Mikä teitä oikein ärsyttää korkeakoulutetuissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mikä rassaa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="niin";23637077]Ja kukaan ei halua kommentoida tällaista asetelmaa?[/QUOTE]

Nykyään ihmisille lähes kaikille tärkeintä on raha. Joten he naureskelevat, jos opiskelee korkeakoulutetuksi köyhäksi, jos itsellä on peruskoulupohjalta onnistunut yritys.

Sitten on se pieni promille, joille jokin muu asia elämässä on tärkeämpää kuin raha.

Alkuperäinen kirjoittaja selvennystä vielä kaipaan;23637027:
Niin on luopunut, mutta samalla suomalaista koulutusjärjestelmää pidetään myös erittäin laadukkaana ja toimivana.

On toiminut joo, mutta tässä mitataan vain ala-aste ja yläasteikäisten ja mahdollisesti lukiolaisten menestymistä. Yliopisto- ja korkeakoulutasolla tulee rajusti muilta mailta kuonoon.

Alkuperäinen kirjoittaja selvennystä vielä kaipaan;23637027:
Ja miten sitten opiskelija voisi hankkia nämä lähtötason tiedot ja taidot? Tarkoitan nyt sitä, että vaikka kuinka olisi soveltuva alalle, niin opiskelu ei ole pelkkää lahjakkuutta ja soveltuvuutta. Pitää olla kykyä opiskella ja analysoida lukemaansa. Sitähän se lukio juuri tarjoaa.

Niin niin, mutta tarviiko siinä lukion päätteksi olla vielä ylioppilaskirjoitukset? Eivät ne enää vaikuta opiskelijan oppimiseen millään tavalla. Aivan samanlaiset tiedot ja taidot se opiskelija sieltä lukiosta saa, vaikka ylioppilaskirjoituksia ei olisikaan.

Nykypäivänä moni pääsee yliopistoon tai korkeakouluihin, vaikka ei olisi ylioppilas ollenkaan. Tämänkään vuoksi en siis pidä ylioppilaskirjoituksia juuri minään. Ylioppilaskirjoitukset ovat vain pelkkä jäänne esihistorialliselta ajalta.

[QUOTE="vieras";23637029]Kauittimella on kyllä aivan turha koittaa selittää, että "tahallaan" kirjoittaa huonosti. Jos osaa oikeasti äidinkieltä hyvin niin kirjoittaa myös AUTOMAATTISESTI oikein ;) Kirjoitan itsekin nopeasti ja puhekieltä ja olen matalasti koulutettu, mutta ainakin osaan paremmin äidinkieltä kuin sinä. :)[/QUOTE]

Vau, sulla meni Kaiuttimen pointti ohi niin että vilahti.

[QUOTE="viera";23637074]Mitäs touhuat/teet- ja miten niin se liittyy koutuksen kysymiseen?

Mulla on tapana sanoa että teen talouspuolen hommia, kirjanpitoa ja sen sellaista. Multa ei ole ikinä udeltu koulutusta enkä sitä myöskään mainosta. Enkä itsekään ole koskaan keneltäkään kysellyt koulutustaustaa sen enempää kuin kuullut sitä kenenkään muunkaan kysyvän.

Mä olen aina ihmetellyt mistä ihmeestä kaksi ventovierasta ihmistä saavat viidessä minuutissa selville toistensa koulutuksen. Kyllä tuollainen liittyy paljon enemmän siihen että oma itsetunto on muodostunut sen koulutuksen kautta eikä muun elämän ympäriltä.[/QUOTE]

SIten se liittyy, että kun vastaan, että opiskelen tai kerron, mitä teen työkseni, niin vastapuoli esittää jonkun jatkokysymyksen ja jopa haluaa tietää, mistä olen oikein valmistunut, kun olen päässyt tuollaisiin töihin. Siinähän se selviää aika nopeasti. Vai pitäisikö mun vältellä ja kierrellä, kun kysytään?

Monesti juuri tuo aihe vaan tuntuu olevan sellainen helppo avaus, jos ensimmäistä kertaa juttelee jonkun kanssa, ainakin itse olen monesti törmännyt tuohon. Tuskinpa siinä sen suurempia itsetunto-ongelmia on takana kysyjällä kuin vastaajallakaan:D

[QUOTE="viera";23637074]Mitäs touhuat/teet- ja miten niin se liittyy koutuksen kysymiseen?

Mulla on tapana sanoa että teen talouspuolen hommia, kirjanpitoa ja sen sellaista. Multa ei ole ikinä udeltu koulutusta enkä sitä myöskään mainosta. Enkä itsekään ole koskaan keneltäkään kysellyt koulutustaustaa sen enempää kuin kuullut sitä kenenkään muunkaan kysyvän.

Mä olen aina ihmetellyt mistä ihmeestä kaksi ventovierasta ihmistä saavat viidessä minuutissa selville toistensa koulutuksen. Kyllä tuollainen liittyy paljon enemmän siihen että oma itsetunto on muodostunut sen koulutuksen kautta eikä muun elämän ympäriltä.[/QUOTE]

Öö... No kyllä se ammatti aika paljon voi kertoa siitä koulutuksesta.

Höpsis! Eikai nytkukaan kysele toisten ihmiset koulutuksia tai kouluttamattomuuksia tavatessaan ekaa kertaa. Johan sellainen on outoa käytöstä. Kylläpähän silloin jutellaan ihan muista asoista.

Alkuperäinen kirjoittaja ei meillä kyllä;23637159:
Höpsis! Eikai nytkukaan kysele toisten ihmiset koulutuksia tai kouluttamattomuuksia tavatessaan ekaa kertaa. Johan sellainen on outoa käytöstä. Kylläpähän silloin jutellaan ihan muista asoista.

Meillä taas se on ihan tavallista, mutta ollaankin tällaisia nuoria kaupunkilaisia, joiden keskuudessa opiskelu on hyvin yleistä.

[QUOTE="vieras";23637171]Meillä taas se on ihan tavallista, mutta ollaankin tällaisia nuoria kaupunkilaisia, joiden keskuudessa opiskelu on hyvin yleistä.[/QUOTE]

Niinpä niin. Riippuu niin porukasta. Joskus se keskustelu tosiaan lähtee käyntiin kyselemällä vaikka sitä koulutusta. Toisinaan taas ensimmäinen asia on bb-nobodyn uudet tissit tai tuksun häät.

No nyt kyllä nyrjähtää joko silmät tai psyyke, kun joudun katsomaan itseäni nenänvartta pitkin.
On siis yliopisto-opinnot puolessa välissä, sitä ennen työskennellyt vuosikausia lähihoitajana...

Mutta tosiaan, olen saanut osakseni outoja katseita ja ällistystä näiltä molemmilta ryhmiltä joihin kuulun. Olen vaan aina yrittänyt ajatella et nää pällistelijät on niitä oman ryhmänsä mänttejä, ja keskittänyt huomioni niihin joiden kanssa mulla on oikeasti jotain yhteistä ohi koulutustaustan. Sellaisiakin löytyy onneksi.

Olet varmaan se sama ihminen joka jaksoi eilisessä keskustelussa jankata siitä kuinka korkeakoulutettuja tällä palstalla niin parjataan ja kadehditaan. Vaikka tosiasiassa kukaan ei sellaista edes sanonut. Mutta niinhän se on, ei voi kauhalla ottaa jos on lusikalla annettu....

Riippu ihan porukasta tuleeko koulutustausta esille vai ei. Opiskeluaikoina, siinä kahdenkympin paikkeilla oli ihan luonnollista kysyä opiskeluista tai työskentelyistä. Sellasta small talkia mistä on hyvä lähteä liikkeelle. Nyt kun on äitiyslomalla niin useimmiten puhe lähtee liikkeelle luonnollisesti lapsista. Itse havahduin juuri eilen siihen etten todellakaan tiedä mitä eräs äitikaveri, jonka olen tuntenut jo kolme vuotta, tekee työkseen. :D

Itse karsastan kovin ihmisten älykkyyden tai sivistyksen mittaamista pelkästään koulutukseen perustuen. Omissa kavereissani jotka olen tuntenut lapsuudesta asti, on sekä yliopiston käyneitä että lukiopohjalta työelämään siirtyneitä, kaikkea grillimyyjästä tekniikan tohtoriin. Töissä tulee eri koulutustaustaisten ihmisten kanssa kahviteltua ja sekin on hyvin virkistävää ja opettavaakin. Yleisesti olen huomannut että vain sellaiset ihmiset joilla on itsetunto-ongelmia halveeraavat muita koulutuksen -joko liian korkean tai liian matalan- vuoksi.

Mä vierastan ääriryhmiä sekä matalasti koulutetuissa ja korkeasti koulutetuissa. Siis nämä stereotypiat, että korkeasti koulutetut ovat nirppanokkaisia snobeja, joiden elämäntehtävä on olla erinomaisia ja nostaa itsensä jalustalle, olla tämän maan eliittiä.

Joo, onhan näitä oikeastikin, mut onneksi tuo yliopisto-opiskelu on tässä maassa niin tavallinen ja kaikille mahdollinen asia, että harvemmin tällaiseen törmää. Maissa, joissa koulutus on mahdollista vain rikkaiden lapsille lukukausimaksujen tähden tuohon liittyy vielä enemmän kaikkea vastenmielistä vastakkainasettelua ja eriarvoistamista. Nämä snobit sitten pysyttäytyvät vain omissa piireissään ja pitävät keskenään viininmaistajaisia ja kehuvat toisiaan. Naiset ovat pukeutuneet kotelomekkoihin ja silmälaseihin ja keskustelevat feminismistä ja miehet slipovereissaan kvartaalitaloudesta. PUnaviiniä maistellen tietty.

Sitten taas nämä amikset ja peruskoulupohjaiset, jotka pitävät kouluttautuvia tylsinä, käytännöntaidottomina ja ylpeinä, joille ei voi puhua mitään, kun sieltä tulee kuitenkin vastukseksi jotain ihan hepreateoriaa, josta "normaali ihminen" ei voi tajuta mitään.

Nämä tyypit usein istuvat hirnumassa toinen toistaan typerämmille jutuille pikkukylänsä abc-asemalla ja taivastelevat sitä, miten timo soini on hieno mies ja vihreät pilaavat tämän maailman touhuillaan kiitos-paisat päällään.

Ainoita arvostettavia asioita ovat raskas käytännön työ ja veteraanit ja suomalainen koskenkorva, jota sitten juodaan viikonloppuisin ihan urakalla. Muut ovat normaalin suomalaisen arjesta mitään tietämätöntä eliitiiä, joka aiheuttaa vain vääryttä eikä tiedä mistään mitään muutenkaan.

Naispuolinen vastine tälle tyypille lienee pirjoliisa, joka on kiinnostunut lähinnä BB-julkkisten seikkailuista ja työkaverin uudesta autosta, kateellisena tietty. Lehtiä ei jaksa lukea, kun ne ovat niin tavattoman tylsiä, paitsi seiska. Niin, ja perussuomalaiset jyrää ja mamut tietty kaikki kotiinsa, kun ne vaan raiskaa ja on varmaan pedofiilejakin. Kyllä se timo on vaan hieno mies. Mihinkään asiaan tämä tyyppi ei jaksa oikein perehtyä syvällisemmin ja kaikki on sitä, miltä se ensisilmäyksellä näyttää.

AP:n alkuperäiseen viestiin liittyen: ei korkeakoulutetut ärsytä minua. Olenhan sellainen itsekin. Kuten muutama muukin on jo aikaisemmin vastannut, myös minä usein välttelen koulutustasostani puhumiseta. Koulutustasollani ei ole minulle sen suurempaa merkitystä, eikä se mielestäni myös muillekaan kuulu. Koulutukseni liittyy lähinnä asioihin joita olen halunnut tähän mennessä tehdä tai mitä haluan tulla elämässäni myöhemmin tekemään. Muiden koulutuksesta en myöskään ole kiinnostunut.

Minulle elämän todella tärkeät asiat ovat sen sijaan aivan jotain muuta. Jos koulutusasia nousee joskus keskusteluissa esiin, niin sanon yleensä että olen opiskelija. Tohtorikoulutettava kun olen niin en siis valehtele. Jos tarkennusta pyydetään niin mainitsen mihin alaan koulutukseni liittyy. Näin pystyn usein välttämään koulutukseni muille mahdollisesti aiheuttamat traumat.

Itse olen naimisissa miehen kanssa jonka koulutukselliset meriitit ovat ammattikoulutasolla. Hän on minulle maailman rakkain ja fiksuin mies.

[QUOTE="niin";23637077]Ja kukaan ei halua kommentoida tällaista asetelmaa?[/QUOTE]

Mä kommentoisin tätä asetelmaa mielelläni. Tuo on totta ja aika nurinkurista, jos ajatellaan, että työ on iso osa ihmisen elämää ja identitettiä. Tosin työn merkitys on muuttunut huomattavasti vuosien saatossa, mutta...

Kuitenkin, mä ainakin valitsin koulutusohjelmani kahden asian perusteella:
a) mitä on se TYÖ, jota haluan tehdä? ja sen mukaan sitten aloin miettiä, minkälaista kouluttautumista ko. tehtävissä toimiminen voisi vaatia.
b) alan työllisyystilanne.

Palkkaus on ok mutta saman verran koulua käyneillä on kyllä miesvaltaisilla aloilla etenkin huomattavasti parempikin palkka.

Itse siis ajattelen niin, että käyn koulun siksi, että saan tehdä työtä, josta pidän. J0s vaikka saisin viisvuorossa Nokian renkailla tai paperitehtaalla 3000 kuussa aivottomassa liukuhihnatyössä, höyryisessä tehdashallissa, en haluaisi tehdä sitä. Mutta jos saan kouluttautumiseni ansiosta tehdä työtä, jonka sisältö on mielekästä ja sytyttää minut, uhraan mielelläni kouluttautumisvuodet sen eteen -vaikka saisin saman rahan kuin paperimiehet tai Saarioisten varastomiehet.

Tuosta pääsykokeiden poistamisesta... Mä olen sitämieltä että se olisi hyvä ratkaisu että poistettaisiin pääsykokeet kokonaan ja otettaisiin Suomessakin käyttöön "amurikan malli" eli kaikki pääsee yliopistoon/korkeakouluun opiskelemaan, mutta jos sielä ei pärjää niin armotta ulos. Mun mielestä tuo systeemi olisi paljon parempi, kuin se että nykyään pääset mihinkä tahansa sisälle jos sulla on tarpeeksi hyvä ulkoaoppimiskyky, tuolla järjestelmällä opiskelijoina olisi vain ne jotka OIKEASTI soveltuvat alalle.

[QUOTE="Lissu";23636933]Hassua jos tosiaan joissakin porukoissa tuollaisesta tulee ongelma. :) Mun tuttavapiiriin kuuluu kaikenlaista koulutusta perusduunarista professoreihin, enkä mä ainakaan edes mieti koko asiaa kun nähdään/keskustellaan. Jutellaan mistä milloinkin, en mä sitä jutunaihetta erikseen valitse koulutustaustan mukaan. :D
[/QUOTE]

peesi tähän.

Tuosta pääsykokeiden poistamisesta... Mä olen sitämieltä että se olisi hyvä ratkaisu että poistettaisiin pääsykokeet kokonaan ja otettaisiin Suomessakin käyttöön "amurikan malli" eli kaikki pääsee yliopistoon/korkeakouluun opiskelemaan, mutta jos sielä ei pärjää niin armotta ulos. Mun mielestä tuo systeemi olisi paljon parempi, kuin se että nykyään pääset mihinkä tahansa sisälle jos sulla on tarpeeksi hyvä ulkoaoppimiskyky, tuolla järjestelmällä opiskelijoina olisi vain ne jotka OIKEASTI soveltuvat alalle.

MIstähän aloittaisin. Noh, ensinnäkin, mistäs rahat tuohon jokaisen halukkaan koulutukseen? Amerikan systeemihän sinänsä ei ole edes kovin toimiva. Onko järkeä ottaa jo lähtökohtaisesti kyvytöntä porukkaa sisään, kouluttaa valtion rahoilla hetki ja potkia ulos? Näkisin myös, että yliopistojen taso kärsisi huimasti tuosta. Ja kuinka reilua se olisi yksilölle päästä ensin opiskelemaan ja jäädä sitten tyhjän päälle?

Suomalainen pääsykoejärjestelmä on itseasiassa erittäin toimiva ja reilu. Jokainen halukas voi hakea ja usein on vielä kiintiöt, joissa otetaan porukkaa sisälle pelkän kokeen perusteella eli jos paperit ovat huonot, niin silti on mahdollisuus.

Ja kyllä, soveltuvat pääsevät sisälle. Ja pääsykokeissahan testataan sitä korkeakoulukelpoisuutta ja se on myös paljon muuta kuin pelkkä soveltuvuus kyseiseen ammattiin. Se on kykyä omaksua ja soveltaa tietoa ja sitä on melko helppo mitata mm. soveltavilla kysymyksillä tietyn kirjan sisällöstä. Yliopistoonkin haettaessa on osattava ajatella, lukea ja kirjoittaa, tulkita loogisesti. Sitä niissä kokeissa mitataan.

Ja kyllähän ne pääsykokeet ovat paljon muutkain kuin ulkoaopettelua. Oletko ollut ikinä vaikka yliopiston pääsykokeissa? Tottakai tietyt asiat pitää osata myös ulkoa, mutta kokeet perustuvat kyllä lähinnä tiedon soveltamiseen. Anteeksi, mutta olet nyt hieman väärässä. Tokihan voi opetella vain ulkoa, mutta kuinka järkevää se on?

Mistä rahat? Amerikassa on lukukausimaksut, täällä ei.

Voi luoja. Sulla on ollut kyllä joka elämän osa-alueelle maailman loistavimpia ehdotuksia ja mielipiteitä, mutta että tämäkin vielä:D Pienellä miettimisellä toivottavasti löydät ainakin viisi eri syytä, miksi tämä ei voisi toimia tässä maassa.

En jaksanut kaikkea pitkästä ketjusta lukea, mutta periaatteessa: kyllä, jengiä ärsyttää hirveesti, jos on kouluttautunut yli oman porukkansa. eli kaikille useimmille hyvän perheen akateemisille ei tämä ole mikään ongelma, mutta olepa duunari, joka sitten päättää kokeilla siipiään - joutuu kyllä aika halveksittuun asemaan. Ja täällä palstallahan on oikein kunnia pilkata jotakin, joka on ohi oman luokkansa lähtenyt opiskelemaan. Rikkaat akateemisiksi ja köyhät duunareiksi - se on yhä Suomessakin periaate!

Minä huomaan tämän koulutettu-kouluttamaton kisman vain kaksplussalla. Johtuukohan se vain steriotypiavastastakkainasettelusta matalapalkkakotiäiti - rahanahnetyöäiti? Omassa lähipiirissä koulutus ei ole vaatimus seuroihin pääsemiseksi ja muutenkin keskustelut pyörivät ihan arkisissa asioissa. Toki myönnän, että ystäväpiirissäni on enemmän korkeakoulutettuja mutta se johtuu vaan siitä että opiskeluaikaiset ystäväni ovat yhä ystäviä ja kouluaikaiset ystäväni ovat valinneet (jotkut mutkienkin kautta) korkeakouluammatin.

Kaksplus on kyllä sellainen saippuasarja kuin olla ja voi :popcorn:

Puolensa ja puolensa. Kuitenkin tuo yliopistokoulutus, johon kaikki halukkaat pääsevät ja karsiutuvat sitten vuoden sisällä menestyksen perusteella on pitkäli eurooppalainen malli. Amerikassa puhuu raha, stipendit ja lukukausimaksut. On turhaa ajatella että kaikki lahjakkaat ovat Harvardissa: Siellä ovat ne, joiden vanhemmilla on nimeä ja vaikutusvaltaa, suvulla pätäkkää ja suhteita esim. stipendien järjestämiseen.

Mutta tuo keskieurooppalainen malli, jossa aloituspaikkoja on rajattomasti ja karsinta sitten vasta vuoden kuluttua, ei ole ongelmaton. Kun karsitaan opiskelijoita, heille pidetään tasokokeet, joissa arvioidaan opittua. Eli siis sitä voidaan verrata pääsykokeisiin. Erona on se, että Suomen mallissa opiskellaan itsenäisesti pääsykoekirja, eurooppalaisessa mallissa käydään vuosi yliopistoa jotta päästään tasokokeeseen ja karsintaan. Mitä siinä on hyötyjä Suomen järjestelmään verrattuna? Käydystä yliopistovuodesta ei ole mitään hyötyä, jos tulet karsituksi.

Tuo Suomen yliopistojen pääsykoejärjestelmä on mielipiteitä jakava. Moni sanoo, että se mittaa paineensietokykyä ja kykyä oppia ulkoa. No, ehkä niinkin, mutta mielestäni on ihan oikeutettua mitata opiskelijoiden motivaatio kouluun pääsemiseksi. Jos kaikki pääsisivät sisään, koulun arvostus kärsisi inflaation. Pääsykokeissa sovelletaan asioita, ja ne ovat huomattavasti vaativammat kuin esim. AMK:n pääsykokeet, vaikka AMK:ssa oli psykologiset tesiti ja ryhmähaastattelu kirjallisen osion lisäksi. Mutta niin sen pitääkin olla. Jos ihmisellä on motivaatio ja kyky akateemiseen amattiin tai riittävä halu tietyn tutkinnon suorittamiseen, niin kyllähän se sitten opettelee pääsykokeeseen vaadittavat asiat ja opettelee soveltamaan niitä.

Viimeksi muokattu:
Suomen systeemi on kyllä lähinnä oikeudenmukaista mitä voi. Itse Sveitsissä koulun käyneenä muistutan vaan, että suurimmassa osassa Keski-Eurooppaakin lapset rankataan jo viidenneltä luokalta alkaen. Jos et silloin pääse tiettyyn kouluun, niin on tikkaat pystyssä myöhemmänkin mahdollisuuden varalta.

Yhteistyössä