Täällä kun toitotetaan sitä, että pitää olla säästöjä kaikilla

[QUOTE="vieras";23773593]Tossa tilanteessa olis säästämistä hankkia halvempi kämppä tai joku lisätyö, ei kauheen montaa tuntia päivässä tarvitsisi tehdä kun kuukaudessa käteen jäävä rahamäärä moninkertaistuisi...[/QUOTE]

Entä jos kämppä olisi jo halvin ja jos tarjolla ei olisi töitä. Ei edes paskanluontiin.

[QUOTE="vieras";23773542]Tuli vain mieleen. Et jos vuokranmaksun jälkeen käteen jää 85€. Ja summasta maksaisi puhelimen ja netin, ruuat plus tarvittavat muut menot. Ja ennen seuraavaa tuloa tilille jäis euro. Onkos se sitten säästämistä? Seuraavan kuukautena sitten se eurokin saattaisi olla käytetty.[/QUOTE]
Miksi pitäisi tuhlata se euro, jos sen voi kerran säästääkin? Kuten aiemmin sanoin, kyse on asenteesta eikä summasta, minkä kulloinkin pystyy säästämään. En tunne ketään, joka ei ikinä koskaan ostaisi mitään sellaista, mitä ilmankin säilyy hengissä. Ei kenenkään tietysti ole pakko säästää, jos ei halua. Mutta kun säästämisestä ottaa tavan, säästötili on pankissa johon ei ole verkkotunnuksia eikä pankkikorttiakaan ja mielellään pankissa, jonka lähin konttori on jossain huitsin nevadassa, niin säästötilillä olevaa summaa ei edes ajattele. Se on ikäänkuin rahaa, jota ei ole olemassa. Ja se euro muuten kannattaa laittaa säästötilille heti, kun käyttötilille tulee rahaa. Ihan varmasti pärjää ilman sitä yhtä euroa, jos sitä ei käyttötilillä ole.

Minä olen eri mieltä tuosta että AINA pitää olla säästöjä.
Joskus on aikoja, jolloin pitää olla kylliksi tervettä järkeä ja ymmärrystä sen oivaltamiseen, että nyt on aika satsata tulevaisuuteen panemalla menemään kaikki mitä tilille tulee.

Ja itse olen juuri nyt siinä tilanteessa että ne säästöt on tosissaan pitänyt käyttää.

: /

Nyt pitäis sitten saada revittyä pientä summaa säästöön edes jostain, että sais uutta pahanpäivänrahastoa kerrytettyä.

Ei oo kuulkaa aina niin helppoa kuin elokuvis, ei. *syvä huokaus*

Lisätään vielä, että mulla on sellainen tapa, että kun palkka tulee laitan heti siitä säästötilille rahaa niin ei minusta edes tunnu, että luovun siitä rahasta vaan se on melkein kuin palkka olisi ollut sen pari kymppiä pienempi. Toisaalta mulla on yleensä ollut joku tavoite jota kohden olen säästämässä, tekee ehkä säästämisestä helpompaa kuin joku epämääräinen ehkä joskus eteen sattuva paha päivä.

Säästöksi voidaan mun mielestäni lukea myös ruuantähteiden tms säästäminen :attn:

Tai siis hyötykäyttö ja päiväysten järkevä lukeminen.......
Ettei sitä typerän pientä kikkaretta ruokaa heitä roskiin vain siksi että täähän on siis niinku tehty eilen, tää on varmaan jo ihan pilalla siis niinku.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23773644:
Miksi pitäisi tuhlata se euro, jos sen voi kerran säästääkin? Kuten aiemmin sanoin, kyse on asenteesta eikä summasta, minkä kulloinkin pystyy säästämään. En tunne ketään, joka ei ikinä koskaan ostaisi mitään sellaista, mitä ilmankin säilyy hengissä. Ei kenenkään tietysti ole pakko säästää, jos ei halua. Mutta kun säästämisestä ottaa tavan, säästötili on pankissa johon ei ole verkkotunnuksia eikä pankkikorttiakaan ja mielellään pankissa, jonka lähin konttori on jossain huitsin nevadassa, niin säästötilillä olevaa summaa ei edes ajattele. Se on ikäänkuin rahaa, jota ei ole olemassa. Ja se euro muuten kannattaa laittaa säästötilille heti, kun käyttötilille tulee rahaa. Ihan varmasti pärjää ilman sitä yhtä euroa, jos sitä ei käyttötilillä ole.

Miksi tuhlata euro. No jos sillä eurolla on pakko ostaa jotain syötävää. Eihän kyse ole siitä, ettei haluaisi säästää ja ettei olisi ihanaa turvallista säästötiliä. Mutta jos kertakaikkiaan rahat ei riitä edes neljän viikon ja parin hassun päivän elämiseen. Vaikka söisi kaikkein halvinta ja vaikka perseen pyyhkis vain kahteen vessapaperin palaan tai vaikka kävelis kaikki matkat ettei edes ostaisi 5 kilometrin matkalle julkista. Eikä se säästötilinhankkiminen tietääkseni ole ilmaista, sitä ennen täytyisi olla 20€ tai enemmän rahaa et sen tilin sais perustettua ja sitten tilillä pitäisi olla rahaa josta menis sen tilinhoitomaksut.. ihanan kallista. Olen ollut koko elämäni köyhä, lapsenakin. Karma.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23773681:
Säästöksi voidaan mun mielestäni lukea myös ruuantähteiden tms säästäminen :attn:

Ettei sitä typerän pientä kikkaretta ruokaa heitä roskiin vain siksi että täähän on siis niinku tehty eilen, tää on varmaan jo ihan pilalla siis niinku.

Tää on totta. Ja meillä jokaisella on vahvuutemme, mä olen hyvä säästää sitä rahaa, mutta huono säästää ruokaa sun muuta käytännön asioita.

No eipä meilläkään mitkään hääppöset tulot ole, mutta kyllä on saatu muutoma kymppi kuussa laitettua säästöön.
Eipä nuo säästöt nopeaa kasva, mutta ompahan sielä sitten vähän enempi rahaa kun tarve tulee (minä en suostu periaatteesta ostamaan osamaksulla ja maksamaan tuotteesta näin suurempaa hintaa kun saan sen "halvemmalla" säästämällä etukäteen kun jälkikäteen). Nytkin tuli säästöt tarpeeseen kun mies pääsi lukemaan unelma alaansa ja valitettavasti ko koulu maksaa. Eipä olisi ollut asiaa sinne kouluun jos ei olisi mitään ollut säästössä.

Ja ompa noiden säästöjen kanssa käynyt niin että kun tulot tipahti väliaikaisesti alle toimeentulon (ja reippaasti), niin ei olljut asiaa toimeentulotukea hakemaan. Mutta elämä on. Musta on mielekästä yrittää tulla toimeen omin ansioin (enkä sano etteikö toimeentulotukea saisi hakea, olen hakenut sitä itsekin).

[QUOTE="vieras";23773620]Entä jos kämppä olisi jo halvin ja jos tarjolla ei olisi töitä. Ei edes paskanluontiin.[/QUOTE]

No sit tossa tilanteessa varmaan olisi oikeutettu jonkinlaisiin tukiin, jos siis hyväksyttäväksi katsottujen asumismenojen jälkeen kaikkeen muuhun jää vain noin vähän. Pitäisi ehkä tietää tilanne paremmin, niin osaisi sanoa jotain. Tulee mieleen et oot opiskelija, mutta kyllä halvassa soluasunnossa missä tahansa kaupungissa jää käteen tuista enemmän ja harvoin opiskelupaikkakunnat on niin pieniä, ettei sieltä mitään osa-aikatöitä löytyisi (ei välttämättä ihan heti, mutta kunnon etsimisellä jotain).

Itseä kyllä kuumottaisi elää noin pienillä tuloilla ihan kädestä suuhun, että jotenkin yrittäisin saada vaikka väliaikaisen työn jostain niin että saisin rahaa säästöön semmoisissakin oloissa, joiden ylläpitäminen ei pidempään olisi mahdollista (esim. jos toiselta paikkakunnalta löytyisi, missä olisi mahdollista asua jonkun läheisen luona muutama kuukausi pienillä kuluilla ja tehdä vaikka kahtakin työtä siellä, tai sit kesällä yrittäisin kerätä marjoja ja sieniä myyntiin ihan hurjaa tahtia). Tossa tilanteessa jos vaikka silmälasit hajoaa tai tulee pakottava tarve käydä lääkärissä ja ostaa jotain kallista lääkettä, niin sehän tarkoittaa sitä, et joko on laiminlyötävä terveyttä tai ei syödä siinä kuussa yhtään mitään.

Tuo hyvä huomio.
Minä leivoin illaksi piirakkapohjan miesten peli-illan napostelupiirakkaan.
Tuli vahingossa liian iso taikina joten panin jääkaappiin. Aamupalaksi sitten valmiista taikinasta täytettyjä croissanteja. Säästö rahassa varmaan alle euron (siis rahallinen arvo sille taikinalle, minkä olisin pois heittänyt muuten) mutta silti jotenkin hyvä mieli, kun ei "tuhlaa"

No ruokaa sentään olen osannut säästää ja vaatteita. Kaikki vaatteet käytän aina loppuun. Lopulta niistä tulee siivousrättejä tai käytän niitä käsitöissä. Säästän myös kaikki mainokset joista luon aina jotain uutta. Eihän ne vaatteet tietty kaunistuksia ole, mut peittää ja lämmittää. En edes muista koska olisin ostanut jotain uutta.

[QUOTE="vieras";23773698]Olen ollut koko elämäni köyhä, lapsenakin. Karma.[/QUOTE]

Oisko enemmänki huono tuuri tai asenne. Jos haluat enemmän rahaa, kouluttaudu hyväpalkkaiselle alalle. Jos on niin huono tuuri, että on niin vakavasti sairas, että ei voi opiskella eikä töitä tehdä niin sitten onkin vähän huonommat lähtökohdat rikastumiselle.

Kerrot olevasi supertaitava...ja samaan hengenvetoon kerrot, miten sinua ärsyttää ne ihmiset, jotka eivät mukamas saa rahaa säästöön pienien tulojesi vuoksi. Oletatko tosiaan, että ihan kaikkien ihmisten pitäisi olla yhtä hyvä supersäästäjä? Mun mielestäni aika vaativa veto.

No ehkä mä hainkin sitä, että tuskinpa mäkään syntymälahjana olen säästämistaitoa saanut. Oppinut sen olen minäkin. Ja päivä päivältä tulen taitavammaksi :)

Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot.
Mä pystyn säästämään nyt työttömänä jopa enemmän kun työssäkäyvänä, johtuen siitä että karsin aika reilusti turhia menoja. Joka kk kun laittaa vuokran ja laskujen jälkeen tietyn summan säästötilille, niin se summa ei ole käyttötilillä, joten käytössä on x määrä ja sillä pitää pärjätä. JOS tulee tiukka paikka, lainaan säästötililtä, mutta laitan sinne sitten lainatun summan korkojen kera + vakiosumman. En saa sossusta rahaa, vaan ihan normaalia liiton päivärahaa ja ens kuussa kun alkaa äitiyspäiväraha, on sitten hieman enemmän käytössä (vaikkei se äippäraha ole ihan minimi ja siitäkin pyrin säästämään).

Jokainen tietysti valitsee tinkiikö tämän hetken elintasosta ja laittaa sukan varteen vai elääkö hieman leveämmin, eikä ole kenenkään asia arvostella toisten kulutustapaa. :)
Mä oon köyhistä oloista, eikä aina ollut rahaa edes ruokaan ja joskus harvoin kun rahaa oli enemmän, elettiin leveämmin. Mies taas on rikkaasta perheestä ja heillä on opetettu säästäminen ja olen erittäin kiitollinen että mies on opettanut sen myös mulle. :)

[QUOTE="vieras";23773721]No sit tossa tilanteessa varmaan olisi oikeutettu jonkinlaisiin tukiin, jos siis hyväksyttäväksi katsottujen asumismenojen jälkeen kaikkeen muuhun jää vain noin vähän. Pitäisi ehkä tietää tilanne paremmin, niin osaisi sanoa jotain. Tulee mieleen et oot opiskelija, mutta kyllä halvassa soluasunnossa missä tahansa kaupungissa jää käteen tuista enemmän ja harvoin opiskelupaikkakunnat on niin pieniä, ettei sieltä mitään osa-aikatöitä löytyisi (ei välttämättä ihan heti, mutta kunnon etsimisellä jotain).

Itseä kyllä kuumottaisi elää noin pienillä tuloilla ihan kädestä suuhun, että jotenkin yrittäisin saada vaikka väliaikaisen työn jostain niin että saisin rahaa säästöön semmoisissakin oloissa, joiden ylläpitäminen ei pidempään olisi mahdollista (esim. jos toiselta paikkakunnalta löytyisi, missä olisi mahdollista asua jonkun läheisen luona muutama kuukausi pienillä kuluilla ja tehdä vaikka kahtakin työtä siellä, tai sit kesällä yrittäisin kerätä marjoja ja sieniä myyntiin ihan hurjaa tahtia). Tossa tilanteessa jos vaikka silmälasit hajoaa tai tulee pakottava tarve käydä lääkärissä ja ostaa jotain kallista lääkettä, niin sehän tarkoittaa sitä, et joko on laiminlyötävä terveyttä tai ei syödä siinä kuussa yhtään mitään.[/QUOTE]

Tulot olisi paremmat jos ottaisin opintolainaa. Kaupungissa on tarjolla yksi!!! soluasunto jossa on viidelle hengelle huoneet, mutta se on ollut täynnä jo vuosia. Asun tällä hetkellä halvimmassa opiskelija-asunnossa jonka laskuun kuuluu netti+sähkö ja vesi. Yksityiseltä voisi saada asunnon halvemmalla mutta kustannukset kasvaisivat sitten vesi+sähkö ja nettilaskun muodossa. Kaupungissa on erittäin huono työtilanne, edes suhteilla ei pääse töihin. Kesäisinkin pääasissa palkkaavat opintotuella opiskelijoita.

Mitä terveyteen tulee. Niin melkein kaksi vuotta sitten lohkesi takahammasta jota en ole vieläkään voinut korjauttaa koska juuri nyt ei ole varaa. Onneksi se ei ole kivulias joten voin elää asian kanssa.

Mutta en tosiaan halua ottaa lainaa, koska 90-luvun lama aiheutti omassa lapsuuden perheessä aika ikäviä asioita. En myöskään ole koskaan hakenut toimeentulotukea koska koen eläväni tällä mitä nyt saan. Enpä oikein edes kaipaa mitään. Onneksi joululomisin ja kesäisin olen saanut aina jotain pientä työtä joilla olen voinut elättää itseni. Viime kesänä maalasin suulia 2 viikkoa, vahdin koiria viikon ja olin kaupungilla huoltamassa joenranta pensaita 2 viikkoa. Tämäkään kesä ei ole poikkeus, 5 viikon työputki odottaa. Sillä elän sitten seuraavaan opintotukeen ja asumislisään.

Oisko enemmänki huono tuuri tai asenne. Jos haluat enemmän rahaa, kouluttaudu hyväpalkkaiselle alalle. Jos on niin huono tuuri, että on niin vakavasti sairas, että ei voi opiskella eikä töitä tehdä niin sitten onkin vähän huonommat lähtökohdat rikastumiselle.

No toivottavasti kyse ei ole asenteesta. Olen ainakin erittäin kovasti yrittänyt selviytyä elämästä. Opiskelen tällä hetkellä alaa, jolta on melko hyvät mahdollisuudet työllistyä. Eikä sitä mielestäni tarvitse olla rikas, koskaan. Riittää, että tulee toimeen.

Meillä jäi esim. tässä kuussa asumismenojen jälkeen 1400 euroa mikä sosiaalitoimiston laskujen mukaan pitää viisihenkiselle perheelle jäädä.
Meistä vaan esim. minä teen osa-aikatöitä kotihoidontuella ja mies kokopäivätöitä pienipalkkaisena.
Ollaan vuosikaudet eletty näin enkä ole ajatellut, että tilanteemme olisi mitenkään huono! Itseasiasta meille ei kukaan maksa sähkölaskua (60€/KK). Tai maksettais kai jos sossuun oltais tajuttu mennä!
Ai niin ja se pääasia. Säästöön ollaan saatu myös kasaan ja henkisesti mun on helmpompi olla kun tiedän, että rahaa on säästössä jos tarvitsee.

[QUOTE="vieras";23773698]Miksi tuhlata euro. No jos sillä eurolla on pakko ostaa jotain syötävää. Eihän kyse ole siitä, ettei haluaisi säästää ja ettei olisi ihanaa turvallista säästötiliä. Mutta jos kertakaikkiaan rahat ei riitä edes neljän viikon ja parin hassun päivän elämiseen. Vaikka söisi kaikkein halvinta ja vaikka perseen pyyhkis vain kahteen vessapaperin palaan tai vaikka kävelis kaikki matkat ettei edes ostaisi 5 kilometrin matkalle julkista. Eikä se säästötilinhankkiminen tietääkseni ole ilmaista, sitä ennen täytyisi olla 20€ tai enemmän rahaa et sen tilin sais perustettua ja sitten tilillä pitäisi olla rahaa josta menis sen tilinhoitomaksut.. ihanan kallista. Olen ollut koko elämäni köyhä, lapsenakin. Karma.[/QUOTE]
Okei, mä ymmärsin aiemmasta, että kuun lopussa tai milloin nyt seuraavan kerran rahaa tuleekaan, tilillä on enää euro. Eli siitä 85:stä eurosta on jäänyt 1 euro käyttämättä.

On kyllä tilanteita, joissa säästäminen ei ole edes järkevää kuin korkeintaan sukanvarteen. Käsittääkseni toimeentulotukea varten pitää olla tositteen kaikista tileistä ja siinä menisi sitten säästötkin. Mutta sukanvarteenkin voi koittaa säästää, jos pankkitilin pitäminen tuntuu liian kalliilta. Tunnen ihmisiä, jotka säästävät opintotuestakin ja se muistaakseni on pienempi kuin mitä toimeentulotuki on.

Tiedän kyllä, miten vaikealta säästämisen aloittaminen voi tuntua, kun tulot on todella pienet. Kun elää alle toimeentulotukirajan. Mutta eikö kuitenkin ole niin, että jos lähetät lapsesi kauppaan ja matkalla hän hukkaa euron, niin jollain tavalla te selviätte siitä euron katoamisesta huolimatta? Säästämisen ajatteleminen voi tuntua ahdistavalta, jos taistelee muutenkin jokapäiväisen leivän eteen. Eikä kannata säästääkään, jos siitä tulee stressiä. Mutta jos haluaisi kuitenkin säästää, niin kannattaa ihan oikeasti hetki miettiä, mitä tapahtuisi, jos se euro - tai 5 euroa - lapsen kauppareissulla todella katoaisi? Vai tapahtuisiko mitään, mistä ei kuitenkin selviä?

[QUOTE="vieras";23773698]Miksi tuhlata euro. No jos sillä eurolla on pakko ostaa jotain syötävää. Eihän kyse ole siitä, ettei haluaisi säästää ja ettei olisi ihanaa turvallista säästötiliä. Mutta jos kertakaikkiaan rahat ei riitä edes neljän viikon ja parin hassun päivän elämiseen. Vaikka söisi kaikkein halvinta ja vaikka perseen pyyhkis vain kahteen vessapaperin palaan tai vaikka kävelis kaikki matkat ettei edes ostaisi 5 kilometrin matkalle julkista. Eikä se säästötilinhankkiminen tietääkseni ole ilmaista, sitä ennen täytyisi olla 20€ tai enemmän rahaa et sen tilin sais perustettua ja sitten tilillä pitäisi olla rahaa josta menis sen tilinhoitomaksut.. ihanan kallista. Olen ollut koko elämäni köyhä, lapsenakin. Karma.[/QUOTE]

Kyllä mä sain Nordeaan avattua tilin (olikohan etutili vai mikä, hyväkorkoinen kuitenkin) vsikken sinne aluksi mitään laittanu. Lisäksi on se Nordean e-possu, mikä myös kerryttää säästöä säästötilille. Eikä siitä tilistä nyt ainakaan mitään maksuja mene.

[QUOTE="vieras";23773811]Tulot olisi paremmat jos ottaisin opintolainaa. Kaupungissa on tarjolla yksi!!! soluasunto jossa on viidelle hengelle huoneet, mutta se on ollut täynnä jo vuosia. Asun tällä hetkellä halvimmassa opiskelija-asunnossa jonka laskuun kuuluu netti+sähkö ja vesi. Yksityiseltä voisi saada asunnon halvemmalla mutta kustannukset kasvaisivat sitten vesi+sähkö ja nettilaskun muodossa. Kaupungissa on erittäin huono työtilanne, edes suhteilla ei pääse töihin. Kesäisinkin pääasissa palkkaavat opintotuella opiskelijoita.

Mitä terveyteen tulee. Niin melkein kaksi vuotta sitten lohkesi takahammasta jota en ole vieläkään voinut korjauttaa koska juuri nyt ei ole varaa. Onneksi se ei ole kivulias joten voin elää asian kanssa.

Mutta en tosiaan halua ottaa lainaa, koska 90-luvun lama aiheutti omassa lapsuuden perheessä aika ikäviä asioita. En myöskään ole koskaan hakenut toimeentulotukea koska koen eläväni tällä mitä nyt saan. Enpä oikein edes kaipaa mitään. Onneksi joululomisin ja kesäisin olen saanut aina jotain pientä työtä joilla olen voinut elättää itseni. Viime kesänä maalasin suulia 2 viikkoa, vahdin koiria viikon ja olin kaupungilla huoltamassa joenranta pensaita 2 viikkoa. Tämäkään kesä ei ole poikkeus, 5 viikon työputki odottaa. Sillä elän sitten seuraavaan opintotukeen ja asumislisään.[/QUOTE]

No jos on jossain kaupugissa noin huono tilanne, että ei oo mitään asuntoja eikä mitään töitä niin kannattaisi siinä vaiheessa miettiä jo kaupungin vaihtoakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23773842:
Okei, mä ymmärsin aiemmasta, että kuun lopussa tai milloin nyt seuraavan kerran rahaa tuleekaan, tilillä on enää euro. Eli siitä 85:stä eurosta on jäänyt 1 euro käyttämättä.

On kyllä tilanteita, joissa säästäminen ei ole edes järkevää kuin korkeintaan sukanvarteen. Käsittääkseni toimeentulotukea varten pitää olla tositteen kaikista tileistä ja siinä menisi sitten säästötkin. Mutta sukanvarteenkin voi koittaa säästää, jos pankkitilin pitäminen tuntuu liian kalliilta. Tunnen ihmisiä, jotka säästävät opintotuestakin ja se muistaakseni on pienempi kuin mitä toimeentulotuki on.

Tiedän kyllä, miten vaikealta säästämisen aloittaminen voi tuntua, kun tulot on todella pienet. Kun elää alle toimeentulotukirajan. Mutta eikö kuitenkin ole niin, että jos lähetät lapsesi kauppaan ja matkalla hän hukkaa euron, niin jollain tavalla te selviätte siitä euron katoamisesta huolimatta? Säästämisen ajatteleminen voi tuntua ahdistavalta, jos taistelee muutenkin jokapäiväisen leivän eteen. Eikä kannata säästääkään, jos siitä tulee stressiä. Mutta jos haluaisi kuitenkin säästää, niin kannattaa ihan oikeasti hetki miettiä, mitä tapahtuisi, jos se euro - tai 5 euroa - lapsen kauppareissulla todella katoaisi? Vai tapahtuisiko mitään, mistä ei kuitenkin selviä?

Niin, että jos yhtenä kuukautena jäisi euro. Tulisi rahaa mutta kuun lopussa sitä edelliskuun euroa tarvitaan, niin silloinhan se on pakko käyttää. Silloin säästössä ei ole euroa saati kahta euroa. Juu olen varmaan ihan surkea kun en edes euroa voi säästää :(

Täällähän jotkut soittaa suutaan siitäkin, että meinaan kesätienesteilläni maksaa mulle ja likalle risteilyn. Niin eihän köyhällä saisi mitään olla.

Älä sitten vikise ettei ole rahaa jos humpuunkiin käytät. En siis tiedä valitatko, älä käy kimppuun ;)

Mun mielestä jokaisen "pitäisi" säästää 10 % nettotuloista. Se onnistuu kyllä normaalimenoilla.

Yhteistyössä