Oonko mä ihan vastuuton äiti kun mun kohta 4v ulkoilee yksin meidän pihassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "12345"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos jättää nelivuotiaan ilman aikuisen valvontaa yksin pihalle,kantaa myös seuraukset jos jotakin sattuu.Ja kuten olemme saaneet viimeisen kuukauden aikanakin lukea,on todellakin sattunut.

[QUOTE="aapee";23722470]Se mulla tuli tossa mieleen kun joku kirjoitti että vasta koululaisena saa ulkoilla yksin, että eikö se oo vähä raju lasku itsenäisyyteen jos kouluikään asti äiti on pitämässä kädestä kiinni ja sitte yhtäkkiä pitää selvitä yksin. Tarkoitan että moni koululainen joutuu alkaa kulkea yksin koulumatkoja, joutuu ehkä aamuisin olla yksin kotona ennen koulun alkua jne. Että jos ei oo yhtään saanu tuntumaa tähän yksin olemiseen niin miten se sitte sujuu yhtäkkiä?Vai onko nämä mammat sitte pitämässä lasta kädestä kiinni vielä koulussakin?[/QUOTE]

No sepä se. Meillä lapsi täyttää 5 kohta ja siis vuoden päästä jo eskari-ikäinen. Täytyyhän tuon ikäisiä alkaa jo pikkuhiljaa itsenäistämään, että ymmärtävät käyttää sitten om ia aivoja kun koulutaival alkaa, yksin pitää monella kulkea koulumatkoja! Kauheata holhoamista! Toki ymmärrän että joitain lapsia vain ei voi jättää yksin, mutta pitäisi pikkuhiljaa alkaa 5 veetä opettamaan olemaan hetken itsekseen.

No mä olen ajatellut, että kunhan lapsi täyttää sen viisi vuotta voi alkaa jo vähän harjoittelemaan yksin oloa pihassa, kun käyn sisällä. Kuusivuotiaana saa leikkiä jo vähän vapaammin pihalla ja kouluunmennessä koittaa se vapaus kun pääsee pihasta kaverin kanssa leikkimään yksin.

4 vuotta täyttävä on mun mielestä ihan liian pieni ulkoilemaan ilman vanhempiaan, vaikka piha olisikin oma piha. Ei lapsen itsenäistyminen ja oppiminen todella ole siitä edes kiinni, pääseekö 3 vuotiaana jo yksin pihalle ja miten aikaisin lapsi sinne tempaistaan. Siinä vaan voi käydä huonosti. Ajatelkaas nyt. Tuon ikäinen on vasta ollut vauva, pieni täysin vahdittava taapero, sitten suoraan leikki-ikäisenä yksin ulos?

En nyt lähtisi tuomitsemaan, mutta toivottavasti lapsen kanssa kuitenkin pääsääntöisesti ulkoiltaisiin vanhempien kanssa vielä tuossa vaiheessa.

siis no et todellakaan ole vastuuntunnoton!!! meillä myös reilu 4-vuotias leikkii yksin meidän pihassa yksin VÄLILLÄ!!!! Jokainen äiti kyllä tuntee oman lapsensa voiko jättää vai ei... Ja kyllä, myös minä olen hänen kanssaan pihalla päivittäin :)

[QUOTE="äiti";23722589]siis no et todellakaan ole vastuuntunnoton!!! meillä myös reilu 4-vuotias leikkii yksin meidän pihassa yksin VÄLILLÄ!!!! Jokainen äiti kyllä tuntee oman lapsensa voiko jättää vai ei... Ja kyllä, myös minä olen hänen kanssaan pihalla päivittäin :)[/QUOTE]

Ai sä väität, että jokainen äiti aina tuntee sen lapsensa niin hyvin, että "kyllä äiti tietää"? miten voi sitten olla, että nytkin on hukkunut lapsi kotipihaan kun oli yksin pihaan jätetty. Tuntiko se 1v9kk ikäisen äitikin pienensä niin hyvin, että kyllä hänet voi jättää siihen pihaan? Mitenkä kuitenkin pääsi käymään huonosti...

Mä väitän, että monellakin se tilannetaju ja äidinvaistot pettää ja pahan kerran, eikä kaikki äidit toimi lapsen parhaaksi suinkaan. Äiti voi toimia myös lapsen edunvastaisesti. Se ei ole kirkossa kuulutettua, että jokaisen äidin toimet on lasta tuntien pohdittuja, vaan joskus niissä käsityksissä voi olla niin iso heitto siihen, mikä oikeasti olisi turvallista. Joskus joku ulkopuolinen jopa voi nähdä paremmin lapsen edun, kuin oma äiti.

Meillä 6v ja 3,5v ulkoilevat pieniä aikoja keskenään, tielle eivät lähde. Nuorimmaista 1,5v, ei voi päästä hetkeksikään silmistään. Piha on turvallinen. Jos alle 6v kavereita kylässä, heitä en päästä keskenään. Suurin osa lasteni ikätovereista ulkoilevat keskenään, täällä maalla taidetaan olla huolettomampia.

[QUOTE="vieras";23722579]No mä olen ajatellut, että kunhan lapsi täyttää sen viisi vuotta voi alkaa jo vähän harjoittelemaan yksin oloa pihassa, kun käyn sisällä. Kuusivuotiaana saa leikkiä jo vähän vapaammin pihalla ja kouluunmennessä koittaa se vapaus kun pääsee pihasta kaverin kanssa leikkimään yksin.

4 vuotta täyttävä on mun mielestä ihan liian pieni ulkoilemaan ilman vanhempiaan, vaikka piha olisikin oma piha. Ei lapsen itsenäistyminen ja oppiminen todella ole siitä edes kiinni, pääseekö 3 vuotiaana jo yksin pihalle ja miten aikaisin lapsi sinne tempaistaan. Siinä vaan voi käydä huonosti. Ajatelkaas nyt. Tuon ikäinen on vasta ollut vauva, pieni täysin vahdittava taapero, sitten suoraan leikki-ikäisenä yksin ulos?

En nyt lähtisi tuomitsemaan, mutta toivottavasti lapsen kanssa kuitenkin pääsääntöisesti ulkoiltaisiin vanhempien kanssa vielä tuossa vaiheessa.[/QUOTE]

Meidän 4 vee haluaisi olla ihan koko ajan pihalla, eikä minulta onnnistu päivystää koko päivää ulkona. On muitakin lapsia hoidettavana.
Lapsi on todella viisas ja älykäs. Sellainen pikkuvanha. Kaikki luulee ikäistään vanhemmaksi. Meillä on pihalla rajat minkä sisällä saa leikkiä, ja minä näen siis lapsen koko ajan kun on pihalla olohuoneen isoista ikkunoista. Ei ole koskaan karannut. Kypärän laittaa itse päähän jos haluaa pyöräillä. Naapuruston lapset tulevat automaattisesti meidän pihalle leikkimään koska tietävät ettei vielä pääse yksin muiden pihalle. (ja nämä lapset 6-9v)
On todella mielissään kun kehun ulkoilun jälkeen, kun ollut reipas.

[QUOTE="jep";23722629]Meidän 4 vee haluaisi olla ihan koko ajan pihalla, eikä minulta onnnistu päivystää koko päivää ulkona. On muitakin lapsia hoidettavana.
Lapsi on todella viisas ja älykäs. Sellainen pikkuvanha. Kaikki luulee ikäistään vanhemmaksi. Meillä on pihalla rajat minkä sisällä saa leikkiä, ja minä näen siis lapsen koko ajan kun on pihalla olohuoneen isoista ikkunoista. Ei ole koskaan karannut. Kypärän laittaa itse päähän jos haluaa pyöräillä. Naapuruston lapset tulevat automaattisesti meidän pihalle leikkimään koska tietävät ettei vielä pääse yksin muiden pihalle. (ja nämä lapset 6-9v)
On todella mielissään kun kehun ulkoilun jälkeen, kun ollut reipas.[/QUOTE]

on mullakin muitakin lapsia hoidettavana, ei se silti tarkoita että yhden voi jättää heitteille silläaikaa. kyllä lapsia tehdessä on hyvä ottaa huomioon, että jokaisesta on huolehdittava vaikka olisi kuinka monta jälkeläistä. Neljä vuotiaan kanssa voi kuitenkin ulkoilla sen verran kun aikaa on, ja kun ei sitä aikaa ole, silloin leikitään sisällä. Jos ei koskaan riitä aika päivässä ulos, on parasta laittaa lapsi virikesyistä päivähoitoon tai kerhoon, jossa häntä ulkoilutetaan, perään katsoen.

[QUOTE="vieras";23722617]Ai sä väität, että jokainen äiti aina tuntee sen lapsensa niin hyvin, että "kyllä äiti tietää"? miten voi sitten olla, että nytkin on hukkunut lapsi kotipihaan kun oli yksin pihaan jätetty. Tuntiko se 1v9kk ikäisen äitikin pienensä niin hyvin, että kyllä hänet voi jättää siihen pihaan? Mitenkä kuitenkin pääsi käymään huonosti...

Mä väitän, että monellakin se tilannetaju ja äidinvaistot pettää ja pahan kerran, eikä kaikki äidit toimi lapsen parhaaksi suinkaan. Äiti voi toimia myös lapsen edunvastaisesti. Se ei ole kirkossa kuulutettua, että jokaisen äidin toimet on lasta tuntien pohdittuja, vaan joskus niissä käsityksissä voi olla niin iso heitto siihen, mikä oikeasti olisi turvallista. Joskus joku ulkopuolinen jopa voi nähdä paremmin lapsen edun, kuin oma äiti.[/QUOTE]

No ei 1v9kk ja 4vuotiasta voi oikein verrata keskenään. Tai muutenkaan näitä tapauksia joissa lapsi on ollu ilman valvontaa VEDEN ÄÄRELLÄ. Meillä ainakaan ei oo vettä mailla halmeilla että jos jotain tapahtuiskin niin hukkumaan ne ei pääse. Tietenkin jokainen järkevä vanhempi tajuaa että jos lapsen hiekkalaatikon vieressä on vesiallas niin silloin 1v9kk ei voi olla ilman valvontaa ulkona. Mä en päästäis ees meidän 7vuotiasta yksin ulos jos pihassa olis joku vesilammikko tms tai jos asuttais järven tai joen lähellä. Vähän ontuva tuo vertaus kyllä mun mielestä.

Mielestäni ihan normaalia. Kyllä tuon ikäisen voi omalle pihalle päästää yksinään ihan hyvin, ihan samalla tavalla kuin tuo ikäisen voi sisälläkin päästää yksin leikkimään mihin huoneeseen tahansa. Ihan kun siinä ulkoilmassa olisi jotain, mikä voisi lasta vahingoittaa.

Saa meilläkin olla 4,5v yksin jonkin aikaa ulkona. Ei tuntikaupalla, mutta pihassamme, joka on ihan turvallinen. Esim. jos tullaan kaupasta, ja menen laittamaan ruokaa saa jäädä hetkeksi leikkimään. Pihamme on oma piha, joka näkyy keittiöstä. Meillä lapsi on nyt ensimmäisiä kertoja yksin halunnut hetkeksi jäädä ulos, joten se on hänelle sallittu. Olen pitänyt ihan normaalina kehityksenä.

[QUOTE="vieras";23722648]on mullakin muitakin lapsia hoidettavana, ei se silti tarkoita että yhden voi jättää heitteille silläaikaa. kyllä lapsia tehdessä on hyvä ottaa huomioon, että jokaisesta on huolehdittava vaikka olisi kuinka monta jälkeläistä. Neljä vuotiaan kanssa voi kuitenkin ulkoilla sen verran kun aikaa on, ja kun ei sitä aikaa ole, silloin leikitään sisällä. Jos ei koskaan riitä aika päivässä ulos, on parasta laittaa lapsi virikesyistä päivähoitoon tai kerhoon, jossa häntä ulkoilutetaan, perään katsoen.[/QUOTE]

Ihan turhaan paasaat kun et tunne millainen on lapsi etkä näe meidän asuinympäristöä.
Ja kyllä me porukallakin ulkoillaan, mutta 4vee (huom. kohta 5) haluaa olla kaikki joutava aika, ja saa ollakin kun osaa reippaasti pysyä ikkunan alla :)

[QUOTE="aapee";23722676]No ei 1v9kk ja 4vuotiasta voi oikein verrata keskenään. Tai muutenkaan näitä tapauksia joissa lapsi on ollu ilman valvontaa VEDEN ÄÄRELLÄ. Meillä ainakaan ei oo vettä mailla halmeilla että jos jotain tapahtuiskin niin hukkumaan ne ei pääse. Tietenkin jokainen järkevä vanhempi tajuaa että jos lapsen hiekkalaatikon vieressä on vesiallas niin silloin 1v9kk ei voi olla ilman valvontaa ulkona. Mä en päästäis ees meidän 7vuotiasta yksin ulos jos pihassa olis joku vesilammikko tms tai jos asuttais järven tai joen lähellä. Vähän ontuva tuo vertaus kyllä mun mielestä.[/QUOTE]

Kyllä 3-4 vuotias on kuitenkin pieni. verrataanhan täällä 6 ja 4 vuotiastakin toisiinsa, ja minä kun en verrannut neljä vuotiasta tässä siihen 1,9 vuotiaaseen vaan kerroin faktaa miten äidinvaistot voivat pettää äideillä. tarkoittaen sitä, ettei se ole todellakaan aina lapsen edunmukaista kaikki teot mitä äidit tekevät, äidit voivat toimia myös lapsen edunvastaisesti tajuamatta sitä. Ja tuossakin tapauksessa on täytynyt turvallisuudentajun pettää ja pahasti.

. Jos 6 vuotiaan on tarkoitus opetella yksinoloa noin niinkuin kasvatusalan ammattilaisten näkökulmasta, teillä se raja on laskettu muutamalla vuodella alaspäin ihan ominpäin monellakin. Ajatellaan, että ehkä se alle 4v on melkein sama kuin eskari-ikäinen, vaikkei todellakaan ole.

kyllä 3 vuotiaan laskeminen ilman valvontaa on heitteillejättö, ei sen ikäistä saa jättää kotiinkaan yksin. Kysy asiaan mielipidettä vaikka sosiaaliviranomaisilta nimettömänä. Se ei ole mikään syy jättää pientä yksin, että on muitakin lapsia. kaikista lapsista tulee huolehtia. 3-4 vuotias tarvitsee vielä valvontaa ulkona. Vaikka leikkisikin aina nätisti, ei mulle tulisi mieleenkään jättää yksin taas noin pientä, ja ihmettelen suuresti jos joku noin toimii. Soittaisin nähdessäni ensimmäisenä sosiaalipäivystykseen tuollaisesta.

meillä kohta 4 vee haki tänään postit laatikosta ja katsoin ikkunasta.On todella reipas ja älykäs poika. Joskus annan mennä edeltä pihalle esim hakemaan polkupyöränsä teltasta ja tulee sit ovelle odottamaan pyöränsä kanssa. Joskus haluaa pissittää etupihalla koiran. Olen aina jossain kytiksellä kuitenkin katsomassa(mut silleen ettei poika ite huomaan mua) on noheva ja iloinen kun sai "vastuuta".

[QUOTE="jep";23722711]Ihan turhaan paasaat kun et tunne millainen on lapsi etkä näe meidän asuinympäristöä.
Ja kyllä me porukallakin ulkoillaan, mutta 4vee (huom. kohta 5) haluaa olla kaikki joutava aika, ja saa ollakin kun osaa reippaasti pysyä ikkunan alla :)[/QUOTE]

Sinä voit antaa lastesi tehdä kuinka he itse haluavat, meillä kuitenkin mennään rajoilla ja rakkaudella, lasten parhaaksi:) Mun lapset osaavat ulkoilla todella nätisti aina, mutta olen silti ihan mielelläni neljä vuotta täyttävän kanssa ulkona mukana kuten tuon ikäisten kanssa kuuluukin.

Ei tuossa minusta mitään pahaa ole, niin meilläkin lapset saavat olla omalla aidatulla okt:n pihalla, ikää 5v ja 3,5v. Eipä tuossa ole mitään vaarallista, ja aina välillä vilkaisen mit touhuavat.

Ja hui kamala, olen joskus jopa käynyt kaupassa niin että lapset jäi pihalle/sisälle katsomaan lastenohjelmia. Tosin kauppa meillä on 200m päässä, joten siinä ei todellakaan kestä kauaa.

Riippuu tosi paljon lapsen luonteesta. Tuo meidän 2 v. on sen verran vilkas ja kekseliäs tyyppi, että en kyllä kahden vuoden päästä uskalla antaa hänen olla yksin pihalla, ainakaan kerrostalon pihalla. Jos olisi omakotitalo pihoineen, ja tontilla kunnon aita ja portissa lukko jota ei lapsi saa auki, voisin ehkä vähän aikaa antaa olla yksin pihalla.

Mutta kukin tyylillään. Itse olen sen verran varovainen että kun poika oli vauva, en ikimaailmassa olisi uskaltanut jättää pihalle nukkumaan vaikka olisi omakotitalo. Ehkä rivarin aidatulle pihalle olisin uskaltanut jättää itkuhälyttimen kanssa, ihan ikkunan taakse, ja itse olisin vahtinut silmä kovana koko ajan. :cool: Olen vaan sitä mieltä että varovaisuus ei ole pahasta, kun ei ylivarovainen ole. Tosin tiedän että mulla on jopa vähän siihenkin taipumusta, ja tulee olemaan takuulla sittenkin kun poika kasvaa.

[QUOTE="Maria";23722781]meillä kohta 4 vee haki tänään postit laatikosta ja katsoin ikkunasta.On todella reipas ja älykäs poika. Joskus annan mennä edeltä pihalle esim hakemaan polkupyöränsä teltasta ja tulee sit ovelle odottamaan pyöränsä kanssa. Joskus haluaa pissittää etupihalla koiran. Olen aina jossain kytiksellä kuitenkin katsomassa(mut silleen ettei poika ite huomaan mua) on noheva ja iloinen kun sai "vastuuta".[/QUOTE]

Tuo on aivan normaalia, ei lapsi silloin ole yksin ulkoilemassa, vaan saa sitä normaalia vapautta mitä tuon ikäiselle voi jo antaakin . Kuitenkin perään katsoen ja huolehtien. Minäkään en kahlitse 4 vuotiasta omaan jalkaani kiinni, mutten laske häntä myöskään vielä pihalle leikkimään päiväksi yksin, kuten ilmeisesti ap. Hänen kertoman mukaan vielä kolme vuotias lapsi saa halutessaan viettää ulkona mielinmäärin aikaansa ilman äitiä, koska lapsi haluaa, eikä äiti voi vahtia kun on muitakin lapsia.

[QUOTE="vieras";23722835]Tuo on aivan normaalia, ei lapsi silloin ole yksin ulkoilemassa, vaan saa sitä normaalia vapautta mitä tuon ikäiselle voi jo antaakin . Kuitenkin perään katsoen ja huolehtien. Minäkään en kahlitse 4 vuotiasta omaan jalkaani kiinni, mutten laske häntä myöskään vielä pihalle leikkimään päiväksi yksin, kuten ilmeisesti ap. Hänen kertoman mukaan vielä kolme vuotias lapsi saa halutessaan viettää ulkona mielinmäärin aikaansa ilman äitiä, koska lapsi haluaa, eikä äiti voi vahtia kun on muitakin lapsia.[/QUOTE]

niin aivan itse halusin vaan kertoa miten meillä lapsi saa hetkeksi "vapautta" koska selkeästi jo kaipailee että hän saa käydä yksin pihalla tms. Mutta tosiaan en halua katkaista näköyhteyttä,koska ei voi koskaan tietää esim jos vaikka kissa tulisi pihaan ja poika lähtis sitä seurailemaan.

[QUOTE="vieras";23722835]...mutten laske häntä myöskään vielä pihalle leikkimään päiväksi yksin, kuten ilmeisesti ap...[/QUOTE]

No eipä nyt kuitenkaan liioitella. Ap sanoi ulkoilevansa lasten kanssa ja tämän lisäksi lapset ulkoilevat keskenään. Eli lapset ei ole koko päivää pihalla itsekseen vaan ison osan ajasta äiti on mukana. Ja lisäksi 3v ei ole siellä yksin. Vaikka isosisaruksella ei luonnollisesti vastuuta pienemmästä olekaan niin todennäköisesti kuitenkin katsoo perään ja osaa hakea apua jos sitä tarvitaan. Lisäksi veikkaisin että ap:kin välillä tarkistaa tilanteen ja kuikuilee ikkunasta eli mistään totaalisesta valvomattomuudesta ei ole kyse.

[QUOTE="heh";23722882]No eipä nyt kuitenkaan liioitella. Ap sanoi ulkoilevansa lasten kanssa ja tämän lisäksi lapset ulkoilevat keskenään. Eli lapset ei ole koko päivää pihalla itsekseen vaan ison osan ajasta äiti on mukana. Ja lisäksi 3v ei ole siellä yksin. Vaikka isosisaruksella ei luonnollisesti vastuuta pienemmästä olekaan niin todennäköisesti kuitenkin katsoo perään ja osaa hakea apua jos sitä tarvitaan. Lisäksi veikkaisin että ap:kin välillä tarkistaa tilanteen ja kuikuilee ikkunasta eli mistään totaalisesta valvomattomuudesta ei ole kyse.[/QUOTE]

Ei mun taritse liioitella kun kaikki löytyy hänen tekstistään. Voihan hän tosian sanoa yhtä tai toista tilanteen mukaan, mikä sopivalta kuullostaa. kohta hän varmaan kertoo, ettei lapset todellisuudessa ulkoilekaan yksin, vaan hän onkin ovenraossa tai ikkunan takana nenä kiinni kokoajan. Tähänhän nämä ketjut aina menevät, kun tulee noottia jostain toimista, se totuus muuttuukin paremman kuuloiseksi mitä se on aikaisemmin olult. Ei teidän tarvitse täällä keskustelupalstalla anonyyminä ketään huijata, enemmän te siinä huijaatte itseänne kuin ketään muuta. Ei loppujenlopuksi juuri minulle ole iloa siitä tiedosta kuinka pitkään juuri sinun tai ap.n 4 vuotiaasi on heitteillejätettynä yksin.

[QUOTE="heh";23722882]Ja lisäksi 3v ei ole siellä yksin. Vaikka isosisaruksella ei luonnollisesti vastuuta pienemmästä olekaan niin todennäköisesti kuitenkin katsoo perään ja osaa hakea apua jos sitä tarvitaan. [/QUOTE]

Eli toisinsanoen isosisarus on vastuussa pienestä. Kun äiti ei ole näkemässä, se on isomman vastuu tulla hädästä kertomaan. Vai kenen se vastuu on? Ei ainakaan sinun, koska sinä et ole näkemässä ja auttamassa. Sinä siis myönnät asettavasi sekä pienemmän lapsesi heitteille, että myös isomman sisaruksen vastuuseen tästä pienimmästä. Voitko kuvitella mikä syyllisyys se olisi isosisarukselle sun omalle lapsellesi, jos sille pienimmäiselle jotain sattuisi? Hän kokisi olevansa siitä syyllinen ja kärsisi jos jotain tapahtuisi. Hän on ollut ainoa paikallaoleva siellä tapahtumapaikalla.

Oma neli-vuotiaani kyllä ulkoili itsekseen kerrostalon pihassa muiden lasten kanssa. Vahtia pidin ikkunasta.
Ainakin oma lapseni on ollut pienestä pitäen hyvin kuuliainen ja arkakin. Ei todellakaan ole ikinä lähtenyt pihasta, eikä lähellä oli ojia tms.
Nyt lapsi on vähän yli 5-vuotias ja ulkoillee kavereiden kanssa pihassa päivittäin.

Tämän päivän Iltalehden nettisivuilla oli hyvä kommentti eräältä professorilta, joka kritisoi sitä miten lapsia holhotaan nykyään liikaa. Lapset eivät saa tehdä mitään itsenäisesti.

Minusta on hyvä, että lapseni liikkuu pihalla ja saa itsevarmuutta ja kuntoilua. Ihans ama mitä muut ajattelevat.

Yhteistyössä