Auttakaa olkaa kilttejä; listaamalla + ja - vaihtoehdot ovat Tampere ja Jyväskylä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi mikä pohdinta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;23707732:
Teillä oli siis ilmeisesti kummassakin paikassa potentiaalinen talo jo katsottuna?

Siinä tapauksessa ehkä vertaisin, että mitkä on etäisyydet kouluun/esikouluun ja lähipalveluihin, riippuen myös vähän siitä onko teillä auto käytössä vai ei.

Autot on käytössä ja ruotsinkielinen koulu on lapsille tulossa, joten luultavammin ei ihan viereen kuitenkaan mennä.

Molemmista on tosiaan löydetty kivat talot ja niitä ollaan käyty katsomassa. Kohta puoleen pitäisi tosiaan tietää, muuten jäädään nuolemaan näppejä.

Onhan tää tälläistä jankkaamista, mutta tavallaan haluan lisää jankattavia asioita joita käydä sitten miehen kanssa läpi. :)

No, me muutettiin Jyväskylän läheltä (60km päästä) Tampereelle maaseudulle kaksi vuotta sitten. Mä olen viihtynyt hyvin. Mutta tosiaan, ei asuttu Jyväskylässä kuitenkaan eli en voi suoraan verrata.

Mulle tämä muutto on ollut todella hyvä ratkaisu, koska saan toisaalta sen rauhan ja luonnon, ja toisaalta erittäin hyvät mahdollisuudet mennä jos haluan, vaikkei mulla ole ajokorttia. Eikä kuitenkaan asuta niin korvessa, etteikö niitä mahdollisuuksia lähipalveluihin olisi.

Niitä samoja mahdollisuuksia on tietysti Jyväskylässäkin, ei ehkä yhtä paljon mutta riittävästi.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;23707800:
No, me muutettiin Jyväskylän läheltä (60km päästä) Tampereelle maaseudulle kaksi vuotta sitten. Mä olen viihtynyt hyvin. Mutta tosiaan, ei asuttu Jyväskylässä kuitenkaan eli en voi suoraan verrata.

Mulle tämä muutto on ollut todella hyvä ratkaisu, koska saan toisaalta sen rauhan ja luonnon, ja toisaalta erittäin hyvät mahdollisuudet mennä jos haluan, vaikkei mulla ole ajokorttia. Eikä kuitenkaan asuta niin korvessa, etteikö niitä mahdollisuuksia lähipalveluihin olisi.

Niitä samoja mahdollisuuksia on tietysti Jyväskylässäkin, ei ehkä yhtä paljon mutta riittävästi.

Itse koen Jyväskylän hieman syrjässä olevaksi, olen asunut 50 km päässä lapsuuteni ja tavallaan olisi kiva mennä sinne päin. Koen vaan mahdollisuuksia olevan paljon enemmän, kuten sanoit.

Mies vaan näkee, miten kiva Jyväskylässä olisi asua vaikkei ole koskaan missään muualla kuin täällä Kouvolassa asunut.

Tampereella maksetaan nykyään kuntalisää.

itse muuttaisin tampereelle (johtuneet varmaan kyllä siitä että asutaan jo täällä). Täällä on ihan viihtyisiä naapurikuntia joissa hintataso on halvempi kun Tampereen rajojen sisäpuolella ja julkinen liikenne naapurikunnista toimii ihan ok (jos ei omalla autolla halua matkustella).

Jyväskylä
+ mies haluaisi muuttaa
+ isovanhemmat lähempänä -> nähdään joka tapauksessa vaikka kilometrejä olisi enemmän

Tampere
+minä haluaisin ehkä enemmän kuin Jyväskylään
+ tulevaisuuden jutut näyttävät minusta vaihtoehtorikkaammilta Tampereella

Tampereen plussia:

- Kuntalisä
- Hyvät (ja paaaaljon edullisemmat) liikenneyhteydet myös naapuripaikkakuntiin
- Yliopistollisessa sairaalassa tarpeen tullen hyvä hoito (tamperelaisena pääsee sinne aika helposti hoitoon muissakin asioissa)
- Parempi palkkataso ja huomattavasti paremmat työmahdollisuudet (toki riippuen teidän aloista)
Jyväskylästä on moni iso työnantaja lopettanut viime aikoina ja työmahdollisuudet taitavat olla pääasiassa palveluissa.
- Tampereelta hyvät yhteydet muualle Suomeen ja lentokenttäkin, josta pääsee helposti lomailemaan edullisesti (Ryanair). Helsingissä käy päiväseltään työreissulla, jos on tarpeen.

Jos lapset ovat kerran menossa ruotsinkieliseen kouluun, onko noista molemmista hyvät kulkuyhteydet sellaiseen? Tampereen seudulla on tietääkseni tasan yksi ruotsinkielinen koulu, tuskin Jyväskylän seudullakaan montaa. Musta kuulostaa kyllä vähän hankalalta asua 30 km. päässä lasten koulusta, katsoisin ainakin, että sinne pääsee helposti julkisillakin. Tai tietty jos toinen on täysipäiväisesti kotona, jotta voi kuljetella lapsia edestakaisin.

[QUOTE="neiti";23708072]Tampereen plussia:

- Kuntalisä
- Hyvät (ja paaaaljon edullisemmat) liikenneyhteydet myös naapuripaikkakuntiin
- Yliopistollisessa sairaalassa tarpeen tullen hyvä hoito (tamperelaisena pääsee sinne aika helposti hoitoon muissakin asioissa)
- Parempi palkkataso ja huomattavasti paremmat työmahdollisuudet (toki riippuen teidän aloista)
Jyväskylästä on moni iso työnantaja lopettanut viime aikoina ja työmahdollisuudet taitavat olla pääasiassa palveluissa.
- Tampereelta hyvät yhteydet muualle Suomeen ja lentokenttäkin, josta pääsee helposti lomailemaan edullisesti (Ryanair). Helsingissä käy päiväseltään työreissulla, jos on tarpeen.[/QUOTE]

Tämä oli hyvä listaus! Kiitos. :)

Ihan vain uteliaisuudesta: Miten meinasitte järjestää lasten koulumatkat, jos asutte 30 km päässä Tampereelta? Vai sattuuko talo olemaan sellaisella sijainnilla, että siitä tulee suoraan koulun lähelle linja-auto kohtuullisen nopeasti?

Itse olen tamperelainen ja tykkään kaupungista. Teidän kohdalla miettisin asiaa siltä kantilta, että kummassa on paremmat sosiaaliset verkostot? Onko teillä sukulaisia ja ystäviä Tampereella?

[QUOTE="tamperelainen";23710780]Ihan vain uteliaisuudesta: Miten meinasitte järjestää lasten koulumatkat, jos asutte 30 km päässä Tampereelta? Vai sattuuko talo olemaan sellaisella sijainnilla, että siitä tulee suoraan koulun lähelle linja-auto kohtuullisen nopeasti?[/QUOTE]

Maksamme kuljetukset itse jos niin tilanne vaatii, näissä asunnoissa mitkä olemme löytäneet koulukuljetus esim. bussilla onnistuu koska yhteydet ovat hyvät. Kouluun on talosta jota olemme katsoneet n. 17km.
Tuo 30 km oli se haitari jolla olemme asuinpaikkaa etsineet.

Itse olen tamperelainen ja tykkään kaupungista. Teidän kohdalla miettisin asiaa siltä kantilta, että kummassa on paremmat sosiaaliset verkostot? Onko teillä sukulaisia ja ystäviä Tampereella?

Asuin Tampereella muutamat harjoittelut ja siellä asuu tuttuja muutenkin. Sama Jyväskylässä, olen asunut siinä lähellä mutta lapsuuden tuttuja muuttanut Jyväskylään.

Ja itse olen sen verran sosiaalinen, että uskon tuttuja löytyvän vaikkei niitä alkuun olisikaan. :)

[QUOTE="aloittaja";23710892]Maksamme kuljetukset itse jos niin tilanne vaatii, näissä asunnoissa mitkä olemme löytäneet koulukuljetus esim. bussilla onnistuu koska yhteydet ovat hyvät. Kouluun on talosta jota olemme katsoneet n. 17km.
Tuo 30 km oli se haitari jolla olemme asuinpaikkaa etsineet.[/QUOTE]

Ok, tuo kuulostaa jo ihan kohtuulliselta. 17 km on melkein puolet vähemmän matkaa kuin 30 ja se ei vaikuta enää niin hankalalta. Tuolta etäisyydeltä kulkee jo linja-autojakin paljon paremmin.

[QUOTE="tamperelainen";23710999]Ok, tuo kuulostaa jo ihan kohtuulliselta. 17 km on melkein puolet vähemmän matkaa kuin 30 ja se ei vaikuta enää niin hankalalta. Tuolta etäisyydeltä kulkee jo linja-autojakin paljon paremmin.[/QUOTE]

Juu tein reittihaun koulun osoitteeseen.
Lähtökohtainen ajatus oli kuitenkin, että voi olla 30 km säteellä. Kun tuo ruotsinkieli on niin melkein varauduttava koulumatkoihin.

Hyvän päätöksen olette varmasti tehneet! Tampereella kuitenkin pitempiaikasesti mietittynä paremmat mahdollisuudet :) Jos palkkatasokin on parempi.. Nyt vaan miettimään muuttoa ja sisustamista! :)

Samaa mieltä, Tampereen puolesta! Ja kummassakaan en ole asunut eli en ole puolueellinen. Menisin Jyväskylään vain jos molempien ammatti on sellainen, että työtä löytyy loputtomiin vaikka mistä tuppukylästä (hoiva-ala, lääkäri, opettaja tms). Tampereelta tosiaan käy työmatkoilla vaikka Helsingissä päiväiseltään parikin kertaa viikossa eikä tunnu missään.

No voin kertoa entisenä keskisuomalaisena että Jyväskylä on tikittävä aikapommi! Paljon moniongelmaisia ja useampi rauhaton lähiö. Tampereelle siis antaisin paljon enemmän plussaa, ihan jo sillä että puolisoni on taas sieltä kotoisin ja kysyin onko miinuksia, sanoi ettei juurikaan ole.
Tässä nyt muutamia plussia ja miinuksia kuitenkin kummallekin;
Jyväskylä
+ kaunis kaupunki
+keskustassa on lähekkäin kaikki tarvittava
- paljon (liikaa) baareja, aiheuttaa aina lieveilmiöitä
- paljon moniongelmaisia perheitä (katso rikostilastot ja työttömyysasteet, Jykylä kärjessä)
- julkinen liikenne surkeaa. Busseilla matkustaminen kallista eikä vaunuilla pääse ilmaiseksi.

Mansa
+kaunis kaupunki
+mukavat ihmiset (keskisuomalaiset eivät taas ole kovin seurallisia uusille kasvoille)
+kaikki tarvittava löytyy
- Tappara ja Ilves-vääntö välillä ärsyttävää
-musta makkara ja Mervi Tapola

Yhteistyössä