Että ottaa päähän nuo palkkaerot!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lara84"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lara84"

Vieras
Mieheni tienaa melkein 2 kertaa enemmän kuin minä. Hän tekee sähköhommia ammattikoulupohjalta. Minä taas olen palvelualalla ammattkorkeakoulupohjalta esimiestehtävissä. Penteleen mies tienaa 2 viikossa melkein saman kun minä koko kuussa. Jotenkin tuntuu hmmmm... epäreilulta. Mies vasta aloitti ja saa vielä harjottelijan palkkaa, minä taas ollut samassa paikassa jo useamman vuoden. Vai ei ole muka naisen euro 80 senttiä!!!??? Mun mielestä se on jotain 50 senttiä! Anteeksi avautuminen...

niin tai sit sä oot vaan paskalla alalla!!! kyl se nainenki sais sähkö hommis huomattavasti enenmmän kun jossain keittiö tai siivous hommis. (ite myös siis palvelu alalla) ja mies raksa alalla ja myös mies saa huomattavasti enemmän rahaa.

Jos nyt oikeasti haluat vertailla naisten ja miesten välisiä palkkaeroja niin vertaa samasta työstä maksettavia palkkoja toisiinsa. Kyllä mä tunnen miehiä jotka tienaavat vaimoansa vähemmän. Loppupeleissä se on melko pitkälle ammatinVALINTAkysymys paljonko tienaa.

Olen käynyt seuraavat koulut:

Peruskoulu 9v
Lukio 3v
Sairaanhoito-opisto: 3,5v (sairaanhoitaja)
Yliopisto 5v (valtiotieteiden maisteri)

Eli pakollisen peruskoulun jälkeen olen opiskellut 11,5v. Palkkani sosiaalityöntekijänä on 2504e/kk. Saan vähemmän palkkaa kuin bussikuskit. Revi siitä!

Eikö se ole ihan yleisesti tiedossa, että monella alalla duunarit tienaa enemmän ku esimiehet? Ja varsinkin sähkärit ja putkarit, joille hommia on niin paljon ku kerkee vaan tekemään.
Mulla ei ole ammatillista koulutusta ja teen 30h viikossa, käteen jää 1800e. Ei se koulutus mitään meinaa kaikilla aloilla, hyvä mäihä, hyvä firma, hyvä palkka.

Jo sä menisit kans sähkäriksi, tienaisitte sitten saman verran.
Eihän se tietenkään ole aina koulutuksesta kiinni(eikä varsinkaan sukupuolesta) paljonko tienaa. Joillakin aloilla tienaa enemmän kuin toisilla. Älkää oikeasti viittikö joka asiaan repiä noita tasa-arvojuttuja.

[QUOTE="joopajoo";23624583]Olen käynyt seuraavat koulut:

Peruskoulu 9v
Lukio 3v

Eli pakollisen peruskoulun jälkeen olen opiskellut 11,5v. Palkkani sosiaalityöntekijänä on 2504e/kk. Saan vähemmän palkkaa kuin bussikuskit. Revi siitä![/QUOTE]

Just tällaiset on ihan käsittämättömiä!! Bussikuskit on miehiä, sosiaalityöntekijät naisia... siinä vissiin selitys.

[QUOTE="Lara84";23624614]Just tällaiset on ihan käsittämättömiä!! Bussikuskit on miehiä, sosiaalityöntekijät naisia... siinä vissiin selitys.[/QUOTE]
Vai olisiko syynä se, että sosiaalityöntekijät työskentelee yleensä julkisella sektorilla ja bussikuskit yksityisellä?

[QUOTE="vieras";23624600] Ja varsinkin sähkärit ja putkarit, joille hommia on niin paljon ku kerkee vaan tekemään.[/QUOTE]

Vastapainona hyvä muistaa että iso osa raksa-alan duunareista joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle melko varhain. On erittäin kuluttavaa työtä fyysisesti ja monesti joutuu työskentelemään kuramontussa taivasalla. Itse ainakin mielelläni siistissä sisätyössä tienaan hieman vähemmän.

[QUOTE="Lara84";23624614]Just tällaiset on ihan käsittämättömiä!! Bussikuskit on miehiä, sosiaalityöntekijät naisia... siinä vissiin selitys.[/QUOTE]

Tunnen lukuisia sosiaalityöntekijöitä ja kyllä siellä on miehiäkin. Ja bussissa joka toinen aamu on naiskuski.

NO valitettavastihan se asia on sitten vielä niinkin, että jos ap kouluttautuisi miehensä ammattiin ja vaikka pestautuisi samalle työpaikallekin miehensä kanssa, hän saisi SILTI vähemmän liksaa. Esimerkiksi TAYS:n miespuoliset sairaanhoitajat tienaavat naisia enemmän. Tämä käy tilastoista ilmi, tutkailimme niitä juuri työelämän tutkimukseen liittyvään aineistoon tutstuessamme. Mitään perustetta sille ei ole. Olisin kuitenkin olettanut, etä kuntatyönanatajat maksavat yhtenäistä palkkaa ja erot näkyvät vain yksityisillä työnantajilla.

Eroa osittain selittää se, että miehillä on mahdollisuus ja halu tehdä ehkä ylimääräisiä tunteja, mutta ei se systemaattisena virheenä läpi mene. Miksi miehet siis saavat sitten tehdä ensisijaisesti ne sunnuntaiyöt, joista saa moninkertaista rahaa, ja maanantaiaamut jää naisille?

Toinen järkyttävä rakenneseikka suomalaisessa työelämässä on 90-luvun laman seurauksena tapahtunut teollisuustyöpaikkojen alasajo. Silloin tuhannet ja tuhannet teollisuudessa työskentelevät miehet jäivät työttömiksi, eivätkä he osanneet tehdä enää muuta. Eli olivat olleet 30 vuotta vaikka jollakin samalla teollisuuskoneella, ja sitten se loppui. Ei heillä ollut osaamista muuhun enää.

No, tuli pienteknologiaa ja palvelualan työtä, ja kouluttautuminen roihahti täyteen volyymiinsa. Vaadittiin korkeita koulutuksia jotta pääsi työhön. Naiset olivat siinä vaiheessa jo korkeammin koulutettuja kuin miehet, ja paljon koulutettuja naisia oli lamassa jäänyt työttömäksi esim. pankkialalta ja kunta-aloilta, joissa työskenteli miltei yksinomaa naisia.

Ja sitten, vaikka korkeasti koulutettuja naisia jäi työttömäksi siinä missä duunarimiehiäkin, ei tämä asetelma ole uudelleentyöllistymisen kannalta lainkaan suosinut naisia. Päinvastoin. Akateeminen työttömyys kohtaa edeleen etenkin naisvaltaisilla aloilla, ja epätasa-arvo sukupuolten välillä vai kasvaa.

Vielä yksi esimerkki on se, että tampereen yliopistosta valmistuneista tohtoreista alkaa olla jo yli 70% naisia, mutta professuurit menevät kaikki miehille. Tämä on ollut säännönmukainen linja jo vuosia.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="heh";23624627]Vastapainona hyvä muistaa että iso osa raksa-alan duunareista joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle melko varhain. On erittäin kuluttavaa työtä fyysisesti ja monesti joutuu työskentelemään kuramontussa taivasalla. Itse ainakin mielelläni siistissä sisätyössä tienaan hieman vähemmän.[/QUOTE]

Sittenhän se on loppujen lopuksi siinä mitä itse viittii rueta tekemään.
Mihin perustuu väitteesi, että iso osa raksa-alan duunareista joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle?
Fyysinen työ rankkaa, mutta jos on kuntoa ja osaa levätä, niin ei se sen kummempaa ole, kun 8h istua tietokoneen ääressä tai seistä kassalla.

[QUOTE="joopajoo";23624583]Olen käynyt seuraavat koulut:

Peruskoulu 9v
Lukio 3v

Eli pakollisen peruskoulun jälkeen olen opiskellut 11,5v. Palkkani sosiaalityöntekijänä on 2504e/kk. Saan vähemmän palkkaa kuin bussikuskit. Revi siitä![/QUOTE]

Olisit sitten ryhtynyt bussikuskiksi. Dösäkuski tienasi sun koulutusaikana asunnon hinnan ja voi nyt käyttää palkkansa huvitteluun kun sinä taasen lyhennät sitä asuntolainaa. Elämä on...

[QUOTE="vieras";23624632]Tunnen lukuisia sosiaalityöntekijöitä ja kyllä siellä on miehiäkin. Ja bussissa joka toinen aamu on naiskuski.[/QUOTE]

No just. Googletappa hieman.
Bussikuskeista naisisa 3%
Sossuista miehiä 9%

Sopii miettiä mikä on nais-tai miesvaltainen ala uudelleen.

[QUOTE="vieras";23624657]Olisit sitten ryhtynyt bussikuskiksi. Dösäkuski tienasi sun koulutusaikana asunnon hinnan ja voi nyt käyttää palkkansa huvitteluun kun sinä taasen lyhennät sitä asuntolainaa. Elämä on...[/QUOTE]

Niin olisi pitänyt, muttei busasinkuljettaminen kiinnosta. Ja onneksi miehellä on sen verran parempi palkka, että se lyhentää meidän asuntolainaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23624624:
Vai olisiko syynä se, että sosiaalityöntekijät työskentelee yleensä julkisella sektorilla ja bussikuskit yksityisellä?
Ja bussikuskeilla yleensä vuorotöitä, jotka tuovat hyvät lisät verrattuna sosiaalityöntekijöihin. Erot julkisen ja yksityisen sektorin välillä toki suuria, tosin joissain valtion laitoksissa on työtehtäviä, joiden pitää kilpailla yksityisen sektorin kanssa jolloin palkka on kilpailukykyistä.

Samassa työstä pitää toki maksaa samaa palkkaa, mutta aina se ei katso koulutuksen pituutta ikävä kyllä. Itse olen paperitehtaalla todistanut, että ihan kunnon palkat sinne on liitto neuvotellut :D

Yksi riemukas esimerkki: Aikanani opiskellessani Piramkissa kätilöksi, oli koulutuksemme 4,5-vuotinen ammattikorkeakoulututkinto. Olisin valmistunut kätilön ammattiin, ja silloinen TES:n mukainen lähtöpalkkani olisi ollut sellainen, että olisin saanut nettona käteen reilusti alle 2000 euroa kuukaudessa. Huomatkaa, kolmivuotinen lukio, ja siihen 4,5 vuotta korkekouluopintoja päälle.

Viereisessä rakennuksessa opiskelivat miehet AMK-insseiksi. Heidän koulutuksensa kesti joillakin vain 3 vuotta. Lähtöpalkka alkoi heti kärkeen kolmosella.

Veljeni on AMK-insinööri, oman alansa työssä, ja tienaa suunnilleen tasan kaksinkertaisen määrän hoitotyön koulutuksen käyneisiin verrattuna.

Lisäksi kätilöillä on useimmiten kolmivuorotyö.

Joten itse sanoin kiitos ei. Ja valmistun pian yliopistosta. Sekään ei takaa yhtään mitään, mutta eipä tarvitse ainakaan yötyötä tehdä.

Viimeksi muokattu:
Kaiutin: Moni hoitoalalla oleva mies hakeutuu tehtäviin, joissa on enemmän "äksöniä". Ts teholle, leikkaussaliin ja ensiapuun. Myös kuntapuolella on mahdollista maksaa suurempaa palkkaa työn vastuullisuuden mukaan eli teholla voi saada suurempaa palkkaa kuin vaikkapa geriatrisella osastolla. Ja tosi on myös tuo, että miehet ihan mielellään tekevät niitä vuoroja, joista saa eniten rahaa. Naiset taas monasti ovat mieluummin sunnuntain perheensä kanssa kuin töissä. Muistan itse aikoinaan, kun olin vielä perheetön, niin ihan mielellään perheelliset antoivat pyhävuorot niille, joilla ei ollut pyhänä parempaakaan tekemistä kuin olla töissä.

Yhteistyössä