apuva! Löysin äsken lapselta kihomatoja - saako viedä huomenna päiväkotiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äit"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äit"

Vieras
kuuri pitää tietty ostaa heti, josko sais lekurilta reseptin halvempaan vaihtoehtoon, kun kuulemma lääkkeitä on kallis ja halpa versio.

Mutta kyssäri, että saako viedä hoitoon vai pitääkö olla pois huominen, jolloin ekat tabletit on otettu? Milläs tän kehtaan sanoa päiväkodissa? Tosin sieltä lienee ne saanut, kun koskaan aiemmin ei ole ollut ja on nyt varahoitopaikassa päiväkodilla. Pakko kait sanoo ettei tartu muihin. Nyt harmittaa vaan kun lapselle olen niin tiuskinut, kun on ollut pitkään ärtynyt tajunnut aiemmin, mistä voisi olla kyse.

Sekin tuli mieleen, että jos olen töistä pois, niin katsotaanko tämä sairaudeksi niin, että saisin KVTESin mukaan palkallisen vapaapäivän? Sivuseikka, mutta hyvä tietää sekin etukäteen.

Ei todellakaan saa viedä! Koko perhe pitää "madottaa". Ihan normi saikku pitäisi saada lapsen sairauden takia. Muista vaan ilmoittaa heti myös tarhaan niin saavat kierteen poikki jos niikseen!

Ei todellakaan saa viedä! Koko perhe pitää "madottaa". Ihan normi saikku pitäisi saada lapsen sairauden takia. Muista vaan ilmoittaa heti myös tarhaan niin saavat kierteen poikki jos niikseen!

milläs varmistavat, että myös se/ne lapsi/lapset madotetaan, joilta on tarttunut? Entä miten ihmeessä organisoivat siellä suursiivouksen lelujen, pintojen ja petivaatteiden osalta...?

Niinpä.. Mutta vanhemmat osaavat varautua ja etsiäkin? Tämä meillä ainakin ollut ohjeistuksena molemmilla kerroilla kun lapsilla noita on ollut.. Leviävät todella helposti :/

Tsemppiä! Kuuri uusitaan 2vkon kuluttua. Ainakin meidän tarhoissa pesivät kaikkia vuodevaatteita ja pehmoleluja myöten kaiken mitä oli pestävissä koneessa ja desipesivät tehostetusti kaikkia pintoja.
Eikä kyseessä ikävä kyllä pakosti ole taartunta vaan saattaa niitä muutoikin vaan tulla..

Pitääkö mun pestä tai pyyhkiä mäntysuopaliuoksella kaikki lelut (palapelitkin tms. pikkuesineet), joihin lapsi on viime aikoina koskenut?

Entä mites niiden munien on käynyt, jotka irtos vaatteista, jotka on pesty 40 asteessa tähän asti ennen kuin tiedettiin tartunnasta? Onko ne munat jääny henkiin eli joudunko pesemään meidän vaatteet, mitä kaapeista löytyy?

Riittääkö maton imurointi vai pitääkö sekin pestä? Lapsi nukkunut sekä omassa että meidän makkarissa (lattialla meidän makkarissa)

Entä ruokakaapeissa oleva purkit ja purnukat, joihin on kätensä laittanut?

Entä pitääkö jääkaappi putsata?

Niinpä.. Mutta vanhemmat osaavat varautua ja etsiäkin? Tämä meillä ainakin ollut ohjeistuksena molemmilla kerroilla kun lapsilla noita on ollut.. Leviävät todella helposti :/

Tsemppiä! Kuuri uusitaan 2vkon kuluttua. Ainakin meidän tarhoissa pesivät kaikkia vuodevaatteita ja pehmoleluja myöten kaiken mitä oli pestävissä koneessa ja desipesivät tehostetusti kaikkia pintoja.
Eikä kyseessä ikävä kyllä pakosti ole taartunta vaan saattaa niitä muutoikin vaan tulla..

Ööö...? Mistä niitä sitten tulee? Avaruudesta?

Tietysti voi saada tartunnan itseltään, mutta jostain se on alkujaan saatu. Ei kai lapsi synny kihomatoisena?

Kihomato

Tartunta:

Tauti tarttuu ihmisestä toiseen munien kautta. Munat ovat hyvin vastustuskykyisiä, ja ne voivat säilyä aktiivisina jopa 2 viikkoa pölyssä ja vuodevaatteissa. Asunnossa voi nopeasti olla runsaasti munia erityisesti makuuhuoneessa. Jos lapsi on saanut kihomatoja, oletettavasti koko perhe on saanut tartunnan, vaikka muiden perheenjäsenten ulosteista ei löytyisikään kihomatoja. Koko perhe on sen vuoksi hoidettava lääkkeellä.

Päiväkoti:

Ei erityisiä määräyksiä. Lapsi voidaan viedä päivähoitoon, mutta kihomatotartunnasta on syytä kertoa päiväkodin henkilökunnalle, koska munat leviävät ja tarttuvat helposti päiväkodissa. Kaikki päiväkodissa tartunnan saaneet on syytä hoitaa yhtäaikaa, että munista päästään eroon.

Alkuperäinen kirjoittaja ap äiti tässä;23705456:
milläs varmistavat, että myös se/ne lapsi/lapset madotetaan, joilta on tarttunut? Entä miten ihmeessä organisoivat siellä suursiivouksen lelujen, pintojen ja petivaatteiden osalta...?

Eihän ne oikein voi varmistaakaan. Kuten ei täistäkään.
Toivovat kuitenkin etä vanhemmat hoitaisivat pois oli lapsi sitten päikyssä tai koulussa.

Päiväkotiin äsken soittaessani ilmoittivat, ettei saa viedä. Aloittavat siivouksen (pintojen pyyhkimiset, lelujen putsaukset) siellä ja minä täällä. Huomenna, kun on lääkkeenoton jälkeinen päivä, siivotaan perusteellisesti.

Mulla näky toissailtana kihomatoja pikkareissa,kun kävin vessassa...Mulla näky niitä muutama kuukausi sitten ja me otettiin koko perhe pyrvin-kuuri.Siivottiin ja leikattiin kynnet yms.Mulla oli ihan sietämätön kutina,mutta se hellitti kun söin sen pyrvinin.Äitillä ei oo tällä hetkellä varaa ostaa lääkkeitä,mutta se löysi sellästä voidetta missä on mytholia ja laventelia,se helpottaa kutinaa,se on jotain rentoittavaa jalkarasvaa eikä aiheuta mitään oireita iholla.Nyt äiti sano että ei tarvii ostaa lääkettä kun se salva pysäyttää sen kierteen kun ne kihomadot ei pääse munimaan sen hajun takia,pitäs kuulemma pitää kynnet vaan lyhyinä ja sormet pois suusta,mutta pitäskö sitä lääkettä silti ostaa?Me siivottiin eilen,imuroitiin koko talo vietiin petivaatteet ja matot ulos ja vaihettiin petivaatteet pestiin vessa ja kylpyhuone yms.Mutta kysyisin vaan että kehittyykö munat peräaukolla joa ne pääsee munimaan vai pitääkö sen päästä suusta suoleen ?

Kiitos jos viititte auttaa ;D

Yhteistyössä