Miten pitäisi reagoida? Tupakka ja viisi vuotias lapsi.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja höpsö äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

höpsö äiti

Vieras
Tuo viisi vuotias poika on nyt muutaman kerran sanonut, että sitten kun hän on isän kokoinen, hänkin saa polttaa tupakkaa. Ja välillä myös leikkii polttavansa tupakkaa, käärii "sätkää" ja sauhuttelee.

Miten näihin touhuihin pitäisi nyt reagoida oikein? Antaa mennä vaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos vai mitä? Lapsi saa reilusti polttamisen mallia kun kaikki muut läheiset aikuiset minua lukuunottamatta polttaa...

Mä olen sanonut, että aikuisetkin tekevät välillä tosi tyhmiä asioita ja hankkivat itselleen huonoja tapoja. Tupakointi on sellainen huono ja tyhmä tapa. Tupakointia ei kannata ikinä aloittaa. Se on tyhmää ja epäterveellistä.

[QUOTE="...";23815886]näytä kuvia keuhkosyövästä, hampaista ynms[/QUOTE]

Minusta turhan järkyttävä näyttää 5-vuotiaalle. Itse näin noita yläasteella, eikä muuten vaikuttanut senaikaiseen tupakointiin mitenkään.. :/
Samahan se on kun näyttäisi autokolariuhreja ja sanoisi että pitää ajaa nätisti aikuisena, yhtä järkyttävää lapselle.

[QUOTE="...";23815886]näytä kuvia keuhkosyövästä, hampaista ynms[/QUOTE]

No joo ehkä ei 5-vuotiaalle vielä tarvi.

Kyllä hän sitten isompana tulee tietoiseksi siitä että tupakka on vaarallista. Ehkä nyt vaan tuossa iässä ihailee isäänsä ja haluaisi olla hänen kaltaisensa, ihan normaalia.

Ala teini-iän korvilla manipuloida lasta oikeaan suuntaan haukkumalla tupakoijat alemman sosiaaliluokan luuseripelleiksi, joilla tutkitusti alempi älykkyysosamäärä. Tehosteena voi osoitella lähipiiristä työläisäijiä, jotka joutuvat pahimmassa tapauksessa jo jopa alle kolmekymppisenä rykimään keuhkojaan pihalle ja ovat kurttuisia kuin rusinat (kun on kymmenenvuotiaana aloitettu).

[QUOTE="vieras";23815910]Juu ja sitten lapsi alkaa tosissaan pelätä että isänsä yms. muut tutut aikuiset kuolevat,näkee painajaisia asiasta jne.
Joooo-o.
Ikätason mukaan hei, sanot lapselle että se on typerä tapa ja vain aikuisille.[/QUOTE]

Mut toi kuvien näyttäminen vois kyllä olla hyvä juttu. Parempi olla rehellinen, eikä kaunistella vakavaa asiaa.

[QUOTE="vieras";23815896]No onhan se fakta, että vanhempien omalla esimerkillä on vaikutusta lasten käytökseen. Turha itkeä, jos ei tajunnut ajoissa lopettaa.[/QUOTE]

Mistä näitä idiootteja sikiää,näitä jotka tulevat JOKA AINOAAN ketjuun ja asiaan liittyen kommentoimaan että "olisit miettinyt silloin,haahaa,turha valittaa!".
Miten se jossittelu ja voivottelu tilannetta parantaa?
Ei yhtään mitenkään.
Se ei paranna mitään muuta kuin sinun surkeaa oloasi,kun pääset pätemään näinkin naurettavassa asiassa.

Mut toi kuvien näyttäminen vois kyllä olla hyvä juttu. Parempi olla rehellinen, eikä kaunistella vakavaa asiaa.

Se mitään kaunistelua ole jos suojaa lapsen psyykeä asioilta joita hänen ei vielä tarvitse tietää.
Lapsihan ymmärtää kuvatkin vain niin että ne ovat äärimmäisen pelottavia ja että isä ja muut tupakoivat aikuiset sairastuvat ja kuolevat.
Tuon ikäisille ei TARVITSE saarnata tupakan terveyshaitoista jottei tämä itse alkaisi polttaa.
Toki on hyvä tehdä selväksi ettei se tupakka lapsille kuulu ja on typerää,sekä minimoida se tupakointi lapsen nähden.
Pakkohan lapsen läsnäollessa ja nähdessä ei ole polttaa,vaikka tupakoisikin.

Mä oon kertonu mun 5-vuotiaalle, että tupakkaa ei kannata polttaa koska silloin voi saada keuhkosyövän ja siihen kuolee. Tyttö on kysynyt, että miksi jotkut aikuiset sitten polttaa. Olen vain vastannut että he ovat polttaneet niin kauan että eivät pysty lopettamaan vaikka haluaisivatkin.

[QUOTE="vieras";23815935]Mistä näitä idiootteja sikiää,näitä jotka tulevat JOKA AINOAAN ketjuun ja asiaan liittyen kommentoimaan että "olisit miettinyt silloin,haahaa,turha valittaa!".
Miten se jossittelu ja voivottelu tilannetta parantaa?
Ei yhtään mitenkään.
Se ei paranna mitään muuta kuin sinun surkeaa oloasi,kun pääset pätemään näinkin naurettavassa asiassa.[/QUOTE]
Niin siis nyt kyse siitä, että se jossittelu jatkuu vaan vieläkin. NYT olisi hyvä tilaisuus äijällä edelleen lopettaa, jos haluaa näyttää vielä hyvää esimerkkiä. Naurettavaa kyrittää keksiä jotakin kepulikonsteja, millä saisi tupakoinnin olevan vaikuttamatta lapseen. Ihan sama kuin ylipainoiselle lapselle sanoisi, että ole sinä syömättä ja itse vetäisi herkkuja vieressä.

[QUOTE="vieras";23815964]Se mitään kaunistelua ole jos suojaa lapsen psyykeä asioilta joita hänen ei vielä tarvitse tietää.
Lapsihan ymmärtää kuvatkin vain niin että ne ovat äärimmäisen pelottavia ja että isä ja muut tupakoivat aikuiset sairastuvat ja kuolevat.
Tuon ikäisille ei TARVITSE saarnata tupakan terveyshaitoista jottei tämä itse alkaisi polttaa.
Toki on hyvä tehdä selväksi ettei se tupakka lapsille kuulu ja on typerää,sekä minimoida se tupakointi lapsen nähden.
Pakkohan lapsen läsnäollessa ja nähdessä ei ole polttaa,vaikka tupakoisikin.[/QUOTE]

No kyllä minun mielestäni 5-vuotiaalle voi sanoa, että tupakoinnista voi sairastua vakavasti. ja jopa kuolla.

Isäni, joka oli hammaslääkäri niin näytti meille keuhkosyöpä ja suusyöpä ym. kuvia kun oltiin pieniä ja teini-iässä kun veljeni kokeili nuuskaakin ja jäi kiinni. Samoin jäi kiinni tupakasta. Eipä polteta kumpikaan. Itse olen kyllä lapsille puhunut, että tupakointi on rumaa, tyhmää ja erittäin epäterveellistä sekä sen, että voi johtaa lopulta erittäin tuskaiseen kuolemaan esim. COPD. Hyvin on mennyt perille. Tosin meidän tuttavapiirissä ei kukaan polta ( ei mummot, ei vaari, ei kummit eikä ystvätkään ) Alkaa olla vähenemään päin nämä tupakoitsijat.

Kuuloo asiaan, lapsi matkii kaikkea mitä näkee. Ja jos isä polttaa niin TOTTAKAI se on pojasta (tytöstäkin) hienoa tuon ikäisenä, koska ihailee isää.
Meillä vanhimmat lapset myös joskus teki vastavaavasti, mutta nyt kun isä ei enää ole vuosiin polttanut, niin eivätpä nämä nuoremmat edes koskaan leiki tupakoivansa tms.
Parasta olisi jos isä ei tupakoisi =) Muuten ei juuri kannata asiaan kiinnittää huomiota. Turha lasta on pelotella, (vaikka totta onkin) sairastumisista ja kuolemista mitä järkeä hänen on ahdistua ja pelätä isän kuolemaa, koska hän ei voi asialla tehdä mitään.
Se menee ohi itsestään ja isompana tajuaa asioita enemmän.

Lapsen isän pitäisi sanoa lapselle, että tupakointi on vaarallista ynms. Ja myös pyrkiä lopettamaan tupakointi ja kertoa lapselle, että isä aikoo nyt lopettaa tupakoinnin.

mä oon sanonu meidän 6,5v pojalle että tyhmä polttaa tupakkaa ja juo kaljaa kun on sanonu kun on isin kokonen.. sit kysy onko isi tyhmä vastaan että on kysyy onko mummu, mummi tyhmii sanon että on kysyy ootko sä tyhmä sanon että olen.. sit kysyy monesti että onko hän tyhmä kun ei polta sanon että et olet fiksu poika ja et polta koskaan

Mä olen tehnyt omilleni jo selväksi kuinka inhoan tupakkaa... ovat siis 6 ja 7. Meillä ei perheessä kukaan polta eikä lähituttavistakaan. Mä en anna edes vieraiden polttaa meillä, en edes ulkona jos mun lapset on näkemässä.

Ajatelkoot tupakoitsijat ihan mitä haluaa. Mun lapset ainakin jo nyt tietää että tupakoitsijat kuolevat nuorempana ja ovat sairaampia.

Mun kaverin pojalla kun oli toi vaihe ja äitinsä poltti, opetin heristämään sormea ja sanomaan äidille "hyi tuhma äiti!". Äitinsä lopetti kun tarpeeksi kauan tunsi syyllisyyttä. Muilta tupakoitsijoilta poika kysyi aina "Miks sä poltat tupakkaa? Ootko tyhmä?".
Mun mielestä voit ihan hyvin sanoa että se on tuhmaa tai tyhmää ja jos kerrot että tupakka tekee kipeäksi ja lapsi huolestuu isänsä puolesta, niin ehkä isänsä tajuaa. Mut älä missään tapauksissa mitään kuvia näytä, ellet halua ravata lapsen kanssa terapiassa!

Yhteistyössä