Onks jollain jotain "hullua" opiskelutarinaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kt7u
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kt7u

Vieras
Liittyen siis ihan opiskeluihin, ei opiskelija-elämään. Esim. jotain, et tehty gradu pariin viikkoon puolivaloilla tai vedetty tutkinto läpi lukematta tmv. mitä nyt mieleen juolahtaa? :)

Minä olin kerran kirjatentissä, jossa sai valita 3 kpl 10:stä kirjasta, jotka ilmoittaa sitten opelle, lukee ja tentissä niistä tehtyihin kysymyksiin vastaa.
Sitten kun tentissä sain omat kysymyksnei osoittautui että 2 oli lukemistani kirjoista ja kolmas sellaisesta jota en ollut tenttiin lukenut (mutta kyllä aiemmin yhteen esseeseen)
Vastasin, mutta jupisin opelle mailissa.
Se tuumasi, että on pahoillaan ja saan nyt itse päättää otanko nron 4 niiden kahden lukemani perusteella vai 5 kaikkien kolmen vastaamani perusteella.
:)

en tiedä lasketaanko lukio-aika opiskelu ajaksi, muttaa kuitenkin.. Meidän piti lukea Lakeuden kutsu -niminen kirja ja tehdä siitä referaatti (minimipituus 2 konseptia). Työn piti olla valmis ma aamuna klo 8 kun koulu alkoi. Aloitin lukemaan kirjaa su iltana myöhään, luin joka kappaleesta vain ekat sanat että tiesin suurinpiirtein mistä siinä puhuttiin ja kirjoitin referaatti pohjaa samalla. Ma aamuna klo 7.30 kirja oli luettuna ja referaatti oli valmis. Sain siitä 10.

Toinen mikä tulee mieleen on Veijo Hietala-klassikko.

Sillä mokomalla on tapana muuttaa ennaltailmoitetut tenttikirjat siinä vaiheessa kun luennot alkavat. Se on systeemi, joka sopii huonosti minulle, joka opiskelen "ryppäissä" eli lyhyinä jaksoina paljon ja sitten taas teen kokonaan ihan muuta. Tapaan lukea tenttikirjat ennalta, käydä luennot ja mennä ekaan tenttiin, usien vielä siten että kuoritentteinä tentin useampia kerralla.

Useinkaan lukuaikaa ei luennon jälkeen enää sille uudelle kirjalle kyllin jää.
Kerran kun taas oli näin käynyt, vastaisn enisn luentokysymyksiin ja sitten jätin kylmästi vastaamatta kirjakysymykseen ja sen sijaan kirjoitin itse esseen sen alkuperäisen tenttikirjan mukaan.
Päästi läpi.
Olisi kuulemma sellaisenaan kelvannut kysymysvastaukseksikin - eli sattumalta osui.

Kirjoitin ja tein kanditutkimukseni kolmessa viikossa. Aamulla kuudelta ylös, kahdeksalta yliopistolle ja illalla pois sieltä. Kotona jatkoin vielä hommia yöhön. En tiedä, miksi tein tuon, oli ihan hullua. En syönyt enkä nukkunut kunnolla, laihduin monta kiloa menin huonoon kuntoon ja kuivuin. Ei mitään järkeä. Mulla oli kai joku ikäkriisi silloin, kun itse olin jo lähemmäs kolmekymppinen opiskelija ja muut vähän yli parikymppisiä. Piti sitten kiriä, että valmistuisin nopeammin. Nyt naurattaa tuo touhu.

Ruotsin kurssi. Ennen joulua jokaisen oli pitänyt pitää suullinen esitys omavalintaisesta aiheesta. Muutama hassu minuutti. Piti kehittää myös keskustelua sen jälkeen että ei saanut olla liian vaikea jota kukaan ei olis ymmärtänyt.
Ja jokainen joka ei ollut pitänyt esitystä joutui tulemaan pitämään esityksen koulun virallisten pikkujoulujen jälkeen torstaiaamulla.
Mä sitten jäin väkertää esitystä kun kaverit lähti juhliin.... istuin muutaman hetken ja päätin, että prkle, heitän lonkalta aamulla jotain ja nyt lähden juhliin.
Ja se oli meikäläisen onni. Mä keksin pitää pikkujouluista, juuri kyseisistä juhlista esityksen ja se tuotti paljon kysymyksiä. Kaikki oli vielä vähän enemmän tai vähemmän humalassa aamulla joten kielenkannat oli vapaammat ja keskustelu virisi hienosti. (meillä oli vähän nuoremman oloinen, rento ja mukava opettaja)
Mä sain vitosen kurssista ja kuulemma moni "pelastui" mun takia, koska aiheesta virisi keskustelua ja monen oma esitys ei tuonut kieliosaamista esille niin keskustelun takia moni paikkas hyvin.

Hain yliopistoon lukion jälkeen ja pääsykoekirjoja oli neljä tai viisi en muista tarkalleen. Luin jokaista kerran noin puoleen väliin ja menin kokeeseen. Monivalintakoe ja rimaa hipoen sisään.

Yliopistolla sain yhden englannin kurssin ilmaiseksi. Olin estynyt osallistumasta kurssille ja tästä ilmoitinkin opettajalle, mutta kurssin päätyttyä oli hämmästykseni suuri, kun opintorekisterissä komeili hyväksytty-merkintä. En ollut osallistunut yhdellekään luennolle tai tehnyt mitään muutakaan kurssiin liittyvää. Enkä käynyt korjauttamassa asiaa.

Access-kurssi oli melkoisen "hullu". Tunneilla piti olla läsnäolopakko, mutta koska se ei koskenut opettajaakaan niin miksi vaivautua. Jos opettaja sattui olemaan paikalla niin se ei opettanut käski vaan ruveta tekemään. Jos pyysi neuvoa jossain asiassa, niin opettaja ystävällisesti näytti että "täältä löytyy tämmönen kiva HELP, käyttäkää sitä".

Kurssin suoritus oli se yksi tietokanta, joka piti opettajalle palauttaa levykkeellä, ja siitä sai sitten arvosanan. Mulla jotenkin unohtui koko kurssi enkä siis harjoitustyötä palauttanut.

Seuraavana syksynä sama opettaja opetti meille toista ainetta ja silloin joku kysyi että miksi hän ei ole saanut vielä numeroa siitä accsessista, saman tien muutama muukin huusi että heiltäkin puuttuu se arvosana. Opettajalta meni vähän pasmat sekaisin ja hän pisti listan kiertämään, että merkitkää nimi tähän kaikki jolta puuttuu se arvosana. Mä pistin pokkana nimeni listaan ja kuinka ollakkaan parin viikon kuluttua opintokirjassa komeili kolmonen.

Lukiossa kemia ei tahtonut mennä kalloon ensinkään, ja meinasin et mahdanko edes läpi päästä. Mun onneksi se ope päätti kokeilla uuttaakoe muotoa, jossa koneella ja netissä saa etsiä vastauksia ja tietoa kokeen aikana kysymykseen (essee). Siitäkään en lienis päässyt läpi kun oli aika laaja kysymys ja niin tarkaa tietoa netissä huonosti. Kuinka ollakaan sillon kokeen alussa koulun netti petti, ja opettaja päätti uusinnan sijaan antaa meille paperit kotiin ja piti palauttaa viikon päästä. Sain kasin ja virnistelin pitkään hyvälle tuurilleni. Ruotsin kirjotuksista en olis koskaan päässy läpi, mutta ne muuttu vapaaehtosiksi juuri sillon kun kirjotin :)

Toinen mikä tulee mieleen on Veijo Hietala-klassikko.

Siis ootko sää opiskellu Turussa? Yhden Veijo Hietalan kurssin olen itse käynyt.

Ei nyt mitään niin hullua tarinaa tule mieleen, mutta kirjallisuuden tenteissä kannatti aina ainakin yrittää, vaikkei olisi kysyttävää kirjaa lukenutkaan. Kerran luin vain ekan ja viimeisen sivun + takakansitekstin. Kirjoitin vastaukseen kirjan ekan ja viimeisen lauseen sitaattina ja höpisin ympäripyöreitä. Ei siitä mitään täysiä pisteitä tietenkään tullut, mutta sen verran kuitenkin, että hyväksyttiin vastaukseksi, kun esim. neljään viidestä piti vastata. :)

Mulla on paljonkin tarinoita, en vaan tiedä onko ne nyt niin hulluja... Kandin kirjoitin parissa viikossa ja yllätykseni sain siitä kakkosen (vitonen paras) kun ykkönen olis kelvannut ihan hyvin :) Yhteen isoon vero-oikeuden tenttiin en lukenut ollenkaan kun lait sai olla mukana tentissä, pääsin läpi (tietenkin huonoimmalla arvosanalla). Yhteen toiseen kauppaoikeuden tenttiinkään lukenut kun ehkä yhteensä 10 tuntia, aika helpot 10 opintopistettä :) Sit taas yhden tietotekniikan kurssin tehtävän palautin 2 VUOTTA myöhässä ja en osannut tehdä sitä edes valmiiksi, mutta koska olin juuri jäämässä äitiyslomalle hyväkysi opettaja sen (säälistä kai) ja sain kurssista nelosen :D

Tentin kerralla neljä eri koetta. Viimeisellä minuutilla sain viimeisen kokeista valmiiksi. Juu, kyl oli käsi kipeä sen urakan jälkeen. Kokeiden tekoon oli 2h 30 min aikaa.

[QUOTE="vakituinen vieras";23786894]Siis ootko sää opiskellu Turussa? Yhden Veijo Hietalan kurssin olen itse käynyt.

Ei nyt mitään niin hullua tarinaa tule mieleen, mutta kirjallisuuden tenteissä kannatti aina ainakin yrittää, vaikkei olisi kysyttävää kirjaa lukenutkaan. Kerran luin vain ekan ja viimeisen sivun + takakansitekstin. Kirjoitin vastaukseen kirjan ekan ja viimeisen lauseen sitaattina ja höpisin ympäripyöreitä. Ei siitä mitään täysiä pisteitä tietenkään tullut, mutta sen verran kuitenkin, että hyväksyttiin vastaukseksi, kun esim. neljään viidestä piti vastata. :)[/QUOTE]

Veijo opettaa mediaa myös Vaasassa.
Juna tuo, juna vie.

Yhteistyössä