Raivostuin tänä aamuna tarhassa. Suorastaan pimahdin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermo meni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="...";23588736]Mä tavallaan kyllä ymmärrän hermostumisen, mutten sitä että lapselle puhutaan noin ja uhkaillaan.
Jos ei päiväkoti puutu asiaan niin sosiaalitoimisto puuttuu.
Kävikö mielessä että lapsella saattaa olla vaikkapa adhd tai tunne-elämän häiriöitä, seksuaalisen hyväksikäytön jälkeisen trauman oireita, joista mikään ei ole lapsen syytä? Tällaisesta lapsi ei ainakaan kuntoudu uhkailulla tai kiroilulla, vaan kuntouttamisella johon osallistuu sekä päiväkoti että vanhemmat ja ehkä muitakin tahoja.[/QUOTE]

Saattaa olla jopa niin että se kakara on muuten vaan paskaluonteinen.

[QUOTE="vieras";23588726]Sinun mielestäsi olis hienoa, jos lapsellesi tuntematon aikuinen tulisi huutamaan hänelle näin?

" Saatanan räkänokka, **** ei edes halua alkaa tuommoista penskaa kuin sinä ja älä ikinä mene enää lähellekään ja anna sen olla rauhassa tai tulee iso pipi"[/QUOTE]

Ei olisi hienoa, mutta ymmärtäisin tuota vanhempaa ja paheksuisin lapseni käytöstä. En todellakaan ole aina oman kullannuppuni puolella, mikäli se ei sovi oikeudenmukaisuuden tuntooni. Tuo ap:n käytös on mennyt vähän yli, mutta silti ymmärrän häntä.

vittu, mitä lässyttäjiä taas palsta pullollaan! Ihan oikein teit ap! Suora toiminta on parasta tuollaisille pennuille, jotka katsovat oikeudekseen syrjiä muita lapsia! Kun sanoo suoraan, kiusaaminen loppuu. Ei siinä keskustelu suu vaahdossa auta eikä muu lässytys; selvä viesti, joka menee perille, on paras näissä tilanteissa, sanokaa te lässyttäjät mitä tahansa!

Olen mäkin kerran karjaissut päiväkodissa yhdelle lapselle.

Tapahtui tilanteessa, jossa poikani meni leikkimään aamulla päiväkotiin tullessaan. Toinen lapsi tuli repimään lelua poikani kädestä. Poikani kielsi. Sitten hän löi poikaani kerran. Poikani sanoi että lopeta. Tuli toinen, kovempi lyönti, ja useampi lyönti vielä sen perään (päähän ja ylävartaloon). Poikani nousi ylös ja yritti lähteä tilanteesta - ei lyönyt takaisin, koska päiväkodissa on opetettu että pitää poistua tilanteesta eikä saa lyödä takaisin - mutta tämä toinen lapsi hyökkäsi takaapäin poikani päälle ja repi paidasta niin että poikani oli kuristua. Sitten pojaltani pääsi iso itku ja minä, joka olin ovelta katsonnut tilannetta (ja kaikin tavoin hillinnyt itseni, ajatellen että tädit hoitavat asian) menin ja karjaisin niin kovaa kuin pystyin että 'nyt irti, nyt riittää, aina sä olet XXX:n kimpussa!'. Toinen lapsi irroitti otteensa. Siinä vaiheessa täti oli vasta tulossa mukaan tilanteeseen.

Poika itki hullun lailla ja sanoi ettei halua jäädä päiväkotiin. Sanoin tädeille, että poikani pitää vapaapäivän, kun kerran turpiin tulee heti aamuvarhaisella ennen kun on huomenta ehditty sanoa ja aamupalaa saatu: en voi enkä halua jättää häntä sellaisen vastaanoton jälkeen sinne. Vein pojan kotiin iskän kanssa, ja palasin päiväkodille keskustelemaan henkilökunnan kanssa asiasta. Sanoin, että on se oikeasti kumma, että harva se päivä kun kysyn pojalta päivän kulusta niin hän kertoo YYY:n olleen ilkeä, lyöneen, tms ja monena, monena aamuna YYY on ollut heti aamusta tönimässä ja nälvimässä kun poika tulee hoitoon (esim. kun poikani riisui kenkiä eteisessä niin YYY kävi potkaisemassa, kun poikani riisui haalaria naulakolla niin YYY tönäisi poikani päin naulakkoa tai huusi että sä oot ihan tyhmä, tällaisia tilanteita oli monia). Henkilökunta myönsi heti, että näin on, YYY:n kanssa on ollut sellaista, poikani on kuulemma YYY:lle kuin punainen vaate ja siksi he yrittävät parhaansa mukaan pitää pojat erillään. Siihen totesin että hei, ei onnistu: YYY:n pitää oppia sietämään poikani läsnäoloa, pitää oppia olemaan ryhmässä, siihen en suostu että mun poika eristetään jonnekin vain siksi ettei yksi ja sama lapsi kävisi hänen kimppuunsa. YYY:n pitää sopeutua päiväkotiryhmäänsä eikä päiväkotiryhmän pidä sopeutua YYY:n huonoon käytökseen. Henkilökunta sanoi, että he tiedostavat tilanteen ja tekevät töitä asian eteen, mutta tuloksia ei synny yhdessä yössä. Siihen vastasin, että entä 365 yössä: ongelma oli tuttu jo edelliseltä vuodelta. Kerroin toivovani, että asia lopultakin otettaisiin tosissaan, ja kerroin vielä siitäkin että mun on hirmu vaikea luottaa heihin, jos he vaan katsovat vierestä kun YYY hakkaa lastani ja reagoivat vasta kun toinen on kuristumaisillaan ja minä huudan kuin palosireeni.

En tiedä mitä ne sitten teki, tai siis sen tiedän että päiväkodilla oli palaveri tästä aiheesta mutten tiedä millaisiin toimenpiteisiin ryhtyivät, mutta jotain tapahtui koska pari kk tuon episodin jälkeen YYY oli jo meillä leikkimässä ja poikani kimppuun hän ei enää ole käynyt.

Ap, toivon että päiväkoti ottaa nyt tosissaan asian ja alkaa vaikka rankempiinkin toimenpiteisiin jotta tyttösi kiusaamisen kohteena oleminen loppuisi.

mun pieni poika, olikohan silloin 3-4 vuotias joutui naapurin tyttöjen taholta kiusatuksi ja kerran suljettiin pimeään kellariin mistä ei päässyt pois. Kun näin nuo tytöt seuraavan kerran, sanoin että jos vielä kerran kiusaatte mun lastani, tapan teidät.
Ylireagointia, kyllä. Mutta kiusaaminen loppui siihen.

Ei olisi hienoa, mutta ymmärtäisin tuota vanhempaa ja paheksuisin lapseni käytöstä. En todellakaan ole aina oman kullannuppuni puolella, mikäli se ei sovi oikeudenmukaisuuden tuntooni. Tuo ap:n käytös on mennyt vähän yli, mutta silti ymmärrän häntä.

lapseni käyttäytyisi toisia lapsia kohtaan noin rumasti, niin saa mun puolestani kyllä vieras aikuinen sitä vaikka räkänokaksikin nimitellä! Siitäpähän uskois!

[QUOTE="huoh";23588824]No tästäpä tuli illan parhaan naurut.
Ensinnäkään ihmiset ei noin vaan nostele syytteitä, kyllä se on ihan syyttäjä joka sen tekee :D
Ja toisekseen, mikähän olisi tämän syytteen nimike?[/QUOTE]

syyte kunnianloukkauksesta,lapsellakin on oikeutensa Suomen maassa.Näin ainakin mieheni sanoisi toimivansa jos joku meidän lapselle tulis tuommoisia sanomaan.

[QUOTE="...";23588736]Kävikö mielessä että lapsella saattaa olla vaikkapa adhd tai tunne-elämän häiriöitä, seksuaalisen hyväksikäytön jälkeisen trauman oireita, joista mikään ei ole lapsen syytä? Tällaisesta lapsi ei ainakaan kuntoudu uhkailulla tai kiroilulla, vaan kuntouttamisella johon osallistuu sekä päiväkoti että vanhemmat ja ehkä muitakin tahoja.[/QUOTE]

Kuntoutukoot muualla ja muulla tavalla, kuin muiden lasten henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin kustannuksella. Minä en ainakaan halua uhrata lapsiani kenenkään kuntoutumisvälineiksi, ja tuskin ap:kaan.

Anteeksi ja näkemiin :ashamed:

Kyllä on kamalaa porukkaa ,jos lapsille saa sanoa että "tapan teidät" tai haukkua rumilla nimityksillä. ja sitä pidetään siis ihan OK juttuna.ja tsempataan jopa.
Ja jos ei itse niin tekisi, on lässyttäjä.Oletteko nukkuneet äidinkielentunnit ,kun ilmaisutaito vielä aikuisiälläkin on tuota tasoa. Olen aika sanaton kyllä! :O

Just vähän aikaa sitten luin Bettina S.:n haastattelun jossa se sanoi suuttuneensa myös naapurin pojalle joka oli töninyt pienempää kuralätäkköön Oli kuulemma juossut pihalle ja nostanut kauluksesta seinää vasten ja kieltänyt kiusaamasta pienempiä. Sanoi vielä ett nykyisin tää kiusaajapoika availee ovia Bettinalle ja on tosi kohtelias. Välillä nää kiusaajat tarvii ilmeisesti tosi selvän viestin ettei oo ok kiusata muita ennen ku auttaa. Ehkä vähän liian yli kiehahti mutta jos vaikka pyydät anteeks siltä tytöltä ja selität miksi suutuit niin ei jää sillekään mitään traumoja :P

Jos mun lapseni käyttäytyis samalla tavalla kuin tää kiusaaja, en ottais pahakseni vaikka joku aikuinen siihen puuttuiskin! Toki on muistettava että toinen osapuoli on kuitenkin lapsi, ja toimia sitten sen mukaan...

Kuntoutukoot muualla ja muulla tavalla, kuin muiden lasten henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin kustannuksella. Minä en ainakaan halua uhrata lapsiani kenenkään kuntoutumisvälineiksi, ja tuskin ap:kaan.

Minunkin lapseni istu joka jumalan päivä ruokapöydässä, jossa kukaan muu ei osannut puhua kielellisten ongelmien vuoksi. Anteeksi minunkin puolestani mutta olisi siihen voinut laittaa jonkun kivan puhekumppanin. Lapset sinänsä olivat ihan mukavia mutta oman lapseni mielestä tämä ei ollut oikeudenmukaista. Selvisi kuitenkin.

[QUOTE="akka";23588764]Saattaa olla jopa niin että se kakara on muuten vaan paskaluonteinen.[/QUOTE]

Ja tukistelulla ja selkäsaunalla se pahuus täytyy kitkeä pois. Eiköhän se ole vain oire huonoista olooista ja venhempien puheista. Tällä palstalla ainakin odotettavaa ja normia vanhempien ja lasten käytöstä.

Itse koulukiusattuna lapsena annan todellakin pointsit ap:lle. Tosiaankin tilanteen olisi voinut hoitaa ilman kiroilua ja uhkailua, mutta eipä sille mitään voi kun silmissä sumenee vihasta kun omaa lasta kiusataan.

Varmaan ois näiden vastustajien mielestä pitänyt hoitaa asia puhumalla tarhantädeille ja muulla lällynläällä, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa ettei ne mitään tee, ainakaan ne mitä minä olen tavannut. Jos omaa lastani kiusattaisiin voisin kanssa kuvitella meneväni itse tiukkaan sävyyn keskustelemaan lapsen kanssa, koska ei tarhantädit/opettajat uskalla kunnolla puuttua, eihän lapsille saa pitää enää kunnon kuriakaan..

Mun tytön ryhmässä on myös kolme poikaa, jotka kiusaavat ja häiriköivät jatkuvasti muita. Mun lasta on lyöty nenään, sille on sanottu että "mä hakkaan sut pihalla", sitä on tönitty jne. Tää ei ole henkilökohtaista, vaan nämä kaiffarit tekevät sitä samaa kaikille. Ja kun sen ottaa puheeksi päiväkodissa.... "joo, asia on tiedossa, työn alla...", "et ole ensimmäinen kun tästä sanoo...". Paras tuli yhdeltä päiväkotitädiltä (joka taisi vähän muutenkin puhua sivu suunsa): niin.. kyllä sitä ollaan yritetty keskustella vanhempien kanssa, mutta kun ne on... no.. siis... niin, kaikkien kanssa ei ole niin helppo puhua tästä eikä kaikki oikein ota tällaista palautetta vastaan. Että kun ajattelee tämänkin lapsen vanhempia, ei mikään ihme että lapsi vähän oireilee. Mutta ei lapsi itsessään koskaan paha ole, vaan se kumpuaa jostain muualta. Ja tätä samaa selittelyä aina vaan... Oireilkoon sitten jossain muualla ja tehköön jotain niille ääliövanhemmille!

Just tuosta paapomisesta noi kiusaajat syntyy, kun ne näkee että kukaan ei puutu ja kiusattu siirretään johonkin muualle toiseen huoneesen tms...ja äipät vain silittelee päätä ja tuumaa että eihän tuo ole vakavaa, lasten leikkiä vain..#¤¤%%&/ Toivon sydämmestä että jos lapseni kiusaa jotain toista, niin saisin tietää sen heti...ja ehkä nuo räkänokaksi haukkumiset tms..ei ole niin fiksua ja filmaattista käytöstä aikuiselta, mutta jos mikään muu ei auta niin siinä on varmaan itsehillintä tiukilla, kukapa ei lastansa puolustaisi..

Kirosana oli ehkä hiukan epäsopivaa (itseltäkin olisi saattanut tulla tuossa tilanteessa) mutta muuten ihan oikein toimittu. Ei noita kiusaajia saa päätä silittelemällä kuriin!

Yhteistyössä