Olen mäkin kerran karjaissut päiväkodissa yhdelle lapselle.
Tapahtui tilanteessa, jossa poikani meni leikkimään aamulla päiväkotiin tullessaan. Toinen lapsi tuli repimään lelua poikani kädestä. Poikani kielsi. Sitten hän löi poikaani kerran. Poikani sanoi että lopeta. Tuli toinen, kovempi lyönti, ja useampi lyönti vielä sen perään (päähän ja ylävartaloon). Poikani nousi ylös ja yritti lähteä tilanteesta - ei lyönyt takaisin, koska päiväkodissa on opetettu että pitää poistua tilanteesta eikä saa lyödä takaisin - mutta tämä toinen lapsi hyökkäsi takaapäin poikani päälle ja repi paidasta niin että poikani oli kuristua. Sitten pojaltani pääsi iso itku ja minä, joka olin ovelta katsonnut tilannetta (ja kaikin tavoin hillinnyt itseni, ajatellen että tädit hoitavat asian) menin ja karjaisin niin kovaa kuin pystyin että 'nyt irti, nyt riittää, aina sä olet XXX:n kimpussa!'. Toinen lapsi irroitti otteensa. Siinä vaiheessa täti oli vasta tulossa mukaan tilanteeseen.
Poika itki hullun lailla ja sanoi ettei halua jäädä päiväkotiin. Sanoin tädeille, että poikani pitää vapaapäivän, kun kerran turpiin tulee heti aamuvarhaisella ennen kun on huomenta ehditty sanoa ja aamupalaa saatu: en voi enkä halua jättää häntä sellaisen vastaanoton jälkeen sinne. Vein pojan kotiin iskän kanssa, ja palasin päiväkodille keskustelemaan henkilökunnan kanssa asiasta. Sanoin, että on se oikeasti kumma, että harva se päivä kun kysyn pojalta päivän kulusta niin hän kertoo YYY:n olleen ilkeä, lyöneen, tms ja monena, monena aamuna YYY on ollut heti aamusta tönimässä ja nälvimässä kun poika tulee hoitoon (esim. kun poikani riisui kenkiä eteisessä niin YYY kävi potkaisemassa, kun poikani riisui haalaria naulakolla niin YYY tönäisi poikani päin naulakkoa tai huusi että sä oot ihan tyhmä, tällaisia tilanteita oli monia). Henkilökunta myönsi heti, että näin on, YYY:n kanssa on ollut sellaista, poikani on kuulemma YYY:lle kuin punainen vaate ja siksi he yrittävät parhaansa mukaan pitää pojat erillään. Siihen totesin että hei, ei onnistu: YYY:n pitää oppia sietämään poikani läsnäoloa, pitää oppia olemaan ryhmässä, siihen en suostu että mun poika eristetään jonnekin vain siksi ettei yksi ja sama lapsi kävisi hänen kimppuunsa. YYY:n pitää sopeutua päiväkotiryhmäänsä eikä päiväkotiryhmän pidä sopeutua YYY:n huonoon käytökseen. Henkilökunta sanoi, että he tiedostavat tilanteen ja tekevät töitä asian eteen, mutta tuloksia ei synny yhdessä yössä. Siihen vastasin, että entä 365 yössä: ongelma oli tuttu jo edelliseltä vuodelta. Kerroin toivovani, että asia lopultakin otettaisiin tosissaan, ja kerroin vielä siitäkin että mun on hirmu vaikea luottaa heihin, jos he vaan katsovat vierestä kun YYY hakkaa lastani ja reagoivat vasta kun toinen on kuristumaisillaan ja minä huudan kuin palosireeni.
En tiedä mitä ne sitten teki, tai siis sen tiedän että päiväkodilla oli palaveri tästä aiheesta mutten tiedä millaisiin toimenpiteisiin ryhtyivät, mutta jotain tapahtui koska pari kk tuon episodin jälkeen YYY oli jo meillä leikkimässä ja poikani kimppuun hän ei enää ole käynyt.
Ap, toivon että päiväkoti ottaa nyt tosissaan asian ja alkaa vaikka rankempiinkin toimenpiteisiin jotta tyttösi kiusaamisen kohteena oleminen loppuisi.