Raivostuin tänä aamuna tarhassa. Suorastaan pimahdin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermo meni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mites toimisitte jo itse puhuisitte paskaa jostain työkaveristanne selän takana(kiusaamista sekin) ja tämän työkavrin mies tulisi huorittelemaan ja uhkaisi tappaa jos homma jatkuu??? (laitoin näin kärjistettynä koska tässä on kyse aikuisista)

[QUOTE="hei haloo";23588978]kyse on lapsesta...[/QUOTE]

Niinpä, kyse on lapsesta. Pienestä eskarilaisesta, jota kiusataan eskarissa ja joka todennäköisesti joutuu sietämään tätä sorsintaa koulussakin. Todennäköisesti mä olisin tehnyt ihan samalla tavalla kuin ap, mutta jättänyt kirosanat ja uhkailut vähemmälle.

[QUOTE="The Maiden";23589002]Ainoat tapaukset, joissa tiedän kiusaamisen loppuneen, on kiusatun serkun/veljen tms. puuttuminen joko väkivalla tai väkivallalla uhkaamalla tilanteeseen.[/QUOTE]

mä en taas koskaan ole kuullut, että väkivallasta tai sillä uhkaamisesta olisi tullut jotakin positiivista.

Mua itse asiassa ärsyttää nykymaailmassa se, että kiusaajia pitää ymmärtää, kun niillä on takuulla vaikeaa kotona, ne eivät ole saaneet ehkä rakkautta, niiden isä on ehkä juoppo ja äiti ehkä hakkaa, yhyy kun niillä on rankkaa, annetaan niille hali...keskitytään vaan siihen kiusaajaan, sen ongelmiin, pidetään huoli että kiusaaja saa huomiota, apua, terapiaa.

Mutta entä se kiusattu lapsi? Lapsi, joka on tahtomattaan joutunut ikätoverinsa terapiavälineeksi. Lapsi, johon sattuu sekä henkisesti että ruumiillisesti, kun syystä tai toisesta traumatisoitunut (tai sitten vaan rehellisesti kusipäinen) ikätoveri potkii, lyö, puree, tönii, haukkuu, ja tekee ties mitä. Kuka hänestä huolehtii, kuka huomioi häntä kun kiusaaja vie kaikki resurssit?! Pahimmassa tapauksessa koko elämä on pilalla kiusaamisen takia.

"Parhaat" neuvot on niitä jossa kehoitetaan kutsumaan kiusaaja vaikka synttäreille ja kotiin leikkimään. Ettäkö kiusatun lapsen pitäisi sietää kiusaajaa vielä vapaa-aikanaan ja jopa synttäripäivänään? Eikö riitä, että sitä helvettiä läpikäydään päivähoidossa ja/tai koulussa?

Minunkin eskarityttöäni kiusattiin jokin aika sitten tarhassa. Huomasin ennen niin reippaan tyttöni muuttuneen sulkeutuneeksi ja surulliseksi. Kun sitten sain "pumpattua" hänestä kiusaamisasian ulos, kerroin asiasta ja tästä pahimmasta kiusaajasta ammattitaitoiselle päiväkodin henkilökunnalle. He puuttuivat asiaan, eivät hekään olleet kaikkea huomannneet, ja saivat kiusaamisen loppumaan. Kaikki onnistui asiallisen keskustelun kautta. Tämän kiusaajan vanhempien kanssa keskusteltiin ja samoin tämän kiusaajan kanssa. Tänään kun kyselin tyttöni tarhakuulumisia, hän vain tuhahti minulle "sen riita-asian olevan jo ohi".

Kieltämättä minunkin mielessäni pyöri kaikenlaisia vähemmän kauniita ajatuksia, mutta en silti sanoisi kaikkia ajatuksiani ääneen. En etenkään sille lapselle. Lapsi on lapsi ja aikuinen on aikuinen. Jos puuttuisin toisen lapsen tekemisiin, puhuisin hänelle ilman haukkuma- ja kirosanoja. Niinhän me aikuisetkin keskenämme konfliktitilanteet hoidamme?

...ainakin täällä palstalla :D?

Viimeksi muokattu:
syyte kunnianloukkauksesta,lapsellakin on oikeutensa Suomen maassa.Näin ainakin mieheni sanoisi toimivansa jos joku meidän lapselle tulis tuommoisia sanomaan.

Onneks sun mies on toooosi kova, oikein poliisi jos se syytteitä nostelee :D
Kysypä ihmeessä sun mahtavalta poliisimieheltäsi että monestako tällaisesta tapauksesta on mahdettu nostaa kunnianloukkaussyyte ja menty oikeuteen.

mieheni sanoi,että tytön vahemmilla on peruste nostaa syyte,ja tilanteessa oli vielä todistajiakin...

Niinpä. Laiton uhkaus.

"Mikäli henkilö nostaa aseen toista vastaan tai muulla tavoin uhkaa toista rikoksella sellaisissa olosuhteissa, että uhatulla on perusteltu syy omasta tai toisen puolesta pelätä henkilökohtaisen turvallisuuden tai omaisuuden olevan vakavassa vaarassa, katsotaan hänen syyllistyvän laittomaan uhkaukseen. Laittomasta uhkauksesta tuomitaan sakkoa tai vankeutta enintään kaksi vuotta."

Jos minä olisin sen kiusaajatytön vanhempi, pelkäisin tuon jälkeen lapseni fyysisen turvallisuuden puolesta tosissani ja voisin tehdä omat johtopäätökseni rikosilmoituksen tekemisen tarpeellisuudesta. Ei se ihan pikkujutulta kuulostaisi, jos aikuinen käyttää julkisessa tilassa tuollaista kieltä ja uhkaa "isolla pipillä" pientä lasta... Oli syy mikä tahansa.

Toivottavasti kuitenkin ap tästä ei nouse mitään metakaa. Älä nyt hyvänen aika kuitenkaan enää ikinä tee tuollaista! Se kiusaajakin on vain lapsi. Ehkä itse oireileva pieni ihminen.

Kieltämättä minunkin mielessäni pyöri kaikenlaisia vähemmän kauniita ajatuksia, mutta en silti sanoisi kaikkia ajatuksiani ääneen. En etenkään sille lapselle. Lapsi on lapsi ja aikuinen on aikuinen. Jos puuttuisin toisen lapsen tekemisiin, puhuisin hänelle ilman haukkuma- ja kirosanoja. Niinhän me aikuisetkin keskenämme konfliktitilanteet hoidamme?

...ainakin täällä palstalla :D?

tämä on minusta hyvin kirjoitettu ja olen kyllä samaa mieltä.

Mä toivon, että päiväkoti ei jätä asiaa tähän. Ensinnäkin, kiusaaminen pitää saada kuriin ja toiseksi, lapsille räyhäävät vanhemmat pitää saada kuriin. Lapsilla on oikeus kokea olevansa turvassa päiväkodissa, niin kiusatuilla kuin kiusaajillakin.

Mua itse asiassa ärsyttää nykymaailmassa se, että kiusaajia pitää ymmärtää, kun niillä on takuulla vaikeaa kotona, ne eivät ole saaneet ehkä rakkautta, niiden isä on ehkä juoppo ja äiti ehkä hakkaa, yhyy kun niillä on rankkaa, annetaan niille hali...keskitytään vaan siihen kiusaajaan, sen ongelmiin, pidetään huoli että kiusaaja saa huomiota, apua, terapiaa.

Mutta entä se kiusattu lapsi? Lapsi, joka on tahtomattaan joutunut ikätoverinsa terapiavälineeksi. Lapsi, johon sattuu sekä henkisesti että ruumiillisesti, kun syystä tai toisesta traumatisoitunut (tai sitten vaan rehellisesti kusipäinen) ikätoveri potkii, lyö, puree, tönii, haukkuu, ja tekee ties mitä. Kuka hänestä huolehtii, kuka huomioi häntä kun kiusaaja vie kaikki resurssit?! Pahimmassa tapauksessa koko elämä on pilalla kiusaamisen takia.

"Parhaat" neuvot on niitä jossa kehoitetaan kutsumaan kiusaaja vaikka synttäreille ja kotiin leikkimään. Ettäkö kiusatun lapsen pitäisi sietää kiusaajaa vielä vapaa-aikanaan ja jopa synttäripäivänään? Eikö riitä, että sitä helvettiä läpikäydään päivähoidossa ja/tai koulussa?

mutta se ei ole kai sen kiusaaja lapsen vika, että meidän aikuisten rakentama yhteiskunta on mätä ja helposti kääntyy tuollai kertomallasi tavalla vinksalleen.
kiusattu ja kiusaaja on molemmat usein uhreja, tavalla tai toisella ,ja kumpaakin pitäisi tukea eikä ajatella niin, että toisen tukeminen sulkee pois toisen.
( ja minä puhun nyt pienistä lapsista. )

ikinä en ikinä haluaisi kyllä, että mun lapselle joku aikuinen tulisi huutamaan kiroillen tai uhkailemaan väkivallalla. pitäisin sellaista aikuista kyllä jotenkin - anteeksi vaan - vajaana.mieluummin sitten mulle voi tulla huutamaan jos sellasta haluaa :)

Erittäin hyvä kirjoitus kokonaisuudessaan! Tähän vaan piti kommentoida vielä sen verran että tällä tavalla (siis kutsumalla kiusaaja synttäreille) oikeastaan palkitaan ko henkilö kiusaamisesta. En todellakaan suostuisi lapseni kiusaajaa kutsumaan synttäreille, en ikinä.

Voimia teille kaikille joiden lapsia kiusataan, ei ole teillä helppoa ei

mutta se ei ole kai sen kiusaaja lapsen vika, että meidän aikuisten rakentama yhteiskunta on mätä ja helposti kääntyy tuollai kertomallasi tavalla vinksalleen.
kiusattu ja kiusaaja on molemmat usein uhreja, tavalla tai toisella ,ja kumpaakin pitäisi tukea eikä ajatella niin, että toisen tukeminen sulkee pois toisen.

ikinä en ikinä haluaisi kyllä, että mun lapselle joku aikuinen tulisi huutamaan kiroillen tai uhkailemaan väkivallalla. pitäisin sellaista aikuista kyllä jotenkin - anteeksi vaan - vajaana.mieluummin sitten mulle voi tulla huutamaan jos sellasta haluaa :)

Valitettavasti useimmiten se vanhemmille karjuminen ei auta.
Koska ikinä omassa ihanassa kultsipuppelilapsukaisessa ei ole mitään vikaa. Sellaisia vanhempia halveksin kaikista eniten. Niitä jotka eivät myönnä että oma lapsi on kiusaaja.
En tarkoita sua tai ketään täällä mutta yleensä se vanhemmille puhuminen on sama kuin seinille puhuisi.

Tilanne on siis tämä että mun eskari-ikäistä tyttöä kiusataan tarhassa. Joka päivä on yhtä taistelua mennä tarhaan kun tyttö ei halua. Tönitään haukutaan ei oteta leikkeihin yms muuta. Itsekin olen kuullut kun lällätellään. Kiusaaja on toinen samanikäinen tyttö. Itse piru sanoisin, just voin kuvitella millainen ämmä siitä tulee kun kasvaa...

Tänä aamuna sitten tämä tyttö huusi heti aamupalalla kun vein tyttöni sinne että "Me ei aleta sua!!!" Noh mä sitten menin sen tytön luokse katsoin tiukasti silmmiin ja sanoin " Saatanan räkänokka, **** ei edes halua alkaa tuommoista penskaa kuin sinä ja älä ikinä mene enää lähellekään ja anna sen olla rauhassa tai tulee iso pipi"

Hoitajat katsoivat ihan hoomoilasena kun lähdin siitä ja kun päivällä hain niin oli saanut olla rauhassa ja leikkiä muiden kanssa erilllään kiusaajista. Oli kiusaajatyttö hieman säikähtänyt.

Meidän päiväkodissa ei onneksi ole tämmöistä kaikki otetaan leikkiin mukaan ja puututaan jos esiintyy leikeistä syrjimistä tai kiusaamista.
Olen oman lapsen kanssa keskustellut miksi kaikkien kanssa pitää leikkiä ja miksi ketään ei saa kiusata. Henkilökunnalta olen kuullut että lapseni on pidetty ja hyvin sosiaalinen. Jos omaa lastani jatkuvasti kiusattaisiin niin varmasti puuttuisin asiaan, aluksi keskustelemalla henkilökunnan kanssa ja sen jälkeen lapsen ja hänen vanhempiensa kanssa
Mutta jos joku AIKUINEN tulisi UHKAILEMAAN minun lastani VÄKIVALLALLA vai mitä muuta "tulee iso pipi" muka tarkoittaa?? niin olisi helvetti valloillaan. Siinä kuule tulisi vähän isompi pipi
On sinulla ollut kuinka huono päivä tahansa niin mikään EI MIKÄÄN oikeuta sinua uhkailemaan pientä lasta. HELVETIN narttu sietäisit saada selkääsi.

Ei se ole kiusaajalapsen vika, mutta nykymaailmassa kiusaaja tuntuu saavan kaiken tuen ja huomion, ja kiusattu jää yksin.

Eikä yhdenkään lapsen tarvitse sietää tai ymmärtää sitä, että heitä kiusataan. Sillä, että kiusaajan kotona on ehkä oikea perhehelvetti & että kiusaaja on ehkä uhri itsekin, ei vaan ole sillä hetkellä piirun vertaa merkitystä sille kiusatulle lapselle. Eikä myöskään minulle, jos uhrina on mun lapseni.

Häiriökäyttäytymisellä saa huomiota. Näin se on. Ja se on väärin. Kiusattu kokee ehkä tuplamurskauksen: ekana tulee kiusatuksi ja sitten jää vielä yksin nuolemaan haavojaan kun kiusaaja palkitaan huomiolla.

Se, että aikuinen karjuu kirosanoja lapselle ja uhkaa väkivallalla, on ala-arvoista ja väärin, mutta se on taas oma erillinen asiansa.

[QUOTE="akka";23588714]Ihan oikein,nipistä sitä pientä perkelettä kun kukaan ei näe ja jos alkaa vinkua sanot että en ole koskenutkaan.Jos noita kiusaamisia ei saada päiväkodin toimesta lopetettua,se on pakko tehdä itse.[/QUOTE]

:D:D:D

repesin :D

mä en taas koskaan ole kuullut, että väkivallasta tai sillä uhkaamisesta olisi tullut jotakin positiivista.

ja mä en ole koskaan kuullut että nätisti keskustelemalla tai napakasti mutta ystävälisesti sanomalla olisi kiusaaminen loppunut, enkä myöskään ole kuullut että koulu/päiväkoti olisi saanut hommaa loppumaan sillä "keskustellaan rakentavasti yhdessä ja ymmärretään niitä kiusaajia" meinigillä

[QUOTE="vieras";23589128]Erittäin hyvä kirjoitus kokonaisuudessaan! Tähän vaan piti kommentoida vielä sen verran että tällä tavalla (siis kutsumalla kiusaaja synttäreille) oikeastaan palkitaan ko henkilö kiusaamisesta. En todellakaan suostuisi lapseni kiusaajaa kutsumaan synttäreille, en ikinä.
[/QUOTE]

En minäkään. Vaikka se tarkoittaisikin sitä, että koko muu luokka/tarharyhmä kutsutaan mutta yhtä ei....mikä on palstan mukaan suunnilleen pahin mahdollinen rikos mihin äiti-ihminen voi syyllistyä.

Yhteistyössä