Lapsen tarhan aloitus ahdistaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Baboon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Baboon

Jäsen
27.04.2011
237
0
16
Meidän 3-vuotiaan pitäisi aloittaa syksyllä tarha ja pelkkä ajatuskin saa mut ahdistuneeksi. Mua ahdistaa kunnalliset tarhat, koska lähes kaikissa on yhteensä yli 100 lasta. :x Perhepäivähoitajalle en lastani halua, ryhmiksiä on tällä alueella vain yksi. Olen yrittänyt etsiä yksityisiä pieniä päiväkoteja, mutta kun luulin löytäneeni oikean niin netistä paljastuikin, että kyseinen päiväkoti onkin oikeasti aika kamala paikka : / . Etsintä on siis vielä auki, eikä oikeaa ole löytynyt.. :ashamed:

Onko tää ahdistus ihan normaalia ja onko kellään ollut samanlaista ongelmaa? Kaikki vinkit, neuvot ja erihoitomuotojen plussat ja miinukset ovat tervetulleita!

[QUOTE="kkkk";23743728]Mikä vika pph?[/QUOTE]

No lapsi ois osapäivähoidossa, joten se ei ole sopiva vaihtoehto siltä osin ja toisekseen en halua lastani vain yhden ihmisen "vastuulle".

No, selvitä miten niissä päiväkodeissa on tilat järjestetty. Ei suuri lapsimäärä haittaa, jos on monta ryhmää ja paljon omia tiloja. Meidän lapset ovat päiväkodissa, jossa on yli 80 lasta. Mutta ulkoilussa on yhdessä korkeintaan puolet lapsista, päivälevolla ja ruokailuissa 10-20 ja jatkuvasti on leikkihetkiä yms. ihan muutamankin lapsen porukoissa. Isossa päiväkodissa on juuri se mahdollisuus, että lapsia voidaan ryhmitellä paremmin omien tarpeiden mukaan eri tilanteissa.

Niin mä pyrinkin suurimmaksi osaksi tekemäänkin. :D Kyl mä tiedän, että oon tässä asiassa tosi nirso, mutta mitä en oman herrantertun eteen pyrkisi tekemään.. :xmas:

muoks. Tää oli siis ylläolevalle.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";23743849]Miksi osapäivähoito estäisi pph:lla olemisen?
Eipä sillä hoitajalla siinä kovin montaa lasta ole hoidettavana, että ihan hyvin selviää vastuustaan.[/QUOTE]

Kun otin kunnalliseen yhteyttä niin sieltä sanoivat, ettei se sitten pph oo oikea paikka mein lapselle, jos on vaihtelevat hoitoajat. Enkä haluu muutenkaan lastani pph:lle.

Meillä lapset tarhassa jossa 180 lasta kaikkiaan. Mutta ei sillä ole tuossa tarhassa ainakaan mitään sen suurempaa merkitystä kun tilat ja ryhmät on järjestetty sopivasti. Lasten ryhmässä on 12 lasta, sisarrusryhmä (1-5v) jossa 8kk aikana ei ole ollut kertaakaan koko ryhmä paikalla. Eli yleensä lapsia 6-10 ja hoitajia on 3. Heillä on käytössä kaksi isoa luokkahuonetta (pk ollut ennnen koulu) joista toinen on nukkari ja toinen varsinainen tila missä ovat. Vielä tuonkin ryhmän ovat jakaneet kolmeen osaan. Pikkuiset, keskarit ja isot. Piha-alue on jaettu kaikkiaan 6 eri osaan, ja näitäkin osia on pienitty...

Eli kannattaa tutustua päiväkotiin muutenkin kuin vaan kokonais lapsimäärän mukaan. Mun on aina vaikea uskoa että tuossa meidänkin päikyssä on niin paljon lapsia. Tilat on niin järkevästi suunniteltu että kaikki muksut ei juokse samassa käytävässä, vaan oikeasti on selviä omia ryhmiään ja ne ei ole lainkaan niin suuria.

Niin mä pyrinkin suurimmaksi osaksi tekemäänkin. :D Kyl mä tiedän, että oon tässä asiassa tosi nirso, mutta mitä en oman herrantertun eteen pyrkisi tekemään.. :xmas:

muoks. Tää oli siis ylläolevalle.
se sun herranterttu joutuu joskus, ennemmin tai myöhemmin muidenkin lasten ilmoille. Sä olet ehkä nirso, mutta lapsesi saattaakin tykätä, muista myös se seikka.

No mutta hellanduudeli sentään, jos murukkasi tarvitsee vain osa-aikaista hoitoa ja mikään ei kelpaa niin palkkaa kotios joku yksityinen hoitaja hoitamaan osa-aikaisesti. Tee vielä hoito-ohjeet hänelle.

[QUOTE="juu";23744127]No mutta hellanduudeli sentään, jos murukkasi tarvitsee vain osa-aikaista hoitoa ja mikään ei kelpaa niin palkkaa kotios joku yksityinen hoitaja hoitamaan osa-aikaisesti. Tee vielä hoito-ohjeet hänelle.[/QUOTE]

Niin tekisinkin, jos tää opiskelijan budjetti sen verran joustais.. :whistle:

Muista se, päivähoito ei ole kuolemantuomio, ei elinkautisrangaistus eikä tee lapsestasi edes psyykkisesti sairasta.

Se mikä sinusta tuntuu huonolta ei lapsen silmissä välttämättä todellakaan ole sitä. Avoimella mielellä tuonne pitää mennä, eikä lapselle ennakkoluulojaan paljastaa. Ei se lapsi viihdy siellä jos sinä hänelle ilmaiset että paikka "on syvältä".

Muista se, päivähoito ei ole kuolemantuomio, ei elinkautisrangaistus eikä tee lapsestasi edes psyykkisesti sairasta.

Se mikä sinusta tuntuu huonolta ei lapsen silmissä välttämättä todellakaan ole sitä. Avoimella mielellä tuonne pitää mennä, eikä lapselle ennakkoluulojaan paljastaa. Ei se lapsi viihdy siellä jos sinä hänelle ilmaiset että paikka "on syvältä".

No en mä mun lapsen kanssa tätä asiaa pohdi. Itse inhosin tarhaa ylikaiken kuten miehenikin. Viime syksynä piti aloittaa jo tarha, mutta en pystyny sitä sinne vielä jättämään. Pitäis tässä mennä pariin yksityiseen vielä tutustumaan, jos ne olisi mukavia paikkoja.

No en mä mun lapsen kanssa tätä asiaa pohdi. Itse inhosin tarhaa ylikaiken kuten miehenikin. Viime syksynä piti aloittaa jo tarha, mutta en pystyny sitä sinne vielä jättämään. Pitäis tässä mennä pariin yksityiseen vielä tutustumaan, jos ne olisi mukavia paikkoja.
Sisko just laittoi muksuille hakuun paikan kunnalliseen päiväkotiin - ei yksityiset välttis sen autuaampia paikkoja ole. Oletus vaan on se.

Sulla on selvästi asenneongelma. Ihan samanlainen kun mulla on pph:ta kohtaan, omat huonot kokemukset saa aikaan sen että luulee kaikkien olevan surkeita.

Mene nyt ensitöiksesi tutustumaan niihin päiväkoteihin. Älä tuijota pelkkää paikkalukua. Ja muista että hakuaika on 4 kk.

[QUOTE="johanna";23744207]Sisko just laittoi muksuille hakuun paikan kunnalliseen päiväkotiin - ei yksityiset välttis sen autuaampia paikkoja ole. Oletus vaan on se.[/QUOTE]

Mut nää on ollut ainakin pieniä päiväkoteja mitä oon katsellut. Se on mulle aika tärkeä kriteeri, vaikkakin täällä on vastattukkin, että ne suuret on hyvin jaettuja, mutta kuitenkin. Toisessa mitä olen katsonut, olisi vielä luomuruoka mikä kanssa on positiivista.

Mutta pitäisi päästä varmaankin mahdollisimman moneen tutustumaan että näkis mitä ne oikeasti on, niin kunnallisiin kuin yksityisiinkin. Mutta voiko kunnallisiin mennä tutustumaan ennen kuin on sinne edes hakemusta laittanut?

Muakin ahdisti aikoinaan esikon kanssa, ja kaikenlaista vikaa siinä paikassa muka olikin olevinaan. Mutta tyttöpä viihtyikin superhyvin, ja jälkeenpäin ymmärsin, että tuo päiväkoti oli itse asiassa aika hyvä päiväkoti. Oikeesti kannattais tuo turha etukäteiskriittisyys unohtaa.

[QUOTE="Ilona";23744243]Muakin ahdisti aikoinaan esikon kanssa, ja kaikenlaista vikaa siinä paikassa muka olikin olevinaan. Mutta tyttöpä viihtyikin superhyvin, ja jälkeenpäin ymmärsin, että tuo päiväkoti oli itse asiassa aika hyvä päiväkoti. Oikeesti kannattais tuo turha etukäteiskriittisyys unohtaa.[/QUOTE]

Mutta se on vaan jotenkin niin vaikeeta, mä oon muutenkin tämmönen hirvee stressiperse. :snotty:

Soitat päiväkotiin ja sovit jonkun tutustumisajan. Saa niissä käydä "shoppailemassakin". Tosin se, mihin lapsensa loppuviimeksi saa, on jossain muussa kuin omassa kädessä.

[QUOTE="vieras";23744268]Soitat päiväkotiin ja sovit jonkun tutustumisajan. Saa niissä käydä "shoppailemassakin". Tosin se, mihin lapsensa loppuviimeksi saa, on jossain muussa kuin omassa kädessä.[/QUOTE]

Mutta meillä on periaatteessa aikaa oottaa hyvää paikkaa..

Yhteistyössä