PERHEPÄIVÄHOITAJAT työaikalain pariin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oou
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Oou

Vieras
Meille tuli kunnalta kirje, että perhepäivähoitajat menevät työaikalain pariin 1.8. alkaen. Jos työviikkoja tulee yli 40h perhepäivähoitajat saavat extravapaita ja lapset menevät varahoitoon. Olen ihan järkyttynyt!!!!!!!! Siis todella hyvä perhepäivähoitajia kohtaan, ei siinä mitään. Mutta siis lapsen kannalta...

Meillä hoitopäivät ovat 8h tai alle eli ei menisi yli 40vko/h, mutta kun muiden lapset ovat yli 8h/päivässä. Olemme valinneet pienelle lapsellemme perhepäivähoidon juuri sen takia, että on aina tuttu hoitaja, pieni lapsimäärä, kodinomainen hoito jne. No nythän tämä tarkoittaa sitä, että pph saa vähän väliä extravapaata ja meidän lapsi menee niinä päivinä varahoitoon. Eli kodinomaisesta, rauhallisesta perhepäivähoidosta tulee yhtä painajaista pienelle (alle 2v) lapselle, kun välillä on hoidossa tutussa paikassa, kohtaa taas täysin vieraassa jne. Tämähän on ihan peestä! Mikä järki???????

Meidän pitää varmaan hakea sitten päiväkotipaikka, joka pysyy aina samana. Onhan sekin parempi, kuin hoitopaikka joka vaihtuu vähän väliä sen mukaan, onko perhepäivähoitajalla ollut yli 40h/vko. Siis perhepäivähoitohan pitäisi just olla alle 3-vuotiaalle se paras vaihtoehto, nythän siitä tulee kaikkein huonoin vaihtoehto. Että pallotellaan hoitopaikasta toiseen.

Miksei pph:lle voi määrätä työaikaa 8-16 ja jos siihen ei vanhemmat pysty, niin muu hoitomuoto. Kelle se on paras vaihtoehto, että pph on välillä töissä ja usein sitten extravapailla?

Huh, huh. ETtä alko ottaan päästä!

Ei ne nyt mitään vähän väliä niitä extravapaita saa, vaan lomien yhteydessä lisäpäiviä. Kyllä se varahoitopaikkakin äkkiä tutuksi tulee. Voi olla jopa parempi että siellä varapaikassa on useammin, niin se on sitten tuttu kun hoitaja joskus sairastuu...

minä muistan kun alle 5-vuotiaana minulla oli ihana pieniryhmäinen ja minulle kovin omistautunut (olin ollut samalla hoitajalla alle 1-vuotiaasta asti) pphoitaja ja jonka lomilla menin varahoitoon isompaan ja vieraampaan ryhmään. vaikka olin ujo ja vierastava lapsi, minun mielestäni tämä oli aina hirmuisen jännittävää vaihtelua. ei ne lapset rikki mene siitä että käy välillä muuallakin, kyllä kai teilläkin käydään välillä ihmisten luona kylässä eikä vain siellä mummolassa kun se on tuttu ja turvallinen paikka ja muualla voisi tuntua vieraalta?

No itsekin kannattaisin että perhepäivähoitajalla olisi se tietty työaikavuoro aina, eli esim. yhdellä 7-15, toisella 8-16, kolmannella 9-17.......

Voisin itsekin silloin harkita pph:ksi ryhtymistä. Mutta niin kauan kun pph tekee orjapalkalla työtä kellonympäri niin pysyn visusti päiväkodissa.

[QUOTE="lastenhoitaja";23601707]No itsekin kannattaisin että perhepäivähoitajalla olisi se tietty työaikavuoro aina, eli esim. yhdellä 7-15, toisella 8-16, kolmannella 9-17.......

Voisin itsekin silloin harkita pph:ksi ryhtymistä. Mutta niin kauan kun pph tekee orjapalkalla työtä kellonympäri niin pysyn visusti päiväkodissa.[/QUOTE]

Kovin moni suomalainen vaan tekee töitä ton 8h / pvä, joten lapsen päivä hoidossa on on myöskin kovin usein enemmän kuin 8h, koska vanhemmilla menee aikaa työmatkoihin. Tässä on nyt vähän semmosta muutoksesta johtuvaa epärealistista panikoinita ilmassa....

No ei meidän lapsi ole ollut vielä varahoidossa ollenkaan. Varahoitopaikka on tosi iso päiväkoti. Ja meillä on sitten ollut isä/äiti kotona tai lapsi mummulassa, jos pph:lla loma tai sairastuminen.

Ja minusta on tosi vastuutonta vielä pieni lapsi varahoitoon, paikkaan jossa on käynyt kerran tutustumassa. Ei yhtään tuttua aikuista, johon turvautua eikä yhtään tuttua lasta. Johan sitä hoito-ohjeetkin kertoo, että aina hoitopaikkaan tulee tutusta ainakin viikon, ennenkuin pieni lapsi jätetään sinne.

Ihan eri asia viedä varahoitoon joku 3v, jolle voi selittää asian ja joka ymmärtää. Ei meidän 1v 8kk puhu vielä niin paljon, että sille voisi asian selittää siten, että ymmärtäisi. Totuttelua on ollut jo tähän perhepäivähoitajaan (itkuja edelleen, vaikka hoitoa takana jo 2kk, osahoito tosin), joten siitähän lapsi riemastuisi, että hänet kiikutettaisiin sinne sun tänne just kun on yhteen paikkaan tottunut.

No mutta semmoiset vanhemmat jotka eivät pysty pitämään lapsen hoitoaikaa siinä 8h/päivä veisi lapsen päiväkotiin. PPH:n työaika voisi olla se 8h ja sillä siisti. Sinne hakisi sitten vain semmoset jotka tuohon hoitoaikaan kykenevät.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen..;23601752:
No ei meidän lapsi ole ollut vielä varahoidossa ollenkaan. Varahoitopaikka on tosi iso päiväkoti. Ja meillä on sitten ollut isä/äiti kotona tai lapsi mummulassa, jos pph:lla loma tai sairastuminen.

Ja minusta on tosi vastuutonta vielä pieni lapsi varahoitoon, paikkaan jossa on käynyt kerran tutustumassa. Ei yhtään tuttua aikuista, johon turvautua eikä yhtään tuttua lasta. Johan sitä hoito-ohjeetkin kertoo, että aina hoitopaikkaan tulee tutusta ainakin viikon, ennenkuin pieni lapsi jätetään sinne.

Ihan eri asia viedä varahoitoon joku 3v, jolle voi selittää asian ja joka ymmärtää. Ei meidän 1v 8kk puhu vielä niin paljon, että sille voisi asian selittää siten, että ymmärtäisi. Totuttelua on ollut jo tähän perhepäivähoitajaan (itkuja edelleen, vaikka hoitoa takana jo 2kk, osahoito tosin), joten siitähän lapsi riemastuisi, että hänet kiikutettaisiin sinne sun tänne just kun on yhteen paikkaan tottunut.

No vie sitten jatkossakin sinne mummulaan kun hoitajalla on niitä vapaita...

eiköhän pidemmässä juoksussa ole kaikkien etu, niin hoitajien kuin lastenkin. joku säädös saada tuohon orjatyöhön. hoitajat jaksaa peremmin kun on joku laki takana turvaamassa myös omaa elämää.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen;23601776:
No mutta semmoiset vanhemmat jotka eivät pysty pitämään lapsen hoitoaikaa siinä 8h/päivä veisi lapsen päiväkotiin. PPH:n työaika voisi olla se 8h ja sillä siisti. Sinne hakisi sitten vain semmoset jotka tuohon hoitoaikaan kykenevät.

Onko tämä sinusta oikeasti realistista?

Täällä on yksi päiväkoti ja sinne ei oteta alle 3-vuotiaita. On joitakin ryhmiksiä, mutta ei niihin kaikkiihin niin vain pääse lasta viemään jos ei ole autoa ja työpaikka voi olla ihan eri suunnalla. Kyllä suurin osa alle 3-vuotiaista on täällä pph:lla hoidossa.

Se on varma, että ei ole jatkossa enää jonoa pph:lle pääsemiseksi. Loppujen lopuksi on TOSI paljon perheitä, joissa ei voida sitoutua max 8h hoitopäiviin, johan se on normaalin työpäivän pituus ilman matka-aikoja. Onnistuu vain, jos vanhemmilla on mahdollisuus toisella viedä ja toisella hakea ja liukuma työpaikalla on aika pitkä, että matkoineen pystyy limittämään max 8h päiviksi.

Kyllä pph:t saavat edelleenkin tehdä ylitöitä, mutta ylitöihin ei ole pakko suostua. Varmasti suurin osa tulee tekemään 8 - 9-tuntista päivää, kun tähän asti ollaan tehty keskimäärin 10-tuntista työpäivää. Ylityöt saa joko vapaana tai rahana, ja vapaat pyritään sijoittamaan lomien yhteyteen. Ihan turhaan tosiaan panikoitte.

itse ihmettelen kahdeksaa tuntia juurikin kuten yllämainittiin, 8 tuntia on normaali työpäivä ja siinä missä pph:lla se alkaa ja loppuu tasalta, hoidokkien vanhemmilla tulee työmatkat siihen päälle. ja oma työaikani on 8 tuntia + tunnin ruokatauko, eli olen sidottu työpäivääni yhdeksäksi tunniksi.

Oikeasti on muuten aika järkyttävää, etteivät perhepäivähoitajat ole olleet tuon lain piirissä jo aikaisemmin.
Kyllä kuule ne päiväkoditkin kesällä ja joulun aikaan ja joskus muinakin loma-aikoina ovensa sulkevat ja lapset menevät päivystävään hoitopaikkaan.
Jos lapsi on niin pieni ja helposti järkyttyvä, ettei muutoksia kestä on hänen paikkansa kotona vanhemman hoivissa.

Turhaan huolestutte. Kyllä niihin meidän tuleviin etuihin löytyy monta porsaanreikää eli ei niitä vapaita eikä liioin ylityökorvauksia meille tule. Kunnat ottaa käyttöön puolenvuoden/vuoden tasausjakson ja silloin ylityöt uppoaa milloin mihinkin (arkipäiväpyhään yms.) Esimies on se joka saa päättää sen pidetäänkö vapaana vai maksetaanko meille 35% korotettu ylityöpalkka, siis jos puolen vuoden tarkastelun jälkeen nyt mitään enää jää. Eli ei jää! Että repikää siitä!

tuo on hienoa että laki tulee viimein.
mutta olisi vielä hienompaa jos homma ei menisi niinkuin pph asian sanoi, mikä on valitettavan totta, ainakin meidän kunnassa.
meillä ollaan siinä onnellisessa asemassa että lapsella tulee max.7h hoitopäiviä kunhan joskus menee hoitoon. ja mahtaa mennä tutulle perhepäivähoitajalle jolla on kaksi edellistäkin ollut.

Mulla on lapset PPH:lla ja mun mielestä on reilua että hänen työolonsa paranevat. Mulla tuo 40h hoitoaika ei ole riittänyt ja se tarkoittanee sitä, että lapset ovat tulevaisuudessa silloin tällöin läheisessä tarhassa "varahoidossa".

Uskon, että se on lapsille kivaa vaihtelua.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen..;23601752:

No etkö ymmärtänyt sitä, että lastasi EI kiikuteta sinne tänne hoitoon. Ja kaikkien jotka eivät hoida itse lapsiaan, on vain yksinkertaisesti sopeuduttava siihen, että lapsella EI ole vakaat olot.

Elähän ap ressaa. Näinhän sitä uhotaan, mutta todellisuudessa me tehdään yhtä pitkää pv kuin tähänkin asti, ja ylityöt maksetaan rahana, siitä olen aika varma - ainakin meidän kunnassa näin!!

Meillä ainakin tuo tarkoittaa että saan ylitöistä perempaa palkkaa. Olen tehnyt parhaimmillaan 13 tunnin työpäiviä ja ihan normi tuntipalkalla. Nyt saan korotetun korvauksen ylityötunneista niinkuin muillakin aloilla väki saa. Meillä ei ainakaan voi vapaina ottaa, pieni kunta ja hoitopaikat täynnä.

Meillä hoitopäivät ovat 8h tai alle eli ei menisi yli 40vko/h, Eli kodinomaisesta, rauhallisesta perhepäivähoidosta tulee yhtä painajaista pienelle (alle 2v) lapselle, kun välillä on hoidossa tutussa paikassa, kohtaa taas täysin vieraassa jne. Tämähän on ihan peestä! Mikä järki???????

Meidän pitää varmaan hakea sitten päiväkotipaikka, joka pysyy aina samana. Onhan sekin parempi, kuin hoitopaikka joka vaihtuu vähän väliä sen mukaan, onko perhepäivähoitajalla ollut yli 40h/vko. Siis perhepäivähoitohan pitäisi just olla se paras vaihtoehto

Miksei pph:lle voi määrätä työaikaa 8-16 ja jos siihen ei vanhemmat pysty, niin muu hoitomuoto. Kelle se on paras vaihtoehto, että pph on välillä töissä ja usein sitten extravapailla?

Eiku eiku 'paras' vaihtoehto alle 2vee lapselle on oma koti ja välillä vaikka kerho. Onhan se aivan kauheata jos joutuu uhrautumaan ja järjestämään omaa elämää lapsen hoitoaikataulun mukaan.

Mainio vaihtoehto olis et pph sais tuplapalkan yli8t menevästä ajasta ja se maksettais suoraan uraäitien ja isien taskusta.

No etkö ymmärtänyt sitä, että lastasi EI kiikuteta sinne tänne hoitoon. Ja kaikkien jotka eivät hoida itse lapsiaan, on vain yksinkertaisesti sopeuduttava siihen, että lapsella EI ole vakaat olot.

Meidän kunnassa kaikilla perhepäivähoitajilla päivät on tällä hetkellä 9-12 tuntisia. Olemme itse saaneet niiden pituuteen vaikuttaa ja teemme ihan tyytyväisinä pitkää päivää, vaikka emme saakaan mitään ylityökorvauksia, pelkän tuntipalkan vaan.

Nyt kuitenkin tilanne muuttuu. Ylityöt kuulemma on pakko pitää vapaana. Eli siis laskimme, että 12 tuntia töitä tekevällä tulisi vuodessa pelkästään ylityövapaita n. 4 kk ja siihen vielä lomat päälle. Eli siis lapsi olisi hoidossa koko vuoden aikana vaan 6kk. Mitenkäs tällaiset lomat ympätään joululoman yhteyteen?

Olemme tosi huolissamme varsinkin pienimmistä lapsista, jotka eivät todellakaan suhtaudu muutoksiin jokainen samalla lailla. Sitä varten perheet ovat meidät valinneet, että hoitopaikka psyisi samana ja myös hoitaja.

Olen yrittänyt ottaa selvää, eikö asialle voisi tehdä jotakin, mutta tuntuu, että mistään ei löydy ihmistä, joka toisi jotain järkeä tähän tilanteeseen. Kunnallinen PPH-järjestelmä romutetaan, eihän kukaan enää halua tuoda lastaan hoitoon heittopussiksi.

Mielestäni yksi järkevä ratkaisu olisi, että hoitajat voisivat edelleen halutessaan tehdä pitkää päivää ja vaikuttaa itse siihen, maksetaanko ylityöt vapaana vai rahana.

[QUOTE="PPH";23712501]Meidän kunnassa kaikilla perhepäivähoitajilla päivät on tällä hetkellä 9-12 tuntisia. Olemme itse saaneet niiden pituuteen vaikuttaa ja teemme ihan tyytyväisinä pitkää päivää, vaikka emme saakaan mitään ylityökorvauksia, pelkän tuntipalkan vaan.

Nyt kuitenkin tilanne muuttuu. Ylityöt kuulemma on pakko pitää vapaana. Eli siis laskimme, että 12 tuntia töitä tekevällä tulisi vuodessa pelkästään ylityövapaita n. 4 kk ja siihen vielä lomat päälle. Eli siis lapsi olisi hoidossa koko vuoden aikana vaan 6kk. Mitenkäs tällaiset lomat ympätään joululoman yhteyteen?

Olemme tosi huolissamme varsinkin pienimmistä lapsista, jotka eivät todellakaan suhtaudu muutoksiin jokainen samalla lailla. Sitä varten perheet ovat meidät valinneet, että hoitopaikka psyisi samana ja myös hoitaja.

Olen yrittänyt ottaa selvää, eikö asialle voisi tehdä jotakin, mutta tuntuu, että mistään ei löydy ihmistä, joka toisi jotain järkeä tähän tilanteeseen. Kunnallinen PPH-järjestelmä romutetaan, eihän kukaan enää halua tuoda lastaan hoitoon heittopussiksi.

Mielestäni yksi järkevä ratkaisu olisi, että hoitajat voisivat edelleen halutessaan tehdä pitkää päivää ja vaikuttaa itse siihen, maksetaanko ylityöt vapaana vai rahana.[/QUOTE]

ole mahdollista molemmat vapaat ja korvaukset?

ohjaaja ja pomo on kääntynyt siihen suuntaan että pph hoitajat loppuu kunnasta tällä menolla. He keiden pitäis olla hoitajien puolta ovat kääntäneet selkänsä ja vaivoin yrittävät selvitellä asioita. siis missään muussa työmuodossa ei ole tullut tälläistä haloota. Mikä pph:t erottaa muista kunnan työntekijöistä ettei heille voisi maksaa kunnon palkkaa????

Yhteistyössä