Maksaako sossu oikeesti joillekin kaiken?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja häh?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

häh?

Vieras
Siis työvaatteet koulun työharjoittelua varten, silmälasit ym? Luulin että sieltä saa vaan toimeentulotukea. Itse en noista tiedä mutta toieentulotuesta oon kuullut. Mitä muuta kaikkea sossu maksaa? Maksaako pelkästään ulkomaalaisille?

Ei maksa. Kyllä ihan kotimaisetkin saa. Tunnen yhden perheen, jossa molemmat vanhemmat ovat sairaseläkkeellä ja sosiaalitoimi maksaa päivähoidon, vaatteet, ruoka-ja muut laskut, bensat, jne.

Maksaa sekä ulkomaalaisille että suomalaisille, kellekkään ei maksa KAIKKEA.
Sossu voi myöntää toimeentulotukea ja lisäksi harkinnan varaisesti myöntää maksusitoumuksen esim. huonekaluihin,silmälaseihin,vauvan tarvikkeisiin jne.
Niitä pitää kuitenkin aina erikseen hakea eikä sossu niitä kaikille myönnä,pitää olla riittävät perusteet.
Minä sain 16-vuotiaana lapsen ja sossu antoi maksusitoumuksen jolla ostettiin pyykinpesukone sekä vauvatarvikkeita.

No ei maksa pelkästään ulkomaalaisille. No mee ite toimeentuloasiakkaaksi jos oot noin kateellinen.
Silmälaseista maksavat satasen, yli menevän osuuden saa maksaa ite perusosasta.
Työvaatteisiin koulua varten sosiaalityöntekijät harkinnanvaraisesti myöntävät 50% työvaatteiden hinnasta.

Maksaa kaikille tilanteen mukaan mitä tarvitsee. Tulee osana toimeentulotukea. Esimerkiksi erotilanteessa, jos ei ole töissä, sänkyä, keittiönpöytää, liinavaatetta. Saattaa antaa avustusta lapsen sänkyyn jos lapsi iso ja vain pinnasänky tms.
Silmälasit tai osa niistä saatetaan maksaa, koulukirjoja, sähkölaskua, kotivakuutusta jne.

Ei maksa.
Mut valitettavasti on niitä ihmisiä joille ensimmäinen ajatus päässä on - kun jotain pitäisi saada tai hankkia- että "maksaakohan sossu ". Se on musta vähän perseempi homma.

sossu maksaa tilanteen mukaan harkinnanvaraista, jolla voi tarvitseva varaton ostaa asioita, kuten vaikka pesukoneen jos asuinyhtiössä ei ole pesuhuonetta. sossu voi maksaa ihmisille vaikka mitä, mutta ei kaikille vaan asia katsotaan aina tapauskohtaisesti.

[QUOTE="Minttu";23247081]Ei maksa. Kyllä ihan kotimaisetkin saa. Tunnen yhden perheen, jossa molemmat vanhemmat ovat sairaseläkkeellä ja sosiaalitoimi maksaa päivähoidon, vaatteet, ruoka-ja muut laskut, bensat, jne.[/QUOTE]

paskat maksa mitään ruoka ym muuta laskuja..

ja kyllä ne voi jollekin maksaa päivähoitomaksun jos joku lapsista siellä jonku takia..
silmälaseihin antaa kai jonku määrän esim satasen korkeintaan, ja loput joutuu tuella oleva maksamaan itse..
vaatteet ja ruoka ja omat laskut kuuluvat toimeentulotukeen!
harkinnallisena voi hakea joihinkin tukea, mutta ei kun ihan muutamaan tärkeään, mitä ilman ei voi esimerkiksi elää.. esim pinnasänky (pärjää ilman joo, mut aika tarpeellinen), ja siihenki saa jonku 50euroa korkeintaan!

Et sitten uskaltanut suoraan mulle soittaa suutas?!? :headwall:

EI, ei todellakaan makseta kaikkia. Jos olet noin kateellinen toimeentulotuesta, niin senkus lopetat työt ja rupiat elämään sossun rahoolla.

Ihan vain tiedoksi, että me eletään likan kanssa köyhyysrajan alapuolella joten se niistä suurista sossun rahoosta.

[QUOTE="Anne";23247111]Maksaa kaikille tilanteen mukaan mitä tarvitsee. Tulee osana toimeentulotukea. Esimerkiksi erotilanteessa, jos ei ole töissä, sänkyä, keittiönpöytää, liinavaatetta. Saattaa antaa avustusta lapsen sänkyyn jos lapsi iso ja vain pinnasänky tms.
Silmälasit tai osa niistä saatetaan maksaa, koulukirjoja, sähkölaskua, kotivakuutusta jne.[/QUOTE]

kaikki haukkuu varmaan pystyyn tän jälkeen,
mut meillä joskus 10 vuotta sitten tilanne se että ylläriraskaus.. mies oli vähän semmonen hulivili,jolla luottotiedot menneet, mutta rauhottui vuosien mittaan kunnolliseksi :)
meillä kummallakaan ei minkäänlaista tukiverkkoa, eikä apua ikinä ole ollut.. muutettiin yhteen, ja meillä ei ollut kuin yksi patja,peitto ja tyynyt..oikeesti.. sitten osarilla jouduttiin ostaan kaikenlaista, pinnasänkyä,pesukonetta, verhoja,mattoja,mikroa.. toki käytettynäkin ostettiin kaikkee mitä löydettiin..joo toimeentulotuella, kun kummallakaan ei tuloja sillon..tai no opintotuki ja asumistuki..ja opintotukikin loppui sitten kun koulun jouduin keskeyttään.

yritettiin saada huonekaluihin ym muuhun rahaa mutta eipä saatu penniäkään!
taidettiin pinnasänkyyn saada jotain sillon kyllä ja rattaisiin..muihin ei..
siinä meni sit munki luottotiedot,kun ei laskut nousi pilviin eikä ollut varaa maksaa..

noh kaikesta viisastuneena nytten,onneks ne menneitä aikoja :)

no ei nyt tietysti kaikkea,mutta tunnen yhden yh:n jolle maksetaan kesälomareissut,lasten harrastuskulut jne..itse olen moisia kanssa kysynyt ja vastaus ollut että vain kriisiperheille..tuntemani yh ei kuitenkaan sellainen ole :o
sitten olen miettinyt millä nuo ulkomaalaiset ostelee uudehkoja tila-autoja..töissä tuskin käyvät(nämä ketä tässä lähistöllä asuvat,kun eivät suomeakaan juurikaan osaa...

Minä sain huomattavasti apuja sossulta kun pienten lasten kanssa heidän isänsä luota lähdin. Sain pesukoneen, avasivat netin, maksoivat autokoulu maksuja, vuokria ja sähköjä sekä lapselle brion rattaat, sekä tietokoneen ja mikron ja television ja sain 400 tukea loppuihin lamppuihin ja huonekaluihin, astioihin yms.

"Luuseri", en minä ainakaan sua haukkuisi.
Yleensä nämä sossun tuen käyttäjien ym. tukien haukkujat ovat tällaisia ihmisiä, jotka eivät ole itse olleet tämmösissä tilanteissa, että joutuisivat tukien varaan.
Eikä heillä ole myöskäään tarpeeksi aivokapasiteettia osatakseen kuvitella itseään vastaavanlaiseen tilanteeseen. Valitettavasti tällaisia itsekkäitä ihmisiä on paljon, jotka kuvittelevat olevansa parempia ihmisiä kuin "sossupummit".

MITÄ SITTEN, jos joillekin maksetaan jotain?
Mä en voi ymmärtää, miksi sellaisesta ollaan kateellinen.
Vai oliko näillä kadeilla lapsena aina, että naapurin lapsi sai sitä ja tätä, mutta omilta vanhemmilta
ei saatu paljon mitään ja näin tämä kateellisuuskierre jatkuu aikuisena..

Onhan sieltä mahdollista saada harkinnanvaraisia maksusitoumuksia moniinkin asioihin, mm. lasten harrastusvälineisiin. Tiedän useitakin ulkomaalaisia jotka on saaneet sossun tukea 100e/lastenpyörä.

Lisään...
Olen todella onnellinen siitä avusta jota saimme, koska en olisi jaksanut tilannetta jos rahoistakin olisi vielä tarvinnut tapella. Puolivuotta tukiaisia ja kaikkea sellaista saimme ja sitten menin töihin ja aloin pärjäämään omillani. Enkä ole ulkomaalaistaustainen,sitä apua piti vaan osata pyytää.

Maksusitoomuksia saa milloin mihinkin jos sen voi näyttää toteen että tarvetta on. Näontarkastuksen ja silmälasit saa jos tarvetta mutta kehykset saa maksaa 70€ ja linssien pitää olla halvimmat mitä optikolta löytyy.

huonekaluja ja vaatteitakin voi saada mutta kuten sanottu pitää pystyä perustelemaan.

Kannattaa soittaa työntekijälle puhelinaikana ei sen jälkeen koska ei vastaa puhelimeen ja sopia aika missä voi sitten tilittää elämäänsä. Ja menkää niihin tapaamisiin kun kerran sellainen on myönnetty. Tuntuu olevan tapana valittaa kaikesta mutta kun jotain tarjotaan ja yritetään auttaa niin sitten ei asiakasta näy eikä kuulu.
Ja yleensäkkin kun asioitte niin hoitakaa vaadittavat dokumentit ja käykää työkkärissä yms. koska päätöksiä ei voida tehdä jos puutteelliset tiedot. Ja jättäkää hakemuksenne kuun puolessa välissä jos mielitte rahat saada kuun loppuun eikä kuun viimeinen päivä.

Jos on lapsia perheessä on hyvinkin mahdollista että saa maksusitoumuksia lapsen harrastuksiin, polkupyöriin yms.

Muistakaa kuitenkin että jokainen tapaus käsitellään erikseen ja ihmisillä on erillaisia lähtökohtia eli se että naapuri saa jotain ei tarkoita että sinäkin sen saisit.+ joka kunnassa on omia käytäntöjä asioihin että jos hkissä saa maksusitoumuksen uimahalliin ja jossain muualla ei voi se johtua siitä että kunnalla ei ole mahdollisuutta sitä tarjota.

Alkuperäinen kirjoittaja sossun työntekijä;23535138:
Maksusitoomuksia saa milloin mihinkin jos sen voi näyttää toteen että tarvetta on. Näontarkastuksen ja silmälasit saa jos tarvetta mutta kehykset saa maksaa 70€ ja linssien pitää olla halvimmat mitä optikolta löytyy.

huonekaluja ja vaatteitakin voi saada mutta kuten sanottu pitää pystyä perustelemaan.

Jos on lapsia perheessä on hyvinkin mahdollista että saa maksusitoumuksia lapsen harrastuksiin, polkupyöriin yms.

Muistakaa kuitenkin että jokainen tapaus käsitellään erikseen ja ihmisillä on erillaisia lähtökohtia eli se että naapuri saa jotain ei tarkoita että sinäkin sen saisit.+ joka kunnassa on omia käytäntöjä asioihin että jos hkissä saa maksusitoumuksen uimahalliin ja jossain muualla ei voi se johtua siitä että kunnalla ei ole mahdollisuutta sitä tarjota.

Tuossa ilmenee systeemin mädännäisyys. Koska toiset osaavat perustella ja itkeä sossun tädit pyörryksiin he saavat enemmän. Perusteluja riittää joillain saduiksi asti ja temperamenttiset ulkomaalaiset varmasti saavat huutamisellaan ja vaahtoamisellaan enemmän.

MITÄ SITTEN, jos joillekin maksetaan jotain?
Mä en voi ymmärtää, miksi sellaisesta ollaan kateellinen.
Vai oliko näillä kadeilla lapsena aina, että naapurin lapsi sai sitä ja tätä, mutta omilta vanhemmilta
ei saatu paljon mitään ja näin tämä kateellisuuskierre jatkuu aikuisena..

Se siitä, että jos ei ole heittäytynyt sossun tukiverkon varaan täydellisesti, ei ole mahdollisuutta kiperissäkään tilanteissa saada mitään. Vaan silloinkin maksamme kipeänä niiden heittäytyjien maksusitoomuksia pienistä tuloistamme.

[QUOTE="Minttu";23247081]Ei maksa. Kyllä ihan kotimaisetkin saa. Tunnen yhden perheen, jossa molemmat vanhemmat ovat sairaseläkkeellä ja sosiaalitoimi maksaa päivähoidon, vaatteet, ruoka-ja muut laskut, bensat, jne.[/QUOTE]

Tää nyt on täyttä paskaa :D Vai maksaisi sossu vielä ilmaisen päivähoidonkin? :D Vaatteet, ruuat, "sun muut laskut" ja bensat asiakas maksaa perusosuudesta.

[QUOTE="mä";23535451]Se siitä, että jos ei ole heittäytynyt sossun tukiverkon varaan täydellisesti, ei ole mahdollisuutta kiperissäkään tilanteissa saada mitään. Vaan silloinkin maksamme kipeänä niiden heittäytyjien maksusitoomuksia pienistä tuloistamme.[/QUOTE]

Näinpä. Ja SDP ajaa sossuntukien nostamista entisestään. Jos se toteutuu, laskin, että "tienaan" enemmän jäämällä kotiin kuin jatkaessani työssäni...

En todellakaan ole kateellinen! Mulla on omatunto joka estää mua väärinkäyttämästä (tai yleensäkään käyttämästä) sosiaalitukia. Ollaan itsekin "köyhiä" suomalaisen keskituloisuuden mittapuulla, mutta hyvin pärjätään ja aina sitä rahaa jää myös säästöön. Ihmettelin vaan maksetaanko joillekin ihan oikeasti kaikki. Oon kuullut myös niistä jotka ei sossusta saa mitään, vaikka ihan oikeesti rahaa ei ole edes ruokaan. Minkä logiikan mukaan ja kelle maksetaan?

Kai ne itsekin jotain maksaa? Tuosta sun tekstistä saa kuvan, että sossu tosiaan maksaa KAIKEN.

Yhteistyössä