MS-tauti ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko täällä ketään kuka sairastaisi ms-tautia ja olisi hankkinut lapsen siitä huolimatta? Itsellä tuore diagnoosi, ja toisen lapsen haluaisin mutta pelottaa.. Kokemuksia?? Ilkeilyä en tarvitse, vastoinkäymisiä on ollut jo tarpeeksi..

Äitini kertoi aikoinaan että joku oli hänelle sanonut että ms-tauti saattaa "pysähtyä" kokonaan raskauden ajaksi.Tai siis ihminen voi paljon paremmin silloin....En oikein osaa muuta sanoa tähän nyt.

Kannattaa sinun keskustella lääkärin kanssa, että miten raskaus vaikuttaa sairauden etenemiseen, vai vaikuttaako mitenkään... Raskaus kun monelle sairaudelle on "myrkkyä", joka aiheuttaa etenemispyrähdyksen.

Eräälle tutulleni näin kävi hänen tultuaan raskaaksi, toisin mielestäni kyseessä ei ollut MS,
vaan joku muu.

Lääkäri suosittelee ehdottomasti mutta vain minä pelkään.

Lääkärisi on periaatteessa ihan oikeassa. Yleisesti käy niin että ms-tauti "pysähtyy" raskauden aikana, tai ainakin oireet vähenee.
toki voi käydä toisinkin.

Mutta kuitenkin, jos/kun haaveissa on toinen lapsi, kannattaa tulla raskaaksi ennen kuin ms lääkitys aloitetaan. Ms lääkitys + raskaus ei ole mahdollista.

Mulla on MS-tauti, ja oon nyt raskaana.. Ensimmäinen tulossa etten vielä tiiä mitä tulossa. :) Mutta erityisseurantaan sitä raskausajaksi joutuu.. Mun neurologi sano ettei ole mitään estettä jos lapsen haluan.. Raskauden jälkeen voi vaan tulla jonkinlainen pahenemisvaihe, mutta ei sitäkään ole kaikilla käynyt :)

Mulla ei ole, mutta mun kahdella tuttavallani on :|

Toisella on yksi lapsi- tauti pysähtyi raskauden ajaksi ja pitkäksi aikaa sen jälkeen.
Toisella on kolme lasta ja jokaisessa raskaudessa tauti on pysähtynyt, mutta synnytyksen jälkeen jonkin ajan kuluttua tila on joka kerran hetkellisesti huonontunut rajusti- sitten taas tasoittunut.

Molemmille ovat lääkärit sanoneet että raskaudella on 'suotuisa' vaikutus, mutta raskauden jälkeen tila on aina vähän arvoitus- huononeeko ja miten pysyvästi ja miten paljon.

Lääkärin kanssa oletkin jo keskustellut ja joku jo linkkasi sinut ms- potilaitten omalle foorumille.
Itse lopullisen päätöksen teet. Voimia :hug:

Mulla on MS-tauti, ja oon nyt raskaana.. Ensimmäinen tulossa etten vielä tiiä mitä tulossa. :) Mutta erityisseurantaan sitä raskausajaksi joutuu.. Mun neurologi sano ettei ole mitään estettä jos lapsen haluan.. Raskauden jälkeen voi vaan tulla jonkinlainen pahenemisvaihe, mutta ei sitäkään ole kaikilla käynyt :)

Haluaisitko vaihtaa yhteystietoja ja keskustella aiheesta??

Kiitos kaikille vastauksista. Kai se on lapsi tehtävä kun sitä niin kovasti olen jo vuosia toivonut.. Eipä tuo esikoisenkaan syntymä saanut ms-tautia puhkeamaan.. Ja eipä mulla ole ensimmäisen pahenemivaiheen jälkeen yhtään ainoaa oiretta ollut.. Jos jotain tulee, niin sekin otetaan vastaan. Eipä tätä elämää voi terveetkään ennustaa..