G
gsg
Vieras
En koska on todella villi, uhmaiässä ja ei edes uskaltaisi mennä ulos ilman minua. Ehkä viisivuotiaana voisi mennä, katsotaan.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Tuo on muuten todella kaksipiippuinen juttu.
Meidänkin lähellä asuu 2 lasta, jotka menevät heti kertomaan kotiin jos joku kiusaa.
Siinä on vaan se ongelma, että heille kiusaamisesta kanteluun riittää se, että joku toinen lapsi kävelee ohi, vilkaisee päin, sanoo jotain, tai vain elää & hengittää. He harrastavat myös sitä, että menevät esim. pihan leikkimökkiin tai kiipeilytelineeseen ja sanovat että tää on meidän eikä tänne saa tulla - ja kun muut lapset sitten sanovat että te ette niitä omista, mekin saadaan niissä leikkiä, niin kas kummaa taas on heitä kiusattu.
Ja koska vanhemmat eivät ole pihassa, niin he eivät tiedä mitä siellä on tapahtunut, ja tulevat ihan turhan takia rähisemään pihan lapsille siitä että taas on heidän lapsia kiusattu. Ihan helvetin rasittavaa!
hmmmn... no mä taisin itse olla jonkun 5-6 vanha kun sain alkaa liikuskella itsenäisemmin tossa oma piha-viereinen puistoakselilla, mutta meidän piha olikin varsinkin tuolloin tosi rauhallinen (suurin osa lapsiperheitä ja me lapset tultiin keskenämme hyvin toimeen. Ympäristö oli muutenkin turvallinen, ja puistossa taisin olla paljon sillain hoitoajan jälkeen, jolloin siellä oli vielä mun oma rakas pph, joka piti kyllä muakin silmällä. Plus että olin aika tottelevainen lapsi).... Mutta mun mielestä tollaset riippuu ensinnäkin ihan lapsesta, ja neljävuotias on mun mielestä vielä aika paljon pienempi kuin esim. 4-vuotias (esim. juurikin tänään vahtiessani yhtä 4-vuotiasta, sain huomata että vahinkoja ja unohduksia voi sattua ihan kenelle vain. Ei se ole kuin "hups vaan" kun lapsi unohtaakin pitää kunnolla keinusta kiinni ja tipahtaa maahan ja pahimmassa tapauksessa satuttaa itsensä kunnolla. Tai tekeekin jotain mitä ei saisi, vaikka periaatteessa olisikin tottelevainen lapsi...). Saatikka jos ei ole edes näköyhteyttä pihalle.
Eli et ole ylisuojelevainen.
Täällä toinen
Kas kun kukaan naapureista ei ole tullut sanomaan että hei, teidän XXX ei osaa yhtään puolustaa itseään, juoksee autotielle, ja me paimennamme häntä pihassa. Ei, vaikka jutellaan päivittäin naapureiden kanssa milloin mistäkin.
Eikä omaan silmäänkään ole tällaisia tilanteita osunut kun pihassa pyörin (en leikkipihassa, vaan kauempana, nähden kuitenkin sinne missä poika on). Eikä tuo ekaluokkalaisemmekaan ole vasikoinut veljestään tuollaisia asioita, vaikka rakastaakin vasikointia kun on velipojan tekosista kyse.
Johtopäätös, jonka minä teen, on se että tuo meidän 5 v osaa ulkoilla aivan nätisti pihassa itsekseen.
Mutta kai se sitten on ihan väärä johtopäätös. Ja naapuritkin vain vieraskoreita jotka eivät kehtaa sanoa miten asia oikeasti on.
En päästä. Ja kyllä ne 4-vuotiaat, jotka tuossa pihassa yksin ulkoilevat ovat sitten ihan meidän muiden vanhempien peräänkatsottavina. :/ Ei ne muista tai usko ettei autotielle saa mennä, vaikka vanhempansa ovatkin sen kieltäneet. Toisekseen nuo pienet tarvitsevat aika paljon valvontaa siinä miten he kohtelevat toisia lapsia ja miten toiset lapset kohtelevat heitä. Jos siinä ei ole ketään aikuista valvomassa, niin pihalla vallitsee kyllä viidakon lait ja esimerkiksi pienempiä sorretaan armotta. Kun taas aikuisia on vaikka pienen välimatkan päässä katsomassa vähän perään, jää hulluimmat ideat toteuttamatta ja ilkeilystä saa suoraa palautetta. Siinä on hyvä paikka opetella käytöstapoja ja fiksua toimimista muiden ihmisten kanssa, kun aikuisia on paikalla.