Talotietäjät, hohoi!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Olemme miettineet yhden omakotitalon ostamista. Talo on rakennettu vuonna -80 ja on alkuperäisessä kunnossa. Lämmitysmuotona öljy. Millaisia remontteja on odotettavissa lähivuosina? Ja paljonko niihin voisi laskea rahaa menevän?

Monet varmaan sanovat, että ostakaa uusi. Mutta täällä ne ovat niin hirveissä hinnoissa, että se ei ole vaihtoehtona.

Eihän tuohon pysty vastaamaan mitä remontteja tulossa ja paljonko rahaa menee.
Voi olla että tulee isojakin korjauksia voi olla ettei juurikaan mitään. Öljypannu on sellainen jonka vaihtaisin ja ne taitavat liikkua ehkä siinä 2000-> en itseasiassa tiedä hintoja.

En mä nyt tarkottanutkaan, että ennustajaksi pitäis ruveta. :D
Lähinnä tarkotin vaan esim. putkia, sähköjä, juurikin tuota öljykattilaa/pannua, kattoa, ikkunoita yms.

En mä nyt tarkottanutkaan, että ennustajaksi pitäis ruveta. :D
Lähinnä tarkotin vaan esim. putkia, sähköjä, juurikin tuota öljykattilaa/pannua, kattoa, ikkunoita yms.

Mä omistin vuonna -58 rakennetun talon ja kun tehtiin kuntotarkastus niin sanoi että putkiremppa voi tulla lähivuosina (se oli siis jo liki 50 vuotta vanha ja putket ihan kunnossa silloin vielä) ja tietääkseni ei vieläkään ole putkiremppaa sinne tehty.

Sähköt oli kunnossa, mutta laitettiin kun uusia laitteita tupaan. Alkoi sulakkeet poksumaan.
Kun ei tiedä noiden kuntoa mitä kysyt ei voi arvioida tuleeko remppaa vai ei.
Ne voi tulla aiheelliseksi korjata taikka ovat täysin kunnossa vielä tovin.

Meillä on -88 talo ja öljykattila uusittu -07 ja poltin tänä vuonna. Vesiputket ja öljysäiliö ovat muoviset, joten niistäkään ei huolta. Ikkunoita, ovia yms ei tarvitse laittaa uusiksi. Että vähälläkin saattaa päästä.

Me käytiin 80 luvun ok taloa katsomassa ja olisi pitänyt uusia kylppäri, keittiö, ikkunat, öljypoltin ja öljysäiliö, olisi pitänyt lisäeristää yläpohja yms. ja kun laskettiin kaikki jutut, olisi tullut yhtä kalliiksi kuin uusi talo :( Lisäksi kun kyseessä oli painovoimainen ilmastointi eli mitään koneellista ilmastointia ei ole, talossa oli ns. vanhan talon haju (vaikka hometta ei todellakaan ole).

Me käytiin 80 luvun ok taloa katsomassa ja olisi pitänyt uusia kylppäri, keittiö, ikkunat, öljypoltin ja öljysäiliö, olisi pitänyt lisäeristää yläpohja yms. ja kun laskettiin kaikki jutut, olisi tullut yhtä kalliiksi kuin uusi talo :( Lisäksi kun kyseessä oli painovoimainen ilmastointi eli mitään koneellista ilmastointia ei ole, talossa oli ns. vanhan talon haju (vaikka hometta ei todellakaan ole).

Mulla oli vanhassa torpassa painovoimainen ilmastointi ja miltään vanhalta talolta haissut.

No, kannattaa vaihtaa öljypoltin kattilouineen uusiin uja tarkastuttaa öljysäiliön ja putkistojen kunto.
Toinen huomioitava seikka olisi kylpyhuone, josta puuttuu kunnollinen vesieristys, jota ei 80 luvun alkupuolella vaadittu. Silloin vetästiin laattapohjiin vain kosteussulkuna tunnettua mömmöö telalla laattapohjille ja liimailtiin laatat sen päälle.
Ilmanvaihto olisi syytä miettiä, että onko riittävä.

Yhteistyössä