Tää hygieenisyyden ja puhtauden korostus on kyllä mennyt jo aivan hysteeriseksi.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Pikkulapset pistetään suihkuun joka päivä, kaikki vaatteet vaihdetaan joka päivä, lakanat vaihdetaan vähintään kerran viikossa, pyykkiä pestään useita koneellisia PÄIVÄSSÄ ja suurin piirtein kalsaritkin täytyy silittää :D

Ei hitto, onko tossa nyt mitään järkeä!

Ihan normaalimeininkiä ainakin meillä. Kaikki käy suihkussa jokaikinen päivä ja lastenvaatteita vaihdetaan keskellä päivääkin, koska lounasruokailu on niin sotkuista puuhaa, yöpaitakin on joka ilta uusi puhdas, koska se likaantuu aamupalalla. Yöpukujakin on per naama ja per yksi kokoluokka noin 10 kappaletta jokaiselle. Lapset 1v ja 3v

Vastakohdaksi sitten sanottakoon, että meillä pestään lattioita ehkä 3kk välein ja saavat mönkiä ulkona.

Lakanat vaihdetaan kerran viikossa.

eipä ole ei. Sit sairastetaan koko ajan ja ihon kanssa on ongelmia, kuormitetaan luontoa ja itseä turhaan, väsytään kun pitää tehdä niin paljon sitä ja tätä, stressataan joka pienestä sotkusta ja ollaan pinna kireänä koko ajan. Ja pahimmassa tapauksessa lasta ei edes päästetä kunnolla leikkimään sotkun pelossa :(

[QUOTE="vieras";23757612]Muuten olen samaa mieltä, että hysteerikseksi on mennyt, mutta eikö silittämisen syynä ole lähinnä esteettisyys eikä hygieenisyys?[/QUOTE]

Joo, tottahan tuo on, ettei se hygieenisyyteen taida liittyä, vaan överiksi menneeseen pikkutarkkuuteen ja perfektionismiin ihan yleisesti ottaen.

Meillä käy juniori joka ilta pikasuihkussa. Ihan pesemässä hiekat ja hiet pois.
Toisaalta ei ole paljon vaihtoehtoja, ellei halua kuunnella raivokohtausta illalla.
Vaatteet vaihdetaan riippuen siitä, mitä päivällä on tehty. Jos t-paita on ruuassa ja housut ja paidat nurtsissa ja pölyssä niin vaihtoon menee nekin.
Ei sitä pyykkiä silti useita koneellisia päivässä tule.

Mä pesen pyykkiä monta koneellista yhtenä päivänä viikosta! En joka päivä!
Vaatteet vaihdetaan sitten, kun likaantuu. Saunailtana kaikki vaatteet laitetaan pyykkiin, ja päälle laitetaan puhtaat yöpit sekä aamulla puhtaat vaatteet. Lakanat vaihdetaan joka toinen viikko. Mitäs muuta... Niin, mitään en silitä, ellei joku uhkaa aseella!

[QUOTE="sondersson";23757623]eipä ole ei. Sit sairastetaan koko ajan ja ihon kanssa on ongelmia, kuormitetaan luontoa ja itseä turhaan, väsytään kun pitää tehdä niin paljon sitä ja tätä, stressataan joka pienestä sotkusta ja ollaan pinna kireänä koko ajan. Ja pahimmassa tapauksessa lasta ei edes päästetä kunnolla leikkimään sotkun pelossa :([/QUOTE]

Joo, pinna kireällä valitetaan miten omaa aikaa ei ole, kaikki illat menee kotitöitä tehdessä, mies ei auta tarpeeksi ja lapsia ei ehdi nähdä kuin pienen hetken illassa. Pyykkikone laulaa, vettä ja sähköä kuluu ja lasten ihot lutrataan kuiviksi korpuiksi, joihin sitten ihotautilääkäriltä haetaan rasvat. Ja kaksplussalla valitetaan miten nykyajan vaatteet ei kestä pesua kun haalistuu, on se ihme ja kumma, kun ne kerran päivässä pistetään pesukoneen ja kuivausrummun läpi!

Onneksi kuitenkaan ei sairasteta koko aikaa. Omaa aikaa on vallan mainiosti vaikka ei ole mistä auttamassa. Pyykkikone ei laula eikä lapsen iho ole kuiva että tarvitsisi lääkäriltä rasvoja hakea. Ja hyvin ne vaatteetkin on kestäneet.

Oho, en tajunnutkaan olevani ylihygieeninen..jos koko päivä ollaan ulkona niin tasan pesen lapset ennen nukkumaanmenoa, ihan hiekkaisiahan ne on. ja tää siis kesäaikaan. Pienempää pitää kyllä rasvata mutta pitää sitä rasvata sittenkin vaikka kerran viikossa vaan pesis. Vaatteet, ne kyllä meidän pojilla likaantuu päivässä ja puhtaat alusvaatteet nyt kai jokainen vaihtaa päivittäin?
Ja mitäs siellä vielä oli..niin lakanat, no kyllä ne viikossa hiostuu ainakin meillä aikuisilla ja vaihdan kaikkien sit kerralla.

Mutta silitä en ellei pakko ole :D

Oon ihan samaa mieltä ettei pikkulasten tarvitse käydä joka päivä suihkussa.. ei ne hikoile eikä niiden hiukset rasvotu samalla tapaa kuin aikuisten.. Käsiä kyllä täytyy pestä joka päivä koska ne likaantuu.. Alusvaatteet ja sukat on hyvä vaihtaa päivittäin.. mutta muut vaatteet menee mielestäni seuraavankin päivän jos ihmeempiä tahroja näy.

Ei tuo kyllä mitään hysteriaa ole. Jos mun penskat eivät käväise päivittäin rasvapesulla on iho rikki ja korjaaminen on tuskaa kun emme voi käyttää kortisonivoiteita. Samasta syystä vaihdetaan vaatteet päivittäin ( likaa tulee ilmansaasteista yms.) ja lakanat kerran viikossa pölypunkkien vuoksi....näin me vältymme ihoinfektioilta.

Samaa mieltä olen, ihan hysteeristä toimintaa. Me vaihdetaan lakanat ehkä kerran kuussa, ei käytetä käsidesiä, kädetkin pesen saippualla vain kakkoshädän jälkeen, ei imuroida joka päivä vaikka koirankarvojen takia varmaan pitäisi... Lisäksi pestään kestovaipat muun pyykin kanssa :D Taapero kylpee 1-2 kertaa viikossa.

Sairastellaan todella harvoin.

En tiedä muiden lapsista mutta kyllä tuo minun 2vuotias aika hyvin hikoilee. Varsinkin ulkona auringon lämmössä peuhatessa. Kotonakin leikkiessä hikoilee ohimoilta. Kyllä on illalla hyvin hiekka pöly tarttunut hiuksiin ja naamaan ja selkäänkin. Ja jalat, ne on itsestäkin mukava saada pestyä, kun hikoilee sukat märiksi kengissä.

[QUOTE="vieras";23757729]lastenhan pitäiskin antaa kerran viikossa nuolla kenkien pohjat että pysyisivät terveinä[/QUOTE]

Ja jos ne ei halua, niin pakotetaan. Joka viikkoinen kenkien lipomis päivä tavaksi?

[QUOTE="heips";23757721]Samaa mieltä olen, ihan hysteeristä toimintaa. Me vaihdetaan lakanat ehkä kerran kuussa, ei käytetä käsidesiä, kädetkin pesen saippualla vain kakkoshädän jälkeen, ei imuroida joka päivä vaikka koirankarvojen takia varmaan pitäisi... Lisäksi pestään kestovaipat muun pyykin kanssa :D Taapero kylpee 1-2 kertaa viikossa.

Sairastellaan todella harvoin.[/QUOTE]

hyi yök.. pesette kätenne saippualla vain kakkoshädän jälkeen? kädet käy vain nopeasti veden alla muuten? mitä se auttaa.. kyllähän ne saippualla täytyy pestä..

[QUOTE="Anne";23757734]En tiedä muiden lapsista mutta kyllä tuo minun 2vuotias aika hyvin hikoilee. Varsinkin ulkona auringon lämmössä peuhatessa. Kotonakin leikkiessä hikoilee ohimoilta. Kyllä on illalla hyvin hiekka pöly tarttunut hiuksiin ja naamaan ja selkäänkin. Ja jalat, ne on itsestäkin mukava saada pestyä, kun hikoilee sukat märiksi kengissä.[/QUOTE]

Mutta ei siihen suihkua välttämättä tarvita. Pepun ja jalat voi pestä esim. märällä pikkupyyhkeellä iltaisin. Ja hiuksista voi harjata lian pois.

[QUOTE="vieras";23757615]Ihan normaalimeininkiä ainakin meillä. Kaikki käy suihkussa jokaikinen päivä ja lastenvaatteita vaihdetaan keskellä päivääkin, koska lounasruokailu on niin sotkuista puuhaa, yöpaitakin on joka ilta uusi puhdas, koska se likaantuu aamupalalla. Yöpukujakin on per naama ja per yksi kokoluokka noin 10 kappaletta jokaiselle. Lapset 1v ja 3v

Vastakohdaksi sitten sanottakoon, että meillä pestään lattioita ehkä 3kk välein ja saavat mönkiä ulkona.

Lakanat vaihdetaan kerran viikossa.[/QUOTE]

Ruokalappu ruokailuihin.
Iltapala päivävaatteissa, sitten vasta yöpukuun.

Ehkä vaatteet eivät sisähommissa likaantuisi niin pahoin, jos lattiat oliviat puhtaammat...

[QUOTE="vieras";23757652]Joo, pinna kireällä valitetaan miten omaa aikaa ei ole, kaikki illat menee kotitöitä tehdessä, mies ei auta tarpeeksi ja lapsia ei ehdi nähdä kuin pienen hetken illassa. Pyykkikone laulaa, vettä ja sähköä kuluu ja lasten ihot lutrataan kuiviksi korpuiksi, joihin sitten ihotautilääkäriltä haetaan rasvat. Ja kaksplussalla valitetaan miten nykyajan vaatteet ei kestä pesua kun haalistuu, on se ihme ja kumma, kun ne kerran päivässä pistetään pesukoneen ja kuivausrummun läpi![/QUOTE]

:D No niinpä!

[QUOTE="heips";23757721]Samaa mieltä olen, ihan hysteeristä toimintaa. Me vaihdetaan lakanat ehkä kerran kuussa, ei käytetä käsidesiä, kädetkin pesen saippualla vain kakkoshädän jälkeen, ei imuroida joka päivä vaikka koirankarvojen takia varmaan pitäisi... Lisäksi pestään kestovaipat muun pyykin kanssa :D Taapero kylpee 1-2 kertaa viikossa.

Sairastellaan todella harvoin.[/QUOTE]

Kyllä minun täytyy pestä kädet niin ykkös kuin kakkoshädänkin jälkeen (kosken kummassakin tapauksessa pöntön kanteen, ehkä jopa renkaaseen, vetonuppiin/nappiin jne). Samoten jos tulen ulkoa sisälle, kosken kuitenkin samoja ovenkahvoja ja kaiteita kuin tämän talon muutkin asukkaat.

[QUOTE="heips";23757752]Mutta ei siihen suihkua välttämättä tarvita. Pepun ja jalat voi pestä esim. märällä pikkupyyhkeellä iltaisin. Ja hiuksista voi harjata lian pois.[/QUOTE]

No täytyyhän ne pikkupyyhkeetkin pestä, jos siis ei käytä jotain kosteuspyykeitä. Eikö oo helpompi juoksuttaa muksu suihkun alta? Ei siis meilläkään talvella joka päivä lapset suihkuttele, ei edes meitin saunassa tarkenis..

hyi yök.. pesette kätenne saippualla vain kakkoshädän jälkeen? kädet käy vain nopeasti veden alla muuten? mitä se auttaa.. kyllähän ne saippualla täytyy pestä..

No en vaan jaksa. Mies harvoin pesee käsiä ollenkaan kun on käynyt vessassa, aina pitää muistuttaa... Mä käyn pissalla 10-15 kertaa päivässä (yliaktiivinen rakko), ei mun kädet varmaan edes kestäis noin montaa saippuointia...

Yhteistyössä