Mitäs mieltä mun tilanteesta (Miehen pitkä vuodatus) ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Seb
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Seb

Vieras
Oon 35v. mies ja mulla on vaimoni kanssa yksi 3v (just täyttänyt) poika. Oomme olleet yhdessä 8v josta naimisissa 4v. Tuntuu, että parisuhde on karilla, mutta ite kyllä yritän joka päivä, mutta tuntuu että mussa on perustavaa laatua olevaa vikaa. Yritän hiukan selventää tilannettani. Haluan korostaa, että en nyt kerää sääliä vaan pikemminkin semmoisia mietteitä ja fiiliksiä mitä kirjoitukseni herättää.

Lapsi on ollut koko ajan kotona, menee päiväkotiin syksyllä. Aluksi äiti oli hoitovapaalla hetken ja sitten äiti meni töihin ja mä siirryin osa-aikaduuniin. Tässä kuviossa sitten äidinäidillä kans iso rooli, mutta pääosin poika ollut mulla aamupäivät. Äidinäiti sit tulee kun saan pojun nukkumaan. Sitten lähden töihin, jossa oon yleensä n. 13-21. Joskus tuun aikaisemmin. Eli oikeestaan toi mun työ on ihan täyspäivästä, käytännössä työmatkoineen oon duunissa 40h viikossa. Työmatkoihin menee se tunti päiväs, ihan normi pk-seudun lähistöllä.

Poikamme on aika pelokas, ainakin välillä. Äiti syyttää siitä mua ja ehkä on oikeessa. Oon kai sitten hiukan huono lapsen kanssa. Pärjään hänen kanssa mielestäni hyvin kun olemme kahdestaan, mutta sitten kun äiti on messissä ja sanoo, että "tee sitä, tee tota, tee tätä", niin jotenkin pasmat sekoo. Meen käytännössä lukkoon ja päässä alkaa "surisemaan". Alkaa ahistaa. Pystyn siis toimimaan muksun kanssa lähinnä jos oon yksin tai jos joku muu (äiti/äidin äiti) ottaa koko vastuun. Välimuoto on mulle todella hankalaa ja sitten alan helposti tiuskia sun muuta. Ja vaimo ei kestä sitä, sanoo että sanon niin ilkeesti asioita.

Oon nauhottanut noita tilanteita, koska oon yrittänyt parantaa, mutta ei vaan onnistu. Ahistaa noi epäselvät tilanteet ja se on totta että sanon hiukan negasti ja oon väärällä tavalla kriittinen. En kumminkaan kiroile, en käytä halventavia sanoja, mutta olen passiivinen ja sanon vaan tyyliin "toi pitäis olla paremmin", "Pitäs pitää kämppä järjestyksessä, emmä osaa siivota kun en tiiä tavaroiden paikkoja" jne... Sitten kun olen ahdistunut, niin lapsen kanssa oleminenkin on tuskaa.

Mä hoidan kotona melkein kokonaan siivouksen ja melkein joka kerta siitä tulee valituksia. Vaimo sanoo, että hän vaan kertoo mikä on tehty huonosti jne... Mutta mä en kestä vaan yhtään kritiikkiä. Vaimolla on yrittäjä ja aikaa ja energiaa menee tohon kuvioon paljon. Se on kumminkin hänen elämänsä, joten se nyt vaan on niin. Ja hän ei voisi toisin elää ja sen ymmärrän.

Mut pahinta siis on se, että äidin ja myös äidinäidin mielestä olen lähestulkoon tuhonnut lapsemme turvallisuuden kannalta tärkeimmät vuodet 0-3v, koska olen passiivinen, ahdistunut, poissaoleva ja sellainen että en huomio muita ihmisiä. Ehkä on näin, olen jotenkin luonteeltani "raskas" vaikka en haluaisi. En silti millään halua uskoa, että olisin tuhonnut ihan noin paljoa.

Musta vaan tuntuu, että multa vaaditaan hiukan liikaa ja sellaisia asioita, jotka ei ole luontaisia mulle. Tiedän, että on superisiä joille tää kaikki menee itsestään, mutta musta tuntuu, että suurin osa miehistä on lastensa kanssa vielä enempi kusessa. Sanon usein tota asiaa, mutta vaimo toteaa vaan, että ei tää oo vertailusta kiinni. Se on ihan totta, mutta yritän kummiskin parhaani. En vaan aina jaksa tai osaa....

No aika sekavaa tää on, mutta voi kysyä lisää, jos joku ylipäätään jakso lukee tätä :)

sinä olet lapsesi isä ja osaat parhaiten olla lapsesi kanssa ja ymmärtää häntä. Muut haluavat viedä sen onnen sinulta. Ole ylpiä lapsestasi ja nosta pääsi pystyyn.

[QUOTE="äiti";23818926]sinä olet lapsesi isä ja osaat parhaiten olla lapsesi kanssa ja ymmärtää häntä. Muut haluavat viedä sen onnen sinulta. Ole ylpiä lapsestasi ja nosta pääsi pystyyn.[/QUOTE]

Emmä usko, että äiti haluaa viedä onnea multa. Anoppi ehkä pikkasen tunkeekin väliin, mutta hänen jutuistaan olemme vaimon kanssa samaa mieltä. Siis rakastamme kyllä toisiamme, mutta vaimo ajattelee, että ehkä mun läsnäolo on lapselle vaan haitallista, koska olen sellainen kuin olen.

Ja mulla on toisaalta pää pystyssä, mutta tiedostan heikkouteni.

Sinä et kuulosta samanlaiselta kuin mieheni mutta voin vähän kertoa meidän tilanteesta ja minun nalkuttamisestani :)

Mulla ainakin tuo nalkuttaminen/huomauttelu tulee jotenkin luonnostaan vaikka kuinka yritän parantaa tapani ja kehua kun mies on joskus siivonnut tai muistanut edes laittaa roskat roskiin. Kun ei tuo nalkuttaminen tunnu auttavan yhtään vaikka sitä lähes päivittäin harrastan (yhdessä olemme asuneet 7 vuotta). Minulla vaan alkaa keittää täydellisesti kun tulen töistä kotiin ja ensimmäiseksi saan raivata eteisestä takit ja kengät paikoilleen. Sitten menen keittiöön ja ennen kun alan purkaa ruokakasseja niin saan kerätä roskat, likaiset astiat ja ruuan tähtee keittiön pöydältä ja tasoilta roskiin ja astianpesukoneeseen. Samalla kun ruoka valmistuu koitan keräillä vaatteita, lehtiä, leluja ja roskia paikoilleen olkkarista.

Kaipaisin edes joskus pienen hetken aikaa istua alas ja lukea vaikka jotain lähteä/roikkua netissä arkena. Tuntuu vaan niin epäreilulta kun silloin kun olin kotona siivominen oli ilman muuta minun työtäni mutta nyt kun mies on kotona niin siivoaminen, ruuanlaitto yms. kuuluu tietysti minulle koska minä en hoida lasta vaan vietän 8,5 tuntia päivässä "omaa aikaa" työpaikalla.

[QUOTE="äiti";23818944]Isän LÄSNÄ OLO ei ole milloinkaan haitaksi lapselle. Laita se muistiisi. Olet tärkeä lapsellesi.[/QUOTE]

No noin mäkin aattelen, mutta kun pitäis olla niin erityisen läsnä. Ei vaan paikalla, vaan "LÄSNÄLÄSNÄLÄSNÄ". Ja siis kyllähän me riidellään ihan liikaa vaimon kanssa. Ja kyllä ne muksuun vaikuttaa. Meillä se menee niin, että heitän ilmeisesti noita negakommentteja + oon passiivinen ja sitten kun vaimon ruuvi kiristyy liikaa, hän räjähtää. Ja sitten tulee suoraan huutoa.

Tämmönen tilanteen käsiin räjähtäminen tapahtuu keskimäärin kerran viikossa. Joskus on isompaa taukoo, joskus ei. Ja mehän ollaan koko kolmikko aika harvoin yhdessä, koska viikoilla vaan aamut käytännössä. Ja ne aamut onkin usein aika painajaismaisia.

Ap, sun vaimo ja anoppi yrittävät omia pojan itselleen selityksillään että sä olet muka haitallinen pojallesi. Naisilla nyt vain on sellainen taipumus pitää vain omia mielipiteitään oikeina mitä tulee lapsiin sekä kotiin ja siksi miehet saattavat tuntea itsensä vieraaksi omassa kodissansa. Ole ap mies ja näytä akkaväelle kaapin paikka!

Miten teillä on vapaata töistänne? Miten ne menevät?

No viikonloput on lähes vapaat. Vaimo käy putiikissa pyörähtämässä lauantaisin 2-3h yleensä ja sitten sunnuntaina kanssa siivoomassa sun muuta. Se miksi hoidan kotia noin paljon johtuu siitä, että vaimo hoitaa tota firmaa. Mulla ei siihen kauheesti ole osaa eikä arpaa, mitä nyt joskus jeesaan jossain.

Kesällä on molemmilla paljon vapaata. Kuukauden kesäloma mullakin. Toki toi firma vaatii vähän juttuja vaimolta, mutta ei paljoa. Yritys ei stressaa vaimoa, mutta työtä se vaatii. Siis ei stressaa ainakaan väärällä tavalla.

En ymmärrä vaimosi ja äitinsä kritiikkiä. Jos ei kelpaa niin sitten pittää tehdä itse.

Mutta en usko hetkeäkään, ettetkö hoitaisi isän rooliasi hyvin. Ikävää että saat huonoa palautetta. Se on kuitenkin yleinen moka äideiltä; halutaan että isä ottaa vastuuta mutta sitten ollaan koko ajan kritisoimassa isän tyyliä hoitaa asiat. Ei se äidin tapa ole ainoa oikea.

Sano vaimollesi että jos sun tekemisesi ei passaa niin tehköön itse.

[QUOTE="Näin meillä";23818959]Sinä et kuulosta samanlaiselta kuin mieheni mutta voin vähän kertoa meidän tilanteesta ja minun nalkuttamisestani :)

Mulla ainakin tuo nalkuttaminen/huomauttelu tulee jotenkin luonnostaan vaikka kuinka yritän parantaa tapani ja kehua kun mies on joskus siivonnut tai muistanut edes laittaa roskat roskiin. Kun ei tuo nalkuttaminen tunnu auttavan yhtään vaikka sitä lähes päivittäin harrastan (yhdessä olemme asuneet 7 vuotta). Minulla vaan alkaa keittää täydellisesti kun tulen töistä kotiin ja ensimmäiseksi saan raivata eteisestä takit ja kengät paikoilleen. Sitten menen keittiöön ja ennen kun alan purkaa ruokakasseja niin saan kerätä roskat, likaiset astiat ja ruuan tähtee keittiön pöydältä ja tasoilta roskiin ja astianpesukoneeseen. Samalla kun ruoka valmistuu koitan keräillä vaatteita, lehtiä, leluja ja roskia paikoilleen olkkarista.

Kaipaisin edes joskus pienen hetken aikaa istua alas ja lukea vaikka jotain lähteä/roikkua netissä arkena. Tuntuu vaan niin epäreilulta kun silloin kun olin kotona siivominen oli ilman muuta minun työtäni mutta nyt kun mies on kotona niin siivoaminen, ruuanlaitto yms. kuuluu tietysti minulle koska minä en hoida lasta vaan vietän 8,5 tuntia päivässä "omaa aikaa" työpaikalla.[/QUOTE]

Mieshän menee juuri siksi naimisiin jotta hän voi delegoida kodin epämiellyttävät askareet, siivoomisen yms, sille ihanalle pikkuvaimolleen.

[QUOTE="vieras";23818969]Ap, sun vaimo ja anoppi yrittävät omia pojan itselleen selityksillään että sä olet muka haitallinen pojallesi. Naisilla nyt vain on sellainen taipumus pitää vain omia mielipiteitään oikeina mitä tulee lapsiin sekä kotiin ja siksi miehet saattavat tuntea itsensä vieraaksi omassa kodissansa. Ole ap mies ja näytä akkaväelle kaapin paikka![/QUOTE]

No on ne siinä oikeessa, että mun hoidon jälkeen muksu on usein säikky ja turvaton yms.
No palaan aiheeseen myöhemmin, nyt meen laittaa ruokaa ennenkuin äiti ja poika tulee ulkoilemasta...

[QUOTE="äiti";23818926]sinä olet lapsesi isä ja osaat parhaiten olla lapsesi kanssa ja ymmärtää häntä. Muut haluavat viedä sen onnen sinulta. Ole ylpiä lapsestasi ja nosta pääsi pystyyn.[/QUOTE]

No tähän ei voi muuta kommentoida kuin että vittu mitä paskaa! Mistä päättelet että tämä isä osaa parhaiten olla lapsen kanssa, etenkin kun hän juuri kertoo ettei osaa ja lapsi on pelokas?
Ei se että on vanhempi, takaa automaattisesti sitä että osaa olla paras mahdollinen, kaikilla on heikkouksia ja kukaan ei ole täydellinen. Mutta että joku ventovieras kertoo suurena totuutena tuollaista on vähän omituista.

[QUOTE="vieras";23818989]En ymmärrä vaimosi ja äitinsä kritiikkiä. Jos ei kelpaa niin sitten pittää tehdä itse.

Mutta en usko hetkeäkään, ettetkö hoitaisi isän rooliasi hyvin. Ikävää että saat huonoa palautetta. Se on kuitenkin yleinen moka äideiltä; halutaan että isä ottaa vastuuta mutta sitten ollaan koko ajan kritisoimassa isän tyyliä hoitaa asiat. Ei se äidin tapa ole ainoa oikea.

Sano vaimollesi että jos sun tekemisesi ei passaa niin tehköön itse.[/QUOTE]

Tämähän se on äiti-ihmisten suurin vika. Teki mies niin tai näin, niin silti väärinpäin.

No tähän ei voi muuta kommentoida kuin että vittu mitä paskaa! Mistä päättelet että tämä isä osaa parhaiten olla lapsen kanssa, etenkin kun hän juuri kertoo ettei osaa ja lapsi on pelokas?
Ei se että on vanhempi, takaa automaattisesti sitä että osaa olla paras mahdollinen, kaikilla on heikkouksia ja kukaan ei ole täydellinen. Mutta että joku ventovieras kertoo suurena totuutena tuollaista on vähän omituista.

toivottavasti sulle ei ole yhtään lasta.

No noin mäkin aattelen, mutta kun pitäis olla niin erityisen läsnä. Ei vaan paikalla, vaan "LÄSNÄLÄSNÄLÄSNÄ".

Hei, mä pidän itseäni ihan tavallisen hyvänä äitinä ja silti musta tuntuu usein tuolta. Ei sinussa ole mitään poikkeavan sorttista vikaa, että tuollainen tulee mieleen. Se on normaalia vanhemmuudessa, tuo riittämättömyyden tunne. Tsemppiä!

Tää mua häiritsee että lapsi on sun hoidon jäljiltä säikky ja pelokas? Mitä sä teet tarkalleen tai olet tekemättä että lapses reagoi noin?
En ymmärrä että pelkästään olemalla passiivinen lapsen kanssa hän käyttäytyisi noin? Tiuskitko, vai miten suhtaudut häneen?

Ylihuolehtivaisuuskin voi tehdä lapsesta hieman aran ja pelokkaan. Tai sitten lapsi on temperamentiltaan hieman varovaisempi. Kyllä lapsen persoonallisuus on niin monen tekijän summa, ettei sitä voi arvailla ilman ammattitaitoa, mistä mikäkin piirre johtuu.

Jos lapselta puuttuu turva, siitä tulee pelokas ja ahdistunut. Eikö isä pidä lasta sylissä ja lähellä? vai istuuko vain tietokoneen tai telkan edessä? laittaa lapsen yksin leikkimään ja on poissaoleva? Päälle tiuskii? Jos näin on, viekää se lapsi hoitoon.

Ap kärsii ahdistuneisuushäiriöstä ja mieto ahdistusta poistava lääke voisi olla paikallaan. Myös terapia ja vaimon kanssa yhdessä sinne meno olisi hyvä juttu. Ap:n omassa lapsuudessa saattaa olla jotain traumoja ja ongelmia ollut??

onko lapsi arka siis silloin kun on sinun kanssasi, vai silloin kun olette kaikki yhdessä vai silloin kun on muiden kuin sinun kanssasi? vai aina?

jos lapsi on arka silloin kun paikalla on useampi teistä, niin silloin lapsi saattaa oireilla sitä tiuskimista, eikä sitä että isä ei olekkaan sellainen kuin pitäisi.Ja jos isä aamulla lapsen kanssa ollessaan tekee kaikki kotityöt, kuinka hänellä olisikaan aikaa olla lapsen kanssa? Kotityöt voisi jakaa niin, et isäkin voisi aamuisin vain olla lapsen kanssa, eikä tarvitsisi siivoilla, kokkailla tms

Jokainen teistä siis on suurinpiirtein saman verran lapsen kanssa, en usko että yksistään isä voi olla syyllinen (jos nyt syyllistä tarvitsee edes nimetä )

Tää mua häiritsee että lapsi on sun hoidon jäljiltä säikky ja pelokas? Mitä sä teet tarkalleen tai olet tekemättä että lapses reagoi noin?
En ymmärrä että pelkästään olemalla passiivinen lapsen kanssa hän käyttäytyisi noin? Tiuskitko, vai miten suhtaudut häneen?

En koskaan tiuski hänelle. Luulisin, että tuo johtuu siitä, että hän nyt vaan kaipaa äitiään. Ja äiti on äiti, minkäs teet. Häntä en voi korvata. Tietty äidin ja äidinäidin teoria on sitä, että mun kanssa hän on turvaton.

Itse uskon, että enempi häneen vaikuttaa mun ja vaimoni riitely. Mun mielestä se ei ole NIIN PAHAA, mutta vaimoni kyllä tuntuu sanovan vähintään kerran viikossa, että:

"Jos tää ei muutu, niin ei tää voi jatkua. Tää tuhoaa meidän lapsen" jne. jne. Kyllä nää jättämisuhkailut on todella yleisiä. Ja kyllä musta oikeesti tuntuu välillä, että pakkohan sitä on lähteä.

Tää päivä on mennyt erittäin hyvin. Aamu oli vähän hankala, mutta sitten äiti lähti pojan kanssa käymään ulkona. Mä siivosin ja laitoin ruokaa. Sitten he tulivat takasin ja syötiin. Äiti lähti sitten putiikkia siivoomaan ja mä lauleskelin pojan kanssa ja laitoin hänet sit nukkumaan kello 12.

[QUOTE="hmm";23819103]Ylihuolehtivaisuuskin voi tehdä lapsesta hieman aran ja pelokkaan. Tai sitten lapsi on temperamentiltaan hieman varovaisempi. Kyllä lapsen persoonallisuus on niin monen tekijän summa, ettei sitä voi arvailla ilman ammattitaitoa, mistä mikäkin piirre johtuu.[/QUOTE]

En ole ylehuolehtivainen todellakaan, eikä ole äitikään. Tempperamentti lapsella on selkeesti varovainen, äiti oli kai pienenä hyvin samanlainen.

Yhteistyössä