Kuinka saan miehen muuttaman pois?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mielellään yh:ksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mielellään yh:ksi

Vieras
Asutaan kaupungin vuokra-asunnossa. Meillä on uusperhe, johon kuuluu minun aikaisemmasta liitosta neljä lasta ja yksi yhteinen lapsi miehen kanssa. En lähde sen kummemmin ruotimaan minun ja mieheni välejä, sanon vain että päin persettä menee.

Haluaisin jäädä lapsineni tähän asuntoon asumaan, koska se on meille passeli, lasten koulu lähellä, samoin kaverit. Lisäksi tämä on riittävän tilava ja edullinenkin. Mies ei haluaisi erota eikä näin ollen suostu muuttamaan pois.

Minusta olisi hullua, että itse lähtisin etsimään uutta asuntoa, joka olisi tätä nykyistä vastaava, ja sen löydettyäni mies joutuisi kuitenkin muuttamaan tästä pois. Ei hänellä ole varaa jäädä tähän yksin, eikä siinä olisi järkeäkään, kun hänellä ei ole kuin yksi lapsi.

Olen miettinyt, että onko mulla mitään laillista tukimahdollisuutta saada tuo ukko lähtemään täältä? En kai sentään poliiseja voi soittaa, tai heittää hänen tavaroitaan ikkunasta ulos? Asuntomme on molempien nimissä. Tämä asia repii minut hajalle..Onko kenelläkään ollut vastaavaa tilannetta ja kuinka kävi?

Alkuperäinen kirjoittaja mielellään yh:ksi;23562871:
Asutaan kaupungin vuokra-asunnossa. Meillä on uusperhe, johon kuuluu minun aikaisemmasta liitosta neljä lasta ja yksi yhteinen lapsi miehen kanssa. En lähde sen kummemmin ruotimaan minun ja mieheni välejä, sanon vain että päin persettä menee.

Haluaisin jäädä lapsineni tähän asuntoon asumaan, koska se on meille passeli, lasten koulu lähellä, samoin kaverit. Lisäksi tämä on riittävän tilava ja edullinenkin. Mies ei haluaisi erota eikä näin ollen suostu muuttamaan pois.

Minusta olisi hullua, että itse lähtisin etsimään uutta asuntoa, joka olisi tätä nykyistä vastaava, ja sen löydettyäni mies joutuisi kuitenkin muuttamaan tästä pois. Ei hänellä ole varaa jäädä tähän yksin, eikä siinä olisi järkeäkään, kun hänellä ei ole kuin yksi lapsi.

Olen miettinyt, että onko mulla mitään laillista tukimahdollisuutta saada tuo ukko lähtemään täältä? En kai sentään poliiseja voi soittaa, tai heittää hänen tavaroitaan ikkunasta ulos? Asuntomme on molempien nimissä. Tämä asia repii minut hajalle..Onko kenelläkään ollut vastaavaa tilannetta ja kuinka kävi?

Mene ja makaa jonkun muun kanssa ja kerro se miehelle, eiköhän se sit tajua

[QUOTE="vieras";23562999]Jos mies ei jostain minulle käsittämättömästä syystä puhumalla pyytäen lähde ovat oikeuden pakkokeinot kait ainoa mahdollisuus.[/QUOTE]

Mitkä pakkokeinot? Millä perusteella ihminen voidaan häätää asunnostaan?

Ovatko kaikkien erot olleet niin helppoja ettei keneltäkään saa vertaistukea! Onko mies aina ollut se lähtijä, vai onko nainen sittenkin joutunut alistumaan, tekemään ns. kovemman työn eron kanssa? Eikö kenelläkään ole ollut tilannetta, jossa haluaisi erota, mutta mies pitää suhteesta kynsin hampain kiinni?? Äh, mä en jaksa..huoh..

[QUOTE="vieras";23563016]Mitkä pakkokeinot? Millä perusteella ihminen voidaan häätää asunnostaan?[/QUOTE]

Osuit asian ytimeen. Mitkä ovat ne pakkokeinot, joilla ihminen ajetaan kodistaan. Vaikka on päivänselvä asia, että eron jälkeen asunto ei ole enää miehen koti.

En tiedä onko tästä nyt mitään apua, mutta kannattaisiko sinne asuntotoimistoon soittaa ja kysyä sieltä. Siis kumpi teistä on se ns. päävuokralainen? Että voisiko sen asunnon laittaa sinun nimiin?

Minulla omakohtainen kokemus sellainen, että asuttiin miehen kanssa vuokralla, mies päävuokralainen, minä ja lapset siis ihan siellä kirjoilla.
Tuli vaikea elämäntilanne, mies lähti ilmoittamatta ex-rouvansa luo ( oli sunnuntai).
Minä soitin keskiviikkona vuokrayhtiöön, että voisiko sen asunnon vaihtaa minun nimiin, niin sielläpä kerrottiin, että rakas mieheni oli irtisanonut asunnon jo maanantaina !!! Minulle ilmoittamatta, mutta eipä sieltä vuokrayhtiöstäkään oltu minuun päin yhteyksissä. Onneksi asuntoa ei oltu keretty laittaa avoimille markkinoille, sain sen sitten omiin nimiini.

En tiiä onko tästä mitään apua, mutta yritys hyvä :)

[QUOTE="vieras";23563073]En tiedä onko tästä nyt mitään apua, mutta kannattaisiko sinne asuntotoimistoon soittaa ja kysyä sieltä. Siis kumpi teistä on se ns. päävuokralainen? Että voisiko sen asunnon laittaa sinun nimiin?

Minulla omakohtainen kokemus sellainen, että asuttiin miehen kanssa vuokralla, mies päävuokralainen, minä ja lapset siis ihan siellä kirjoilla.
Tuli vaikea elämäntilanne, mies lähti ilmoittamatta ex-rouvansa luo ( oli sunnuntai).
Minä soitin keskiviikkona vuokrayhtiöön, että voisiko sen asunnon vaihtaa minun nimiin, niin sielläpä kerrottiin, että rakas mieheni oli irtisanonut asunnon jo maanantaina !!! Minulle ilmoittamatta, mutta eipä sieltä vuokrayhtiöstäkään oltu minuun päin yhteyksissä. Onneksi asuntoa ei oltu keretty laittaa avoimille markkinoille, sain sen sitten omiin nimiini.

En tiiä onko tästä mitään apua, mutta yritys hyvä :)[/QUOTE]

Kiitos kun jaoit kokemuksesi, ja toivottavasti olet selvinnyt tuosta inhottavasta tilanteesta. Meillä oli alunperin niin, että asuin lapsineni yksin toisessa paikassa. Tapasin tämän miehen, hän muutti kirjoille luokseni. Eli siinä asunnossa minä olin päävuokralainen.

Sitten aloin odottaa yhteistä lastamme, ja muutimme tähän nykyiseen asuntoon. Teimme yhdessä vuokrasopimuksen, molempien nimet alle. Eli ymmärtäisin että olemme molemmat niitä päävuokralaisia. Mikä tekee tilanteesta nyt hankalan. :(

Kyllä olen selvinnyt, itseasiassa molemmat ollaan selvitty, yhdessä :)

Meillä oli kanssa molempien nimet siinä vuokrasopimuksessa. Asukkaiden tiedoissa koko porukka lueteltu. En tiedä miten mies pystyi sen kuitenkin irtisanomaan ilman minun "lupaani"...

Mutta hei kannattaa sinun olla sinnekin yhteyksissä !!! Yrittänyttä ei laiteta!
Tsemppiä ja jaksamista sinulle prosessiisi !!!
Toivotaan, että kaikki käy Hyvin!

Minulla on siis aivan sama tilanne ap:n kanssa! Kenellä asutte vuokralla?
Mä voisin hyvinkin jäädä tähän nykyiseen kämppään (johon muutettiin pari kk sitten) mutta mies ei kuulemma uutta kämppää hae. Vähättelee kuinka pärjäisin kahden lapsen kanssa tässä, kun vuokra on niin korkea. Meille siis syntyy toinen lapsi parin kk:n päästä, joten töihinkään en voi mennä.
Asunto on kuitenkin sen kokoinen, että tähän saisin asumistukea jne.
Mies valittaa kokoajan että voisi asua ykin, mutta mitään ei saa tehtyä asian eteen. Kotona ei tee yhtään mitään, ei edes voiveistä saa tiskikoneeseen, saati likaisia vaatteita pyykkiin.
Lasta ei hoida ikinä, ei edes leiki esikoisen kanssa.
Mutta milläs minä ton miehen pihalle saisin, se tässä on päävuokralaisena. Lisäksi mulla on luottotiedot mennyt maksamattoman tarkastusmaksun takia, pitäisi takuuvuokraakin maksaa lisää jos mies tästä joskus häipyisi...

Mulla oli samanlainen tilanne muutama vuosi sitten. Ei auttanut muu kuin muuttaa lasten kanssa pois. Tosin sain aika pian vuokra-asunnon kaupungilta. Mies asuu edelleen vanhassa asunnossamme ja meillä on yhteishuoltajuus joten lapsille oli oikeastaan hyvä että jäi vanha koti myös missä ovat isän kanssa.

Mies oli meilläkin sitä mieltä että hän ei muuta koska ei halunnut erota. Kysyin kaupungilta myös sitä voisinko saada asunnon omiin nimiini mutta silloin ei käynyt ilman molempien vuokralaisten suostumusta.

Tämä on siis kaupungin vuokra-asunto. Kyllähän minä varmasti uuden asunnon saisin, siitä ei ole kysymys. Kysymys on miehen vallankäytöstä, hän kun tietää varsin hyvin itsekin, ettei jää tähän asumaan jos ero tulee. Mitä hän tekisi näin suurella asunnolla? Tyhjillä makuuhuoneilla? Maksaa turhasta vuokraa? Meillä siis vain yksi yhteinen lapsi, minulla ennestään NELJÄ. Minähän tämän ison asunnon tarvin, tarvin ne makuuhuoneet lapsilleni. Sehän minua niin raivostuttaa, kun mies yrittää tällä(kin) tavalla tehdä eron vaikeaksi, kun ei suostu muuttamaan pois.

Asunto teidän molempien nimissä joten et miestäsi saa pihalle asunnosta mitenkään, jos ei halua lähteä. Hänellä samanlainen oikeus asua siellä kuin sinullakin. Joko sinä muutat tai suostuttelet miehen muuttamaan. Ei siinä muuta voi.

http://www.om.fi/Satellite?blobtable=MungoBlobs&blobcol=urldata&SSURIapptype=BlobServer&SSURIcontainer=Default&SSURIsession=false&blobkey=id&blobheadervalue1=inline;%20filename=OMLS%202009%2010.pdf&SSURIsscontext=Satellite%20Server&blobwhere=1243790107345&blobheadername1=Content-Disposition&ssbinary=true&blobheader=application/pdf

[QUOTE="pah";23563832]Voit kyllä hakea sitä oikeuden päätöstä yhteiselämän lopettamiseksi, jolloin miehen on häivyttävä asunnosta.[/QUOTE]

No ei todellakaan tartte häipyä asunnosta millään päätöksellä, jos vuokrasopimus on molempien nimissä!!
Apn vaihtoehdot on joko suostutella mies muuttamaan tai muuttaa itse. Pakottaa et voi millään keinolla tuossa tilanteessa. Eri asia, jos vuokrasopimuksessa ois vain ap:n nimi, sitten tuo yhteiselämän lopettamisjuttukin toimis. Mutta tässä tapauksessa siitä ei ole mitään hyötyä.

[QUOTE="aapee";23563036]Osuit asian ytimeen. Mitkä ovat ne pakkokeinot, joilla ihminen ajetaan kodistaan. Vaikka on päivänselvä asia, että eron jälkeen asunto ei ole enää miehen koti.[/QUOTE]

Ei sellaisia olekkaan.Jos miehen nimi on vuokrasopimuksessa et saa häntä häädettyä.Jos erota haluat ainoa keino on sinun lähteä.
Vuosia sitten meillä oli sama tilanne.Mies ei halunnut erota.Asunto olisi ollut ihanteellinen 4h + keittiö,lasten kaverit,koulu ja palvelut lähellä.Jopa sossusta yritettiin ukolle puhua järkeä.Ei auttanut.
Muutin 3 lapsen kanssa muutamaksi kuukaudeksi kaksioon.Sitten yllättäin yksityiseltä vapautui iso perheasunto jonka sain vuokrattua.

[QUOTE="pah";23563832]Voit kyllä hakea sitä oikeuden päätöstä yhteiselämän lopettamiseksi, jolloin miehen on häivyttävä asunnosta.[/QUOTE]

No eihän tämmöstä päätöstä ole olemassakaan :D ei ketään voi ajaa pois omasta kodista ilman pätevää syytä ja siis ero ei nyt varsinaisesti ole, koska toisella osapuolella on myös oikeus asua omassa kodissaan. Meillä kaupunginasunto piti siirtää mun nimiin ja siihen vaadittiin miehen irtisanomisilmoitus kiinteistöyhtiössä paikan päällä tehtynä. Toinen osapuoli ei vain voi päättää että toinen nyt muuttaa veke.

Asunnon vuokraoikeus on ihan yhtä paljon miehellä kuin sullakin, joten ei ole imtään "pakkokeinoa" tai oikeuspykälää jonka mukaan sinä saisit päättää kumpi jää, jos jää kumpikaan.

Jos mies ei suostu muuttamaan, sun täytyy. Pitääkö mies sitten kämpän tämän jälkeen, on täysin toinen kysymys.

Yhteistyössä