Milipiteitä. Liittyy koulusta poissaolemisen ilmoittamiseen

Black Diva´s

Aktiivinen jäsen
30.04.2011
1 269
0
36
Rauma
Ilmoitin lapseni olevan pois koulusta tulevana perjantaina koska meillä on sillon tiedossa matkustaminen toiselle paikkakunnalle.

Opettajalle tämä ei riittänyt, vaan hän pyysi lisäselvitystä matkan tarkoituksesta ja siitä onko lapsen välttämätöntä olla matkalla mukana. Olin hämmästynyt moisesta, koska mielestäni minun ei tarvitse enempiä meidän elämästä opettajalle kertoa. Eikä lapsellani ole poissaoloja juuri lainkaan muuten.

Mitä mieltä asiasta muut ovat?

No virallisesti kyllä se lupa poissaoloon pitää anoa koulusta. Opettaja voi myöntää alle kolmen päivän lomat, pidemmät pitää anoa rehtorilta.

Mahtaako olla viimeisiä koepäiviä koulussa?

[QUOTE="vieras";23837879]No virallisesti kyllä se lupa poissaoloon pitää anoa koulusta. Opettaja voi myöntää alle kolmen päivän lomat, pidemmät pitää anoa rehtorilta.

Mahtaako olla viimeisiä koepäiviä koulussa?[/QUOTE]

Ei ole koepäivä tuolloin olen sen varmistanut aiemmin. eikä tosiaan ole tällaista ollut ennen. Toki sillon lapsellani oli toinen opettaja.

Kysyin asiasta myös koulun rehtorilta ja hänen kantansa oli ettei tuohon mitään lisäselvityksiä tarvita olinhan ilmoittanut selkeästi poissaolon syyn eli matkustaminen toiselle paikkakunnalle

No hehheh. Yhden päivän poissaoloa ei tarvi alkaa pytämällä pyytämääm, imoitus PITÄÄ riittää. VArsinkin jos tapahtuu tyyliin kerran lukukaudessa. jos menee noin hankalaksi niin mun lapset olis kyllä ainakin "mahataudissa" tai "kuumeessa". Yhden päivän poissaoloja en ala keltään vallanhimoiseltä natsilta. "anelemaan"

No hehheh. Yhden päivän poissaoloa ei tarvi alkaa pytämällä pyytämääm, imoitus PITÄÄ riittää. VArsinkin jos tapahtuu tyyliin kerran lukukaudessa. jos menee noin hankalaksi niin mun lapset olis kyllä ainakin "mahataudissa" tai "kuumeessa". Yhden päivän poissaoloja en ala keltään vallanhimoiseltä natsilta. "anelemaan"

Virallisesti ei riitä pelkkä ilmoitus. Se on sitten eri asia jos joku opettaja tai koulu pitää vapaampaa linjaa.

Luulin olevani fiksu kun ilmoitin etukäteen, mut tuli myös itelle mieleen et olis tainnu olla parempi ku olisin sit vaan pe aamusta laittanu viestiä et neiti on kipee ja siks pois koulusta. Kun meidän matkan syy ei kuulu koululle

[QUOTE="vieras";23837927]Onko lapsi ollut aiemmin pois yksittäisiä päiviä tämän opettajan aikana?[/QUOTE]

En muista onko poissaolot sairauden vuoksi ollut yksittäisiä vai kaksittaisia vai jopa kolmea päivää näitä on kuitenkin vain muutama niin ku jo alotuksessa kirjotin.

Ja mitä sitten vaikka olis ollu kaksi tai kolmekin yksittäistä poissaoloa?

Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;23837942:
En muista onko poissaolot sairauden vuoksi ollut yksittäisiä vai kaksittaisia vai jopa kolmea päivää näitä on kuitenkin vain muutama niin ku jo alotuksessa kirjotin.

Ja mitä sitten vaikka olis ollu kaksi tai kolmekin yksittäistä poissaoloa?
Ajattelin, että jos poissaoloja on usein, niin ope saattaa olla kyllästynyt asiaan ja siksi on ottanut tiukemman linjan.

Alkuperäinen kirjoittaja no joo vielä;23837950:
Okei, jos ei riitä niin mitä sitten seuraa jos lapsi on YHDEN päivän lukukaudessa pois A ) ilmoittamatta B ) ilmoitettu hyvissä ajoin että on pois (mutta ei KYSYTTY lupaa)?

Poliisi tulee oven taa? Ilmoitus sossuun? Luokalle jäänti?
Tuskin siitä seuraa muuta kuin se että näytettiinpä lapselle hyvää mallia siitä kuinka pitää toimia.

[QUOTE="vieras";23837954]Ajattelin, että jos poissaoloja on usein, niin ope saattaa olla kyllästynyt asiaan ja siksi on ottanut tiukemman linjan.[/QUOTE]

Tuosta kirjotin jo alotuksessa ettei poissaoloja ole aiemmin ollut monia, joten tuosta ei VOI olla kyse

Olen tavannut kertoa. Koululaiseni on nyt 3. luokalla ja olen kertonut molemmilla kerroilla jolloin lapselle olen vapaata pyytänyt. 1. kerralla kysyin että voiko lapsi olla pois, koska menemme Tukholman risteilylle. 2. kerralla kysyin voiko lapsi olla pois yhden päivän koska menemme tekemään mökkikaupat 300 km päähän.

Minusta se vapaa pitää perustella.

Minä olen pyytänyt yhdenkin päivän poissaoloon lupaa kirjallisella lomakkeella, ja syyn kertoen.

Mulle se on itsestäänselvää, mun mielestä koulusta ei voi olla pois siten että kerrotaan lapsen olevan pois, muttei kerrota syytä & pyydetä lupaa.

1 poissaolo per lukukausi on kuulemma hyvä periaate.

Olen tavannut kertoa. Koululaiseni on nyt 3. luokalla ja olen kertonut molemmilla kerroilla jolloin lapselle olen vapaata pyytänyt. 1. kerralla kysyin että voiko lapsi olla pois, koska menemme Tukholman risteilylle. 2. kerralla kysyin voiko lapsi olla pois yhden päivän koska menemme tekemään mökkikaupat 300 km päähän.

Minusta se vapaa pitää perustella.

OK.

No mä en kertonu matkustamisemme syytä opettajalle, ku mun mielestä matkustamisemme syy ei kuulu koululle.

Alkuperäinen kirjoittaja no joo vielä;23838036:
Onko opettajat oikeasti niin vallanhimoisia ja pikkusieluisia, että heiltä pitää nimenomaan kysyä/pyytää se lupa? Miksi ilmoittaminen ei riitä? Se kuuluu hyviin tapoihin, ei anelu.

Siksi että se on sääntö. Tässä esim. meidän kaupungin koulujen sääntö asiasta:

Oppilaan sairaudesta johtuvat poissaolot ilmoitetaan luokanopettajalle. Muista syistä aiheutuvista poissaoloista (esim. matkat) tulee pyytää lupa luokanopettajalta etukäteen. Luokanopettaja voi myöntää korkeintaan kolmen päivän poissaolon, rehtori korkeintaan viikon mittaisen poissaolon.

Ei siihen sen kummempaa tarvita kuin että noudatetaan annettuja sääntöjä. Tavat on sitten erikseen.

Minä olen pyytänyt yhdenkin päivän poissaoloon lupaa kirjallisella lomakkeella, ja syyn kertoen.

Mulle se on itsestäänselvää, mun mielestä koulusta ei voi olla pois siten että kerrotaan lapsen olevan pois, muttei kerrota syytä & pyydetä lupaa.

1 poissaolo per lukukausi on kuulemma hyvä periaate.

Migreenin vuoksi poissaoloja jos ei lasketa niin mun laps on ollu kuuden lukukauden aikana pois koulusta 4 päivää. Nämä ovat jakautuneet siten et 3 päivää oli kolmosella ja yks vitosella :) Nyt kutosella tulee sit yks päivä tohon lisää

Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;23838084:
OK.

No mä en kertonu matkustamisemme syytä opettajalle, ku mun mielestä matkustamisemme syy ei kuulu koululle.

On totta, että työpaikalta kun pyytää vapaata, ei sitäkään tarvitse perustella (meillä tosin saa helpommin jos perustelee hyvin :D).

Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;23838084:
OK.

Onko se joku valtionsalaisuus, vai etkö tosiaan voi sanoa että "perheen yhteinen lomamatka" tai "sukulaisten tapaaminen"?

Siksi että se on sääntö. Tässä esim. meidän kaupungin koulujen sääntö asiasta:

Oppilaan sairaudesta johtuvat poissaolot ilmoitetaan luokanopettajalle. Muista syistä aiheutuvista poissaoloista (esim. matkat) tulee pyytää lupa luokanopettajalta etukäteen. Luokanopettaja voi myöntää korkeintaan kolmen päivän poissaolon, rehtori korkeintaan viikon mittaisen poissaolon.

Ei siihen sen kummempaa tarvita kuin että noudatetaan annettuja sääntöjä. Tavat on sitten erikseen.

Mutta kun siihen luvan pyytämiseen riitää se että kertoo miksi poissaoloa pyydetään (tässä tapauksessa matkustaminen) siihen ei tarvitse tarkentaa miksi matkustetaan ja tätä syytä opettaja multa tivasi