Olisiko aiheellista harkita psykologia lapselle tai edes perheneuvolaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Naurukohtaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Naurukohtaus

Aktiivinen jäsen
04.07.2006
3 625
0
36
Meillä siiis kolme lasta,5v, 2,5v ja 2kk. Huolenaiheeni on esikoinen,tyttö 5v. Hän on aina ollut tempperamenttinen ja saanut hillittömiä kilareita ties mistä ja on kovin omapäinen eikä oikein vieläkään hyv'ksy sitä jos ei osaa jotain ns.aikuisten juttua tai ylipäänsä esim.luistelemaan opettelu yms.
Olemm uusioperhe,esikoisella eri isä kuin kahdella muulla. Tapaa isäänsä viikoittain ja välimme ovat oikein lämpimät. Miehen äiti kuoli aika äkillisesti vuosi sitten. Hän oli aika läheinen esikoiselle muttei kuitenkaan ihan ´ydinperhettä´,näkivät ehkä n.kerran kuussa/kahdessa kuussa.
Selitimme tytölle että mummi meni taivaaseen ja katselee nyt meitä sieltä ja että tyttö näkee hänet kun itse on oma vuoro mennä taivaaseen monen vuoden päästä.
Asia tuntui olevan ok.
Nyt viime kuukausina jos tyttö raivostuu jostain niin raivarit tuntuvat menevän ihan överiksi ja välillä tuntuu että tyttö saa ihan paniikkikohtauksen kun on niin raivona. Mikään puhe tai varsinkaan syliin otto ei auta vaan huutaa ja raivoaa vaan. Kohtaus voi kestää tunninkin. Raivotessaan paiskoo tavaroita ja huutaa rumia esim. sä oot tyhmä/kakka,mä en enää ikinä tykkää susta yms. Joskus vuoden alussa huusi pari kertaa siskolleen että tappaa tämän :( Kävimme asian läpi ja tuli ilmi että hoidossa on pojat leikkineet ´tappoleikkejä´. En ollut enää huolissani asiasta ja tyttö ei enää sanonut niin. Nyt olimme vappuna Lintsillä ja kotiinlähtiessämme tyttö sai armottomat raivarit kun sade kasteli hänen hattaransa ja se piti heittää roskiin. Hän huusi ja kirkui ties miten pitkään kunnes huusi että ´Mä haluun kuolla´:( Koskaan ennen ei ole niin huutanut,olemm kuolemasta kyllä puhuneet että esim.tyttö kysyy mitä tapahtuu jos putoaa sillalta ja mä vastaan että kuolee.
Kävimme asiaa läpi kun tyttö oli rauhoittunut ja kysyin että miksi hän haluaisi kuolla ja hän vastasi että kun taivaasta näkee niin pitkälle ja paljon asioita kerralla .Selitin sitten että myös lentokoneesta näkee eikä sitä varten tarvitse kuolla. Tyttö oli että okei,hän haluaa lentokoneeseen. Selitin myös mitä kuoleminen tarkoittaa ja että miten kamalaa se olisi jos hän kuolisi.
Nyt minua karmii tämä välikohtaus todella paljon :( Voiko olla mahollista että tyttä oikeasti ajattelee noin ja pitäisikö minun turvautua esim.psykologiin tms.Kiitos kaiklle jotka jaksoivat lukea ja kommentoida :)

Halaus sinulle. Meillä tytär oli 6.5 v kun eka kerran sanoi haluavansa kuolla... ja sai raivareita yms kummallisia kohtauksia, ja saa yhä ja ikää on 8 v. On myös ihan lähiaikoina sanonut raivarin keskellä että haluais tappaa koko perheen. :( Ihan hukassa tää äiti on myös ollut ja todallakin ymmärrän hyvin sua ap. Itsekkin olen miettinyt että ottaisinko yhteyttä perheneuvolaan tms.

Minulla on samanlainen lapsi, nyt jo 8 v. Ei ole helpottanut yhtään vaikka lapsi kasvanut. Apua ei mistään olla saatu (paitsi puheterapeutti), koska lapsi ns. normaali tarhassa ja koulussa.

Meilläkin tyttö on tässä vuoden sisällä ´petrannut´käytöstään todella paljon. Tarkoitan siis yleisiä käytöstapoja kun ennen saattoi haahuilla ties missä eikä juuri uskonut niin nykyään uskoo kyllä todella kiltisti ja on muutenkin tottelevainen,ajattelin että kun ikää tullut lisää niin järkikin on päässä kasvanut :) Mutta tosiaan nuo raivokohtaukset ovat ongelma ja suuri huolenaihe :(

Kuulostaa tutulta. Mulla samanikäinen poika. Vuosi sitten pojan isäpuoli kuoli äkillisesti ja tämän jälkeen alkoi hillittömät raivarit. Poika kyllä on ollut myös aina tosi tempperamenttinen, mutta nämä raivarit alkoi mennä jo pahasti yli. Perhetukikeskuksen psykologilla poika sitten kävi ja pikkuhiljaa alkoi raivarit vähentyä ja lieventyä. Nämä raivarit siis johtui siitä, ettei poika osannut käsitellä kuolemaa esim. itkemällä jne vaikka meilläkin kuolemasta puhuttiin paljon ja surusta ja kaikesta siihen liittyvästä.

Meillä oli samanlaista oireilua lapsella, se alko jo melko pienenä ja paheni vaan vuosi vuodelta. Vihdoin, lapsen ollessa 9v saimme masennus + uhmakkuushäiriö diagnoosin. Psykoterapialla tilanne on muuttunut huomattavasti parempaan suuntaan!

[QUOTE="harmaana";23720474]Meillä oli samanlaista oireilua lapsella, se alko jo melko pienenä ja paheni vaan vuosi vuodelta. Vihdoin, lapsen ollessa 9v saimme masennus + uhmakkuushäiriö diagnoosin. Psykoterapialla tilanne on muuttunut huomattavasti parempaan suuntaan![/QUOTE]

saanko kysyä kuinka pienenä? miten teihin on suhtauduttu hoito puolella? päiväkodissa/koulussa? psykologi? onko sossut kuvioissa?

[QUOTE="madame";23720517]saanko kysyä kuinka pienenä? miten teihin on suhtauduttu hoito puolella? päiväkodissa/koulussa? psykologi? onko sossut kuvioissa?[/QUOTE]

Mä en ihan just nyt kauheesti kerkiä kertomaan mutta illalla voin sit tulla takas jos kiinnostaa. Lapsi alko oireilemaan n. 3-vuotiaana. Sossut ei ole kuvioissa. Me jouduttiin taistelemaan, että lapsi pääsi hoidon piiriin. Ensin 3-vuotiaana todettiin, että ihan normi lapsi. Sit 7-vuotiaana, kun lapsi uhkas tappaa ittensä, päästiin perheneuvolaan jossa tehtiin KYKYTESTEJÄ :headwall: No, tästä vielä 2 vuotta eteenpäin niin päästiin osastolle tutkimusjaksolle. Elokuussa alko terapia ja tulokset ovat uskomattomat, ihan mieletön ero näkyy lapsessa JO nyt. Meille sanottiin, että 3-vuotta menee terapiassa. Tai ikinähän sitä ei tiedä, mut tuo ois semmonen realistinen.

Koulu oli kamalaa kunnes saatiin diagnoosi. Helvetillistä suorastaan. Lapsi vaihto koulua suoraan diagnoosin saatuaan, ei siis palannut entiseen kouluun tutkimusjakson jälkeen. Sen jälkeen homma on menny hienosti.

Ja vielä se olennaisin: masennus ei oireile meidän lapsella semmosena niin kuin vois kuvitella. Hän ei siis ole allapäin (päällisinpuolin ainakaan), ei itkuinen, ei vetäytyvä, ei saamataon jne jne jne, vaan hän oirelee täysin ulospäin raivoamalla, uhoamalla, huutamalla.

Meillä samanlainen tapaus. Hoidossa ovat puhuneet tytölle mm. siitä, että aikuiset päättävät asiat, tyttö kun yrittää jyrätä aikuiset keinolla millä hyvänsä, vaikka sitten tunnin kirkumiskohtauksilla. Luulin että noista on päästy jo, mutta muutama päivä onkin mennyt entiseen tapaan : / Ja ikää juurikin tuo 5v.

Pikkusisko tytölle on vasta syntynyt ja muutenkin tytön elämä mullistunut viimeisen vuoden aikana...perheneuvola meilläkin osoitteena jos ei omin voimin saada asioihin muutosta.

Kiitos paljon kommenteista :) Meillä tyttö on aina ollut tulta ja tappuraa mutta nyt viime kuukausina raivarit tosiaan pahentuneet. Pikkusiskonsa syntymästä oli todella innoissaan 2,5v sitten,ei ollenkaan mustasukkainen ja sama nyt kun pikkuveli syntyi 2kk sitten.
Sitä olen miettinyt että voiko paniikkikohtaukset ilmetä raivokohtauksen yhteydessä pelkästään koska kun Googletin tietoa asiasta niin useimmilla lapsilla paniikkikohtaukset tulevat kuten aikuisella eli ihan puun takaa yhtäkkiä. Meillä niin taas ei ole vaan raivokohtaus johtaa hyperventiloimiseen ja hysteriaan tytöllä.
Tappamisesta tyttö ei tosiaan ole puhunut sen koommin ja uskonkin että se oli vain hoidosta tullut juttu. Ja tyttö on pikkusiskonsa kanssa pph:lla ja siellä tällaista käytöstä ei ole ilmennyt. Toki ihan perus nahistelua on tullut mutta luulen että pph olisi sanonut jos tyttö olisi käyttäytynyt niinkuin kotona.
Itse olen ollut masentunut n.3 vuotta,en pahasti kuitenkaan. Psykologilla olen käynyt 2v ja ilman lääkkeitä olen pärjännyt. Olen kuitenkin miettinyt että voiko omalla masennuksellani olla osuutta asiaan koska suorituskykyni on jonkin verran laskenut vuosien mittaan enkä ole kovin viitseliäs esim.leikkimään :( Mies sitten hoitaa tämän puolen.

Yhteistyössä