verkkarit ja pari trikoopaitaa miesten osastolta, kuten ensimmäisessä raskaudessa pukeuduin. Minulla on vielä puolivuotta raskautta jäljellä ja vatsa on ihan reilusti esillä, niin ettei vanhoihin vaatteisiin voi enää pukeutua, enkä todellakaan pidä sitä lyhyenä aikana, muutenhan kenekään ei kannattaisi hankkia esim. talvivaatteita tai kesävaatteita, kun eihän niitä käytetä kuin ihan hetki, mitä väliä niillä on.[/QUOTE]

Juurikin näin! Olisi mukava löytää mm. työpaikalle sopivaa vaatetta, joka ei kuitenkaan tekisi musta n. 10 vuotta ikäistäni vanhemman näköistä. Toisaalta taas pastellivaaleanpunainen unelma ruusukkeineen ei myöskään ole ehkä kovin soveltuva asu työhön eikä edes miellytä esteettistä silmääni.

Kyllä ne vaatteet vaan on aika tärkeä asia, kun liikkuu paljon ihmisten ilmoilla ja käy töissä. Kotona ollessa asia saattaisi tietty olla toisin.

Eikö esim noihin hm:n trikootoppeihin voi yhdistää vaikka jakun tai neuletakin ja housujahan löytyy trikoona ja farkkuna ja suorana. Myös tavalliset tunikat käyvät mielestäni raskaanaoleville. Onhan noita muitakin vaihtoehtoja kuin miehen kalsarit ja t-paita.

[QUOTE="vieras";23507758]Kävin minäkin töissä. Pukeuduin silti niihin "rumiin" mammavaatteisiin. Pärjäsin kolmilla housuilla, hameella ja neljällä yläosalla. Eihän ne minun tyyliä olleet, mutta kuten jo aikaisemmin totesin, niin mitä väliä muutamalla kuukaudella ei-niin-oman-tyylisissä vaatteissa?[/QUOTE]

Vaikka en äitiysvaatteita ostakaan, niin periaatteitani vastaan sotii kovasti, että kauppiaat myyvät minulle jotain mitä en halua. Minusta niitä ei pidä silloin ostaa ollenkaan - miten sitä muuten mielipidettään voi julki tuoda?

Millainen ihminen pärjää alle 10 yläosalla normaalisti? Kierrättää paria paitaa, neuletta jne päivästä toiseen.

Mä kyllä pystyin hyvin käyttämään niitä mammavaatteita yli vuoden, sillä ei mun normivaatteeni menneet päälle raskauden jälkeenkään... Ihan äärirajoillehan siinä halpavaate joutuu.

[QUOTE="vieras";23507804]Eikö esim noihin hm:n trikootoppeihin voi yhdistää vaikka jakun tai neuletakin ja housujahan löytyy trikoona ja farkkuna ja suorana. Myös tavalliset tunikat käyvät mielestäni raskaanaoleville. Onhan noita muitakin vaihtoehtoja kuin miehen kalsarit ja t-paita.[/QUOTE]

Mä en vapaa-ajallani ole oikein neuletakki-farkku-tyyppiä ja töissä en voi oikein sellaiseen pukeutua.

Höh, kyllä mä sen lyhyen ajan elämästä pystyi ihan hyvin kulkemaan niissä vaatteissa mitä oli myynnissä. Usein vedin päälle vain collegehousut ja miehen t paidan, kun oli mukavimmat. Ei kai nin lyhyellä ajalla ole mitään väliä.

Mä en vapaa-ajallani ole oikein neuletakki-farkku-tyyppiä ja töissä en voi oikein sellaiseen pukeutua.

Niin ja kun et kerro minkä tyyppisiin vaatteisiin pukeudut yleensä, on hankala ehdottaa mitään. Tuossa jo ehdotin kyllä tavallisia jakkujakin niiden toppien päälle ja sanoin että suoria housujakin löytyy mamma mallilla. Minun on nyt kyllä todella vaikea hahmottaa, mikä se sinun tyylisi sitten on, jos nämä mainitsemani esimerkit ovat mielestäsi "kuvotus".

Uusimmat

Yhteistyössä