Oonko mä ihan vastuuton äiti kun mun kohta 4v ulkoilee yksin meidän pihassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "12345"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äiti vaan;23722157:
En osaa sanoa, riippuu niin lapsesta. Meillä ulkoilee tällä hetkellä vajaa 6v ja 2v9kk kahdestaan omalla aidatulla pihalla. Aita on niin korkea etteivät pääse yli eivätkä varmasti saa portteja auki. Ovat ulkoilleet jo pitkän aikaa. Meillä on isot ikkunat pihalle ja periaatteessa näen heidät kokoajan. Käytännössä en kuitenkaan herkeämättä sinne tuijota. Savat myös hyppiä trampoliinilla yksi kerrallan ja verkko kiinni ja näitä sääntöjä hyvin noudattavat.

Mulla on myös vauva ja ymmärrän hyvin ettei aina voi ottaa vauvaa ja mennä mukaan ulos kun isommat haluaa. Etupihalle en heidä todellakaan uskaltaisi päästää koska siellä liikkuu autoja ja pääsisivät karkuun.

Mitään vahinkoa ei ole koskaan sattunut, välillä tappelevat mutta se on ihan normaalia.

Tossa nyt mitään outoa ole. Kai nyt aidatulla pihalla voi antaa olla vaikka 1 vuotiaan, jos sielä ei ole mitään suuhun laitettavaa :) AP ei tainnut ihan tälläistä tarkoittaa.

[QUOTE="vieras";23722144]Mun tutut imettää kyllä vaikka puistoissa,imettivät jo viime kuussa.Ite en kyllä tykänny julkisesti imettää.[/QUOTE]

Kyse ei välttämättä ole siitä tykkääkö julkisesti imettää. Itse voin imettää missä tahansa eikä hävetä tms. mutta näillä keleillä jos otan ulkona tissin esille takin alta niin on välittömästi tulehdus päällä. Harmi sinänsä.

Mitä vastuutonta tuossa nyt on? Jos piha on noin turvallinen ja isompia seurana, mikä on ongelma? On meilläkin saaneet ulkoilla jo kauan kahdestaan. Joo, jotkut päästää vasta kouluikäisen ulos yksinään. Aika vankilaa. Paljon on kiinni luonteista ja ympäristöstä, mutta ap:n kuvauksen mukaan ei ole mitään estettä.

Mitä vastuutonta??
Ihana idiootti täälläkin taas. Tuu kertoo sitten kun kakaras on hukkunu, tai kadonnu tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Vierastäti;23722220:
Tossa nyt mitään outoa ole. Kai nyt aidatulla pihalla voi antaa olla vaikka 1 vuotiaan, jos sielä ei ole mitään suuhun laitettavaa :) AP ei tainnut ihan tälläistä tarkoittaa.

Nii juu. Kuinkahan monella on piha ihan pelkkää asfalttia..

En ota kantaa varsinaiseen kysymykseen muutakuin toteamalla että riippuu lapsesta ja pihasta. Mutta musta on aika jännää ku niin monella ei muka ole omakotitalossa pihalla ojaa.... eikö ihan jokaisen pihan ympäri mene jonkinlainen oja?!?! Korjatkaa jos olen väärässä.

[QUOTE="vieras";23722206]Perse ylös vaan tuolilta ja lapsen seuraksi ulos!!!
Ei ole ihmekään että äidit lihoo suomessa valaiksi kun ei viitsitä edes ulkoilla ja pienet lapset saa pärjätä yksin miten sattuu:([/QUOTE]

tiedätkö, on lapsia jotka viihtyvät siellä ulkona jopa 5-7tuntia päivässä. itse ulkoilen aamupäivästä pari tuntia lasten kanssa, ja illasta tunnin. tässä välissä lapset ulkoilee 3-4tuntia, enkä yksinkertaisesti ehdi itse tässä välissä enää ulos. joskus ne on kotityötkin tehtävä. perse ylös penkistä sanoo ihminen, joka ei tiedä laidastakaan mitä on olla todella ulkoilevien lasten äiti!!

[QUOTE="vieras";23722144]Mun tutut imettää kyllä vaikka puistoissa,imettivät jo viime kuussa.Ite en kyllä tykänny julkisesti imettää.[/QUOTE]

kyllä mäkin imetän puistoissa kun tulee tarpeeksi lämmin. nyt on vielä liian kylmä. mun rinnat on ainaki kylmänarat ja rintatulehduksen saamn jos tuolla alan paitaa availemaan.

[QUOTE="vieras";23722240]Mitä vastuutonta??
Ihana idiootti täälläkin taas. Tuu kertoo sitten kun kakaras on hukkunu, tai kadonnu tms.[/QUOTE]

Okei boss :D Muistelisin itsekin ulkoilleeni lapsena aika paljon yksin. Olisi aika outoa jos olis pitänyt olla vankina sisällä jos ei ulos voi mennä ennen kouluikää muuta kuin äidin kanssa. Ehkä et ole koskaan elänyt missään turvallisessa paikassa?
Kummasti täällä muutkin lapset ulkoilee ilman vanhempiaan eikä ongelmia ole ollut. Muutenkin sellainen yhteisö että naapuritkin osaa puuttua asiaaan jos jotain ilmenee. Sääli sinänsä, että on paikkoja joissa lapset eivät voi elää kuin jatkuvan holhouksen alaisena. Ei käy niitä lapsia kateeksi, mutta meidän lapsilla onkin kunnon aito lapsuus ;)

En ota kantaa varsinaiseen kysymykseen muutakuin toteamalla että riippuu lapsesta ja pihasta. Mutta musta on aika jännää ku niin monella ei muka ole omakotitalossa pihalla ojaa.... eikö ihan jokaisen pihan ympäri mene jonkinlainen oja?!?! Korjatkaa jos olen väärässä.

On meillä 1, mutta siellä ei ole vettä. Siltikään en päästä 5v ja nuorempia itsekseen pihalle.

[QUOTE="vieras";23722261]tiedätkö, on lapsia jotka viihtyvät siellä ulkona jopa 5-7tuntia päivässä. itse ulkoilen aamupäivästä pari tuntia lasten kanssa, ja illasta tunnin. tässä välissä lapset ulkoilee 3-4tuntia, enkä yksinkertaisesti ehdi itse tässä välissä enää ulos. joskus ne on kotityötkin tehtävä. perse ylös penkistä sanoo ihminen, joka ei tiedä laidastakaan mitä on olla todella ulkoilevien lasten äiti!![/QUOTE]

ja kuopus 2v pysyy siis todellakin sisällä kun minä olen myös. eli 4 ja 7 vuotiaat meilläkin ulkoilevat kaksin.

[QUOTE="vieras";23722248]Nii juu. Kuinkahan monella on piha ihan pelkkää asfalttia..[/QUOTE]

No en nyt ihan sananmukaisesti tarkoittanutkaan että voi ulkoilla. Vaan sitä, että oma aidattu piha on vähän eri asia, kun "normaali" piha :D

Okei boss :D Muistelisin itsekin ulkoilleeni lapsena aika paljon yksin. Olisi aika outoa jos olis pitänyt olla vankina sisällä jos ei ulos voi mennä ennen kouluikää muuta kuin äidin kanssa. Ehkä et ole koskaan elänyt missään turvallisessa paikassa?
Kummasti täällä muutkin lapset ulkoilee ilman vanhempiaan eikä ongelmia ole ollut. Muutenkin sellainen yhteisö että naapuritkin osaa puuttua asiaaan jos jotain ilmenee. Sääli sinänsä, että on paikkoja joissa lapset eivät voi elää kuin jatkuvan holhouksen alaisena. Ei käy niitä lapsia kateeksi, mutta meidän lapsilla onkin kunnon aito lapsuus ;)

Mä olen ulkoillut pikku ipanasta yksikseen. Kerran oli lähellä ettei namusetä ottanu ja napannu mua ja serkkuani. Onneks isä sitten sattui kurkkaamaan parvekkeelta. Pyöräillyt olen auton alle useamman kuin kerran. jne jne.. Että juu, oli auto lapsuus..

Meillä ei ainakaan ole ojia ympärillä.

Ja meidän 5- ja 7-vuotiaat lapset on ulkoilleet omalla aidatulla kotipihalla jo pitkään myös kahdestaan. Tosin piha on pieni ja isot ikkunat sinne. Kesällä terassin ovi on auki koko ajan, joten myös äänet kuuluu. Nyt tuleva koululainen on laajentanut reviiriään pikkuhiljaa myös lähimetsään. 5-vuotias ei edes halua lähteä sinne ilman aikuista ja hyvä niin.

Kyllä nää on yksilöllisiä asioita. Jossain vaiheessa on jokatapauksessa höllättävä napanuoraa, viimeistään kouluikäisinä joutuvat kuitenkin kulkemaan joskus myös yksin ulkona.

en kyllä ymmrärrä mikä on ongelma päästää jos ympäristö on turvallinen ja lapset luonteeltaan sellaisia että pärjäävät, eivätkä saa päähänsä lähteä mihinkään. Meillä on 2 vuotiaatkin olleet isompien kanssa pihalla. Eikä edes aidattu piha mutta ei ne mihinkään lähde, eikä vaaranpaikkoja ole lähellä.

mulla 5 lasta,kuudes mahas.6-vee pyöräilee ite kaverien työ,käy kaupassa ostaas karkkia jne.yksin tai kaverien kans.tekee jopa ite ruokaakin:)voin huoletta käydä kaupassa,kun 2 ja 6-vee kotona sen aikaa.vanhemmat on jo 12 ja 13-veet.kännykät loistavat keksinnöt.eilen 6-vee tyttö lähti kaverilleen 16 jälkeen,soitin sit 19.30 et läheppä pyöräileen kotia päin.
toisaalta tunnen paaaaaljon lapsia,joita en päästäisi yksin pihalle vielä edes 9-veenä.....mistä lie johtuu?
Omat olleet aina pihalla pienestä pitäen,olin paikalla tai en.kukaan ei ole edes yrittänyt karata pihasta.4-5 veenä asuivat suurinpiirtein kesät pihalla,olivat kavereillaan tai kaverit meillä.5-veenä tyttö nukkui teltassaki yön samanikäsen kaverinsa kanssa.en tosin pysty omiani vertaamaan edes moneen tuttavaperheen samanikäsiin lapsiin.
Luoja olen ylpeä lapsistani.eivät roiku ja marise lahkeessa kiinni.ei edes 2-vee.leikkii päivät ja touhaa omiaan,käy potalla kun hätä.menee YKSIN trampalle ja tulee sisälle.
Nää on tämmösiä laiskan äidin lapsia,no jääpähän mulla aikaa muuhun ku kakaroiden kanteluun ja leikittämiseen.
No,nyt pakkaan kaikki kersat autoon ku ovat kerranki kotona ja lähetään shoppaileen kaupunkiin ja syömään.Kokataan sit kotona huomenna:)
yhteenvetona viä,et on tosiaan lapsikohtasta,ja varmaan oma osansa tällä kotomeiningillä.en tosiaan voisi yhdenkään tutun lasta vahtimatta pihalle päästää,enkä olekkaan ku ovat meillä hoidossa olleet.ei tosiaan moni ole ns."pihakypsä" vielä 8-veenäkään.

rakentakaa äidit sellainen luottamussuhde lasten kanssa että voitte päästää sen 6-vuotiaan jo yksin ulos. on kova isku lapselle lähteä koulutielle kun pitäis jo vähän itsenäisestikin selvitä!
ja tämä ei tarkoita sitä että lykitään ne 2vuotiaatkin taipaleelle yksin, vaan se maalaisjärki mukaan!

[QUOTE="vieras";23722206]Perse ylös vaan tuolilta ja lapsen seuraksi ulos!!!
Ei ole ihmekään että äidit lihoo suomessa valaiksi kun ei viitsitä edes ulkoilla ja pienet lapset saa pärjätä yksin miten sattuu:([/QUOTE]

voisit säkin lukea ketjun ennenku auot päätäsi! Kerron nyt vielä toisen kerran että MINÄ ULKOILEN VAUVAN KANSSA JOKA PÄIVÄ KAKSI KERTAA. MUTTA, huom!! MUTTA meidän 7v saattaa olla ulkona jopa 4h putkeen ja myös 4v haluais sitte olla. Mulla ei kertakaikkiaan oo mahdollisuutta olla niin kauaa ulkona putkeen vaikka haluaisinkin. Ja siksi oon antanu 4v jäädä isomman kanssa ulos vielä siinä vaiheessa ku oon menny vauvan kanssa sisälle.

On mulla ollut aito lapsuus vaikken ollutkaan yksin pihalla. Sain olla lapsi josta pidettiin huolta enkä miniaikuinen jonka pitäisi ottaa vastuuta itsestään.

Mulla on ollut aito ja hyvä lapsuus. Olen saanut olla lapsi, ei ole tarvinut olla miniaikuinen, minusta on huolehdittu. Olen saanut myös leikkiä pihalla ja metsissä, myös itsekseni. On asuttu turvallisissa ympäristöissä ja on ollut kavereita.
Samoin omat lapseni saavat samantyyppisen lapsuuden. Ovat saaneet olla melkein kouluikäisiksi kotona, saaneet leikkiä hyvissä ympäristöissä kavereiden kanssa pihalla. Ei ole tarvinnut aina tulla sisälle juuri silloin kun esim. äitikin. Mitähän pahaa heidän lapsuudessaan on? Vai onko ulkoilu nykyään miniaikuisuutta? Huvittavia lausuntoja :D

Oletko kokeillut? Meillä vauva viihtyy ulkona vaunuissa (nukkuu) helposti 3-4 tuntia. Mä en todellakaan antaisi 4-vuotiaan olla yksin pihalla enkä kahdestaan 7-vuotiaan kanssa.

vauvat on erilaisia. meidän vauva ei nuku noin pitkään ees yöllä. päivällä jos tunnin, puolitoista nukkuu putkeen niin se on jotain valtavaa. Se on niitä lyhytunisia, sisällä nukkuu 20min klerralla, ulos kun menee niin tunnin, joskus harvoin puolitoista. ja sitte pitää antaa tissiä heti kun herää.

Meillä myös 4v ulkoilee. Ympäristö on turvallinen, rajat tietää eikä niitä ole koskaan ylittänyt.
Kivittäkää vain, ei kiinnosta pätkän vertaa. itse kukin oman lapsensa tietää ja tuntee. Joskushan sitä on itsenäiseksi opeteltava ja ihan hyvä pienenä aloittaa pikkujutuilla!

Meilläkin on eskari-ikäinen tyttö ja 4v3kk poika enkä ikimaailmassa minkäänlaiselle pihalle laskisi noita keskenään.

Siinä ja siinä, että lasken edes isän kanssa ulkoilemaan tuota pienempää.

[QUOTE="jep";23722430]Meillä myös 4v ulkoilee. Ympäristö on turvallinen, rajat tietää eikä niitä ole koskaan ylittänyt.
Kivittäkää vain, ei kiinnosta pätkän vertaa. itse kukin oman lapsensa tietää ja tuntee. Joskushan sitä on itsenäiseksi opeteltava ja ihan hyvä pienenä aloittaa pikkujutuilla![/QUOTE]

Se mulla tuli tossa mieleen kun joku kirjoitti että vasta koululaisena saa ulkoilla yksin, että eikö se oo vähä raju lasku itsenäisyyteen jos kouluikään asti äiti on pitämässä kädestä kiinni ja sitte yhtäkkiä pitää selvitä yksin. Tarkoitan että moni koululainen joutuu alkaa kulkea yksin koulumatkoja, joutuu ehkä aamuisin olla yksin kotona ennen koulun alkua jne. Että jos ei oo yhtään saanu tuntumaa tähän yksin olemiseen niin miten se sitte sujuu yhtäkkiä?Vai onko nämä mammat sitte pitämässä lasta kädestä kiinni vielä koulussakin?

[QUOTE="...";23722446]Meilläkin on eskari-ikäinen tyttö ja 4v3kk poika enkä ikimaailmassa minkäänlaiselle pihalle laskisi noita keskenään.

Siinä ja siinä, että lasken edes isän kanssa ulkoilemaan tuota pienempää.[/QUOTE]

Täh? Etkö luota lasten isään vai onko sulla joku ongelma itelläs?

[QUOTE="...";23722446]Meilläkin on eskari-ikäinen tyttö ja 4v3kk poika enkä ikimaailmassa minkäänlaiselle pihalle laskisi noita keskenään.

Siinä ja siinä, että lasken edes isän kanssa ulkoilemaan tuota pienempää.[/QUOTE]

ei hitsi mitä sakkia... kait se sun miehes on ihan aikuinen ihminen kuitenkin? luotto ennen kaikkea.. kaikkea sitä maa päällään kantaa. et voi oikeasti olla tasapainoinen ihminen?!

Yhteistyössä