Laihduttaminen ennen raskautta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jeh_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jeh_

Vieras
Pelkkä ajatuskin siitä, että ylipainoisena menen äitiysneuvolaan punnittavaksi ja joudun kuuntelemaan saarnaa, saa mielen surulliseks..
Kannattaako siis laihduttaa ennen raskautta? Vai onko kaikki aivain turhaa?
kaveri sano, ettei kannata, mut mitä mieltä te olette?
Paljonko teillä on ollut mahd ylipainoa kun saitte tietää olevanne raskaana ?

bmi 38 ja 4.odotan, kerran on lääkäri sanonu et liikaa painoa, neuvolas sanonu nätisti ettei sais liikaa nousta raskauden aikana. perusterve muuten oon ja kaikki arvot ok.

Mitä enemmän on ylipainoa, sitä järkevämpää se on laihduttaa pois jos vain onnistuu. Jo ylipainoisena raskautuminen on vaikeampaa kuin normaalipainoisena. Itse olen molempien raskauksieni alkaessa ollut ylipainoinen eikä raskautuminen varsinkaan jälkimmäisessä raskaudessa ollut helppoa.

Menee asian vierestä varmaan, mutta mulla oli neuvolan mukaan 4kiloa liikaa ekassa neuvolassa. ja siitä asti ovat jaksaneet valittaa joka käynnillä painon noususta jota ollut välillä enempi ja välillä vähempi. kun kuulema lähtöpaino oli niin "suuri" (eli siis se 4kg ylimäärästä).

[QUOTE="vieras";23696967]Menee asian vierestä varmaan, mutta mulla oli neuvolan mukaan 4kiloa liikaa ekassa neuvolassa. ja siitä asti ovat jaksaneet valittaa joka käynnillä painon noususta jota ollut välillä enempi ja välillä vähempi. kun kuulema lähtöpaino oli niin "suuri" (eli siis se 4kg ylimäärästä).[/QUOTE]

niin siis ja 18 kiloa tiputin ennen raskautta

millä kaverisi perustelee ettei kannata?

jos on ylipainoa, on kannattavaa laihtua vaikkei aikoisikaan raskautua. Ja tottakai sä itsekin jaksat raskautesi paremmin jos ylipainoa ei ole.

Totta kai kannattaa. Raskautuminen sujuu normaalipainossa sutjakammin, keskenmenoriski laskee, riski ennenaikaiselle synnytykselle laskee, ylipaino altistaa lapsen sekä suurelle syntymäpainolle (joka sitten on riski äidille) että liian pienelle syntymäpainolle. Ylipainolla saattaa olla yhteys raskausmyrkytykseen.

Aina on syytä parantaa elintapojaan jos on selvää merkkiä siitä, että jokin on vinossa, kuten sinulla tuo ylipaino. Pidäthän huolta, että muutos on pysyvä :) Raskausaikana mässäily kun voi lisätä riskiä raskausdiabeteksen syntyyn.

Ihan jo raskautumiselle voi olla yksi edellytys se, että pudotat painoa. En nyt sano että kaikilla olisi, mutta hyvin monella ylipainoisella on häiriöitä hormonitoiminnassa, mikä voi vaikeuttaa tai jopa estää raskautumisen.
Eli pudota toki painoa, mutta vaikka raskautuisitkin ylipainoisena, se ei tarkoita välttämättä sitä että saisit joka neuvolakäynnillä vain ja ainoastaan saarnaa ylipainosta tai painonnoususta.

Itse pudotin 10kg ennen raskautumista ja 5kg vielä alkuraskauden aikana (tosin tahtomattani tuon jälkimmäisen), ja olin silti vielä ylipainoinen odottaja. Paino nousi odotusaikana erittäin maltillisesti, kokonaispainonnousu oli 6kg ja ne nyt luonnollisesti jäivät sinne saliin, eli aika pian synnytettyäni oli hoikempi painoltani kuin ennen raskautta. Se nyt oli selvää, että painonnousun riskeistä puhuttiin neuvolassa, ja että korkean BMIn takia jouduin sokerirasituskokeeseen, mutta mitään saarnaa ei minulle pidetty kertaakaan.

Kaveri sanoi vain, että kun imettää, niin raskaus kilot ja muukin ylipaino lähtee herkästi pois. Toki tuo yksilöllistä.

Itse huomasin, että tuo sanonta on maailman suurinta kusetusta!:D Minulla ei ollut jäänyt laitokselta kuin 5 kg:tä ylimääräistä, mutta niin ne olivat kropassa vielä vuodenkin päästä, ennen kuin optin itseäni niskasta kiinni ja laihdutin.

Mulla ylipainoa ihan reippaasti ja toinen raskaus menossa. Molemmat raskaudet tulleet ensimmäisestä kierrosta, joten aina se ylipaino ei vaikeuta raskautumista.

Neuvolassa ei ole koskaan painosta valitettu. Kerran yksi lääkäri kysyi, syönkö kasviksia, ja kun vastasin syöväni päivittäin salaattia, niin jätti asian siihen. Varmaan enemmän ovatkin huolissaan monipuolisesta syömisestä kuin ylipainosta (monet ylipainoisethan eivät syö monipuolisesti).

Ekassa raskaudessa mulle tuli lähes 30 kg, eikä siitäkään neuvolassa valittaneet. Jälkitarkastuksessa (6 viikkoa synnytyksestä) tuosta oli jäljellä noin 10 kg.

Ylipaino voi vaikeuttaa joissain tapauksissa synnytystä, mutta riippunee pitkälti myös ihmisen muodosta ja ylipainon "kerääntymispaikasta". Raskausdiabetekseen on suurempi riski ylipainoisilla, joten heille tehdään yleensä vähintään yksi sokerirasitus raskauden aikana. Tämä on kuntakohtaista ja ainakin pääkaupunkiseudulla tehdään kaksi rasitusta ylipainoisille (ja yksi lähes kaikille, muutos tullut voimaan tämän vuoden alussa).

Pelkkä ajatuskin siitä, että ylipainoisena menen äitiysneuvolaan punnittavaksi ja joudun kuuntelemaan saarnaa, saa mielen surulliseks..
Kannattaako siis laihduttaa ennen raskautta? Vai onko kaikki aivain turhaa?
kaveri sano, ettei kannata, mut mitä mieltä te olette?
Paljonko teillä on ollut mahd ylipainoa kun saitte tietää olevanne raskaana ?

Mä sanoisin, että ensisijaiseesti laita omat ruokailutottumukset kuntoon. Ja jos siitä ja liikunnasta seuraa painonlasku niin hienoa!

Mulla oli reilut 30 kiloa ylipainoa kun tulin raskaaksi. Mulla oli hyvä terkka, laskettiin (tai olin sen laskenut ihan itsekin) painoindeksi ja todetttiin että ylipainoa on ja että olisi suositeltavaa, ettei paino kovin nousisis raskauden aikana. Jonkin verran puhuttiin ruokavaliosta jne. mutta ei mitään järjettömiä saaranoja. (Mutta tämä, että minkä verran niitä saarnoja sitten tulee, tuntuu olevan hyvinkin terkkakohtaista)

Raskauden aikana mulla todettiin raskausdiabetes ja siihen tarvin ruokavalion oheen insuliinipiikit. Painoa en onnistunut saaman raskauden aikana--päinvastoin synnärillä olin synnytyksen jälkeen 12 kg kevyempi kuin ennen raskautta.

Yhteistyössä