Laskisitteko 4-vuotiaan itsekseen kerrostalon pihaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä poika pääsi 5 vuotiaana yksin pihaan muiden poikien kanssa pelailemaan tms., mutta vain siksi, että asumme pientaloyhtiössä, jossa rauhallinen sisäpiha ja näköyhteys ikkunasta kokoajan.

Mä oon ainakin mielelläni vähän ylisuojeleva. En päästäisi 4-vuotiasta yksin kerrostalossa ulos missään nimessä.

[QUOTE="äiti";23640383]Tiedätkö sinä mitä siellä pihalla tapahtuu? Kun omat lapseni olivat alle kouluikäisiä, asuimme kerrostalossa, jossa jotkut vanhemmat päästivät pieniä, 3-6-vuotiaita lapsia yksin pihalle. Alla muutamia esimerkkejä siitä mitä näille lapsien elämässä tapahtui silloin, kun he olivat omillaan.

Näitä lapsia tuli vastaan läheiselle ostarilla, jossa baarien vakioasiakkaat mm. pitivät heitä lemmikkeinään (taputtelivat, örisivät, tupakka kädessä heiluivat vieressä).
Isommat lapset sotkivat heidän leikkejään, heittivät hiekkaa päälle ja opettivat mm. kiroilemaan.
Isommat lapset veivät heitä mukanaan esim koteihinsa (ei aina kaikkein turvallisimpiin koteihin).
Lapset juoksivat parkkipaikalle, tielle, kiipesivät katoille - moni liikkui siis hengenvaarallisissa paikoissa.
Kerran löysin yhden 5-vuotiaan kädestä palavan tupakan ja kun kysyin mistä hän on sen saanut, hän kertoi yhden sedän antaneen sen.

Minä menin pihalle aina lasten kanssa yhdessä, jolloin näin mitä siellä tapahtui. Ajoin tietenkin sellaiset isot lapset pois, jotka käyttäytyivät huonosti ja pidin huolta niistä lapsista, joiden vanhemmat olivat jättäneet pienet lapsensa heitteille pihallemme.

Itsenäisen oloinen ja kiltti lapsi voi ajattelemattomuuttaan tai vieraan ihmisen houkuttelemana joutua suureen vaaraan. Lisäksi lapset, jotka jätetään yksin selviämään,oppivat vääränlaista itsenäisyyttä. Ensinnäkin sellainen itsenäisyys perustuu valheelle, koska lapsi ei oikeasti pärjää yksin. Toisekseen sellainen itsenäisyys on helposti "kyynärpäätaktiikkaan" perustuvaa, mikä kasvattaa lapsista helpommin alistajia/kiusaajia ja alistettuja/kiusattuja.

Nyt jos tuollaiseen törmäisin, veisin lapsen kotiinsa. Ja jos tilanne olisi jatkuvasti tuollainen, tekisin lastensuojeluilmoituksen.[/QUOTE]

Täytyy muistaa että lapsia on monenlaisia samoin kun lähiöitä/alueita joissa asutaan ja oleskellaan.
Omassa lapsuudesani lapset ulkoilivat enimmäkseen ilman aikuisia. Mutta kuvailemiasi tapahtumia ei sisältynyt lapsuuteeni. Jos isommat kiusasi niin ei muuta kun huudettiin äitiä ikkunaan. Pihapiirissä pysyttiin AINA.

Omat lapseni ulkoilevat rivitaloalueella. Jos joku pihalla kiusaa niin lapset tulevat heti kertomaan minulle. Itse annan lapsilleni itsenäisyyttä koska he ovat valmiita siihen. Pihasta lapset eivät poistu ja tietävät että äiti on sisällä joten sen turvan löytää kyllä läheltä. Mä en halua rajoittaa lasteni kasvua sillä että roikun heidän perässä silloin kun he ovat selkeästi kypsiä leikkimään kavereineen pihalla ilman äiteetä.

Me asutaan isossa kerrostalossa ja pihalla leikkii paljon lapsia, iältään 2-12 vuotiaita. Minun ja yhden toisen perheenäidin lisäksi pihalla ei näy muita aikuisia ja lapset siis leikkivät keskenään. Isommat sisarukset laitetaan vahtimaan pienempiä, mutta minusta ei ole oikein että esim. 6v. vahtii 2-vuotiasta.
Loputuloshan tässä on että vahinkoja sattuu alvariinsa ja jos olen pihalla joudun näitä pulmatilanteita ratkaisemaan ja lapsia auttamaan. Viime kesänä pihasta katosi yksi 5-vuotias tyttö, hän oli isosiskonsa 8v. kanssa pihalla.Menin juuri omien lasteni kanssa pihalle kun tämä kyseinen tyttö tuli kertomaan ettei löydä siskoaan mistään. Oli ollut jo jonkin aikaa kateissa. Käskin tytön mennä kertomaan vanhemmille, mutta silloin selvisi että vanhemmat eivät ole edes kotona, eikä tytöllä ollut kännykkää jolla soittaa vanhemmille, eikä muistanut numeroa ulkoota että olisi voinut vaikka minun puhelimesta soittaa.
Rupesin sitten kyselemään että onko karannut aikasemmin, asuuko lähiympäristössä tuttuja jonne olisi voinut mennä jne. Lähdettiin sitten isommalla joukolla kierämään mahdollisia paikkoja missä voisi olla. Kun ei tyttöä ruvennut löytymään oli pakko soittaa poliisi.
Lopulta tyttö kuitenkin palasi itse pihalle, oli mennyt naapuri pihalle ja siellä jonkun tytön kotiin leikkimään, mutta oli siis poissa yli tunnin. Vanhemmatkin kotiutui ja tarinalla oli onnellinen loppu, mutta kaikenlaista tapahtuu jo siis isommillekin. Tämäkään tyttö ei siis tätä pahalla vaan ihan ajattelemattomuuttaan.
Oma tyttöni 5v. meni kerran edeltä pihalle kun olimme kauppaan menossa, ja kerkesi olla pihalla n.5 min ennenkun minä tulin, niin johan oli joku omituinen äijä juttelemassa hälle ja tyttö höpisi miehelle, vaikka olin kieltänyt edes puhumasta vieraille.

Meidänkin pihassa äidit luulee että ne tietää mitä niiden 4-5v lapset touhuaa pihalla. Mutta eivät tosiaan tiedä. Meno on kuin viidakossa ja vahinkoja sattuu turhan usein pienille. Äidit tosissaan luulevat että lapset on kiltisti pihassa ja ei tee pahojaan.Kiertelevät esimerkiksi naapureiden pihoilla repimässä kukkia, palotikkailla temppuilevat, kerjäävät ruokaa aikuisilta jos sattuvat näkemään kun tämä tulee kaupasta kassien kanssa.. . ja sitten kun yrittää sanoa asiasta niin tulee vastaus: " ei meidän kerttu vaan, kyllä se oli joku muu"

[QUOTE="Horuksen silmä";23640543]Täytyy muistaa että lapsia on monenlaisia samoin kun lähiöitä/alueita joissa asutaan ja oleskellaan.
Omassa lapsuudesani lapset ulkoilivat enimmäkseen ilman aikuisia. Mutta kuvailemiasi tapahtumia ei sisältynyt lapsuuteeni. Jos isommat kiusasi niin ei muuta kun huudettiin äitiä ikkunaan. Pihapiirissä pysyttiin AINA.

Omat lapseni ulkoilevat rivitaloalueella. Jos joku pihalla kiusaa niin lapset tulevat heti kertomaan minulle. Itse annan lapsilleni itsenäisyyttä koska he ovat valmiita siihen. Pihasta lapset eivät poistu ja tietävät että äiti on sisällä joten sen turvan löytää kyllä läheltä. Mä en halua rajoittaa lasteni kasvua sillä että roikun heidän perässä silloin kun he ovat selkeästi kypsiä leikkimään kavereineen pihalla ilman äiteetä.[/QUOTE]

No toivotaan ettei sinun lapsesi ole seuraava hukkunut tai auton alle jäänyt.Kuulostat suoraan sanottuna laiskalta.Mistä tiedät paljonko niitä sun lapsia ulkona retuutetaan isompien toimesta, ei ne sulle heti tule kertomaan taatusti.Miksi et vaan voi mennä ulos niinkuin muutkin äidit?

Aikanaan kun ulkoilin esikoisen kanssa lähiön leikkipuistossa niin talossamme asuva muslimipoika ulkoili myös siellä ilman vanhempiaan. Poika oli 3 vuotias, eikä oikein puhunnut mitään kieltä. Välillä höpisi jotain vierasta kieltä sanan tai pari mutta suomea ei sanaakaan. Lisäksi poika saattoi hajottaa muiden leikkejä tai varastella leluja. Kun häntä puhuteltiin hän ei vastannut. Itse en päästäisi vastaavanlaista lasta edes rivitalon pihaan leikkimään ilman aikuista.

Ap et ole ylisuojeleva. Nythän on noita kuolemantapauksia ollut paljon lehdissä, lapsia hukkunut jokiin jo monta. Ties mitä muuta sattuu. Jos jotain tapahtuisi, ja lapsi olisi ollut yksin ulkona, ei sitä antaisi koskaan anteeksi itselleen.

[QUOTE="Horuksen silmä";23640543]

Omat lapseni ulkoilevat rivitaloalueella. Jos joku pihalla kiusaa niin lapset tulevat heti kertomaan minulle. [/QUOTE]

Tuo on muuten todella kaksipiippuinen juttu.

Meidänkin lähellä asuu 2 lasta, jotka menevät heti kertomaan kotiin jos joku kiusaa.

Siinä on vaan se ongelma, että heille kiusaamisesta kanteluun riittää se, että joku toinen lapsi kävelee ohi, vilkaisee päin, sanoo jotain, tai vain elää & hengittää. He harrastavat myös sitä, että menevät esim. pihan leikkimökkiin tai kiipeilytelineeseen ja sanovat että tää on meidän eikä tänne saa tulla - ja kun muut lapset sitten sanovat että te ette niitä omista, mekin saadaan niissä leikkiä, niin kas kummaa taas on heitä kiusattu.

Ja koska vanhemmat eivät ole pihassa, niin he eivät tiedä mitä siellä on tapahtunut, ja tulevat ihan turhan takia rähisemään pihan lapsille siitä että taas on heidän lapsia kiusattu. Ihan helvetin rasittavaa!

[QUOTE="just";23640630]No toivotaan ettei sinun lapsesi ole seuraava hukkunut tai auton alle jäänyt.Kuulostat suoraan sanottuna laiskalta.Mistä tiedät paljonko niitä sun lapsia ulkona retuutetaan isompien toimesta, ei ne sulle heti tule kertomaan taatusti.Miksi et vaan voi mennä ulos niinkuin muutkin äidit?[/QUOTE]

Täällä ne muutkin äidit ovat sisällä kun 5 tai 6 vuotiaat lapset leikkii pihalla keskenään.
Itse ulkoilen silloin kun 3 vuotiaani ulkoilee, isommat lapset sen sijaan ulkoilevat sitä enemmän. En koe olevani laiska jos en voi olla jatkuvasti pihalla. 6 vuotias lapseni mm on lähes kaiken kotona olo ajan kavereiden kanssa pihalla tai sitten meillä tai kavereilla. Tänään tämä "laiska äiti" oli 5 tuntia lasten kanssa ulkona.
Ja muutes taatusti kuulen jos lapsiani retuutetaan tuossa pihassa isompien toimesta, kyllä heillä on sen verran kova ääni.....Pihapiiriimme kuuluu muutama lapsi ja lisäksi näen heidän leikit enimmäkseen ikkunasta.

[QUOTE="Horuksen silmä";23640634]Aikanaan kun ulkoilin esikoisen kanssa lähiön leikkipuistossa niin talossamme asuva muslimipoika ulkoili myös siellä ilman vanhempiaan. Poika oli 3 vuotias, eikä oikein puhunnut mitään kieltä. Välillä höpisi jotain vierasta kieltä sanan tai pari mutta suomea ei sanaakaan. Lisäksi poika saattoi hajottaa muiden leikkejä tai varastella leluja. Kun häntä puhuteltiin hän ei vastannut. Itse en päästäisi vastaavanlaista lasta edes rivitalon pihaan leikkimään ilman aikuista.[/QUOTE]

Käy sääli tuollaista poikaa, varmasti kovin yksinäinen :|.

Tuo on muuten todella kaksipiippuinen juttu.

Meidänkin lähellä asuu 2 lasta, jotka menevät heti kertomaan kotiin jos joku kiusaa.

Siinä on vaan se ongelma, että heille kiusaamisesta kanteluun riittää se, että joku toinen lapsi kävelee ohi, vilkaisee päin, sanoo jotain, tai vain elää & hengittää. He harrastavat myös sitä, että menevät esim. pihan leikkimökkiin tai kiipeilytelineeseen ja sanovat että tää on meidän eikä tänne saa tulla - ja kun muut lapset sitten sanovat että te ette niitä omista, mekin saadaan niissä leikkiä, niin kas kummaa taas on heitä kiusattu.

Ja koska vanhemmat eivät ole pihassa, niin he eivät tiedä mitä siellä on tapahtunut, ja tulevat ihan turhan takia rähisemään pihan lapsille siitä että taas on heidän lapsia kiusattu. Ihan helvetin rasittavaa!

No meillä tullaan kantelemaan jos on siis kyse tönimisestä tms. Ja myös naapurin lapset tulevat kertomaan jos joku kiusaa.

hmmmn... no mä taisin itse olla jonkun 5-6 vanha kun sain alkaa liikuskella itsenäisemmin tossa oma piha-viereinen puistoakselilla, mutta meidän piha olikin varsinkin tuolloin tosi rauhallinen (suurin osa lapsiperheitä ja me lapset tultiin keskenämme hyvin toimeen. Ympäristö oli muutenkin turvallinen, ja puistossa taisin olla paljon sillain hoitoajan jälkeen, jolloin siellä oli vielä mun oma rakas pph, joka piti kyllä muakin silmällä. Plus että olin aika tottelevainen lapsi).... Mutta mun mielestä tollaset riippuu ensinnäkin ihan lapsesta, ja neljävuotias on mun mielestä vielä aika paljon pienempi kuin esim. 4-vuotias (esim. juurikin tänään vahtiessani yhtä 4-vuotiasta, sain huomata että vahinkoja ja unohduksia voi sattua ihan kenelle vain. Ei se ole kuin "hups vaan" kun lapsi unohtaakin pitää kunnolla keinusta kiinni ja tipahtaa maahan ja pahimmassa tapauksessa satuttaa itsensä kunnolla. Tai tekeekin jotain mitä ei saisi, vaikka periaatteessa olisikin tottelevainen lapsi...). Saatikka jos ei ole edes näköyhteyttä pihalle.

Eli et ole ylisuojelevainen.

[QUOTE="jepulis";23640625]Meidänkin pihassa äidit luulee että ne tietää mitä niiden 4-5v lapset touhuaa pihalla. Mutta eivät tosiaan tiedä. Meno on kuin viidakossa ja vahinkoja sattuu turhan usein pienille. Äidit tosissaan luulevat että lapset on kiltisti pihassa ja ei tee pahojaan.Kiertelevät esimerkiksi naapureiden pihoilla repimässä kukkia, palotikkailla temppuilevat, kerjäävät ruokaa aikuisilta jos sattuvat näkemään kun tämä tulee kaupasta kassien kanssa.. . ja sitten kun yrittää sanoa asiasta niin tulee vastaus: " ei meidän kerttu vaan, kyllä se oli joku muu"[/QUOTE]

Näinhän se menee. Vanhemmat kuvittelevat, että hyvin ne heidän lapsensa siellä pärjäävät, mutta oikeasti ne ulkona olevat aikuiset näkevät totuuden ja joutuvat paimentamaan näitäkin lapsia, joiden vanhemmat eivät pihalle vaivaudu.

hmmmn... no mä taisin itse olla jonkun 5-6 vanha kun sain alkaa liikuskella itsenäisemmin tossa oma piha-viereinen puistoakselilla, mutta meidän piha olikin varsinkin tuolloin tosi rauhallinen (suurin osa lapsiperheitä ja me lapset tultiin keskenämme hyvin toimeen. Ympäristö oli muutenkin turvallinen, ja puistossa taisin olla paljon sillain hoitoajan jälkeen, jolloin siellä oli vielä mun oma rakas pph, joka piti kyllä muakin silmällä. Plus että olin aika tottelevainen lapsi).... Mutta mun mielestä tollaset riippuu ensinnäkin ihan lapsesta, ja neljävuotias on mun mielestä vielä aika paljon pienempi kuin esim. 4-vuotias (esim. juurikin tänään vahtiessani yhtä 4-vuotiasta, sain huomata että vahinkoja ja unohduksia voi sattua ihan kenelle vain. Ei se ole kuin "hups vaan" kun lapsi unohtaakin pitää kunnolla keinusta kiinni ja tipahtaa maahan ja pahimmassa tapauksessa satuttaa itsensä kunnolla. Tai tekeekin jotain mitä ei saisi, vaikka periaatteessa olisikin tottelevainen lapsi...). Saatikka jos ei ole edes näköyhteyttä pihalle.

Eli et ole ylisuojelevainen.

Joo, iso ero onko 4v vai 6v. 4v on tosi pieni ulkoilemaan itsekseen jos ei luokse pääse äkkiä tai piha turvaton.

Sen sijaan 6-vuotiaan jatkuva vieressä tarkkailu ilman erityistä syytä (esim. viivästynyt kehitys tai erityisen turvaton ympäristö) on karhunpalvelus lapselle. 7-vuotiaana lapselta jo ylensä odotetaan vähän itsenäisempää otetta (esim. koulumatkat), ei vastuuta voi yhtäkkiä pistää lapsen harteille vaan sitä tulisi opetella vähissä erin.

Itsekseen ulkona liikkumisessa on kyse paitsi iästä ja järjenkäytöstä, myös itseluottamuksesta. Eivät sellaiset taidot kehity naks, tiettynä ikävuotena vaan niihin kasvetaan pikkuhiljaa askel kerrallaan. Oikeastaan on kyse asenteesta lasta kohtaan ylipäänsä.

[QUOTE="Horuksen silmä";23640543]Täytyy muistaa että lapsia on monenlaisia samoin kun lähiöitä/alueita joissa asutaan ja oleskellaan.

Omat lapseni ulkoilevat rivitaloalueella. Jos joku pihalla kiusaa niin lapset tulevat heti kertomaan minulle. Itse annan lapsilleni itsenäisyyttä koska he ovat valmiita siihen. Pihasta lapset eivät poistu ja tietävät että äiti on sisällä joten sen turvan löytää kyllä läheltä. Mä en halua rajoittaa lasteni kasvua sillä että roikun heidän perässä silloin kun he ovat selkeästi kypsiä leikkimään kavereineen pihalla ilman äiteetä.[/QUOTE]

On aivan sama asutko ns hyvällä tai huonolla alueella. Hyvälläkin alueella liikkuu autoja, voi olla likakaivon kansi auki tai naapurissa pedofiili, josta ei yleisesti tiedetä. Alle kouluikäiset lapset eivät osaa varoa vaaroja samalla tavalla kuin vanhempi lapsi, vaikka olisivatkin tottelevaisia. Hetken into voi johtaa hyvin vaaralliseen tilanteeseen. Toisaalta pieni lapsi vasta opettelee arvioinmaan tilanteita, mikä on kiusaamista, missä omat ja muiden rajat kulkevat. Kuinka itseä puolustetaan? Mitä saan tehdä ja sanoa muille? Pieni lapsi ei myöskään osaa hätätilanteessa vielä toimia oikein, vaikka tietäisikin kuinka tulisi toimia. Kun paniikki iskee, pieni tekee helposti jotakin arvaamatonta tai jähmettyy. Pienellä, suojattua elämää eläneellä lapsella, ei myöskään ole sanoja, joilla kertoa pahoista asioista. Jos et ole lapsesi kanssa, et voi 100% varmuudella tietää, mitä asioita hän joutuu kokemaan.

Minä olen se vanhempi, joka kulki fyysisesti lapsien rinnalla, kun he olivat pieniä. Se ei tietenkään tarkoita, että kieltää kaiken uskaliaan ja rohkean. Se tarkoittaa sitä, että aikuinen on paikalla, jos jotakin pahaa sattuu. Se tarkoittaa sitä, että aikuinen myös ohjaa lapsiryhmän ilmapiiriä terveeseen suuntaan.

Koska olin aina paikalla, hoidin läsnäollessani myös heitteille jätetyt lapset. Moni heistä oli ns hyvistä perheistä. Moni heistä käyttäytyi välillä aivan törkeästi muita lapsia ja myös aikuisia kohtaan, moni heistä joutui kiusatuksi eikä osannut puolustaa itseään, moni juoksi autotielle katsomatta yhtään mihin juoksi jne. Estin ne pahat asiat, mitkä näin. Useasti mietin mitä yksin jätetyt lapset kokivat silloin, kun minä tai joku muu vastuuntuntoinen vanhempi ei ollut paikalla.

[QUOTE="äiti";23640852]On aivan sama asutko ns hyvällä tai huonolla alueella. Hyvälläkin alueella liikkuu autoja, voi olla likakaivon kansi auki tai naapurissa pedofiili, josta ei yleisesti tiedetä. Alle kouluikäiset lapset eivät osaa varoa vaaroja samalla tavalla kuin vanhempi lapsi, vaikka olisivatkin tottelevaisia. Hetken into voi johtaa hyvin vaaralliseen tilanteeseen. Toisaalta pieni lapsi vasta opettelee arvioinmaan tilanteita, mikä on kiusaamista, missä omat ja muiden rajat kulkevat. Kuinka itseä puolustetaan? Mitä saan tehdä ja sanoa muille? Pieni lapsi ei myöskään osaa hätätilanteessa vielä toimia oikein, vaikka tietäisikin kuinka tulisi toimia. Kun paniikki iskee, pieni tekee helposti jotakin arvaamatonta tai jähmettyy. Pienellä, suojattua elämää eläneellä lapsella, ei myöskään ole sanoja, joilla kertoa pahoista asioista. Jos et ole lapsesi kanssa, et voi 100% varmuudella tietää, mitä asioita hän joutuu kokemaan.

Minä olen se vanhempi, joka kulki fyysisesti lapsien rinnalla, kun he olivat pieniä. Se ei tietenkään tarkoita, että kieltää kaiken uskaliaan ja rohkean. Se tarkoittaa sitä, että aikuinen on paikalla, jos jotakin pahaa sattuu. Se tarkoittaa sitä, että aikuinen myös ohjaa lapsiryhmän ilmapiiriä terveeseen suuntaan.

Koska olin aina paikalla, hoidin läsnäollessani myös heitteille jätetyt lapset. Moni heistä oli ns hyvistä perheistä. Moni heistä käyttäytyi välillä aivan törkeästi muita lapsia ja myös aikuisia kohtaan, moni heistä joutui kiusatuksi eikä osannut puolustaa itseään, moni juoksi autotielle katsomatta yhtään mihin juoksi jne. Estin ne pahat asiat, mitkä näin. Useasti mietin mitä yksin jätetyt lapset kokivat silloin, kun minä tai joku muu vastuuntuntoinen vanhempi ei ollut paikalla.[/QUOTE]

Mä olen huono äiti, sillä annan lasten leikkiä myös kavereiden kanssa. Sitähän sä ajat takaa ;)

[QUOTE="vieras";23640815]Joo, iso ero onko 4v vai 6v. 4v on tosi pieni ulkoilemaan itsekseen jos ei luokse pääse äkkiä tai piha turvaton.

Sen sijaan 6-vuotiaan jatkuva vieressä tarkkailu ilman erityistä syytä (esim. viivästynyt kehitys tai erityisen turvaton ympäristö) on karhunpalvelus lapselle. 7-vuotiaana lapselta jo ylensä odotetaan vähän itsenäisempää otetta (esim. koulumatkat), ei vastuuta voi yhtäkkiä pistää lapsen harteille vaan sitä tulisi opetella vähissä erin.

Itsekseen ulkona liikkumisessa on kyse paitsi iästä ja järjenkäytöstä, myös itseluottamuksesta. Eivät sellaiset taidot kehity naks, tiettynä ikävuotena vaan niihin kasvetaan pikkuhiljaa askel kerrallaan. Oikeastaan on kyse asenteesta lasta kohtaan ylipäänsä.[/QUOTE]

Joo. Tosiaan meilläkin oli sillain että ne rajat ja ajat missä ja kuinka kauan sai olla yksin (=ilman aikuista) pihalla, kasvoi sitä mukaa kuin itsekin kasvoi. Ensin sai olla ihan vaan omalla pihalla yksin, ja varmasti aluksi sielläkin vaan lyhyempiä aikoja. Sitten sai lähteä luvan kanssa yksin puistoon, ja kun mä olin tarpeeksi vanha (lähes kouluikäinen) ja siellä olo sujui, sai sinnekin lähteä jo ilman erillistä ilmoitusta (sijaitsee siis tossa lähellä, jos menee nurmikon kautta niin siitä välissä olevalta tieltä ei edes kulje autot).
Sitte joskus kuudennella-seiskalla sai jo alkaa käymään silloin tällöin kaupungillakin kavereitten kanssa (tyyliin jos halusi mennä pyörällä uimaan/leffaan tai ostamaan vaikka karkkia, kotoa keskustaan matkaa n. 3km?)

[QUOTE="Horuksen silmä";23640871]Mä olen huono äiti, sillä annan lasten leikkiä myös kavereiden kanssa. Sitähän sä ajat takaa ;)[/QUOTE]

Täällä toinen ;)

Kas kun kukaan naapureista ei ole tullut sanomaan että hei, teidän XXX ei osaa yhtään puolustaa itseään, juoksee autotielle, ja me paimennamme häntä pihassa. Ei, vaikka jutellaan päivittäin naapureiden kanssa milloin mistäkin.

Eikä omaan silmäänkään ole tällaisia tilanteita osunut kun pihassa pyörin (en leikkipihassa, vaan kauempana, nähden kuitenkin sinne missä poika on). Eikä tuo ekaluokkalaisemmekaan ole vasikoinut veljestään tuollaisia asioita, vaikka rakastaakin vasikointia kun on velipojan tekosista kyse.

Johtopäätös, jonka minä teen, on se että tuo meidän 5 v osaa ulkoilla aivan nätisti pihassa itsekseen.

Mutta kai se sitten on ihan väärä johtopäätös. Ja naapuritkin vain vieraskoreita jotka eivät kehtaa sanoa miten asia oikeasti on.

Kuule horuksen perse vai mikä lienet. Jospa menisit nyt tutimaan että jaksata aamulla keittää puuroa reppanille penskoillesi. Kukaan täällä ei pidä sua vastuuntuntoisena, paitsi ehkä anatolia joka hoitaa kersojaan samalla tavalla. Saat palstan vihat niskaasi joten häivy. Vituttaa suoraan sanottuna tollaiset patalaiskat ämmät, jotka jaksaa tehdä lapsia mutta ei hoitaa. Kyse on vain ja ainoastaan laiskuudesta ja itsekkyydestä, et sä lapsiasi ajattele kun ne pihalle heität itekseen. Toivottavasti joku puuttuu tuohon.

Täällä toinen ;)

Kas kun kukaan naapureista ei ole tullut sanomaan että hei, teidän XXX ei osaa yhtään puolustaa itseään, juoksee autotielle, ja me paimennamme häntä pihassa. Ei, vaikka jutellaan päivittäin naapureiden kanssa milloin mistäkin.

Eikä omaan silmäänkään ole tällaisia tilanteita osunut kun pihassa pyörin (en leikkipihassa, vaan kauempana, nähden kuitenkin sinne missä poika on). Eikä tuo ekaluokkalaisemmekaan ole vasikoinut veljestään tuollaisia asioita, vaikka rakastaakin vasikointia kun on velipojan tekosista kyse.

Johtopäätös, jonka minä teen, on se että tuo meidän 5 v osaa ulkoilla aivan nätisti pihassa itsekseen.

Mutta kai se sitten on ihan väärä johtopäätös. Ja naapuritkin vain vieraskoreita jotka eivät kehtaa sanoa miten asia oikeasti on.

Joo näin se on anatolia. Kukaan ei vaan kehtaa sanoa.

[QUOTE="Horuksen silmä";23640871]Mä olen huono äiti, sillä annan lasten leikkiä myös kavereiden kanssa. Sitähän sä ajat takaa ;)[/QUOTE]

Aivan, jos jätä alle kouluikäiset lapsesi pärjäämään yksin, olet siinä kohtaa huono vanhempi. Kun annat heidän leikkiä muiden lasten kanssa, teet ihan oikein. Minäkin annon lasteni leikkiä toisten lasten kanssa jo silloin, kun he olivat alle kouluikäisiä. Minä olin kuitenkin se valvova silmä ja lohduttava syli, joka huolehti myös niiden vanhempien lapsista, jotka olivat jättäneet lapsensa pärjäämään omillaan. Toivottasti yksikään pieni putoa kaivoon, huku ojaan tai jää auton takia siksi, että vanhempi ei ollut katsomassa, mitä siinä pihalla tapahtuu.

[QUOTE="äiti";23640988]Aivan, jos jätä alle kouluikäiset lapsesi pärjäämään yksin, olet siinä kohtaa huono vanhempi. Kun annat heidän leikkiä muiden lasten kanssa, teet ihan oikein. Minäkin annon lasteni leikkiä toisten lasten kanssa jo silloin, kun he olivat alle kouluikäisiä. Minä olin kuitenkin se valvova silmä ja lohduttava syli, joka huolehti myös niiden vanhempien lapsista, jotka olivat jättäneet lapsensa pärjäämään omillaan. Toivottasti yksikään pieni putoa kaivoon, huku ojaan tai jää auton takia siksi, että vanhempi ei ollut katsomassa, mitä siinä pihalla tapahtuu.[/QUOTE]

Mä olen lapsilleni se lohduttava syli vaikka he olisivat ulkona muiden lasten kanssa. Sillä meillä on ovet avoinna ja ulkoilun aikana lapset pääsevät tulemaan sisälle hakemaan sitä lohtua jos siihen on tarve. En jätä lapsiani pärjäämään yksin, vaan annan heille tilaa olla muutaman metrin päässä kotoa ilman että kyttäisin vieressä. Tämän lisäksi ulkoilen päivittäin lasteni kanssa, jolloin olen se valvova silmä niin omille kun naapurinkin lapsille. Mitään huono äiti fiilistä en ala potemaan. Katsos kun en voi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa, en sisällä ja ulkona. Joten valitsen sen sisällä olon silloin kun nuorimmainen ei halua olla ulkona aamusta iltaan. Tai silloin kun lapsilleni on laitettava ruokaa, pestävä pyykkiä yms.

Ja sille joka mut patalaiskaksi ämmäksi joka tekee lapsia mutta ei viitsi niiden perään katsoa. Katsohan peiliin ennen kun alat muita haukkumaan. Mahdatko itse ulkoilla lapsinesi 5-7 tuntia päivässä? Katsos kun minä patalaiska perse ämmä niin usein teen.

En päästä. Ja kyllä ne 4-vuotiaat, jotka tuossa pihassa yksin ulkoilevat ovat sitten ihan meidän muiden vanhempien peräänkatsottavina. :/ Ei ne muista tai usko ettei autotielle saa mennä, vaikka vanhempansa ovatkin sen kieltäneet. Toisekseen nuo pienet tarvitsevat aika paljon valvontaa siinä miten he kohtelevat toisia lapsia ja miten toiset lapset kohtelevat heitä. Jos siinä ei ole ketään aikuista valvomassa, niin pihalla vallitsee kyllä viidakon lait ja esimerkiksi pienempiä sorretaan armotta. Kun taas aikuisia on vaikka pienen välimatkan päässä katsomassa vähän perään, jää hulluimmat ideat toteuttamatta ja ilkeilystä saa suoraa palautetta. Siinä on hyvä paikka opetella käytöstapoja ja fiksua toimimista muiden ihmisten kanssa, kun aikuisia on paikalla.

Muutaman perheen 4 vuotias lapsi ulkoilee AINA ilman omia vanhempia. Ja me muut paimennetaan ja kasvatetaan niiden poikaa.

Uusimmat

Yhteistyössä