Kokemuksia tassuttelu-unikoulusta tänne kiitos!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kertokaas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kertokaas

Vieras
Minkä ikäiselle ootte pitäneet ja miten on onnistunut?
Oon vakavasti harkinnu asiaa, meillä 10kk vanha vauva joka herää KOKO yön 40min välein. Herää enimmäkseen tavan vuoksi eikä sitten osaa nukahtaa ilman että saa tissiä. Joskus, esim. viime yönä, valvoskeli ja pyöriskeli pari tuntia aamuyöstä lisäksi. Noin 5kk vanhaksi asti nukkui hyvin, heräs vain kerran tai pari yön aikana, sitten meni jotain pieleen ja heräilee koko ajan. Mua ei muutoin heräily niin haittais mutta kroppa alkaa pettämään: rytmihäiriöt piinaa ja mua huimaa koko ajan ja lihakset kramppaa välillä, muisti ei toimi ja oon ihan pihalla. TOistuvia infektioita ja muuta kivaa. Tunnen kuinka mun kroppa huutaa unta joten pakko tehdä jotain ennenkuin terveys pettää kokonaan.

Mua ei haittais vaikka vauva heräis pari kolme kertaa yön aikana, kunhan päästäis eroon tästä 40min heräilystä. Onko kukaan saanu vauvaa totutettua siihen että heräis vähä harvemmin? Tarvisin neuvoja, antakaa niitä kellä kokemusta, pliis.

No onko teidän vauvan temperamentti sellainen, että tyytyisi tassutteluun (eikä huuda suuna päänä ja viuhdo vauhkona)? Meillä ei onnistunut.

Olisiko teillä jotain allergiaa, jos heräily paheni tuossa kiinteiden aloittamisen tienoilla (milloin aloititte kiinteät)?

No onko teidän vauvan temperamentti sellainen, että tyytyisi tassutteluun (eikä huuda suuna päänä ja viuhdo vauhkona)? Meillä ei onnistunut.

Olisiko teillä jotain allergiaa, jos heräily paheni tuossa kiinteiden aloittamisen tienoilla (milloin aloititte kiinteät)?

No en osaa temperamentista sanoa tyyntyykö, sen taitaa tietää vasta kun kokeilisi. Päivisin osaa nukahtaa unille itsekseen eli sillä on periaatteessa kyllä se taito olemassa mutta se on ehdollistanu yönukahtamiset tissillä oloon mikä on tokikin ihan oma syyni. Allergiat on hiljattain tutkittu, maitoallergia on, muita allergioita ei ole. Maitoallergia on hoidossa ja vauva on niiden osalta oireeton.

Tällaisen spostin lähetin vinkkiä kaipavalle veljelleni pari kuukautta sitten kun olin onnistunut omassa unikoulussa silloin 11kk ikäisen lapsen kanssa:

Mä jätin X:ltä yösyötöt pois viime viikolla eikä hän ole niitä kaipaillut. Edelleen kuitenkin herää öisin, mutta harvemmin ja usein pääsee itsekseen takaisin uneen. Välillä menen edelleen silittelemään / taputtelemaan häntä.

Käytin "tassuhoito-unikoulua" muunnellen sitä hieman. Täällä simppelit yhden sivun ohjeet: Unikoulu kotona eli tassuhoito, Vanhempainnetti - MLL

ensimmäisenä maidottomana yönä olin varautunut tuttipullolla missä oli vettä ja sitä annoinkin ensimmäisessä heräämisessä, en usko että oli tarpeellista. Tärkeää on että vauvan kanssa ei ala jutella tai muuten seurustella yöllä, itse en edes ota katsekontaktia: silitän, taputan ja hyräilen.

Eli oikein hyviä kokemuksia on, muistaakseni nostin vauvan ylös aina kun alkoi kunnolla itkemään ja laskin samantien alas. Jos hän alkoi uudelleen itkemään kun olin laskemassa alas, niin laskin makuulle asti ja vasta sitten otin uudelleen syliin jos itku jatkui.

Onko sairaudet poissuljettu? Olet varmaan puhunut asiasta neuvolassa? Sairaaloilla on unikouluja ja hoitajia, jotka ovat juuri näihin perehtyneitä. Sinne voi useimmiten myös soittaa ja pyytää neuvoja. Tilannetta lähdetään purkamaan ihan päivärytmistä lähtien.

Rankalta kuulostaa. Tiedän, koska itse olen elänyt samanlaista viimeiset 4 kuukautta. Meillä tosin taustalla on sairauksia, joihin on nyt viimeinkin löytymässä oikea hoito. Pari viimeistä yötä on ollut jo toiveita herättäviä.

...ja vielä lisäys: vauva ei siis öisin herännyt juuri lainkaan kokonaan (vain sen yhden kerran jolloin tarjosin turhaan vesipulloa). Nuo muutamat itkut / huudot tulivat illalla nukuttaessa, koska en enää antanut nukahtaa tissille vaan suoraan sänkyyn.

Vieras jatkaa. Olitkin kertonut jo tuosta maitoallergiasta.

Sellainen tuli mieleen, että voisiko teillä mies hoitaa yöt parin viikon ajan? Sinä nukkuisit kokonaan toisessa huoneessa. Ja vauvalle tarjoaisi sitä tassua tai jos se ei auta, niin vaikka vaan vettä aina, kun olisi tissiä vailla. Tuon ikäinen tuskin on enää kovin nälkäinen öisin.

[QUOTE="vieras";23830690]Onko sairaudet poissuljettu? Olet varmaan puhunut asiasta neuvolassa? Sairaaloilla on unikouluja ja hoitajia, jotka ovat juuri näihin perehtyneitä. Sinne voi useimmiten myös soittaa ja pyytää neuvoja. Tilannetta lähdetään purkamaan ihan päivärytmistä lähtien.

Rankalta kuulostaa. Tiedän, koska itse olen elänyt samanlaista viimeiset 4 kuukautta. Meillä tosin taustalla on sairauksia, joihin on nyt viimeinkin löytymässä oikea hoito. Pari viimeistä yötä on ollut jo toiveita herättäviä.[/QUOTE]

vauvalla on maitoallergia joka on hoidossa ja vauva on sen osalta oireeton. Hänellä on myös ollut korvakierre, joka lienee osasyy heräilyyn (tosin vauva nukkui ihan hyvin 5kk vanhaksi, vaikka hän sitä ennen sairasti jo 4 korvatulehdusta!), mutta nyt on putket olleet korvissa 3kk ajan ja korvat on terveet. Vauvan pitäisi siis olla kaikin puolin terve eikä ne yöheräilyt mun mielestäni ole sen tyylisiä että olis kipeä jostain vaan kyse on siitä että aina kun havahtuu niin haluaa tissin suuhun ja imee sitten sitä enemmän tai vähemmän aikaa. Omasta mielestäni kyse on nyt vaan siitä että ei osaa nukahtaa ilman tissiä ja siihen ajattelin ryhtyä puuttumaan koska oma terveys alkaa heräilyn takia pettämään.

[QUOTE="vieras";23830714]Vieras jatkaa. Olitkin kertonut jo tuosta maitoallergiasta.

Sellainen tuli mieleen, että voisiko teillä mies hoitaa yöt parin viikon ajan? Sinä nukkuisit kokonaan toisessa huoneessa. Ja vauvalle tarjoaisi sitä tassua tai jos se ei auta, niin vaikka vaan vettä aina, kun olisi tissiä vailla. Tuon ikäinen tuskin on enää kovin nälkäinen öisin.[/QUOTE]

Meillä tämä ei onnistu, mies tekee 3vuorotyötä ja sillä on paljon yövuoroja. Kun on öitä töissä, 3 yötä putkeen, niin luonnollisesti minä oon ainoa joka voi vauvaa yöllä hoitaa. Ja silloin harvoin kun mieheni saa yöllä nukkua niin en kyllä raaski häntä vauvan takia valvottaa...

Meillä unikoulu aloitettiin 9 kk iässä, ja samalla tyttö siirrettiin omaan sänkyyn. Unikoulun piti isi. Tilanne ennen unikoulua oli kutakuinkin samanlainen kuin sinulla, ja oltiin huomattu, että alkuyöstä omaan sänkyyn nukahdettuaan (parisängyn sivuvaununa) tyttö nukkuin alkuyön hyvin siihen saakka, kunnes tultiin viereen, jolloin heräilyt alkoivat, ja kestivätkin loppuyön.

Ensimmäiset tassuyön yöt olivat parannusta entiseen, mutta silti tyttö heräili useamman kerran yössä. Viidentenä yönä hän yllätyksekseni nukkui koko yön ilman, että vanhemman tarvitsi mennä nukuttamaan - pari kertaa kuulin huoneesta öninää, mutta neiti sai rauhoituttua itse uneen.

10-11 kuukautisena tulikin sitten unikoulusta huolimatta kausi, jolloin vauva heräili aamuyöstä valvomaan ja huutamaan tunniksi - kahdeksi, taisi olla joku ikään tyypillinen vaihe, sillä monella samanikäisellä olen kuullut vastaavaa.

Nyt tytön ollessa vähän yli vuoden, nukkuu hän vielä omassa huoneessa ja omassa sängyssä klo 5 - 7 saakka, jolloin tulee viereen, ja jatkaa yleensä vielä unia vieressäni.

Meillä poika heräili ensimmäiset 8kk noin 20 minuutin välein, joten tiedän suurinpiirtein millainen fiilis...
Meillä loppujen lopuksi opittiin sitten nukkumaan unikoulun avulla. Sain neuvolasta puhelinnumeron paikalliseen ensi- ja turvakotiin, jossa järjestetään kodinulkopuolista unikoulua ja soitin sinne ja sain ohjeet unikouluun. Ei suoralta kädeltä viedä sinne "laitokseen" unikoululutettavaksi vaan päätettiin kokeilla ensin itse kotona.

Meillä samassa yhteydessä vaihdettiin myös korvike merkki toiseen ja lopetettiin yösyömiset.

Lopulta kaikki meni niin helposti, että harmittaa että sinniteltiin niin kauan ennen kun tehtiin mitään...

Lyhykäisyydessään ohjeet olivat nämä:
- Nukkumaan kello 19.00
- Nukkumaan omaan sänkyyn, jossa siliteltiin niin kauan, että rauhoittui, mutta sitten kun rauhoittui, jätettiin yksin nukahtamaan.
- Kun heräsi, odoteltiin 1. yönä yksi minuutti, 2. yönä kaksi minuuttia ja 3. yönä kolme minuuttia, ennen kun mentiin rauhoittelemaan. Jos kitinä muuttuu oikeaksi paniikki-itkuksi, sitten tietysti heti paikalle, mutta heti joka kitinään ei reagoida. Sitten kun taas rauhoittuu, pois paikalta ja annetaan itse nukahtaa.
- Ekana yönä meillä valvottiin 03-04, eli tunti, plus heräsi pari kertaa, mutta rauhoittui, ennen kun minuutti meni umpeen, tokana yönä valvottiin noin 20 minuuttia ja kolmantena yönä nukuttiin 19-05
- Sitten kun rupesi nukkumaan ekojen öiden jälkeen kunnolla, me päätettiin, että ennen kello 04 jos herää, ei anneta maitoa, sen jälkeen jos heräsi, annettiin pullo ja sitten nukkui vielä muutaman tunnin, mutta sitten rupesi heräämään aina vaan aikaisemmin ja aikaisemmin ja jätettiin noin kuukauden jälkeen maito kokonaan pois ja sitten rupesikin nukkumaan 19-07 yhteen putkeen

Tuota loistavaa nukkumista jatkui noin 10kk, kunnes alkoi korvakierre jne. Mutta senkin jälkeen 2-3 heräämistä yössä tuntui ihan siedettävältä. Nyt poika on 3 vuotias, ei vieläkään ole mikään luonnonlahjakkuus nukkumisessa, herää kerrran-pari yössä, mutta nukahtaa samantien kuitenkin takaisin, joten en valita... Jotenkin itse näen vieläkin painajaisia tuosta vauva-ajasta, että taisin silloin tehdä jonkun kanssa diilin, että jos oppii nukkumaan edes siedettäväksi, en ikinä valita :)

[QUOTE="aapee";23830718]vauvalla on maitoallergia joka on hoidossa ja vauva on sen osalta oireeton. Hänellä on myös ollut korvakierre, joka lienee osasyy heräilyyn (tosin vauva nukkui ihan hyvin 5kk vanhaksi, vaikka hän sitä ennen sairasti jo 4 korvatulehdusta!), mutta nyt on putket olleet korvissa 3kk ajan ja korvat on terveet. Vauvan pitäisi siis olla kaikin puolin terve eikä ne yöheräilyt mun mielestäni ole sen tyylisiä että olis kipeä jostain vaan kyse on siitä että aina kun havahtuu niin haluaa tissin suuhun ja imee sitten sitä enemmän tai vähemmän aikaa. Omasta mielestäni kyse on nyt vaan siitä että ei osaa nukahtaa ilman tissiä ja siihen ajattelin ryhtyä puuttumaan koska oma terveys alkaa heräilyn takia pettämään.[/QUOTE]

Olen kanssa melko varma että diagnoosisi on oikea. Googlaa halutessasi "uniassosiaatio", vauva yhdistää nukahtamisen vahvasti tissittelyyn. Isälle homma olisi helpompi, mutta kyllä unikoulua kannattaa joka tapauksessa yrittää. Jos terveys jo bragaa, on syytä yrittää kaikkensa ettei tilanne pääse pahenemaan! Jos on joku ulkopuolinen, jonka kanssa vauva on teidän lisäksi erityisen läheinen ja jonka luona on kenties ollu yökylässäkin, niin voisiko ottaa 1 yöksi?

Meillä meni joka kerralla vain 1 tai 2 yötä, mutta yösyönnin suhteen vedettiin kyllä kerrasta poikki -pinniksen äärellä hyräiltiin miehen kans vuorotellen. Varoitan että kokonaan ilman itkua tämä ei tule onnistumaan- kokemukseni mukaan lapsi jaksaa taistella sitä kauemmin mitä vanhempi on. Tärkeää on, että vauveli ei nukahda tissille varsinkaan kun laitetaan yö- tai päiväunille, koska juuri se on ratkaisevaa uniassosiaation kannalta. Tsemppiä koitokseen!

Yhteistyössä