Iso, tukeva, pullea..kommentteja! :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uninenyökkö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uninenyökkö

Vieras
Eli jos kuvailet jotakuta isoksi,tukevaksi, pulleaksi tms onko se aina välttämättä negatiivinen asia?
Olen huomannut, että monet loukkaantuvat pahiten juuri omaa kokoa koskevista kommenteista. Itse olen aina ollut hyvin pieni (Kokoa xs) joten mun silmissä moni ihan keskimittainen ja normaalipainoinen voi olla "iso", koska ovat mua selkeesti isompia ja epähuomiossa saatan kuvailla heitä isoiksi, vaikka tiedostan kyllä, että ovat ihan ihannemitoissa.

Ja mä olen aina ollut pieni. Syön ku possu ja kolmivuorotyö ja perhe niin ei paljon ehdi edes liikkua. Raskauden loppuvaiheissa olen enimmilläni painanut noin 60-kiloa. Usein mua "ihaillaan" kun pysyn niin hoikkana. Mä en ymmärrä mitä ihailemista alipainossa on. Myönnän, että olen mielummin laiha kuin joku sotanorsu, mutta olisin mieluusti isompi.

Mistä johtuu myös se, että ihan normaalikokoisia/ hiukan tukevia pidetään NAISTENkeskuudessa lihavina? Mun paras kaveri, tyttöni kummitäti on vähä isokokoisempi, mutta ihan sopusuhtainen. Oikeastaan kaikkien miesten silmissä hän on aina ihan sopiva ja naisellinen, mutta naiset sanoo häntä läskiksi.. ?

Naiset ovat niin kriittisiä. Heidän mielestään nainen on nainen vain, jos on tietyissä mitoissa. Saahan jokaisella olla oma mielipieensä. Ihailevathan anorektikotkin toisia anorektikkoja ja haluavat tavoitella samaa. Terveen silmissä tuo kuulostaa sairaalta. Itse olen syömishäiriöstä kärsinyt vuosia, vaikka nykyään olenkin kohtalaisen terve. Silti olen aika eristäytyvä, koska pelkään jonkun kommentoivan kokoani. Olen ihan sopiva ja tiedän ettei mulla ole syytä pelkoon. Silti.. jätän kaikkia juhlia ja tapaamisia välii, koska musta olisi ihan kauheaa jos joku sanoisi mua lihavaksi tai isoksi. Eikä asiaa helpota se, että "tiedän" olevani normaalipainoinen, hoikkakin.
Tuli mieleen, että joskus oli jossakin keskustelupalstalla kuvia naisesta, josta pyydettiin antamaan kommentteja. Taisi mennä muuten niin, että miehet sanoivat sopivaksi, naiselliseksi jne, mutta naiset läskiksi:)

Ja asian pointti oli että;-Jos olet kokoa xs, olet pieni ihminen, seuraava koko on s, seuraava m, sitten L ja sitten tulee XL ja sitten tulee ne XLL jne.. minä olen XL, vaikka olenkin "normaali" ihminen, koska painan 65kg ja olen 178cm pitkä.. mutta ilmeisesti sinun silmissä olen "pullea, tukeva, lihava" JA kaiken kukkuraksi sotanorsu, tanner tömisee kun tulen paikalle.:D hih tästähän tulee hauska pulleitten ketju, keijukainen tähystää ketjua kun sotanorsut talssii paikalle.:P HYVÄT YÖT päästäinen!:D

(Olen ketjun aloittaja) Eli juuri sua saattaisin kuvailla joskus epähuomiossa isoksi, vaikka oletkin mittojen perusteella KAUKANA lihavasta. Mun mielestä XL:ää käyttävät ihmiset ovat muutenkin yleensä ihan sopusuhtaisia, koska nämä Vero Modan jne XL:t ei ole mitään ylisuuria.

Pointti kuitenkin oli: "Eli jos kuvailet jotakuta isoksi,tukevaksi, pulleaksi tms onko se aina välttämättä negatiivinen asia?"

Ja se miksi naiset pitää ihan sopusuhtaista naista läskinä. Esim. tuolla jossain oli puhetta "kumman kaa" Ellusta. Hän nyt ei ole läski milään mittapuulla (ihan livenäkin nähnyt hänet) vaikka on pitkä ja ehkä vähän roteva, mutta ei missään nimessä lihava.

Hmm, mitenköhän siis kuka kutsuu läskiksi? Mä en kutsu ketään läskiksi. Ja minusta on henkilökohtaisuuksiin menevää kun puhutaan toisen koosta. Esim. työkaverit vauvaa odottaessa sanoivat: OLET VALTAVA! Niin tämä ei tuntunut hyvältä, painoin itsekin silloin 60 kg mutta olo oli kömpelö ja maha oli aivan valtava pallo. En itsekään puhu koosta enkä paljon ajattelekaan kokoa kai, ja minusta kuuluu tapoihin ja on huomaavaista että omaa habitusta ei pönkitetä/alenneta puhumalla omasta ulkonäöstä ja toisten reviirille ei mennä niin että oho, oletpa iso! Esim. usein pitkät ihmiset kuulevat pituudestaan ja vaivaantuvat. Varsinkin naiset. Olen huomannut.

Jaa ja minä satun olemaan 158senttinen. Olen koko elämäni kuullut piikittelyä lyhyydestäni ja on ihan arkipäivää, että kuulen "ootpa lyhyt, miten oot noin lyhyt jne". Lisäksi on kauhen hyväksyttävää tehdä pientä vitsiä lyhyydestäni. Mua sattuu. Mä loukkaannun. En haluaisi olla lyhyt. Sama koskee kaikki muitakin, jotka eivät olen pituudeltaan siinä 163-172 ja kooltaan 38-40. He ovat epänormaaleja, rumia, läskejä tai luurankoja, hirvityksiä, epämuodostuneita kammotuksia. Näin me naiset ajatellaan.

Oletteko muuten huomannut, että kaikilla saa olla vapaa mielipide, jota pitää kunnioittaa ja se pitää hyväksyä... PAITSI sinulla itsellä. Sinä itse et saa pitää itsestäsi, eikä sinulla saa olla mitään positiivista mielikuvaa. Joskus jokunen vuosi sitten eräs nainen kertoi, että on omsta mielestään normaalivartaloinen, vai mikä se sanan nyt silloin olikaan. Tarkoitti kuitenkin, ettei ole omasta mielestään mitenkään pulska. Muutama muu taas oli sitä mieltä, että hän on pulska ja jessus mikä supatus siitä alko. "Miksei voi myöntää itelleen olevansa läski" ja plaaplaa plaa. Mun mielestä hän ei myöskään ollut läski. Olkoot kyseessä sitten mikä ulkonäköön liittyvä asia tahansa, myös henkilö itse saa olla "jotain mieltä" itsestään ja sitäkin täytyy kunnioittaa.

Miten joku jaksaa tuhlata energiaa miettimällä toisten kokoa :D
Elämä on helpompaa kun pitää itsestään sellaisena kuin on ja antaa toistenkin olla sellaisia kuin ovat ! EIkös ?

Jaa ja minä satun olemaan 158senttinen. Olen koko elämäni kuullut piikittelyä lyhyydestäni ja on ihan arkipäivää, että kuulen "ootpa lyhyt, miten oot noin lyhyt jne". Lisäksi on kauhen hyväksyttävää tehdä pientä vitsiä lyhyydestäni. Mua sattuu. Mä loukkaannun. En haluaisi olla lyhyt. Sama koskee kaikki muitakin, jotka eivät olen pituudeltaan siinä 163-172 ja kooltaan 38-40. He ovat epänormaaleja, rumia, läskejä tai luurankoja, hirvityksiä, epämuodostuneita kammotuksia. Näin me naiset ajatellaan.

Niinhän teistä ainakin merkittävä osa ajattelee. Sanokaas nyt sitten miten iso nainen on pientä parempi tai kauniimpi. Minun silmissäni sekä iso, että pieni nainen voivat olla kauniita. Ei se ole ulkoisesta koosta kiinni, sisäisestä enemmänkin. Viimemainitulla ei taas ole mitään tekemistä ulkoisen koon kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Uninenyökkö;23520382:
Pointti kuitenkin oli: "Eli jos kuvailet jotakuta isoksi,tukevaksi, pulleaksi tms onko se aina välttämättä negatiivinen asia?"

Jos on tarve neutraalisti ja todenmukaisesti kuvailla jonkun kokoa tai ruumiinrakennetta, niin kaikki nuo ovat siihen sopivia ilmaisuja. Haukkumiseenkin niitä voi käyttää, mutta vielä paremmin siihen sopii toi sotanorsu, mitä itse ekassa viestissäsi käytit.

edit: Kuvailulla tarkoitan tilannetta, jonka tarkoitus on vain välittää informaatiota ja jossa ko. ihminen itse ei ole läsnä. Varmaan ap:kin ymmärtää, että todella harva haluaa kuulla totuuksia jostain yleisesti ei-haluttuna pidetystä ulkonäköominaisuudestaan, joten suoraan tai epäsuoraan siitä sanominen on moukkamaista ja loukkaavaa.

Viimeksi muokattu:
no rehellisesti sanoen, jos joku kommenttoisi, että olen iso, en näkisi sitä mitenkään positiivisena asiana. olen pitkä, kengät kokoa 40 yms, eli en mikään siro nainen. tuosta kenkien koosta olen välillä saanut kuulla, että onpas isot. olen onneksi kuitenkin aina ollut normipainoinen silloin tällöin kutsuttu hoikaksikin.

pituudesta välillä saan kommentteja siis 172cm, ja en tiedä ovatko ne aina positiivisia. itse pidän pituudestani, joten se ei minua haittaa, mutta jos kommenttoija toteaa "oletpas pitkä" niin onko tuo nyt kehumista vai kauhistelemista..

[QUOTE="vieras";23521186]no rehellisesti sanoen, jos joku kommenttoisi, että olen iso, en näkisi sitä mitenkään positiivisena asiana. olen pitkä, kengät kokoa 40 yms, eli en mikään siro nainen. tuosta kenkien koosta olen välillä saanut kuulla, että onpas isot. olen onneksi kuitenkin aina ollut normipainoinen silloin tällöin kutsuttu hoikaksikin.

pituudesta välillä saan kommentteja siis 172cm, ja en tiedä ovatko ne aina positiivisia. itse pidän pituudestani, joten se ei minua haittaa, mutta jos kommenttoija toteaa "oletpas pitkä" niin onko tuo nyt kehumista vai kauhistelemista..[/QUOTE]

Tosi outoa, että sinun kokoisellesi ihmiselle huomautellaan koosta. 172 cm ei todellakaan ole mikään erityisen pitkä ja kengännumero 40 on tosi yleinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Uninenyökkö;23520268:
Eli jos kuvailet jotakuta isoksi,tukevaksi, pulleaksi tms onko se aina välttämättä negatiivinen asia?
Olen huomannut, että monet loukkaantuvat pahiten juuri omaa kokoa koskevista kommenteista. Itse olen aina ollut hyvin pieni (Kokoa xs) joten mun silmissä moni ihan keskimittainen ja normaalipainoinen voi olla "iso", koska ovat mua selkeesti isompia ja epähuomiossa saatan kuvailla heitä isoiksi, vaikka tiedostan kyllä, että ovat ihan ihannemitoissa.

Jep. Miksi sun sitten pitää ylipäänsä kuvailla ihmisiä, jos tiedät heidän keskimäärin siitä pahastuvan. Mä en ainakaan voisi mitenkään ymmärtää hyvällä sitä, että joku sanoisi "hyvällä" mun olevan pullea. Pitäisi suunsa kiinni. Eri asia on se, jos joku on isompi, siis skrodempi. Mulla on itseni pituinen sirompi ystävä, jonka kanssa joskus mietitään vaatejuttuja ja mikä sopisi kenellekin, ja siinä tämä saattaa tulla ihan neutraalisti esiin. Sirous on toisaalta katsojan silmässä, miehet ovat monesti kommentoineet mua siroksi vaikka en sellaiseksi itseäni koe.

Pähkinänkuoressa: Pulleus ei ole nyky-yhteiskunnassa toivottu ominaisuus. Älä sano sitä ääneen, äläkä mainitse ihmisä isoksikin. Voit ihan mielessäsi pohtia, miten olet tosi paljon pienempi kuin muut, he varmaan huomaavat sen ilman asian esille nostamistakin.

Vaatekokokin voi riippua monesta asiasta. Itse käytän housuja 38, paidat L. Ja muutenkin paidat joutuu olemaan väljiä isojen rintojen vuoksi. Mitkään "oman" (38) kokoiset paidat ei mene edestä kiinni, tai istu hyvin. Joten onko vaatekokoni nyt sitten 38, vai 40/42, tekeekö se minusta pullean vai sopivan :) Mitat muutoin on 155cm ja 75kg, myönnän, on elopainoa pituuteen nähden myöskin, mutta peili kertoo enemmän kuin luvut. En ole laiha, en lihava, vaan siltä väliltä.

[QUOTE="vieras";23522315]Tosi outoa, että sinun kokoisellesi ihmiselle huomautellaan koosta. 172 cm ei todellakaan ole mikään erityisen pitkä ja kengännumero 40 on tosi yleinen.[/QUOTE]

Peesi, mulla on samat numerot. En ole kyllä kuullut pahemmin kokohuomautuksia. Joku lyhyt kaverini on joskus sanonut, että haluais olla yhtä pitkä kuin minä, muttei sanonut siinä mielessä että olisin joku hujoppi. Pidän paljon korkojakin, enkä silloinkaan tunne itseäni erityisen pitkäksi. Kengänkokokin on vain sopusoinnussa pituuden kanssa, olis aika koomista jos mulla olis koon 36 jalka. TOSIN jotkut naiset tuntuvat hysteerisesti ajattelevan että itsellään on iso jalka, kun ahtavat jalkaparkansa väkisin koon 39 kenkiin vaikka pitäis olla 40 - ilmeisesti tuntuu jotenkin kauhealta, jos koko ei alakaan kolmosella.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä