Paljonko rahaa rippilahjaksi, ei kummilapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huom harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huom harmaana

Vieras
Olisi paritkin rippijuhlat tulossa lähiaikoina ja mietin että antaisin rahaa tai lahjakortin. Summa vaan vähän mietityttää. Olisiko 30-40 euroa hyvä summa? Kyseessä sukulaislapset, eivät kummilapsia.

Mikäs se on "tämän päivän taso"?

En tiedä mut meillä on tänäkesänä niin paljon juhlia,et 30€ on ihan maksimi rippilapselle. 20kin riittää. jos ei kummilapsi. Jos ei kelpaa niin voin pitää itse ;)
Meillä on kolmet rippijuhlat, häät, lakkiaiset, monet monet synttärit. Kait ne hautajaisetkin vielä kerkee...

[QUOTE="vieras";23699177]Meillä näin, olis sitten häät, lakkiaiset tai rippijuhlat:

Lähimmät perheenjäsenet: 100 euroa
Lähimmät ystävät: 50 euroa
Muut: 20-30 euroa[/QUOTE]

Aika jännä että on sama summa juhlasta riippumatta. Itse miellän jotenkin että summan on syytä kasvaa "vaativuuden mukaan". Eli ripille pääsy ei varsinaisesti ole mikään saavutus samalla tavalla kuin tutkinto. Tosin ei häätkään, mutta rahan tarve on silloin yleensä parilla isompi kuin rippilapsella. Mutta kukin toki tekee kuten parhaaksi näkee.

Tuosta ollaanki ystävien kanssa puhuttu, kuinka älyttömyyksiin nuo rahalahjat ovat menneet. Lähisukulaiselle laitettiin rippipäivänä 30 e, mutta muuten 20 e riittäisi. Kummilapsille ollaan ostettu ristit (hintahaitari 60-130 e). Häälahjaksi antaisin 50 e, samoin kuin läheiselle ylioppilaalle. Markka-aikana (v. 1999, jolloin itse kirjoitin) 100 mk yo-lahjaksi oli yleisin summa, 200 mk oli jo tosi kova sana. :D Yleensä siksi ostammekin aina lahjana, ettei tarvi miettiä, kehtaako tuommoisia summia laittaa ja lahjatkin yleensä porukalla mahdollisuuksien mukaan niin saa jotain arvokkaampaa. Vanhempieni rikkaat ystävätkin ovat pitäneet 50 euroa rajana. Hekin pienellä porukalla ostavat yhdessä aina sitten jotain arvokkaampaa. Häälahjaksi saimme jonkin verran rahaa. Yleisintä oli pistää perheenä (aikuiset lapset) jokin vähän isompi summa (50 e/pariskunta), pienin summa oli 30 e ja vastaavasti parilta pariskunnalta saimme 200 e, joka minusta tosi hurja summa. Itse rahanhimoisena penikkana mietin aikoinaan vain sitä ruusujen määrää, että jos edes osa olisi tuonut ruusun rahana, kuinka paljon niistä olisi kertynytkään. :D Joka tapauksessa muistan suurimmasta osasta lahjaksi saamista tavaroista, keneltä ne on. Sitä, kuka toi rahaa ja paljonko, en taas ollenkaan.

Yhteistyössä