Opintotuki katkeaa tämän kevään jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Sillä laillapa tässä taitaa mulle käydä. En saa millään tarpeeksi opintopisteitä kokoon. Jo viime vuonna tuli vähän opintopisteitä ja sellaiset ehdot tuli, että tänä vuonna pitää normaalimäärä tulla opintopisteitä, että tuki jatkuu. Eipä taida kuitenkaan normaalia määrää tänäkään vuonna tulla, kun en pääse tenteistä läpi.

Se on sitten syksyllä yleisen asumistuen ja toimeentulotuen hakeminen edessä. Molempia aion hakea, kävi miten kävi. Yleistä asumistukea varmaan saan, mutta toimeentulotuki onkin sitten jo toinen juttu. Eivät välttämättä myönnä toimeentulotukea ollenkaan, tai sitten myöntävät alennettua toimeentulotukea.

Ehkä sun kannattais käydä opolla tai jossain, jos opiskelu on noin haasteellista. Kannattaako tuollaista jatkaa, jos ei saa tenttejä läpi? Ei ainakaan yliopistolla ihan mahdottomia tenttivastauksissa vaadita. Itse luen tentteihin yleensä pari päivää..

[QUOTE="opiskelija";23559584]Ehkä sun kannattais käydä opolla tai jossain, jos opiskelu on noin haasteellista. Kannattaako tuollaista jatkaa, jos ei saa tenttejä läpi? Ei ainakaan yliopistolla ihan mahdottomia tenttivastauksissa vaadita. Itse luen tentteihin yleensä pari päivää..[/QUOTE]

Luovuttaa en aio missään tapauksessa.

Mutta jos kyvyt ei riitä... Joku päivähän sinun pitäisi valmistuakin ja se päivä ei tule eteen, jos et pääse tenttejä läpi. Ja miten aiot siihen päivään asti elää, toimeentulotuella? Montako vuotta?

Alaa en aio kuitenkaan vaihtaa. Olen päättänyt, että aion valmistua. Alaa en aio vaihtaa, enkä aio luovuttaa, vaikka joutuisin jokaisen tentin käymään sata kertaa uudelleen.

Mutta jos kyvyt ei riitä... Joku päivähän sinun pitäisi valmistuakin ja se päivä ei tule eteen, jos et pääse tenttejä läpi. Ja miten aiot siihen päivään asti elää, toimeentulotuella? Montako vuotta?

Peesaan...ei ole kyse siitä mitä haluaa, vaan myös siitä mihin rahkeet oikeasti riittää.
Jos ei läpäise tenttejä (eikä kyse voi olla vain 1-2 hankalammasta aineesta, jos opintopisteitä uupuu niin paljon ettei saa enää opintotukeakaan) niin se on merkki siitä ettei pärjää, on väärällä alalla.

En halua lannistaa, mutta niin se vaan on minusta.

Meillä ei pääse suorittamaan edes harjoitteluja, jos ei ole läpäissyt ko. aiheen tenttejä ennen sitä. Ja kun ei ole suorittanut harjoitteluja, niin ei voi valmistua. Opinnäytetyötäkään ei käsittääkseni voi tehdä loppuun asti ennen kun kaikki tentit ja kurssit on suoritettu. Puhumattakaan siitä, että alalla ei oikeasti pärjää ellei ole teoriapuoli yhtään hallussa - eikä se ole, ellei pääse tenteistä läpi.

Alaa en aio kuitenkaan vaihtaa. Olen päättänyt, että aion valmistua. Alaa en aio vaihtaa, enkä aio luovuttaa, vaikka joutuisin jokaisen tentin käymään sata kertaa uudelleen.

Oletko miettinyt yhtään miten aiot pärjätä alan töissä opiskelujen jälkeen, jos jo opiskelut tuottavat noin paljon vaikeuksia? Kannattaisi varmaan silti käydä juttelemassa opon tai jonkun kanssa, ei se tarkoita, että pitäisi luovuttaa. Oletko varma ettei sinulla ole oppimishäiriötä tai mitään sellaista?

En aio kuitenkaan missään vaiheessa tai missään tapauksessa vaihtaa alaa tai luovuttaa. Kyllä minä jotenkin taloudellisesti pärjään. Minä olen sinkku ja lapseton ja minulla on pienet menot, joten kyllä minä jotenkin pärjään.

Pärjäät taloudellisesti juu, mutta a) pärjäätkö opinnoissa ja b) pärjäätkö alalla?

Taloudellisen puolen nyt pystyy aina jotenkin järkkäämään, mutta noita kahta muuta on hankalampi sumplia.

Mielestäni aikuisutteen kuuluu myös omien puutteiden hyväksyminen. Kyllä minustakin olisi mahtavaa olla neurologi, mutta tiedän, että ei minusta ikinä olisi siihen. Hyväksyn sen ja tiedän, että ei se tee minusta mitenkään huonoa ja tiedän myös, että on monta muuta alaa, joista pidän ja joissa olen hyvä.

Mielestäni aikuisutteen kuuluu myös omien puutteiden hyväksyminen. Kyllä minustakin olisi mahtavaa olla neurologi, mutta tiedän, että ei minusta ikinä olisi siihen. Hyväksyn sen ja tiedän, että ei se tee minusta mitenkään huonoa ja tiedän myös, että on monta muuta alaa, joista pidän ja joissa olen hyvä.

Minulla taas on sellainen juttu, että minä en halua opiskella/tehdä työkseni mitään muuta kuin tuota nykyistä alaani, joten siksi en aio vaihtaa alaa. Uskoni on vankka ja horjumaton siihen, että vielä jonain päivänä minäkin valmistun.

mutta mietippä nyt itse teetkö sä ikinä niillä ykkösen papereilla mitään? eli kannattaako hussata aikaa turhaan opiskeluun?

Jos valmistuu esimerkiksi yliopistosta, niin monellakaan alalla ei ole yhtään mitään merkitystä sillä, mitä numeroita niissä paperiläpysköissä on. Pääasia, että on tutkinnon suorittanut, sen jälkeen usein persoona ratkaisee (ellei nyt tutkijaksi haluaisi).

[QUOTE="höh";23559748]Jos valmistuu esimerkiksi yliopistosta, niin monellakaan alalla ei ole yhtään mitään merkitystä sillä, mitä numeroita niissä paperiläpysköissä on. Pääasia, että on tutkinnon suorittanut, sen jälkeen usein persoona ratkaisee (ellei nyt tutkijaksi haluaisi).[/QUOTE]

Juuh, mutta valmistuakseen pitää läpäistä tentit ja usein myös edetä opinnoissa kohtuullisessa ajassa (jos ei etene, voi opiskeluoikeus päättyä).

Ilmeisesti ap:n tapauksessa kukaan ei kärsi hänen tahkoamisestaan, joten jatkakoot, jotenkinhan hänen on itsensä eletettävä kuitenkin. Eiköhän hän hanki jonkun työn, mihin kykenee?