Lapsukaiseni pahoitti mielen huonokäytöksisen aikisen takia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti minäkin"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hmm... no ei tuo ap:n lapsenkaan käytös ollut ihan mallikasta jos ei lie kaverin isänkään käytös ollut ihan parasta. En itsekkään kyllä tykkäisi että lasten kaverit pyytäis jääkaapista sitä ja tätä antamaan vaikka oisivat miten nälkäsiä tahansa. Jos on oikeesti nälkä niin sit mennään kotiin syömään.

:laugh: Tulkaas nyt joku syömään mein kaapeista kaikki joutava pois.

Ja vakavammin: tarjoan kyllä lasten kavereille välipalaa samalla kuin omilleni,mutta just sitä jota muutenkin olis tarjolla. Kaapissa voi olla suklaata, keksiä tai vanukasta,mutta se voi olla ihan muuhun tarkoitukseen kuin juuri sillä välipala-ajalla herkutteluun.

Minä kuolisin häpeään, jos kuulisin, että lapseni on mennyt "sanomaan että antaa" jotain toisten jääkaapista. Minut on ainakin kasvatettu niin, että otetaan jos tarjotaan tai jos jotain kertaikaikkiaan on pakko saada syötävää, niin pyydetään kauniisti. Mieskin vastasi rumasti, en sitä puolustele. Mutta lapset kun on ruoka-ajat kotona syömässä (jos ei toisin sovita kaveriperheen kanssa) niin ei tarvitse vinkua kylässä, etenkään herkkuja.

Alkuperäinen kirjoittaja eikös;23579684:
sun kakaralla ole käytöstapoja? ei toisten jääkaapeista mennä syömään, osta pennulles omat ruuat!
peesí, kenenkään jääkaappeihin ei mennä katsomaan ja pyytämään sieltä jotain. se olis ollut huonoa käytöstä jos perhe olis omalle lapselleen antaneet nami namin ja jätäneet teidän lapsen ilman, mutta ei se että ei annettu kun ronkkui sitä

Kyllä meillä saa lasten kaverit mennä jääkaapille ja olla kotonaan ,olen onnellinen jos he tuntevat olonsa kotoisaksi meillä ja minustakin olisi outoa jos kiellettäisiin ottamasta jotakin pikku välipalaa

[QUOTE="äiti minäkin";23579751]Kyllä meillä on kaikki ruuat ostettu jääkkaappiin ihan syömistä varten ja meillä toimiikin sääntö se syö kuka kerkeää vaikka olisi viimeinen. Minusta on todella huonoa käytöstä aikuiselta ilmoittaa nälissään olevalle lapselle että me mikään sosiaalitoimisto olla,olisi itse nälissään.[/QUOTE]

Naminamit ei kyllä ole mitään ruokaa. Jos on nälkä, pitää ymmärtää lähteä kotiin syömään eikä vaatia kaverin jääkaapista herkkuja. Vanhempien vastuulla on opettaa lapsilleen käytöstavat, edes alkeelliset sellaiset.

[QUOTE="äiti minäkin";23579751]Kyllä meillä on kaikki ruuat ostettu jääkkaappiin ihan syömistä varten ja meillä toimiikin sääntö se syö kuka kerkeää vaikka olisi viimeinen. Minusta on todella huonoa käytöstä aikuiselta ilmoittaa nälissään olevalle lapselle että me mikään sosiaalitoimisto olla,olisi itse nälissään.[/QUOTE]

Nälissään? Ei nälkään mitkään namit auta.

[QUOTE="jutta";23580050]Peesi :) Ihme marttyyri saa olla jos jollakin on oma pyhäkkö jääkaappi jonne ei vieras saa kurkkia mitä salaista siellä sitten on?[/QUOTE]

Ei siellä varmaan mitään salaista olekaan, mutta tollanen käytös on huonotapaista. Ei kylässä mennä omin päin MIHINKÄÄN kaapille, ei edes jääkaapille. Eikä toisten omaisuutta (sisältää myös ruuan) oteta ilman lupaa. Kyl mä vähän nikottelisin kun vieraat menisivät kyselemättä keittään kahvit, ottaisivat keksipaketin ja konjakkipullon kaapista ja alkaisivat nautiskelemaan. :O

Meillä ainakin kaikki on laskettu vain omalle perheelle. Varsinkin erikoisherkut kuten tuo naminami. Jokaiselle mukulalle on ostettu vain yhdet ja jos kaveri syö jääkaapista namin niin silloin jää joku omista muksuista ilman ko. herkkua. On eri asia sitten, jos oma lapsi haluaa jakaa vaikka sen oman naminaminsa kaverin kanssa...
Että näin meillä ja syy siihen miksi ei ruokita vieraita kuin erikoistapauksissa.

9v:lle kannattaa opettaa, että kaikkea tahtomaansa ei saa, tulee raukalle edes vähän helpompi elämä.

Entä, jos perheessä olisi useampi lapsi, jokaiselle olisi ostettu yksi vanukas ja joku olisi säästänyt omansa? Tässä sitten menisi jääkaapille sitä hakemaan, niin hupppaheijaa, sen on ahtanut naapurin ahmatti, ettei hänen tule paha mieli. Entä vanukkaan "omistajan" mahdollinen paha mieli? Viis siitä?

Naminameista mieleen tulee...

Nuorena parina olimme exäni kanssa kutsuneet kaverin kylään. Menimme itse käymään jossain (tyyliin varastossa) ja kun palasimme kotiin oli kaveri ahminut jääkaapista mieheni Naminamin.

Mies hurjistui, ajoi kaverin pois ja välit menivät vuosiksi :D

Joten pitäkäähän näppinne pois lähimmäistenne naminameista.

Minä oon opettanut 5-vuotiaalle että kylässä ei mennä syömään herkkuja ellei kaverin vanhemmat tarjoa. Eli kaverin luvalla ei yksin mennä mutustamaan mitään (salaa).
Tuo kaverin isä nyt ei kovin ystävällisesti sanonut asiaansa mutta ymmärrän kyllä ärsytyksen jos kaikki kaverit vaikka yrittää mankua aina jotain. Hänellä kun ei ole mitään velvollisuutta tarjota lapsellesi herkkuja. Ja se että lapsellesi tulee paha mieli, on aika pientä. Tässä elämässä ehtii mielensä pahoittaa vielä tuhat kertaa pahemminkin, parasta tottua vaan pieniin takapakkeihin!

[QUOTE="äiti minäkin";23579777]Tiesin että palstalla on suurin osa jotakin sossubummeja ja ymmärtämättömiä lähimmäisrakkaudesta mutta minusta nyt vaan kuuluu hyviin tapoihin tarjoilla vieraalle sitä mitä hän haluaa mutta palstalaisilla asenne ettei heidän rakkaat ruuat vaan joudu muiden suuhun :([/QUOTE]

Vai että oikeen sossuBummeja. :D

[QUOTE="jutta";23579925]Kyllä meillä saa lasten kaverit mennä jääkaapille ja olla kotonaan ,olen onnellinen jos he tuntevat olonsa kotoisaksi meillä ja minustakin olisi outoa jos kiellettäisiin ottamasta jotakin pikku välipalaa[/QUOTE]

Kyllä ei ole vierailla mitään asiaa meidän jääkaapille tai muillekkaan kaapeille..

Eli meillä on turha tulla pyytelee naminameja... :D

Yhteistyössä