Millainen nainen kehuu miehensä palkalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kertokaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kertokaa

Vieras
Minä ja mieheni molemmat palkkatyössä, mutta tällä hetkellä aika tiukkaa erään ison ja yllättävän menoerän vuoksi.

Kaveri tuossa sitten kehui, miten upean paljon miehensä on tienannut paiskimalla töitä aamusta iltaan ja viikonloppuja. Sanoi oikein summatkin. Hän itse on entinen pitkäaikainen kotiäiti, joka nyt jossain työkkärin järjestämässä koulutuksessa.

Mä olen kieltämättä kateellinen, että toisille sitä rahaa vain tulee ja toisille, kuten meillä, tällä hetkellä vain menee :( Mutta sitten ajattelin, että hetkinen. Millainen ihminen kehuu miehensä palkalla tai ansioilla? Sellainen, jolla ei ole omia saavutuksia?

Minun kokemukseni mukaan Suomessa ei yleensä kukaan puhu palkoista ihan suoraan numeroina. Ei mulla ole aavistustakaan kenenkään sukulaisten tai tuttujen palkka-asioista.

[QUOTE="vieras";23526311]Samanlainen, kuin lastensa ja lastenlastensa saavutuksilla kehuva...[/QUOTE]

Kyllähän minäkin olen ylpeä lasteni saavutuksista, kuka vanhempi nyt ei olisi :)
Mutta minusta miehen ansiotuloilla kehuskelu on jotenkin... junttia?

On yleisesti tiedossa, että oman mieheni työssä tienaa aika kivasti (silloin kun töitä on, lomautuksia ollut jonkin verran), mutta en koskaan ole kellekään asiasta mitenkään kehunut tai elvistellyt. Nyt ei kyllä tosin mitään elvisteltävää olekaan, koska menoja on tällä hetkellä ihan liikaa :D

[QUOTE="vieras";23526383]Eikö sekin ole jotenkin kehuskelua, jos täytyy erityisesti korostaa, ettei kehu oman miehensä tuloja? :D[/QUOTE]

Tällä hetkellä niissä ei ole mitään kehumista :D
Ihan hyvin voisin normikuuna (kun töitä ja palkkaa on normaalit määrät) kehua, että miehen tili on lukua X, mutta miksi ihmeessä niin tekisin? Minusta on jotenkin junttia puhua palkoista numeroina muuten kuin kollegoiden kanssa. Sitä paitsi se on miehen ansioita, ei minun ;)

Ehkä sellainen joka kokee että puolisonsa saavutukset ovat jollain lailla yhteisten ponnistusten seurausta?
Voin hyvin kuvitella, että jos joku on vaikka siivoustöillä rahoittanut perheen elämän puolison opiskeluaikana, pyrkinyt ottamaan kontolleen leijonanosan kotitöistä ja lastenhoitovastuusta, jotta toisen helpompi lukea tai keskittyä töihinsä yms. voi kokea, että on yhdessä puolisonsa kanssa saavuttanut tavoitellun tilan - oli se sitten asema, tutkinto, tulot tai mitä lie.

Olen ollut sinkkuna noin kohta 10 vuotta. Tällä hetkellä pienessä osa-aikaisessa työssä ja päätoiminen opiskelija. Itse kokoajan törmännyt ystäviini, jotka kokoajan kehuvat, miten paljon mies tienaa ja kuinka rahaa on.. Jos tullut mieleeni, että kehuvatko sen takia, kun itse olen niin pienissä rahoissa ja eikä ole sitä elämänkumppaniakaan.

Ehkä sellainen joka kokee että puolisonsa saavutukset ovat jollain lailla yhteisten ponnistusten seurausta?
Voin hyvin kuvitella, että jos joku on vaikka siivoustöillä rahoittanut perheen elämän puolison opiskeluaikana, pyrkinyt ottamaan kontolleen leijonanosan kotitöistä ja lastenhoitovastuusta, jotta toisen helpompi lukea tai keskittyä töihinsä yms. voi kokea, että on yhdessä puolisonsa kanssa saavuttanut tavoitellun tilan - oli se sitten asema, tutkinto, tulot tai mitä lie.

Paitsi että tässä tapauksessa se mies on koko ajan uhrannut aikaansa ja voimavarojaan ja rahoittanut rouvansa kotiäitiyden ja edelleenkin valtaosan perheen elannosta.

Eikö tuollainen ole ihan hyvä vastapaino, naisethan usein valittavat vain miehistään "kun se ei koskaan korjaa jälkiään" jne. Kyllä kai sitä saa sanoa jos iloinen että mies tekee kovasti töitä perheen eteen ja vielä on sen verran onnellinen että on mies päässyt sellaiseen paikkaan töihin missä sitä palkkaa myös saa tehdystä työstä.
Eikö tuo kaverisi juttu voi olla myös tarkoitettu kannustavaksi esimerkiksi, että kyllä teilläkin tulee paremmat ajat eteen aikanaan. Tietysti kukin suhtautuu kuulemaansa miten haluaa.

[QUOTE="aloittaja";23526449]Paitsi että tässä tapauksessa se mies on koko ajan uhrannut aikaansa ja voimavarojaan ja rahoittanut rouvansa kotiäitiyden ja edelleenkin valtaosan perheen elannosta.[/QUOTE]

Ehkä kotitöistä vastannut kokee asian toisin?
Vaikea sanoa esimerkkitapauksen ihmisiä tuntematta.

Joskus ihmiset kehuvat kovasti olojaan, kun haluavat nostaa omaa egoaan ja haluavat brassata, kuinka hyvin menee. Ikään kuin ylentää itsensä toiseen nähden.
Aloittaja..älä välitä. On ihmisiä jotka nauttii, kun saavat kehuskella omaa elämäänsä, kun huomaa, että toisella on asiat huonommin esim. raha-asiat. Ei kannata välittää. Tällaisilla ihmisillä on yleensä heikko itsetunto, kun pitää käyttää tilaisuutta näin hyväksi toisen kustannuksella.

Aika hyvähavainto ap:ltä. Naisella ei ole "omaa" elämää, elää miehensä kautta. Näitä on nähty ja tullaan vastaisuudessakin näkemään. Paras oli kerran, kun nainen kehuskeli, että rakensimme talon yhdessä...totuus lienee, että mies rakensi, pitkää päivää töissä ja raksalla ja nainen vie kehut :D

Alkuperäinen kirjoittaja näkemys;23526507:
Joskus ihmiset kehuvat kovasti olojaan, kun haluavat nostaa omaa egoaan ja haluavat brassata, kuinka hyvin menee. Ikään kuin ylentää itsensä toiseen nähden.
Aloittaja..älä välitä. On ihmisiä jotka nauttii, kun saavat kehuskella omaa elämäänsä, kun huomaa, että toisella on asiat huonommin esim. raha-asiat. Ei kannata välittää. Tällaisilla ihmisillä on yleensä heikko itsetunto, kun pitää käyttää tilaisuutta näin hyväksi toisen kustannuksella.
Haluatko selventää mitä tuolla tarkoitat? Miten toisen kustannuksella, jos kertoo (tai jos halutaan käyttää sanaa kehua) miten elämässään menee?

Haluatko selventää mitä tuolla tarkoitat? Miten toisen kustannuksella, jos kertoo (tai jos halutaan käyttää sanaa kehua) miten elämässään menee?

Tarkoitan kustannuksella sitä, että toinen ihminen saa tilaisuuden korottaa itseänsä ylemmäksi (kehuskelemalla), kun huomaa, että toisella ihmisellä menee nyt huonommin kuin itsellä. Käyttää siis tilannetta hyväkseen. Saa tilaisuuden korottaa itseään.
Minusta on ei ole fiksua ylipäätään kehuskella esim. omaisuutta, palkkoja tms. Kertoo , että ei ole tilannetajua ja tai ei osaa asettua toisen asemaan, jolla menee nyt huonommin.

Alkuperäinen kirjoittaja näkemys;23526610:
Tarkoitan kustannuksella sitä, että toinen ihminen saa tilaisuuden korottaa itseänsä ylemmäksi (kehuskelemalla), kun huomaa, että toisella ihmisellä menee nyt huonommin kuin itsellä. Käyttää siis tilannetta hyväkseen. Saa tilaisuuden korottaa itseään.
Minusta on ei ole fiksua ylipäätään kehuskella esim. omaisuutta, palkkoja tms. Kertoo , että ei ole tilannetajua ja tai ei osaa asettua toisen asemaan, jolla menee nyt huonommin.

Okei, ymmärrän mitä tarkoitat. Mutta jos asiaa erikseen kysytään, esim vaikka tällä palstalla, kysytään tuloja, niin vastaamalla siihen kysymykseen ei kai kuitenkaan kehu toisten kustannuksella?

Sellainen kehuskelee, jolla ei ole itsellä mitään kunnon koulutusta, ei kunnon työtä (koskaan ollutkaan), ei minkäänlaista itsetuntoa ja elämäänsä tavaroiden ja ylipäänsä materian kautta elävä.

Elä kuule tuollaisesta välitä. Osoittaa vaan tahdittomuutta, tyhmyyttä ja hieman keskenkasvuisuutta. Todennäköisesti tuo henkilö on SINULLE mitä suuremmassa määrin kateellinen jostain, mitä et itse osaa kuvitella.

Alkuperäinen kirjoittaja näkemys;23526610 begin_of_the_skype_highlighting**************23526610******end_of_the_skype_highlighting:

Kyse ei kai siitä ole, että se, jolle kehuskelee, menisi jotenkin huonommin.

Mulla on kaveri, joka kehuu teknisillä laitteilla, jotka ovat varmaan hienoja ja kalliita, mutta joista minä en ymmärrä mitään tai joita en arvosta. Samanlainen toimeentulo meillä on.

Ehkä hän vaan haluaa nostaa itsetuntoaan jotenkin. Minulla ei ole moisia vehkeitä (enkä niitä tarvitse vaikka varaa minullakin niihin olisi) ja ehkä hän siksi kokee jotain ylemmyyttä minuun nähden. Surullista minusta.

Mä en kyllä viittisi kehuskella jos mies on vaan työjuhta jolla ei ole aikaa perheelleen.

Mä mieluummin kehuskelen sillä että mies on tehnyt lyhennettyä työviikkoa nyt kun minäkin lähdin töihin (lapset 1,5v ja 2,5v). Itsekin teen sellaista, tulot ei päätä huimaa mutta saadaan molemmat olla muksujen kanssa ja heille tulee vain 2-3 hoitopäivää/vko.

Kuka mitenkin asiat arvottaa. Joudetaan tahkoamaan mammonia myöhemminkin, nyt sen verran että molemmilla on mahdollisuus ottaa hieman lunkimmin ja olla kotona.

[QUOTE="aloittaja";23526449]Paitsi että tässä tapauksessa se mies on koko ajan uhrannut aikaansa ja voimavarojaan ja rahoittanut rouvansa kotiäitiyden ja edelleenkin valtaosan perheen elannosta.[/QUOTE]

Tässähän se taas nähdään, miten naisen panosta arvostetaan. Kaiken sen lisäksi mitä tekee kotona sillä välin kun mies paiskii töitä, pitäisi sitten vielä tienata jollakin ajalla saman verran rahaakin. Ai niin, ja lapsiahan ei silti saisi laittaa liian pieninä päivähoitoon. Todella vääristynyttä ajattelua.

Vaikka itse en juurikaan ole kotiäitinä ollut, niin arvosta sitä hommaa suuresti. Mulle se lyhytkin koitos oli eräänlaista minuuden menettämistä, ja sitten tosiaan vielä ympäristö näkee kotiäidin pelkkänä tilanhukkana. Samalla tavalla arvostan päiväkodin tätejä, jotka jaksaa pukea, riisua, syöttää, nukuttaa ja leikittää kokonaista ryhmällistä lapsia.

Miten ihmisen arvoa ja panosta yhteiskunnassa voisi mitata pelkästään rahassa?

[QUOTE="vieras";23526682]
Mulla on kaveri, joka kehuu teknisillä laitteilla, jotka ovat varmaan hienoja ja kalliita, mutta joista minä en ymmärrä mitään tai joita en arvosta. Samanlainen toimeentulo meillä on.

Ehkä hän vaan haluaa nostaa itsetuntoaan jotenkin. Minulla ei ole moisia vehkeitä (enkä niitä tarvitse vaikka varaa minullakin niihin olisi) ja ehkä hän siksi kokee jotain ylemmyyttä minuun nähden. Surullista minusta.[/QUOTE]

niin, sehän on täysin poissuljettu vaihtoehto että kaverisi vaan sattuu olemaan kiinnostunut niistä teknisistä laitteista ja siksi niistä vouhottaa... ihmiset tuppaavat puhumaan itseään kiinnostavista asioista.
en minäkään koe että joidenkin tuttavieni esitelmöinnit kuudensadan euron hiuslisäkkeistä, vuittonin speedysta ja toistasataa maksaneista tekokynsistä ja tekorusketuksista olisivat jotain mua kohtaan suunnattua brassailua. ne vaan sattuvat olemaan asioita joita kyseiset ihmiset pitävät tärkeinä ja joista pitävät. :o

Yhteistyössä