Voiko lastensuojeluun tehdä ilmoituksen tässä tapauksessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoli lapsista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huoli lapsista

Vieras
Eli eräs ystäväni kertoo joka päivä karmeita asioita eräästä perheestä jonka itsekkin tiedän. Hän on heidän ystävä mutta ei halua sotkeutua ystävänsä perheasiohin. Olen tosi huolissani niistä lapsista kuten myös ystäväni. Voinko tehdä "kuulopuheiden" perusteella ilmoituksen? Tiedän että ne asiat ovat totta koska myös eräältä toiseltaHän myös tutultani kuulin vastaavia asioita. tämä tuttuni on myös tämän perheen ystävä...

No ei kai kukaan kuuloperusteiden puheella mitään ls ilmoitusta tee. Olisi vähän epäreilua ja törkeää!
Miksei tämä ystäväsi tee sitä ilmoitusta jos asioista varmaksi tietää?

Tosi ystävä tämä ystäväsi, käy urkkimassa sen toisen perheen asioita ja levittelee niitä ympäri kyliä. Kyllä pitäisi hänellä olla munaa auttaa niitä lapsia jos oikeasti asiat ovat huonolla tolalla.

hei, mä kuulin kun meidän pihalla yks äiti puhui toiselle äidille, että kolmas äiti lähti kauppaan ja jätti lapset isän kanssa, joka otti ne lapset mukaan, kun lähti johki eikä tää eka äiti osannu sanoa tälle toiselle, että mihin ne meni ja että tiesikö tää kauppaan menny äiti, että isä lähti johki lasten kanssa että sitä vaan, että tietääköhän se äiti vai kaappaskohan se isä ne lapset, kun en kuullut kunnolla, mitä ne puhu hiekkiksella kun niiden äitien lapset tappeli ja hakkas toisiaan ja kiros ja se toinen äiti sano, että S...na, nyt lopetatte tai mä vedän nyrkin naamaan jokaiselle tässä pihassa.

pitäskö mun soittaa lastensuojeluun tosta isästä?

Tämä ystäväni on aivan loppu sen perheen kanssa. Auttaa tätä t perhettä lähes joka päivä mm. hoitaa ja kuskaa lapsia. Käy heidän puolesta kaupasta. Myös yksi tämän perheen lapsista on kertonut perheensä ongelmista minulle. mutta ei niin rajuja mitä tämä ystäväni. Myös päiväkoti/neuvola on yrittänyt puuttua koska lapet oireilevat kotioloistaan.

Ehkä olisi parempi lasten kannalta tehdä ehkä turhaksikin osoittautuva ilmoitus kuin se, että kaikki vaan katsovat muualle kun lapsilla on paha olla. Eipä ole Suomessa mitään uutta että kukaan ei auta tarvittaessa, ole sinä se, joka tekee asialle jotain jos kukaan muu ei uskalla.

Ilmoituksen voi tehdä jos on huoli lapsista. Lastensuojelun tehtävä on tarkistaa pitääkö se paikkansa. Päiväkodin/neuvolan olisi pitänyt ilmoitus tehdä mutta tunnetusti he eivät sitä uskalla tehdä vaan odottavat jonkun muun tekevän jotain.

[QUOTE="minä";23738016]Lastensuojeluun voi kuka tahansa tehdä ilmoituksen kuulopuheiden tai vaikka vilkkaan mielikuvituksensa perusteella. Ja kaikki tapaukset tutkitaan, sehän on lapsen edeun mukaista...

Juu, eri asia on sitten onko oikein tehdä ilmoitus tai parantaako se perheen tilannetta jotenkin.[/QUOTE]

totta..tuskin se niiden lapsien asemaa parantaa :(

No etkö voisi puhua ystäväsi kanssa, joka oikeasti tietää perheen tilanteen - jos hän tekisi ilmoituksen? Jotenkin outoa että hän on niin kovin huolissaan ja näkeekin kaiken, mutta ei tee mitään.

No jos perheen lapsi/lapset ovat puhuneet sulle niin voit soittaa lastensuojeluun ja kertoa nämä puheet. Nehän eivät ole kuulopuheita vaan lapsen kertomaa suoraan sulle. Voit kysyä lasten suojelusta neuvoa mitä sun pitäisi tilanteessa tehdä.

Kuulopuheet ovat usein luulopuheita. Jos tuo "ystävä" olisi oikea ystävä, ei hän noita asioita sinulle kertoisi. Jo se tekee puheista epäluotettavia. Todellinen ystävä puhuu ystävänsä kanssa suoraan ja tarjoaa tälle konkreettista apua (lastenhoitoapua, lainaa rahaa, auttaa eroamaan vahingollisesta suhteesta tms. - mistä nyt sitten onkin kysymys tuossa tapauksessa). Jos ystävän apua ei riitä, ystävä ohjaa ystävänsä hakemaan apua perheneuvolasta, terveyskeskuksesta, omilta vanhemmilta tai muulta sopivalta taholta. Vasta sitten ystävä tekee omat toimenpiteensä viranomaisiin päin, esim. lastensuojeluilmoituksen.

Muille hän ei asioista juoruile.

Ja kyllä. Kuka tahansa voi tehdä lastensuojeluilmoituksen, vaikka huhupuheiden perustella. Ilmoituksen voi tehdä myös anonyymisti, jolloin sen kohde ei saa tietää ilmoituksen tekijää.

Ilmoituksen voi tehdä myös anonyymisti, jolloin sen kohde ei saa tietää ilmoituksen tekijää.

Tarkennan että yksityishenkilö voi tehdä ilmoituksen anonyymisti, viranomainen ei. Juuri siksi päiväkodista ja neuvolasta ei ilmoituksia tehdä vaikka kuinka iso huoli olisi. Siksi varmaan näistäkään lapsista ei ilmoitusta ole tehty. Onpa viranomainen yrittänyt tehdä anonyymistikin ilmoituksen.

Tottakai teet. Jos nämä samat "kuulopuheet" kuulisit viranomaisena, niin sun olisi PAKKO se ilmoitus tehdä. Yksityishenkilönä saa pakoilla tuota samaa vastuuta paremmin.

Yhteistyössä